Lihavien ostoksista.Palstan innoittamana olen alkanut vakoilla muiden ostoksia, ja roskaruokaa menee
Tänäänkin kävin lounasaikaan kaupassa. Itselläni oli korissa hedelmiä, raejuustoa, sokeroimatonta marjamehua yms. ja edelläni kassajonossa olleella ylipainoisella oli mikropitsa, suklaata ja jotain leipäosastolta paperipussissa. Osti varmaankin töihin evääksi, monet käyvät kyseissä kaupassa lounasaikaan evästä hakemassa.
Muutama päivä sitten minulla oli ostoskorissa porkkanaa, sipulia, maitorahkaa, rasvatonta piimää, kanaa yms. ja perässäni tulleella pömppömahaisella miehellä oli meetwurstia, valmispitsoja, sokeroituja mehuja, valmisruokia, karkkia yms.
Sama toistuu todella usein, ylipainoisten koreissa ja kärryissä on vaaleaa leipää, sokerijogurtteja, herkkuja ja valmisruokia ja hoikilla sitten terveellisempiä vaihtoehtoja.
Ennen en yleensä huomioinut muiden ostoksia, korkeintaan kassalla edellä olevalta jotain jos jokin erikoisempi pisti silmään, mutta tämän palstan innoittaman aloitin oman pienen empiirisen tutkimukseni.
Kommentit (66)
Mua huvittaa nuo monet "terveysintoilijat" jotka vetää kevytmargariinia (tai ylipäätään pehmeitä rasvoja), makeutettuja light-litkuja ja muuta muka-ravintoa. Siinäpä vasta turhia kaloreita...
että vähäsokeriset juomat on yleensä makeutettu esim. aspartaamilla, joka lasketaan karsinogeeniseksi aineeksi? Itseasissa elimistölle terveellisintä ovat mahdollisimman vähän käsittelyt tuotteet, esim. ihan puhdas voi, kerma, täysin makeuttamaton mehu jne.
Kevyttuotteet eivät ole läheskään niin terveellisiä. Tärkeintä on muistaa kohtuus.terveisin normaalipainoinen, joka ostaa mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa.
Ostavat sitten illan pimeinä tunteina huoltoasemilta herkkuja mutta päivisin kunnon ruokaa!
Mua huvittaa nuo monet "terveysintoilijat" jotka vetää kevytmargariinia (tai ylipäätään pehmeitä rasvoja), makeutettuja light-litkuja ja muuta muka-ravintoa. Siinäpä vasta turhia kaloreita...
että vähäsokeriset juomat on yleensä makeutettu esim. aspartaamilla, joka lasketaan karsinogeeniseksi aineeksi? Itseasissa elimistölle terveellisintä ovat mahdollisimman vähän käsittelyt tuotteet, esim. ihan puhdas voi, kerma, täysin makeuttamaton mehu jne.
Kevyttuotteet eivät ole läheskään niin terveellisiä. Tärkeintä on muistaa kohtuus.terveisin normaalipainoinen, joka ostaa mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa.
Mua nyt huvittaa yleensäkin tuo mehujen litkintä. Oli light tai ei... Vesi riittää janojuomaksi ja maitoa ruoan kanssa.
ja terveellinen ruoka vielä kalliimpaa.
t. köyhä
Ei niitä yli kolmekymppisten tarvitse juoda hyvin pärjää ilmankin. Lihottavat saman verran kuin olut.
Ostavat sitten illan pimeinä tunteina huoltoasemilta herkkuja mutta päivisin kunnon ruokaa!
Ostan edelleen kaupasta just sitä mitä haluan,oli se sitten salaattia tai sipsejä. Ei todellakaan jonkun vähä-älyisen av-muijan mulkoilut haittaa!!
ja päätellä niistä minkälainen elämätilanne asiakkaalla on.
Viikonloppuisät on helppoja ja homot.
Sitä en kyllä ajattele että onko asiakas lihava vai laiha.
Kerran olin Prismassa lounaalla ja katselin kun hesen jonoon meni varmasti lihavin ikinä näkemäni nainen ja silloin ajattelin että ehkä hänen olisi kuitenkin kannattanut tulla presson puolelle ja syödä oikea ruoka mielummin.
Huvitti kerran kun katselin erään homoparin ostoksia ja piti oikein tarkistaa että onhan minulla oikea kärry kun homojen ostokset oli lähes yksyhteen omieni kanssa.
Mutta juuri koskaan en muista katsoa, miltä se ostaja itse näyttää. Yleensä vain mielenkiinnolla katselen että jännä miten ihmiset tuntuvat ostavan joko just sentyyppistä ruokaa kuin itsekin ostaisin tai sitten kaikki ostokset näyttävät minulle ihan vierailta. Olen itse normaalipainoinen enkä koskaan osta mitään raejuustoja tai light-juustoja, mutta en myöskään mätä naamaani sipsiä ja karkkia mitenkään säännöllisesti.
Tänään varmaan ekaa kertaa katsoin edellä asioivan painoa, koska olin just itse hetkeä aiemmin lihaosastolla miettinyt että voinko ostaa 17%-rasvaista jauhelihaa kun se on punaisella lapulla tarjouksessa, ja tullut siihen tulokseen että tässä taitaa mennä mun henkilökohtainen rajani epäterveellisen ruuan suhteen. Olen tosi tarkka rahoista ja ostan niin paljon punaisen lapun ruokia kuin voin, mutta nyt jätin ostamatta. Edelläni ostava lihava ihminen oli valinnut toisin.
en havannoi minkänäköisiä ihmisiä kaupoissa kärryineen liikkuu, mutta kyllä välillä tulee huvittunut olo, kun esim kassajonossa silmäilee ympärilleen ja vieressä on vaikka nelihenkinen tosi tuhtikuntoinen perhe ja kärry kukkuroillaan mässyy, sipsii, limuu,torttuu, pullaa...
Saattaahan ne valmistella vaikka synttäreitä, mutta eipä itseään huvittumasta pysty estämään.
Tai irtokarkkihyllyllä kun itse ostaa karkkia kolmelle hengelle kahdella ja puolella egellä, ja mua painavammat 9-vuotiaat duunaa kympin satsia vieressä...
Syön terveellisesti, mutta juomasta painoa kertyy. Ja ostan miehelle smetanaa, pekonia ja vaikka mitä kyljyksiä. Hän on hoikka. Omat ongelmani ovat ihan muualla ja kai joku iloitsee siitä, että ostoskärryssä on epäterveellisiä tuotteita. Nytkin mies mussuttaa suklaata, minä juon viiniä.
Käyttäkää rakkaat ihmiset aivojanne ja huomatkaa, että se, mitä ihminen ostaa, ei välttämättä hänen kupuunsa mene. Ja ylipainoon on useita syitä. Katkaisepa jalkasi ja syö normaalisti myös onnettomuuden jälkeen ja katso miten käy. Kaikki ei välttämättä ole niin yksinkertaista kuin ostoskori väittää.
Olin samassa kaupassa ja niiden läskien paidoissa luki: "Mä hymyilen, koska mulla on elämä, senkin hapannaama!" Hitsi, että nauratti, mitähän ne mahto niilläkin paidoilla viestittää... Mä ihmettelin sitä vielä kotonakin, kun laitoin jääkaappiin rasvatonta maitoa, ananasta, tonnikalaa ja ruisleipää, kurkkua, tomaattia ja porkkanaa. Sitten kävin vaa'alla, paino oli 49,7kg eli tasan sata grammaa vähemmän ku viime viikolla ja hitsi, kirjasin sen heti ylös, ettei vaan unohdu. Ja sit mun olikin ihan pakko jo kiirehtiä spinningiin, siis hitsi, että on kiva siellä nauraa muiden ihrapepuille.
Voi että mä näytän hyvälle. Kyllä musta joku päivä vielä tuntuuki sille, jos ei muuten ni sen takia, ku mä näytän niin hyvälle. Mut kyl must tuntuu. Ehkä. Toivottavasti.
itse katselen kassajonossa useinkin muiden ostoskärryjen sisältöä (eipä siinä odotellessa muutakaan tekemistä ole). Kyllähän se ainakin näppituntumalla (tilastollisesta merkittävyydestä ei tietenkänä voi sanoa ;) on niin että jos kärryssä on paljon roskaruokaa, niin ostaja on USEAMMIN lihava tai sitten huori (teini/vähän päälle 20) kuin hoikka n. 30 v. tai vanhempi.
Sanottakoon vielä että mulle on ihan sama mitä muut ostaa, pääasia että itse saan ostaa mitä haluan, oli se sitten rasvaista juustoa tai vähemmnä rasvaista selleriä :)
Musta on hauskaa katsella muiden ostoksia siinä jonottaessa. Mutta juuri koskaan en muista katsoa, miltä se ostaja itse näyttää. Yleensä vain mielenkiinnolla katselen että jännä miten ihmiset tuntuvat ostavan joko just sentyyppistä ruokaa kuin itsekin ostaisin tai sitten kaikki ostokset näyttävät minulle ihan vierailta.
mutta juuri näin - uteliaana vain, enkä arvostellen. Jotenkin hassua, että jollain voi olla koko kärryllinen sellaista tavaraa, jota en itse ostaisi lainkaan ja toisella sitten taas ihan samanlaiset mieltymykset. On lähinnä mielenkiintoista, että meitä ihmisiä on niin paljon erilaisia ja se erilaisuus näkyy niin monessa asiassa, mm. siellä ostoskorissa :)
Kaupan kassalla työskennellessänikin harrastin tätä, ihan vaan sen vuoksi, että jaksaa tehdä muuten yksitoikkoista työtä. Moneen asiaan saa mielenkiintoa!
Itse joskus mietin, mitähän omista ostoksistani toiset mietti - usein kärryissä vaan kasviksia ja hedelmiä ja maitotuotteita. Lihat ostamme pakkaseen tuottajilta ja leivät leipomosta.
että kevyttuotteiden suurin käyttäjäryhmä ovat ylipainoiset. Eli yrittävät vähentää saamaansa energiaa kevytjogurteilla tms.
Itse ostan kevyitä ruokia, mutta joka kauppakäynnillä siellä hedelmä- ja vihannespussien keskellä on olutta tai karkkia ja joka kerta paljonkin sokerijogurttia.
Olen tosin normaalipainoinen ja lähinnä urheiluharrastusteni ansiosta.
Kyllä mä tiedän mistä ne lihavien kilot tulee, ja jostainhan ne ruuat ostetaan. Pysyt kyllä hoikkana kun aikasi menee kyyläämiseen etkä jouda kaupassa ostelemaan mitään ylimääräistä houkuttelevaa...
Monta vuotta kamppailin lightien, rasvattomien ja salaattien keskellä nälissäni. Ei toiminut, paino pysyi ylhäällä.
Luovutin, ja siirryin kevytmaito, oivariini, voi, oikea kerma -linjalle ja se pudotti painoa!
Nyt ostoskorini koostuu siis kasvisten lisäksi voista, kermasta, bulgarianjogurtista, rypsiöljystä, kokolihasta, ruisleivästä ym. mahdollisimman vähänkäsitellystä ruuasta. Yhtäkään kevyttuotyetta koriini ei enää tule! -40kg!
vie aikaa siltä mitä siellä hyllyjen luona lappaa kärryynsä ;)
Kyllä mä tiedän mistä ne lihavien kilot tulee, ja jostainhan ne ruuat ostetaan. Pysyt kyllä hoikkana kun aikasi menee kyyläämiseen etkä jouda kaupassa ostelemaan mitään ylimääräistä houkuttelevaa...
plajon proteiinia ja jonkun verran kasviksia. Mutta kyllä meillä syödään viikonloppuna tms sipsejä, karkkia ja punaviini on mun herkku. Salilla käyn ahkerasti, joten ne herkut eivät jää vyötärölle. En mä jaksa alkaa millekään nälkäkuurille tai heinänpurijaksi, välillä pitää saada syödä sitä epäterveellistäkin mättöä, kunhan en tee sitä joka päivä. Eli kultainen keskitie tässkin on hyvä, kaikenlainen ahdasmielisyys ja kiihkoilu on kamalaa ravitsemuksessakin.
viljatonta ruokavaliota ja unohtamaan kevyt-vaihtoehdot. Sitä yllättyy miten paljon parempi olo on ja miten paljon elämänlaatu paranee kun ylimäääiset kilot lähtevät. T. -25 kiloa kolme vuotta sitten.
Kevyttuotteet eivät ole läheskään niin terveellisiä. Tärkeintä on muistaa kohtuus.
terveisin normaalipainoinen, joka ostaa mahdollisimman vähän käsiteltyä ruokaa.