naapuri haravoi lehdet jätesäkkeihin, mitä järkeä?
harrastaako tätä moni muukin? olenko ainoa, jota ahdistaa ajatella maatuvia lehtiä jätesäkeissä kaatopaikalla? itse kippaan lehdet kottikärryllä lähimetsikköön, kun biojäteastiaan ei mahdu.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tosi hölmö kun olen kuvitellut että kaikki joilla pienikin piha niin kompoistoivat puutarhajätteensä, ei se komposti niin paljon tilaa vie. Kertokaa hyvät ihmiset miksi te ette kompostoi?
Pienen pihan puutarhajätteet onkin helppo kompostoida, mutta entäs kun tontti on 1-2 hehtaaria ja kasvustoa on paljon. Meillä on kolme kompostoria; yksi lämpökompostori keittiöjätteille (tänne menee myös puutarhajätteitä), jälkikompostori ja iso lehtikompostori. Lehtikompostorista otetaan joskus lehtiä keittiöjätekompostoriin kuvikkeeksi, mutta jos ne ovat märkiä ei niitä voi käyttää tässä tarkoituksessa. Aika hitokseen monta kompostoria pitäisi laittaa lisää, jos meinaisi kaiken saada komposteihin mahtumaan. Lisäksi ne pitäis aina joskus myös tyhjentää johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut tosi hölmö kun olen kuvitellut että kaikki joilla pienikin piha niin kompoistoivat puutarhajätteensä, ei se komposti niin paljon tilaa vie. Kertokaa hyvät ihmiset miksi te ette kompostoi?
Vaatisi melkoisen kompostin. Pelkästään lehtiä tulee parikymmentä säkillistä. Ja kompostissakin lehdet maatuvat hitaasti. Tarttis olla pienen mökin kokoinen komposti takapihalla.
Kukkamultaa (siis vaihdettavaa, jossa on kasvanut jotain) ei myöskään saa viedä metsään tai muualle luontoon. Tuntuuhan se tylsältä laittaa se pussissa sekajätteeseen, mutta "käytetyssä" mullassa saattaa olla jokin vieraslajin alkukin. Näin minua opastettiin.
Lehdethän kipataan niistä säkeistä sorttiasemalla niille kuuluvaan kasaan josta käsitellään eteenpäin. Oletko koskaan käynyt?
Koska vuodessa tulee viisi kompostikehikkoa täyteen, eivätkä ne maadu vuodessa. Joten käytössä olisi koko ajan kymmenen kompostikehikkoa.