Ostitteko/ostaisitteko alkoholia raskaana ollessa?
Mietin tuossa kun luin Facebookin raskaana olevat äidit pakkohoitoon -ryhmän keskustelua (itse en ole ryhmän jäsen). Siellä jotkut sanoivat pitävänsä tuntemattomillekin raskaana oleville naisille puhuttelun, jos näkevät heidän ostavan alkoholia. Itse olen raskaana (jo ihan näkyvästi) ja ostin viimeksi perjantaina alkosta pullon viiniä sekä sikspäkin kaljaa, kun meillä oli eilen vieraita syömässä ja saunomassa. Itse en tietenkään juonut pisaraakaan. En tullut edes ajatelleeksi, että joku voisi ihmetellä sitä. Jotenkin minulle on niin itsestään selvää, että raskaana ollessa ei juoda pisaraakaan että jos näkisin jonkun ostavan alkoholia, olettaisin sen menevän jollekin muulle.
Mitä olette mieltä, oletteko ostaneet raskaana ollessa alkoholia? Vai ettekö kehtaa juuri ympäristön paheksunnan vuoksi? Onko teille ikinä kukaan tullut "pitämään puhuttelua"?
Kommentit (34)
kyllä minä hoidan meidän perheessä kaikki ostoksillakäynnit jotka voi päiväsaikaan hoitaa. Olen lasten kanssa kotona enkä raskaana ollessani enkä edelleenkään juo alkoholia. Mutta kauppareissulla hoidan alkohankinnat (oli sitten kotiin tai lahjaksi) siinä missä kaikki muutkin asiat. Tietenkin. Miksi mies joutuisi hakemaan ruokajuomat esim vieraita varten jos olen itse viereisessä liikkeessä päivällä käynyt hakemassa ruoat???? Ei tulisi mieleenkään ihmetellä miksi joku raskaanaoleva ostaa alkoholia??? Ja usein sen muuten näkee naamasta tuleeko itselle vai muille...
Tutulle oli joku mummo alkanut paasaamaan kauppajonossa kun osti raskaana ollessaan miehelle sikspäkin.
Voisin ostaa ja ostaisin jos tarvis olisi.
kuinka joku ehtii kaupoissa kyttäämään muiden ostoksia, uskomatonta!!!!!!!!!
Eli olen käynyt raskaana ollessani Alkossa. Itse ne alkoholia ole nauttinut raskaana ollessani, mutta ei kait raskaus ole este ostaa viinipulloa tai lonkeropakettia mökille? Meillä mökillä juodaan viiniä ruoan kanssa ja lonkero on saunajuomana aikuisilla. Niin ja mökillä on aina kerralla useampi aikuinen eli jos minä teen kauppaostokset, niin kait minä ne pullot ja tölkitkin voin samalla ostaa, vaikka raskaana olisinkin.
Ja miksei pienen lapsen kanssa voi mennä Alkoon? Pitäisikö lapsi jättää Alkon ovelle odottamaan? Meillä kun Alkossa käydään ihan tavallisen kauppaostosten yhteydessä.
Käyn alkossa muutenkin joku kerran/pari vuodessa. Viime jouluna kävin alkossa hakemassa pullon viiniä ystävälle lahjaksi, raskauteni ei silloin vielä pahemmin näkynytkään, mutta hävetti, ja yritin liukua sieltä mahdollisimman nopeasti. Laitoin miehen kantamaan pullonkin, kun tulin kaupasta :)
ja kuinka paljon haluan, olen raskaan taikka en! Jos jollain on ongelma niin hakatkoon päätään seinään helpottaakseen oloaan..
Olen ollut viinakaupassa lukuisia kertoja ostoksilla raskaana ollessani ja olen ollut ihan kapakissakin karaokea laulamassa, koska pidän siitä, mutta ikinä en ole pisaraakaan ottanut raskausaikana ja muutenkin otan erittäin vähän..
..kyllähän se ainakin mua mietitty mitä kukin ajattelee. Raskaana kävin alkossa ostamassa alkoholitonta viiniä ja kysyin viel alkon neidiltä et missä onpi. Kaupasta ole ostanut raskaana ollessa siideriä miehelle ja itelle limpparia,en oikeen digannu alkoholittomista juomista muutakun viinistä. Nyt olen pari kertaa lapseni kanssa käynyt alkossa ostamassa viiniä ja on tullut katseita, mutta olen ajatellut et siinäpähän soittavat sossun tädeille jos epäilee että me kännäillään kotona jatkuvasti. Kerran kuukaudessa juodaan viiniä ruuvan kanssa.
Vieläpä lapsen 5v kanssa. Tehtiin konjakkisinappia, joten ostin sitä varten konjakkia ja miehelle viikonlopuksi pari olutta ja itselleni Stowford Pressin vähäalkoholisen siiderin.
Ei ole kukaan koskaan tullut pitämään puhuttelua, eikä sen kummemmin katsonut edes pitkään. Ainakaan niin että olisin huomannut sitä.
Jos tulisikin, niin kyllä minulla sen verran luonnetta on, että uskallan sanoa ostaneeni juomat miehelleni.
Stowford Press on ainut alkoholi jota olen muutaman kerran raskauden aikana maistanut. 0,33 pullossa on 0,5% alkoholia. Varmasti vähemmän kuin useimpien vappusimassa, jota kuitenkin raskaanaolevatkin yleensä juovat surutta.
esim. just kun tuli vieraita, ja kyllä myös söin ja tein ruokia joihin tuli viiniä.
kävi minulle mäkättämään kun kävelin kassi kilisten pihalla:"Kyllä pienen vauvan vanhempien pitäis vähän hillitä alkoholinkulutustaan jäkä jäkä jää". Avasin kassin ja totesin että rouva on hyvä vaan ja katsoo, kassi on täynnä lasinkeräykseen meneviä lasipurkkeja ja oliiviöljypulloja. Ei oo mummolla ollu mulle mitään valitettavaa sen jälkeen :D
että olet alkkis kun noin teet siitä numeron, ja viimeiseksi olisin uskonut että se jollekkin muulle olisi kun noin meuhkasit :DD
ostin jonkun kauniin pullon lahjaksi. Kyllä hävetti, piti tehdä myyjälle ja muille asiakkaille erittäin selväksi että minä en sitten itse muuten juo tätä, ostin lahjapakkauksenkin.
Ja en siis ollut raskaana.
raskaustesti pakolliseksi ennen kuin pääsee asioimaan alkoon!
vaikka en joisikaan sita itse! Onneksi taalla Suomen ulkopuolella ei olla ihan nain ahdistuneita alkoholista, vaan ihmiset ymmartavat ettei kaikilla ole ongelmallinen suhde alkoholiin vaikka sita kotona olisikin...
ja taas kävin perjantainakin esikoisen + raskausmahani kanssa Alkossa ostamassa vinkkupullon. En koe mitään rajotteita tuossa asiassa. Voin ostaa kyllä myös sikareita, tupakkaa jne. tarvittaessa ilman pienintäkään häpeää. Mitä se kenellekään kuuluu ja en ole edes ajatellut, että kukaan jaksaisi tuollaisia mietiskellä siinä kassajonossa. Jos joku kokee tarpeelliseksi huomauttaa, niin typeräksihän siinä itsensä tekee vain.