Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamulehti: Neljä isoa virhettä torniolaistytön hoidossa

Vierailija
06.11.2009 |

Neljä isoa virhettä torniolaistytön hoidossa

06.11. - 09:01 (Luotu: 08:46) - Kommentit: 5

Maanantaina sikainfluenssaan kuolleen 8-vuotiaan torniolaistytön kuolema olisi ehkä mahdollisesti voitu välttää. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin lastentautien ylilääkäri Pentti Vuolukka nostaa Ilta-Sanomissa esiin neljä asiaa, jotka olisivat ehkä saattaneet muuttaa tilanteen.

1. Tyttö ei tavannut lääkäriä

Tyttö tuotiin Tornion terveyskeskukseen ensimmäistä kertaa torstaina. Viimeisen kerran hän oli terveyskeskuksessa kuolinpäivänään. Molemmilla kerroilla hänet tutki sairaanhoitaja.

Käyntien välissä tytön vanhemmat olivat puhelinyhteydessä sairaanhoitajiin. Lääkäri ei nähnyt potilasta missään vaiheessa.

Vuolukan mukaan muutama vuosi sitten potilas olisi varmaan tavannutkin lääkärin. Nykyisessä talouskriisissä ja yhteiskunnallisessa tilanteessa paljon asioita on siirtynyt lääkäreiltä hoitajille.

2. Tamifluta ei annettu

Tytölle ei annettu Tamiflu-lääkettä, joka olisi voinut estää hänen kuolemansa, varsinkin jos hoito olisi aloitettu heti taudin oireiden ilmennyttyä torstaina.

3. Keuhkoröntgenkuvaa ei otettu

Tytöltä otettiin maanantaina crp-testi. Se ei kerro virussairauksista, vaan lähinnä bakteeritaudeista. Keuhkoröntgenkuva olisi ollut oikea ratkaisu ja auttanut taudin vakavuuden havaitsemisessa. Se ei kuitenkaan kuulu hoitajien repertuaariin, sanoo Vuolukka.

4. Tyttö ei päässyt sairaalaan

Tornion terveyskeskuksen hoitaja lähetti tytön maanantaina kotiinsa, jossa hän kuoli. Sairaanhoito olisi saattanut pelastaa hänet.

- En osaa sanoa, olisiko kuolema vältetty toisin toimimalla, ainakin sellainen mahdollisuus olisi ollut olemassa, Vuolukka sanoo.

Aamulehti

http://www.aamulehti.fi/teema/sikainfluenssa/nelja-isoa-virhetta-tornio…

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin majoittunut lehdistön kanssa ylilääkärin pihaan ja vaatinut hoitoa.

Ei sitä vain saa, jos ei vaadi.

Sairaan, kipeän ja huonovointisen lapsen kanssa? Minusta ei olisi ollut siihen. Minä olisin vienyt lapseni kotiin ja yrittänyt tehdä hänen olonsa mahdollisimman mukavaksi.

Vierailija
82/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki ne tulevat herättävät päättäjiä sen verran, että hoitajien koulutusta, palkkausta ja vastuuta tarkastetaan. Ja samaan syssyyn myös lääkäreiden arvostusta, palkkausta, ammattitaitoa ja työoloja parannettaisiin huimasti...

Joka paikasta nykyään saa lukea, kuinka sairaalat ja tk:t kärsivät julmetuista sairaanhoitaja vajauksista ja lääkärit ovat väsyneitä työtaakkaansa. Miksi tällaisen tilan annetaan pysyä tällaisena vuodesta toiseen? Miksi pitää odottaa, että jotain kamalaa tapahtuu, ennen kuin asioihin puututaan kunnolla?

Toivon todella, että me vanhemmat alamme tehdä valituksia eri tahoille huonosta kohtelusta sairaahoilla ja tk:issa sekä hoitovirheistä, jos niitä tapahtuu - olivat ne sitten miten pieniä tahansa.

Myös media on hyvä vaikuttamiskeino, sillä kiinnostus tällaisia asioita kohtaan kasvaa jatkuvasti ja mitä enemmän virheitä tuodaan esille päästään asiasta keskustelemaan myös julkisella tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisekseen mieluummin vähän epämukavuutta asuntoautossa kuin tunti mukavuutta kotona ja sitten ruumishuoneelle.

Vierailija
84/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni tytön perheelle.

Itse kuitenkin uskon, että meidän päivät on ylöskirjattu. Oli hänen aikansa mennä (jos ei sikaflunssalla niin jollain muulla), ja samalla jätti paljon ajattelemisen aihetta koko yhteiskunnan tilanteesta. Kuinka paljon vielä sairaanhoitajille siirretään lääkärin vastuutehtäviä. Tässä tilanteessa sairaanhoitaja on joutunut ikävään välikäteen.

Kyllä tälläisten tapauksien estämiseksi tulisi taata riittävät lääkärinpalvelut. Tässä asiassa on vastuu niillä jotka pihtaavat sairaalan henkilöstökuluissa.

Vierailija
85/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut terveydenhuollon rappiotilan jo aikaa sitten. Minun lapseni käyttävät yksityispuolen palveluita - päästään suoraan lääkärille eikä minkään hoitajan arvioitavaksi.

Tämän on meidän yhteiskunnan ongelma, että raha ei riitä ja tehdään sitten tällaisia ratkaisuja, että lääkärille kuuluvat tehtävät annetaan hoitajille, ja kas, tässä tulos.

Vierailija
86/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai opiskeluaikanaan pistää vain appelsiiniin.

Se nimenomaan minua järkyttikin, kun ennen olen hieman enemmän arvostanut sairaanhoitajia.

Myös lääkärituttavani sanoi, että sairaanhoitajan koulutus on kaukana lääkärin koulutuksesta. Sairaanhoitajille opetetaan lähinnä sellaista perushoitoa. Lääkärit tietävät paljon enemmän faktaa.

Ei lääkäreiden tilalle hoitajia. Tätä mieltä olen.

Vierailija
87/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä sairaalaan ota, vaikka olisi yksityislääkärin lähete. Ekaks sut ottaa sairaalassa vastaan just joku hoitaja.

Vierailija
88/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain tälle talouskriisille? Säästöistähän tämä turha kuolema johtui. Liian tiukille on ajettu, jos sairaanhoitaja joutuu tekemään lääkärinkin työt.

Vierailija
89/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin lehdestä, että tyttö oli lähetetty paivystyksestä kotiin arvasin heti, että lääkärille saakka hän ei ollut päässyt. Tarkistin vielä netistä, että kyseisessä sairaanhoitopiirissä tosiaan on käytössä triage-luokitus joka siis tarkoittaa sitä, että sairaanhoitaja ottaa potilaan vastaan jaarvioi hänen lääkärintarpeensa. Aivan läpeensä kiero systeemi, että alemmin koulutetut henkilöt päättävät ketkä potilaista tarvitsevat ylemmin koulutetun lääkärin apua.

Taysissa on käytössä sama systeemi ja olen kuullut tapauksista, joissa potilaalle olisi käynyt samalla tavalla kuin tälle tyttö-paralle, jos omaiset eivät olisi päättäväisesti jyränneet triage-hoitajan yli ja vaatineet lääkäriä paikalle.

No, kunhan valtio säästää niin kaikki on hyvin. Vai?

Vierailija
90/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti yksityiselle lääkärille? Aina jos on todellinen hätä suoraan päivystykseen ja vaikka ambulanssilla. Yksityiselle lääkärille aikaa harvoin saa nopeammin kuin akuuttiaikaa kunnalliselle puolelle.

Vierailija
91/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään terveyskeskuksessa asioidessa on vaadittava hoitoa. Jo puhelimessa on osattava liioitella oireita päästäkseen lääkärille. Muutoin jo aikaa varatessa hoitsu pääsee välipässinä sanomaan, että odotellaan vielä pari päivää jos vointi ei helpota, soita uudelleen.

Itse sairastin 10- vuotiaana keuhkokuumeen. Sairastuin lauantaina ja kuumeeni pysyi jatkuvasti lähellä 40 astetta. Kuumelääkkeet laskivat sitä aina vain pariksi tunniksi kerrallaan. Torstaihin mennessä minua oli käytetty terveyskeskuksessa jo kolmasti, mutta kaikki LÄÄKÄRIT lähettivät vain takaisin kotiin sairastamaan flunssaa.

Torstaina sitten illalla vointi alkoi yhtäkkiä parantua (kuuluu keuhkokuumeen etenemiseen) ja perjantaina olin jo jalkeilla ja jopa ulkona hetken haukkaamassa happea. Sitten alkoi tapahtua nopeasti. Ulkona ollessa alkoi yhtäkkiä pyörryttää ja tuli taas olo että kuume nousee. Sanoin äidilleni että on paha olla. Hän koetti otsaani ja kantoi sisälle. Kuume nousi taas ja äiti hälytti isän kotiin töistä.

Hän lähti kuskaamaan minua taas ensin terveyskeskukseen. Hoitaja otti vastaan ja sanoi isälleni, että kuume lasketaan kotona ensin ja sitten vasta tuodaan lapsi lääkäriin. Isäni joka on varsin kookas ja jykevä-ääninen oli sitten älähtänyt kovempaan ääneen, että minun tyttäreni tutkitaan NYT eikä sitten kun hän on kuollut. Isä vaati päästä lääkäriin ja lääkäri edelleen oli sitä mieltä että kyse on viruksesta, mutta lähetti varmuuden vuoksi naapurikuntaan sairaalaan, koska terveyskeskuksen röntgenlaite oli rikki.

Isä ajoi naapurikuntaan sitten hätävilkut päällä reipasta ylinopeutta ja kertoi jälkeenpäin että olin houraillut koko matkan.

Sairaalassa minulle tehtiin esitutkimus ja siellä lääkäri oli kummissaan siitä ettei minua oltu aiemmin tuotu heille. Keuhkokuume oli äitynyt todella pahaksi ja tulehduspesäkkeet levinneet niin, että jos ei antibiootteja olisi aloitettu silloin välittömästi ja ellen olisi päässyt tippaan, olisin menehtynyt seuraavaan päivään mennessä. Näin minulle kerrottiin. Olin sairaalassa 2 viikkoa ennen kuin pääsin kotiin sairastamaan vielä kahdeksi viikoksi.

Äitini luottaa lääkäreihin sokeasti ja hänelle oli todella vaikea pala se, että terveyskeskuslääkärit olisivat antaneet minun kuolla.

Itse olen sittemmin oppinut että hoitoa ei saa jollei sitä vaadi. Terveyskeskuksissa koitetaan säästää kaikesta mahdollisesta. Tutkimuksia ei tehdä, ellei oireet ole selkeät. Ikävää toimia niin, mutta itse joka ikinen kerta liioittelen oireitani nykyään. Ihan vaan siksi, että pääsen tutkimuksiin, jotka ovat usein osoittautuneet hyvinkin aiheellisiksi.

Yksityisellä lääkäriasemalla käyn mielelläni muuten, mutta nuo tutkimukset (röntgen+muut) maksavat siellä niin paljon, ettei itselläni useinkaan ole varaa sitten enää niihin.

Vierailija
92/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "kaikki ovat toimineet oikein".

Se tarkoittaa sitä, että arviointimallit ja päätöksentekoperusteet ovat hyväksyttyjä ja voimassaolevia. Eli vastaavia tilanteita tulee eteen vielä monia. Niin monia turhia kuolemia.

Jos prosessi on tämä, niin siltä ei voi välttyä.

Vierailija
93/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko kukaan tätä triage-pisteytystä niin paljoa, että osaa sanoa mitä sille hoitsulle pitää kertoa että pääsee sen ohi ja lääkärille?

Vierailija
94/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisen suomalaisen naiivius sen suhteen mitä terveydenhuollon kuvitellaan olevan.

Jos nyt otetaan muutama fakta kehiin, niin

- hoitovirheitä sattuu koko_ajan ja näitä aiheuttaa eniten (ihan tutkitusti) liian vähäinen henkilökunta, jatkuva kiire ja työrauhan puute

- hoitajat eivät kahmi itselleen lääkäreiden työtehtäviä, päinvastoin

Sairaanhoitajalla on valtava vastuu ja ikävä kyllä se lisääntyy koko ajan. Lääkäreiden työtehtäviä siirretään jatkuvalla syötöllä hoitajille, jotka ovat jo ennestään ylikuormitettuja. Ja palkassakaan tämä ei tietenkään näy millään lailla... Tavallinen suomalainen näkee tilanteen valitettavan usein siten, että laiska hoitaja, joka ei tee mitään, vaatii turhaan lisää palkkaa ja valittaa kiireestä (mitäs valitat, kiire se on muillakin jne), työtä ei arvosteta eikä sen uskota olevan vastuullista.

Jos todella haluaisitten laadukasta hoitoa jokaiselle tarvitsevalla, niin nyt olisi korkea aika vaatia koko järjestelmään muutos. Lisää hoitajia ja PALJON, se on se tärkein seikka hoitovirheiden ehkäisyssä.

Vierailija
95/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa voi jossain paikoissa olla sellainen kiire, mitä muut eivät voi mitenkään käsittää. Esim ettei oikeasti ehdi syömään/kahville ja hädin tuskin edes vessaan. Ja hyvä sanoa että miksi et mene vaan kun luukulla joku huutaa että lapseni on kuolemassa käsiin. Ja ehkä on tai sitten ei.

Vierailija
96/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
97/97 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoomus ajaa.

kaikki pitäisi viedä yksityisille.

ja tässä tulos

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi