++Kesähelmet viikkoon 46++
PAELLElle ja muille pahasta pahoinvoinnista kärsiville tsemppiä. Itse kuulun siihen onnekkaaseen joukkoon, joka pääsee todella vähällä.
BERRY, vaikka sydänääniä kuunneltaisiin, ei ne välttämättä vielä kuulu eikä asiaa kannata säikähtää. Riippuu niin kohdun asennosta jne.
PIIPEROINEN, älä anna pelon varjostaa raskauttasi, vaan nauti, kun tällä kertaa on helppoa.
Mä NIRPPA kans vähän pelkäsin reaktiota, mutta aika iloisia ovat olleet :) Isänikin oli pillittänyt silmät päästään. Tämähän on meidän kolmas ja neljännes on vielä aatoksissa. Saa nähdä, muuttaako kolmosen syntymä mielen.
Mä odotan jo kovasti sitä tuhisevaa nyyttiä, imettämistä ja miksei synnytystäkin. Mulla on kaks pitkähköä synnytystä, joista eka päätyi sektioon ja vauvan tehohoitoon, takana. Toivoisin, että nyt saisin sellaisen maks. 10 tuntia pitkän synnytyksen ja saisin vauvan taas siihen rinnalleni heti. Se on ihaninta ikinä
Kommentit (40)
Mä olen ollut niiiiiin väsynyt ettei tosikaan. Työt kotona ja lapset olen yrittänyt parhaani mukaan hoitaa mutta mitään muuta ei ole pystynyt. Ja tämä huono olo ja iltapäivällä alkava röyhtäily! Esikoisen kanssa ei ollut ollenkaan tällaista. Ja pari viikkoa sitten sitä mietti että kun oireita ei ole....nyt sitten on. Tuohon huonoon oloon ei auta muu kuin syöminen eikä mikään pikkunapostelu vaan masu täyteen.. Eli kiloja on takuulla tullut useampikin. Ja olen melko hoikka normaalisti joten nyt sitten luulisi olevan ainkain viidennellä kuulla raskaana.
Eli mulla on aamuisin ja päivisin loistava olo ja sitten vaan pahenee iltaa kohden. Ihan outoa. No, kyllä kai helpottaa. Jos pientä toivetta voisi esittää niin olisi mukava jaksaa esikoisenkin kanssa olla ennen pienen syntymää=)
Neuvola on ylihuomenna joten piikkiä kai se on otettava. Ja yritän nyt jaksaa kirjoitella usemmin tänne. Minäkin muuten luulin että kaikki ovat siirtyneet jonnekin muualle, mutta kiva kun meitä on täälläkin vielä jäljellä=)
T.Rosa 8+2
Heippa ja mukavaa alkuviikkoa! Mahtuuko joukkoonne? Täällä ensimmäistään odottava 19v nuori mamma. Laskettu aika 17.6 ja helsingin kätilöopisto suuntana :)
Mulla iski kamala nuha päälle viikonloppuna ja ärsyttää, kun ei voi käyttää mitään kunnollista tuohon järkyttävään tukkoisuuteen. Onneksi ei oo kuumetta tai mitään muuta. Huomenna pitäis jaksaa mennä töihinkin pitkästä aikaa loman jälkeen.
Mulla on tällä viikolla neuvolalääkäri ja toivon, että kuuntelisivat sydänäänet tai parhaimmassa tapauksessa ultraisivat. Pientä tiputtelua on ollut parina päivänä, mutta en oo kovin huolestunut siitä. Mulla on ollut sama muissakin raskauksissa silloin kun menkkojen ois pitänyt tulla.
Ja vielä mahtuu mukaan sinne yahoon-ryhmään, jos joku haluaa tulla juttelemaan omalla nimellään pienessä porukassa. Viestit ei näy kuin ryhmäläislle. Meitä on vasta kuusi mammaa siellä koolla. http://groups.yahoo.com/group/kesahelmet/
Susamaria 7+3
Moi,
Ei millään malttaisi odottaa että saa sen pienen tuhisijan syliin! Mulla olo ollut loistava myös. Tänään ekan kerran sellainen tosi pirtee olo et vois vaikka kunnolla siivoilla. Ainoa huonompi olo ollut se saamattomuus et ei millään ois jaksanu kotihommia tehdä. Mutta nyt ilmeisesti sekin jäämässä pois.Ihanaa kun nää viikot etenee ja kohta alkaa toinen kolmannes.Kahvikin alkanut kohtuudella maistumaan. Olen päättänyt olla murehtimatta enää turhia, koko alkuraskauden pelännyt että tämäkin menee kesken. Ens viikon pe on np-ultra,ihanaa jos siellä näkee et pikkuinen voi hyvin. Pissattaa ainakin siihen malliin että kyllä se kohtu ainakin kasvaa ja rinnat arkailee välillä et kai nekin alkaa turpoomaan uusiin ulottuvuuksiin...ei tarttis ku on D-kuppi jo nyt muutenkin. Jaksuja pahoinvoiville Ja ihanaa odotusta kaikille!
valkosipuli 10+4
Oksentelua kaipailin tosiaan joo että voisi uskoa että kaikki on hyvin. En oksenna mutta hiivasieni taisi tulla kaverikseni, ei ole ikinä ennnen ollut mutta nyt luulen pahasti että on. Etova olo on kyllä jossei muista syödä ja juuri mikään ei maistu. Olen hiljaa alkanut toivomaan josko masukki olisi poika(?), esikoisesta oli niin vahva poikaolo että en uskonut edes ultraajaa vaikka kertoi että tyttö tulossa, meidän neitillä oli siniset vaunut, kaukalo ja 50 cm vaatteet.... minäkö jääräpää???
-piiperoinen- ja papunen 9+2
Tänään kävin verikokeissa ja ottamassa SI-rokotteen, on sitten tänään pistelty enemmänkin. Mutta tulipahan otettua rokote, vaikka sitä en aluksi meinannut ottaa.
Olo on alkanut olemaan jo parempi. Huonoa oloa esiintyy nykyään vain silloin, kun on nälkä. Kauheasti röyhtäsyttää pitkin päivää. Pissattaa kuseammin kuin normaalisti. Väsymystä kyllä vielä on. NP-ultra olisi ensi viikon tiistaina, sitä odotellassa. Kauheati jännittää, toivottavasti kaikki on hyvin.
Tosi kiva kun on tänne uusia ilmottautunut. Itse yritän jaksaa hieman enemmän kirjoitella tänne, nyt kun olokin on jo helpottamaan päin. :)
Tyttö87 10+1
tää pahoinvointi on välillä ihan kamalaa... mies raukka joutuu tekeen kaikki koti hommat..=) mut kun ei välillä voi muuta tehdä kun sohvalla maata..
neuvola olis vihdoinkin tällä viikolla, siihen liittyen kysynkin et tuleekos/onko tullu teidän mies mukaan neuvolaan? mä sanoin ukolle et pitää senkin tulla...
vähän pelottaa kun tällä viikolla on tiedossa rankka työviikko.. tosi pitkiä päiviä mut eiköhän niistä selvitä..
nimittäin tunnin päästä on lääkärineuvola ja kovasti toivon että saadaan sykkeet kuulumaan dopplerilla! mietityttää vaan ku ne mun viikot on oikeasti muutaman päivän pienemmät ku mitä menkoista laskettuna, että kuuluuko vielä masun päältä. toivotaan kovasti parasta.
muuhun ei nyt oikein pysty keskittyyn, tuun kertoo sit kuinka kävi!!!
bleeder tasan 11
Täällä otettiin eilen sikarokotus ja käsi on todella kipee! Yölläkin se valvotti kun vähänkin menin käden päälle :(
Vointi on ollut tosissaan surkee, eilen sitten oksensin spontaanisti kerran. Määrällisesti ei tullut paljon mutta huono olo on nyt sellaista et ylös tulee..inhoittavaa.
Pylläri toivoisi siellä normaalisynnytystä..tiedän kokemuksesta kun eka meni sektioon ja vauvan vointi oli huono viikon..toinen meni alatiesynnytyksenä. Eli kun saa sen hyvän synnytyskokemuksen niin sitä osaa suhtautua ihan eri tavoin. En pelkää sektiota enkä muutakaan. Ainoa mikä mietityttää on tietysti masuasukin terveys.
Mutta nyt parantelemaan omaa kättä. Neuvolaan on vielä toista viikkoa aikaa, enkä muista yhtään mitä ruokia pitikään välttää. Isänpäivänä söin ainakin kylmäsavulohta ja fetaa..hmm..en tietysti ajatellut et saisiko niitä syödä.
t. P rv 7+1
Mä olen ollut kovin väsynyt joten täälläkin kirjoittelu on jäänyt kovin vähiin. Päivät menevät esikoisen kanssa ja illat pakkaillessa. Muutamme parin viikon kuluttua toiselle paikkakunnalle ja välillä tuntuu että kaikki kaatuu päälle vaikka yritän tehdä asioita ajoissa niin paljon kuin mahdollista.
Neuvolassa kävin viime viikolla, siellä täytettiin papereita ja pyydettiin odottamaan ultra-aikaa. Ehkä ilmoitus ajasta tulee pian.
Nyt mua kutsutaan, joten on pakko lopettaa.
Myhinä (olisiko rv 11?)
...nyt kun törmäsin näihin kesäkuisiin.
Mä olen 29-vuotias kolmen tytön äippä. Neljättä odotellaan, tällä hetkellä la 18.6. vaikka varmaan sit ultrassa tarkentuukin. Ja jos vanhat merkit paikkaansa pitävät, niin voi mennä heinäkuullekin(kaikki menny yli), mutta kirjoittelen nyt kuitenkin tänne...
Täällä kans kovasti väsymystä ja todella huonoa vointia...mitään makeaa ei oikeastaan tee mieli, mutta lähes kaikki syöminen helpottaa hetkeksi. Jäinen mansikkasurvos ihan ehdotonta ja sitä onkin tullut raaputeltua jo useampi rasiallinen...onneksi pakastin kesällä reilusti! ;) Eilen hain apteekista pahoinvointirannekkeet -jotain oli pakko kokeilla! Kyllä ne ehkä vähän helpottaa, joskaan ei todellakaan ole mulla poistanut pahoinvointia. Työ tuntuu melko raskaalta tällä hetkellä, mutta päivä kerrallaan...
Muuten odotus on sujunut tähän asti hyvin, vaikka näin neljännen kohdalla huomaankin jännittäväni paljon enemmän ensimmäistä neuvolaa ja ultraa. 16.11. se vihodin koittaa, joten ei tarvitse enää kauaa odottaa...
Mukava lukea odotuskuulumisia "pitkästä aikaa" (esikoisen (5v) postituslista on ollut ainoa jolla olen ollut oikeasti aktiivinen ja kuulun siihen edelleen), tuo tän kaiken vellomisen keskelle vähän mukavampaakin odotusta! :) Onko joku perustanut muuten jo tälle ryhmälle omaa postituslistaa, vai käykö viestittely tätä kautta?!
Mukavaa viikkoa kaikille!
:) Eeto rv 8+ ja tytöt -04, -05 ja -07
Tuoltahan se löytyikin...mä oon tykännyt tuosta Yahoo-ryhmäilystä, kun viestit tulee niin näppärästi sähköpostiin, niin ei tarvitse erikseen "etsiä" keskustelujen lomasta. Ja pääsee tutstumaankin ihmisiin ihan eri lailla! :) Eli minusta saatte varmaan yhden ryhmäläisen lisää, jos pääsen joskus kotona koneelle asti...;) Harmi kun tällä työpaikan koneella ei pääse yahooseen, pöh. :(
mukaan yahoo-ryhmään eeto! Meille odotetaan myös pikkunelosta :)
Ja tervetuloa uusille mukaan!! Näköjään tosiaan väsymys ja pahoinvointi vähän verottanut tätä pinoa, mutta eiköhän se tästä taas rupea kukoistamaan, kun alkaa pikku hiljaa olot helpottaa.
Täälläkin on ollut helpompi tämä viikko kuin aiemmat. Ei voi nyt vielä sanoa, että kokonaan oli väsymys ja pahoinvointi loppunut, mutta helpottanut huomattavasti. Joten jos hyvin käy parin viikon päästä ei ole enää mitään :)
Minkäslaisia mielihalua teillä on ollut? Joku jo mainitsi pakastemansikkasurvoksen, kuulostaa muuten aika hyvälle =) Mulla on uponnut kaikki tuore, hedelmät, vihannekset, kasvikset, salaatit!! Lauantainakin kun herkuteltiin neidin nukkumaan menon jälkeen sipseillä ja dipillä, niin mun oli pakko pilkkoa kyytipojaksi kurkkua ja porkkanaa =)=) Ja liha ei meinaa mennä millään alas (siis punainen, kala ja kana kyllä, jauhelihakin vielä)... Mies sanoikin jo sunnuntaina kun possunfileet jäi lautaselle, että mikähän vege sieltä on tulossa =) Esikoisesta ei kyllä ollut tämmöstä, mutta enpä usko, että tämä olisi pojan merkkikään =)
Kaisa4 rv 10+0 (jes siirrytään sikiövaiheeseen!!)
P.S. Ajattelin käydä ottaa possurokotteen, kunhan tänne kuntaan saadaan niitä lisää, eli ensi viikolla. Nyt kun on kymppi jo täynnäkin...
Tulee ihan joulufiilikset kun sataa tota lunta!! Lapset ne vaan jaksaa peuhata tuolla lumessa!! Ihanaa!!
Tervetuloa mukaan kaikki uudet!!
Rosa76: Kuulostaa niin tutulta.. Nimittäin tuo röyhtäily.. Tosi ällöä.. Mulla aamut on vielä ihan hyviä, mut iltapäivällä alkaa jatkuva närästys ja röyhtäily. Ei pitäis syödä mitään, mutta sitten vasta se huono-olo iskeeni. Pakko kokoajan napostella jotain ja kilojaha taas kertyy!! Kamalaa.
Myhinä: Voimia muuttopuuhiin!!!
Tytteli: Meillä mies oli neuvolassa mukana esikoista odottaessani jokusen kerran. Toista kun odotin oli esikoinenkin vielä ihan pieni niin mies oli sitten esikoisen kassa kotona (paitsi tietysti silloin kun oli töissä). Kolmatta varttuessani ei tainnut mies edes ultrissa mukana olla.. Onhan se siellä neuvolassa aika äiti ja vauva-keskeistä. Ei ainakaan meillä isäntä tuntunut sieltä oikein mitään irti saavan.. Suosittelen kuitenkin isää edes joskus mukaan neuvolaan!!
Kaisa4: Kyselit mielihaluista. Mun on tehny vaan ihan hirveesti mieli kaikkea suolasta ja rapeeta (sipsit, ranskanperunat..) ei muutoin kovasti maustettua.. Tulispa himo vaikka omenoihin vähän ois terveellisempää..
Eeto: Kuulostaa ihanalta tuo mansikkasurvos!! Muistan itsekkin syöneeni hurjan määrän jäisiä mansikoita esikoista odottaessani! Nyt meillä vaan ikävä kyllä alkavat kesän mansikkat olla jo syötyinä. Taisin laittaa tänä vuonna vähän vähänlaisesti vaikka ovatkin meillä suurta herkkua..
ON: Väsymystä, väsymystä ja väsymystä.. Närästystä ja kamalia happamia röyhtäisyjä..YÄK. Ei vielä oikein osaa nauttia tästä raskaudesta. Oikeastaa en ole ihan kamalasti edes ajatellut koko asiat..
Pönttis rv 8+6
Mun on pakko saada pakastemarjoja tai sitten rahkaa ja marjoja (ei edes mitään kermaa lisäks, vaan rahkaa vähän maidolla ohennettuna + sokeria vähän)sekä suolakurkkuja ja joululimppua :)Kala maistuu myös, vaikka aiemmissa raskauksissa on ollut päinvastoin. Kummat himot mulla :D
Susamaria kera pikkunelosen 7+4
Eilen tosiaan kävin ottamassa sen possurokotteen. Käsi on ollut todella kipeä, yölläkin haittasi nukkumista. Sit vielä yöllä nousi lömpöä ja joka paikan kuumesärkyä, lämpö ei ole vieläkään laskenut, nousut vain pikkuhiljaa.. Onneks on ollut kuitenkin alle 38 asteen, kun ei saa sitä parasetamolia ottaa rokotteen jälkeen ja ibubrofeiinia ei saa ottaa kun on raskaana..
Muuten vointi ollut ok. Väsyttää aivan hirveästi, varmaan tämä lämpöilykin verottaa. Myös noita yököttäviä röytäilyjä on pitkin päivää.
Tytteli: meillä mies on ollut mukana neuvolassa, ja tulee vastasuudessakin mukaan. Meille molemmille on kaikki niin uutta, kun esikoista odotetaan. :)
Kaisa4: mielihaluista.. mulla on vesimeloni, sitä voisin syödä vaikka kuinka paljon. Myös hernekeitto on maistunut vähintään kerran viikossa. Kaikki hedelmät ja vihannekset menee parhaiten alas, ei rasvaiset ja liian suolaiset ruoat mene. Ennen raskautta söin aika paljon makeisia, nyt nekin on vähän jäänyt.
Tyttö87 10+2
Meilläkin isäntä ollut muistaakseni kaikilta kolmelta ekalla kerralla neuvolassa mukana, yritetään nytkin järjestää...mulla on ollu 2. ja 3. (ja nytkin on) eka ultra siinä samalla kertaa eli se on tietysti miehelle varmaan hieno juttu nähdä. Jatkossa neuvolakäynnit on tosiaan aika äiti-lapsi -keskeisiä ja ainakin meillä on koettu miehen istuskeleminen siellä ihan turhana niillä kerroilla.
Täällä kans kaikki salaatti, kasvikset, marjat jne maistuu hyvin! Mitään makeaa ei tee ihme kyllä mieli, salmiakki maituisi, mutta sitä ei pitäisi kovin paljoa kai syödä...
ROKOTUKSESTA vielä: mä sain sen viikko sitten ja käsi oli yhden vuorokauden todella kipeä, mutta mitään muita sivuvaikutuksia ei ollut.
Nyt tulin just töistä ja täytyy lähteä hakemaan tyttöset hoidosta...mukavaa lumisateista päivää!
:) Eeto ja pikkunelkku rv 8+4
Tänään oli eka neuvola, kuului sydän kun kuunneltiin ja sitten katsottiin ultrallakin pikaisesti, siellä oli kovin eläväinen ihmisen alku ja ihan siellä missä pitikin
eli iloista maanantaita kaikille! mukavaa, että muutamia uusiakin vielä löytää tänne kun joukkomme on aika paljon harventunut, suurin osa on tainnu siirtyä niihin yahoon ja multiplyn keskustelupalstoille. ite oon liian tottunut pyörimään täällä silloin kun aikaa on joten en oo siirtymäs minnekään. toivottavasti vaan sen verran riittää väkeä, että juttuakin tulis eikä pinot jäis unholaan.
viikonloppu meni taas vauhdilla ja töissäkin jo sanoivat että rouva taitaa taas voida paksusti, olivat kuulemma jo viikon verran kattelleet, mutta eivät kehanneet vaan kysyä. maha on kyl sellainen pallo että kyllä siitä näkeekin, varsinkin iltaisin se on ihan mahdoton. ruokahalukin loppuu iltaisin jo viideltä ja jos yhtään syö liikaa, maha tuntuu ja näyttää sit viis tuntia niin pallolta, että sinne ei mahdu yhtään mitään. no ei tuu ainakaan syötyä sit älyttömästi liikaa:)
huomenna ois sit taas eka lääkärineuvola. toivottavasti ne sykkeet jo sieltä kuuluis niin ei tarttis murehtia torstaihin asti. tänään onkin edessä kauppareissua yms kun jääkaappikin ammottaa ihan tyhjyyttään. eli pitänee alkaa keräilee itteensä kasaan ja ukkoja ruotuun et päästään jossain vaihees liikenteeseen;)
iloista alkanutta viikkoa kaikille!!!!
bleeder 10+6