Aamulehti: Neljä isoa virhettä torniolaistytön hoidossa
Neljä isoa virhettä torniolaistytön hoidossa
06.11. - 09:01 (Luotu: 08:46) - Kommentit: 5
Maanantaina sikainfluenssaan kuolleen 8-vuotiaan torniolaistytön kuolema olisi ehkä mahdollisesti voitu välttää. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin lastentautien ylilääkäri Pentti Vuolukka nostaa Ilta-Sanomissa esiin neljä asiaa, jotka olisivat ehkä saattaneet muuttaa tilanteen.
1. Tyttö ei tavannut lääkäriä
Tyttö tuotiin Tornion terveyskeskukseen ensimmäistä kertaa torstaina. Viimeisen kerran hän oli terveyskeskuksessa kuolinpäivänään. Molemmilla kerroilla hänet tutki sairaanhoitaja.
Käyntien välissä tytön vanhemmat olivat puhelinyhteydessä sairaanhoitajiin. Lääkäri ei nähnyt potilasta missään vaiheessa.
Vuolukan mukaan muutama vuosi sitten potilas olisi varmaan tavannutkin lääkärin. Nykyisessä talouskriisissä ja yhteiskunnallisessa tilanteessa paljon asioita on siirtynyt lääkäreiltä hoitajille.
2. Tamifluta ei annettu
Tytölle ei annettu Tamiflu-lääkettä, joka olisi voinut estää hänen kuolemansa, varsinkin jos hoito olisi aloitettu heti taudin oireiden ilmennyttyä torstaina.
3. Keuhkoröntgenkuvaa ei otettu
Tytöltä otettiin maanantaina crp-testi. Se ei kerro virussairauksista, vaan lähinnä bakteeritaudeista. Keuhkoröntgenkuva olisi ollut oikea ratkaisu ja auttanut taudin vakavuuden havaitsemisessa. Se ei kuitenkaan kuulu hoitajien repertuaariin, sanoo Vuolukka.
4. Tyttö ei päässyt sairaalaan
Tornion terveyskeskuksen hoitaja lähetti tytön maanantaina kotiinsa, jossa hän kuoli. Sairaanhoito olisi saattanut pelastaa hänet.
- En osaa sanoa, olisiko kuolema vältetty toisin toimimalla, ainakin sellainen mahdollisuus olisi ollut olemassa, Vuolukka sanoo.
Aamulehti
http://www.aamulehti.fi/teema/sikainfluenssa/nelja-isoa-virhetta-tornio…
Kommentit (97)
ylilääkärin pihaan ja vaatinut hoitoa.
Ei sitä vain saa, jos ei vaadi.
ja ajatella, että ei tää nyt sitten olekaan vakavaa. En tosin tiedä mitä vanhemmat ovat miettineet tässä tapauksessa.
Tyrannihoitsu on hyvä nimitys, sellaisia nimittäin kyllä valitettavasti on vastaanotoissa. Monesti samoilla oireilla voi saada täysin erilaista palvelua eri paikoissa ja samassakin paikassa, mutta eri hoitajan osuessa kohdalle; toinen tyrmää täysin, saatika jos soitat uudelleen samasta asiasta, alkaa jo valtataistelu, kun hoitsu on päättänyt että olet riesa, etkä tarvitse etkä saa hoitoa. Toinen taas ottaa välittömästi vakavasti ja selvittää lääkärillepääsyä.
Ja hatunnosto kaikille ihanille hoitajille, jotka kuuntelevat ja suhtautuvat potilaisiin tärkeinä ihmisinä.
Itse olen siis koulutukseltani diplomi-insinööri.
Lääkärituttavani sanoi, että monet luulevat, että hoitajan koulutus on niin kuin lääkärin, mutta lääkärit lukevat pidemmälle. Näinhän ei tietenkään ole.
Kuolemantapauksessa tapahtui selkeä virhearviointi joka jää kyseisen hoitajan tunnolle ikuisesti ilman julkista lynkkaamistakin.
Sitä tässä nyt ajetaan takaa, että onko se koko toimitaohjeistus väärä vai tekikö joku vain virheen. Jos systeemi/ohjeet itsessään on näin huono, niitä on muutettava!
sh-koulutuksen lyttäys jo riitä.
Sairaanhoitajakoulutuksen kahlaa vaikka unissaan, lääkikseen pääsee vain harvat ja valitut. Sinne ei tyhmillä ole asiaa.
ja työnkuva on perushoito. Kyllähän koulutus ja tietotaito on lääkärillä aivan jotain muuta kuin sairaanhoitajilla. Ei yli ysin keskiarvolla ole mitään tekemistä sen totuuden kanssa.
Väännetään nyt rautalangasta:
Kyse ei ole hoitajien työmukavuudesta vaan siitä, että me haluaisimme sellaiset työolot, että voimme tehdä työn niin hyvin kuin jokainen potilas ansaitsee!
Etkö ymmärrä, että kiire ja henkinen paine sekä potilailta, omaisilta ja ylemmiltä tahoilta, puuttelliset työolot (monissa paikoissa mm. tilat täysin puutteliset nykyisiin potilasmääriin jne) tekevät se, että vaikka miten tekee parhaansa omista tauoista ja mukavuuksista tinkien niin niitä virheitä sattuu silti.
sairaanhoito pitäisi olla potilaita, ei henkilökunnan mukavuuksia varten.
tietysti, jos henkilökunta ei voi/halua tehdä maksimaalista työtä, niin syy ei ole potilaan.
Potilaat tulee hoitaa vaikka hoitajien selkänahasta, poliitikkojen kanssa käykää taistelu siitä muusta.
Lääkärituttavallasi taitaa olla vähän väärät luulot.:)Itse olen sekä sairaanhoitaja että nykyisin yliopisto-opiskelija. Sairaanhoitajakoulutus oli pätevä ja haasteellinen, mutta työelämä niin vaativa ja vastuullinen, että päätin kouluttautua toiselle alalle, jolla nykyään opiskelun ohella työskentelenkin. Kuusi vuotta jaksoin koko ajan kasvavaa vastuuta ja sitä järkyttävän suurta hallittavien asioiden määrää.
Itse olen siis koulutukseltani diplomi-insinööri. Lääkärituttavani sanoi, että monet luulevat, että hoitajan koulutus on niin kuin lääkärin, mutta lääkärit lukevat pidemmälle. Näinhän ei tietenkään ole.
on 2 täysin eri ammattiryhmää. Molemmilla oma toimenkuvansa ja koulutus siihen.
Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?
Sairaanhoitajakoulutuksen kahlaa vaikka unissaan, lääkikseen pääsee vain harvat ja valitut. Sinne ei tyhmillä ole asiaa.
ja työnkuva on perushoito. Kyllähän koulutus ja tietotaito on lääkärillä aivan jotain muuta kuin sairaanhoitajilla. Ei yli ysin keskiarvolla ole mitään tekemistä sen totuuden kanssa.
kuka tässä on väittänytkään että hoitajien tietotaso olisi samaa kuin lääkärin? Väitteletkö itsesi kanssa?
PERUShoito on pyllyn pesemistä, syöttämistä ym.
Se hoito mitä hoitaja lääkärin määräyksestä toteuttaa, ei ole PERUSHOITOA. Se on sairaanhoitoa, lääkehoitoa. Toimenpiteiden tekemistä.
Ja hei, sairaanhoitaja ei ole mikään "lääkärin apulainen". Lääkäreillä on amanuenssit "apulaisinaan", me hoitajat ollaan ihan oma sakkimme. Lääkäri määrää miten potilaan hoidossa edetään, ja me toimitaan sen mukaan.
En lyttää mutta totuushan on että sairaanhoitajat ovat lääkärin apulaisia
mutta kyllä monilla osastoilla sh tekee sitä mitä lääkäri käskee. Ei kannata hermoilla. ;)
Lääkäri määrää miten potilaan hoidossa edetään, ja me toimitaan sen mukaan.
Mutta kuten tämäkin tapaus osoittaa, nyt ollaan siirrytty siihen että HOITAJA määrää miten hoidossa edetään vai edetäänkö ollenkaan. Koska ja miten ihmeessä päivystystoiminta on kääntynyt näin päälaelleen?!
Mutta sen tiedän, että SE EI OLE MEIDÄN HOITAJIEN VIKA!!!!
Mutta kuten tämäkin tapaus osoittaa, nyt ollaan siirrytty siihen että HOITAJA määrää miten hoidossa edetään vai edetäänkö ollenkaan. Koska ja miten ihmeessä päivystystoiminta on kääntynyt näin päälaelleen?!
tulee...
Minä menin kerran hyvin sairaan lapsen kanssa tk-päivystykseen, jonne oli käsketty tulla, jos tilanne pahenee.
Menin ovelle heti klo 8 aamulla (pihassa olin jo ennen), jolloin päivystys aukeaa. Kuulin kahvikuppien kilinää ja kun vihdoin sain jonkun talosta kiinni, niin minulle alettiin huutaa, että kahdeksalta soitetaan vasta kotoa. Täällähän voi olla kova kiire, joten ei saa niin vaan tulla. Ja voitte arvata, ettei saatu kummempaa hoitoa...
Illalla veimme suoraan yöpäivystykseen keskussairaalaan ja saimme taas huudon. Tämä lapsi olisi pitänyt tuoda paljon, paljon aikaisemmin.
Mutta kun me häirittiin sitä aamukahvitaukoa. Olis pitänyt vaan silloin aamulla lähteä reilusti ennen sitä kahdeksaa ja mennä vielä suoraan sinne keskussairaalaan.
mitään kun sulla ei ole edes peruskäsitystä hoitajan ja lääkärin välisestä työnjaosta. Toki hoitaja toteutta lääkärin määräystä esim. lääkehoidossa. On kuitenkin asioita, joissa hoitajilla on -usko tai älä- ihan omakin päätösvalta. Päätöksiä hoitolinjauksista tehdään yhdessä, ja on asoita (kuten lääkitys) jonka lääkäri päättää. Kehoittaisin sinua päivittämään käsityksesi siitä, että onko hoitaja lääkärin "pikkuapulainen" vai ei. Painupa DI nyt sinne papereidesi pariin, sä et kaiketi voi tappaa ketään;)
mutta kyllä monilla osastoilla sh tekee sitä mitä lääkäri käskee. Ei kannata hermoilla. ;)
että prionitaudeilta välttyy, jos keittää vaarallisen aineksen. Eli ihan väärin.
Toisaalta mun tuttu (hoitsu sattumalta hänkin) kävi lääkärillä, joka luuli, että vilja-allergia on sama asia kuin keliakia, eli on niitä typeriä lääkäreitäkin.
Itselläni melko laaja kokemus enkä ole vielä koskaan ollut osastolla/ avohoidonyksikössä missä lääkäri määrää ja hoitaja toimii sen mukaan.
Kyllä se tosielämässä menee niin, että hoitaja tekee hoitotyötä koko työpäivänsä ajan ja lääkäri on vain vieraileva tähti pienen hetken päivässä, eikä välttämättä edes joka päivä.
mollata. Joka ammatissa on surkeita ja huippuja. Arvostan kaikkia ammatteja ja lukeneisuus ei tee sydämen sivistystä.
Tosin en ole koskaan tunnustanut, että mulle oli itsestään selvä pakko lukea akateeminen ammatti, kun suvussa kaikilla muillakin oli. Tyhmä syy.
Anteeksi, kunnioitan kaikkia mukavia ja parhaansa yrittäviä hoitajia. Ikäviä ja laiskoja en kunnioita.
DI
Miten ihmeessä hoitajat suostuvat ottaamaan näin suuren vastuun ilman riittävää kompetenssia? Eivätkö hoitajat tajua oman osaamisensa rajallisuutta, vai mikä on kun pokalla otetaan ylhäältä vastaan tehtäviä joiden hoitoon ei yksinkertaisesti taidot riitä?
Kyllä minä ainakin omalla työpaikallani kieltäydyn kohteliaasti sellaista tehtävistä, jos tiedän etten tulisi suoriutumaan niistä kunnialla. Tunnen siis osaamiseni rajat ja pysyn niiden sisällä. Eikä minun työssäni ole edes kyse ihmishengistä... Hoitajat voisivat tehdä samoin, eikä vain lammasmaisesti totella sairaalahallinnon käskyjä. Käyttäkää päätänne ja neuvotelkaa.
Mutta sen tiedän, että SE EI OLE MEIDÄN HOITAJIEN VIKA!!!!
Olen itse ylikuormitetulla terveysasemalla jossa kaikkien päivät venyy. Toisella asemalla porukka lähtee joka päivä 1-2 tuntia ennen meitä pois. Ja kaverin työpaikalla sairaalan pkl:lla pitävät kahvitaukoa kerran tunnissa:(