Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

naapuri haravoi lehdet jätesäkkeihin, mitä järkeä?

Vierailija
02.11.2009 |

harrastaako tätä moni muukin? olenko ainoa, jota ahdistaa ajatella maatuvia lehtiä jätesäkeissä kaatopaikalla? itse kippaan lehdet kottikärryllä lähimetsikköön, kun biojäteastiaan ei mahdu.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutarhajätteen kuskaaminen metsään rehevöittää sitä tarpeettomasti. Älä enää kippaa metsään MITÄÄN, jookos.

Vierailija
22/45 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mahdollisuuksia lähteä kuljettelemaan lehtiä ympäri kaupunkia (ts. sortti tms. asemille). Sen sijaan pakkaamalla lehdet muovipusseihin, näyttää roskienkuljettajat vievän ne mukanaan tuosta roskakatoksesta. Minulla ei ole aavistustakaan mitä lehdille tapahtuu tuon jälkeen, mutta enpä ole sillä pahemmin päätäni vaivannutkaan.

Tämä on taas yksi ihmetyksen aihe täällä Suomessa. Lehtiroskiksen saaminen pientaloalueelle näyttää lähes mahdottomalta, kaksi kertaa olemme sellaista pyytäneet, mutta aina meille neuvotaan, että viekää ne tuonne 2 km:n päässä olevalle kaupalle, siellä on keräyspiste. Biojäteastian saaminen on lähes sama juttu. Ja näitä puutarhajätteitä ei sitten kukaan näytä edes keräävän erikseen. Tässä olisi taas yksi asia, jossa suomalaisten pitäisi käydä katsomassa mallia muista maista, sillä missään muualla (länsimaassa) ei tarvitse lähteä kuljettamaan sanoma- tai muita lehtiä kauas keräyspisteisiin.

:DDD Oisko kuitenkin ap:lla ollut kyse haravoiduista puiden lehdiistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulette, että voimakkaasti leviävät (vaaralliseksikin luokiteltavat) tulokaslajit, kuten lupiini, kurttulehtiruusu, jättipalsami tai jättiukonputki ovat päässeet leviämään luontoomme. Kyllä: toheloiden kotipuutarhurien suosiollisella avustuksella on ollut leviämisessä merkittävä rooli. Tällaiset voimakkaasti leviävät tulokaslajit valtaavat alaa meidän alkuperäislajeilta ja aiheuttavat pahimmillaan sukupuuton vaaran kotoperäisille lajeille. Lisäksi ne kaventavat luonnon biodiversiteettiä, monimuotoisuutta ja täten ympäristömme tasapainoa. Kyllä rikkakasvijäte on ihan ehtaa jätettä, jopa ongelmajätettä. Kyse ei ole siitä miltä edelläkirjoittaneesta TUNTUU. Jäteasiat eivät ole MUTU-asioita.

Vierailija
24/45 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai voipi tulla rapsut.

Vierailija
25/45 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiini on tosi paha ongelma eteläisessä Suomessa kuten myös muut em. kasveista. Välinpitämättömien ihmisten aiheuttamia, pysyviä tuhoja Suomen luonnossa.

Vierailija
26/45 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin harvemmin tulee sitä tehtyä. Tän syksyn lehdet haravoin puun juurelle ja sen jälkeen ajoin ne leikkurilla pieniks.

Vierailija
27/45 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että miksei naapurin tonttia saa kaatopaikkanaan käyttää? Se "lähimetsä" on jonkun muun omistuksessa, yksityisen, kaupungin, kunnan. Yhä hyvin naapurisi voisi kipata jätteensä sinun pihallesi, kun ei viitsi kaatopaikalle toimittaa.

[quote author="Vierailija" time="02.11.2009 klo 13:15"]

hittolainen, juuri kippasin pari kottikärrylistä lehtiä ja rikkakasveja meidän taloyhtiön pihasta tuohon viereisen metsän laitaan, jonne on vuosia lähiseudun asukkaat kipanneet puutarhajätteitään :(

[/quote]

Vierailija
28/45 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me silputaan kaikki haravointijäte ruohonleikkurilla ja silppua pensaiden juurelle.

Vierailija
29/45 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin omakotialueella on todennäköisesti lehtokotilokanta saanut tosi hyvää potkua joidenkin kaupungin maalle dumppaamien lehtikuormien ansiosta. Me ollaan täällä poikkeus kun viedään jätesäkeissä keräyspisteeseen.

Vierailija
30/45 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieman ohi, mutta kun mainittiin että heittää näitä lehti-jätesäkkejä roskiin, niin me soitimme kun muutimme vuokralle rivitaloon isännöitsijälle, mitä teemme omalle lehtijätteelle, kerääkö pihaa hoitava huoltoyhtiö niitä jostain?

Neuvottiin soittamaan pihaa huoltavalle (SOL). Siellä sanottiin, että jos omaa pihaa haravoi, eivät kerää. Jos yhteisiä alueita, niin saa tehdä kasoja, jotka työntekijä kerää. Kysyin sitten, kuinka toimimme, viemmekö lehdet kaatopaikalle itse? Sanoi, että PISTÄ ROSKIIN VAAN.

Tuskin kovin yleinen ohje, mutta autottomana ei oikein nappaa kantaa säkkejä 20 km päähän jäteasemalle, joten olen ohjeeseen ollut tyytyväinen... Vaikka vähän ihmetyttikin :D

Vierailija
31/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt lehtien haravointia. Täysin turhaa touhua mielestäni.

Vierailija
32/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä... Ei niitä jätetä säkkiin ku viedään kaatopaikalle. Ne tyhjennetään.

Vierailija
33/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän kuljettaa ne jätesäkeissä muualle? Ei siis jätä niitä lopullisesti muovisäkkiin.

Vierailija
34/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhajätteitä ei saa viedä lähimetsiin, ellet sitten omista sitä metsää. Me haravoidaan säkkeihin, jos viedään kaatikselle, niin siellä pitää tyhjentää säkeistä. Tai sitten kipataan säkki sekajätteisiin, meillä kun ei muuta roskista ole. Kaikki biojätteetkin menee menee pusseissa sekajäteastiaan niin ei kai lehdet nyt siitä kauheasti eroa...

Vierailija
35/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee lehtijätettä aivan tolkuttomat määrät. Ei saada niitä mitenkään jemmattua tontille. Meillä on yhdellä sivulla tie ja kolmella muulla sivulla naapuritaloja. Tontilla on iso tammi, kaksi isoa vaahteraa, muutama pihlaja, koivuja, omenapuita ja pensaita. Osa lehdistä saadaan haravoitua kukkapenkkeihin ja kasvimaalle, osa työnnetään kompostiin, mutta silti on pakko hävittää osa lehdistä jotenkin tontilta pois. Pakataan jätesäkkeihin ja viedään hyötyjäteasemalle, jossa ne ravistellaan säkeistä pois niille osoitettuun kasaan. Säkit käännetään ympäri jos ovat märkiä ja säilötään myöhempää käyttöä varten, eli eivät ole kertakäyttöisiä tässä asiassa. Niillä voidaan kuskata esim seuraavana kesänä orapihlaja-aidan leikkuujätteet samaiselle hyötyjäteasemalle ja käyttää senkin jälkeen uudelleen tässä syksyisessä lehtirumbassa. Loput lehdet mitä vielä tulee, ajetaan ruohonleikkurilla silpuksi ja jätetään siihen nurtsille talveksi.

Jos meillä ei haravoitais mitään, meidän piha olis aivan paksuna mattona lehtijätettä. Nurmikkoa ei näkyis sieltä alta ollenkaan. Lehdet ovat hyvää lannoitetta jossain määrin nurmikollekin, mutta liika on aina liikaa. Lisäksi etanat tykkää ihan liikaa lymyillä siellä lehtien alla ja sitten seuraavana kesänä popsivat kasvimaalta vihannekset. Eli tuholaistorjunnankin kannalta on hyvä viedä ne lehdet tontilta pois.

Vierailija
36/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut tosi hölmö kun olen kuvitellut että kaikki joilla pienikin piha niin kompoistoivat puutarhajätteensä, ei se komposti niin paljon tilaa vie. Kertokaa hyvät ihmiset miksi te ette kompostoi?

Vierailija
37/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei tosiaan haittaa jos joku käy kippaamassa metsääni LEHTIÄ tai RIKKAKASVEJA, hyvänen aika sentään,

Eri asia jos sinne viedään ruuantähteitä tai muuta roskaa.

Itse en risuja ja lehtiä laske metsässä roskaksi.

Jätteellä ja jätteellä on eroa.

Mikähän takia se "risumies" sai niin vihat vieressään puutarhajätettä metsään?

Vierailija
38/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut tosi hölmö kun olen kuvitellut että kaikki joilla pienikin piha niin kompoistoivat puutarhajätteensä, ei se komposti niin paljon tilaa vie. Kertokaa hyvät ihmiset miksi te ette kompostoi?

Koska sitä lehtijätettä tule niin älyttömät määrät ettei millään mahdu kompostiin. Ja ruman näköinen jos on joku lehtikompostori nurkan takana mätänemässä.

Vierailija
39/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pienessä taloyhtiössä muut eivät halua kompostia taloyhtiöön. Houkuttelee rottia, sanovat. Eikä siellä ole niin isoa yhteistä tilaakaan, mihin sellaisen saisi. Me silppuamme osan ruohonleikkurilla, ja osa haravoidaan ja kerätään jätesäkkeihin.

Vierailija
40/45 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin omin silmin tässä kun naapurimme laittoi haravoimansa lehdet roskikseen  ja asumme keskellä metsää.

..et sillee :)