Lihavien ostoksista.Palstan innoittamana olen alkanut vakoilla muiden ostoksia, ja roskaruokaa menee
Tänäänkin kävin lounasaikaan kaupassa. Itselläni oli korissa hedelmiä, raejuustoa, sokeroimatonta marjamehua yms. ja edelläni kassajonossa olleella ylipainoisella oli mikropitsa, suklaata ja jotain leipäosastolta paperipussissa. Osti varmaankin töihin evääksi, monet käyvät kyseissä kaupassa lounasaikaan evästä hakemassa.
Muutama päivä sitten minulla oli ostoskorissa porkkanaa, sipulia, maitorahkaa, rasvatonta piimää, kanaa yms. ja perässäni tulleella pömppömahaisella miehellä oli meetwurstia, valmispitsoja, sokeroituja mehuja, valmisruokia, karkkia yms.
Sama toistuu todella usein, ylipainoisten koreissa ja kärryissä on vaaleaa leipää, sokerijogurtteja, herkkuja ja valmisruokia ja hoikilla sitten terveellisempiä vaihtoehtoja.
Ennen en yleensä huomioinut muiden ostoksia, korkeintaan kassalla edellä olevalta jotain jos jokin erikoisempi pisti silmään, mutta tämän palstan innoittaman aloitin oman pienen empiirisen tutkimukseni.
Kommentit (66)
Ruoka on helvetin kallista ja terveellinen ruoka vielä kalliimpaa. t. köyhä
se on se yksikköhinta mitä vertaillaan, ja sit vertaillaan ravintosisältöä.
Kukaan ei voi väittää, että esim 3 kg juureksia/1 € ei ois a)terveellistä b) kallista.
niin siitä johtopäätös että ostoksista puolet pitää olla kasviksista. .
jos olen ostanut kasvikset päivällä torilta, niin pitää kärry silti puolilleen tunkea kasviksia, koska muuten mutristelllan kulmia ja pidetään huonona ihmisenä.
Eniten käy sääliksi kukkuralleen epäterveellistä safkaa lastattujen kärryjen työntelijöiden lapset :(!
Niistä kun jo pienenä näkee millainen tulevaisuus niillä on edessä vanhempien ja erityisesti äitien välinpitämättömyyden ja tyhmyyden takia :(!
ja toteaa että tietää kyllä tämän. Minä kirjoitinkin ostaneeni sokeroimatonta mehua, en light-mehua. Kyseinen mehu mitä ostin on lasipullossa olevaa marjamehua, ja aineksena siinä on pelkästään sitä marjaa, ei mitään muuta. En syö light-tuotteita, paitsi piimät, maidot ja jogurtit rasvattomana, mutta jogurteistakaan en makeutusaineella kyllästettyjä vaan maustamatonta. En juo light-limskoja enkä -mehuja, valitsen vaan tuotteet muuten terveellisemmästä ja kevyemmästä päästä. Sen takia syönkin useammin kanaa kuin possua, ja jauhelihakin on vähärasvaista.
Niin ja en käytä margariiniakaan kuin todella harvoin, voita en koskaan. Ruoanlaitossa suosin oliiviöljyä ja leivän päälle laitan useimmiten kasviksia tai syön sellaisenaan.
Tämä ei vaadi mitään kamalia ponnistuksia, tai estä nauttimasta elämästä niin kuin jotkut vihjailevat. Juhlissa, jouluna jne. syön herkkujakin, ja voin syödä silloin hyvillä mielin koska en vedä niitä joka päivä. Kesällä esim. on niin paljon hyviä marjoja ja hedelmiä tarjolla, että jo ne riittävät herkuiksi ja tyydyttämään makeannälän jos sellainen iskee.
Näinpä kerran muuten kuin todella lihava pariskunta osti koko kärryn täydeltä herkkuja kun oli joulun jäljiltä suklaat yms. alennuksessa. Silloin ajattelin että ostavat varmaan varastoon kun halvalla saa, mutta en silti voinut olla miettimättä että kannattaisiko kuitenkin jättää ostamatta...
T:Ap
että vähäsokeriset juomat on yleensä makeutettu esim. aspartaamilla, joka lasketaan karsinogeeniseksi aineeksi? Itseasissa elimistölle terveellisintä ovat mahdollisimman vähän käsittelyt tuotteet, esim. ihan puhdas voi, kerma, täysin makeuttamaton mehu jne.
Kevyttuotteet eivät ole läheskään niin terveellisiä. Tärkeintä on muistaa kohtuus.terveisin normaalipainoinen, joka ostaa mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa.
en tarkkaile muiden ostoksia. Oon pienestä asti oppinu, että se päättää, joka maksaa. Joskus oon tuntenu kiusausta vastata ihmisten katseisiin sanomalla, että ite minä nämä aion maksaa. Aloituksesta tuli minulle(kin) sellainen olo, että tämä hoikka ap korostaa omaa fiksuuttaan vahtimalla muiden ostoksia.
Ehkä se ihan täysi ostoskärry 2x/kk on vaan niin tyrmäävä näin pienelle perheelle (5henk, 3 alle 3v). Mutta toki on tervettä itse kunkin katsoa omaan ostoskärryynsä/-koriinsa. Minäkin katson, etten osta keinotekoisesti makeutettuja (aspartaami, sorbitoli jne) emkä rasvattomia tai muuten light-tuotteita..
Kamala, mitä lapsilleni opetan! Tosin paino-ongelmia ei ole, kun syödään säännöllisesti ja ite tehtyjä ruokia.
Itse olen hoikka. Syön oikeaa ruokaa; kasviksia, juustoja, kalaa ja rasvaa. En harrasta leipää tai leivonnaisia, saati eineksiä.
Toisinaan innostun ahmimaan ja ostan herkkuja. Silloin hävettää. Olen ihan varma, että joku tunnistaa minut bulimikoksi.