Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatristen sairaaloiden nimet?

Vierailija
02.11.2009 |

Hei!

Olen Joensuun yliopistosta ja teen tutkimusta psykiatristen sairaaloiden epävirallisista nimistä. Oman alueen sairaalastahan on jokaisella yleensä jokin nimitys, vaikkei se millään lailla omaan elämään liittyisikään.

Tällä palstalla tuntuu olevan vilkasta keskustelua asiasta kuin asiasta, joten kaipailisin kipeästi teidän vastauksianne ja mielipiteitänne tähänkin asiaan. Eli:

Miten tai millaisilla (lempi)nimillä olette kuulleet psykiatrisia sairaaloita/hoitolaitoksia kutsuttavan?

Kertokaa myös sairaalan virallinen nimi ja mahdollinen selitys lempinimelle, jos sellaisen tiedätte.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heip!

Suomen kielen gradu todellakin olisi kyseessä. Osa on kysellyt ja epäillyt aineistonkeruumenetelmääni. Tämä keskustelupalstalta saatu aineisto jääkin näillä näkymin jossain määrin kartoituksenomaiseksi aineistoksi, mutta tällä palstalla on kuitenkin niin vilkasta keskustelua, että arvelin saavani tätä kautta kaikkein helpoiten eri puolella Suomea asuvilta ihmisiltä vastauksia oman alueensa nimistä.

Osa tästä aineistosta siis todellakin saattaa päätyä itse tutkimukseen. Ovathan ihmiset keskustelupalstoillakin aivan oikeita ihmisiä, jotka tuntevat aivan todellisia nimiä. Kerään aineistoa tosin muutakin kautta kuin täältä, mutta tämänkin keskustelupalstan vastaukset auttavat minua asiassa edelleen eteen päin.

Joten: antakaa tulla vain lisää nimiä.

Ja suurkiitos jo vastanneille!

Vierailija
22/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysellä kans jostain hoitajien palstoilta? vois saada lisäietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaitsi ennen Valkealassa, tunnettiin 80- luvulta B-mielisairaalana. Paikallisten suussa sairaala oli "Peeski". Jouduttiin peeskille, tai oltiin töissä peeskillä.

Sittemmin muutamia vuosia sitten sairaala siirtyi Kuusankoskelle, aluesairaalan yhteyteen, joka sijaitsee korkealla kalliolla/kukkulalla. Nykyään nimi on "kyps", tulee suoraan lyhenteestä KYmenlaakson PSykiatrinen sairaala. Olen kuullut nostalgiaa täynnä olevan nimityksen "Vuoristosairaala" myös.

Lahden "Muumilaakso" tunnetaan täälläkin.

Vierailija
24/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahden "Muumilaakso" tunnetaan täälläkin.

ihan tosi? mut muumilaakso on ihan muumilaakson näköinen :))

Vierailija
25/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useasti kuullut Uudenkaupunginm, eli siis Vakka-Suomen sairaalaa kutsuttavan koivukujaksi. Olen itse asunut Ukissa, ja jäänyt siihen käsitykseen, että ko. rakennus on ainakin jossain vaiheessa sijainnut koivukujalla, ainakin tietä on reunustanut koivukut. Samalla nimellä olen myös kuullut kutsuttavan Harjavallan sairaalaa, lieneekö sitten vaan tarttunut sopivasti "lähisairaalaankin" tuo nimi, sitä en tiedä.

Vierailija
26/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennys piirimielisairaalasta. Ja sielläpäin siis mentiin piirille. Siskoni oli myös töissä piirillä.

lapsena luulinkin, että "piiri pieni pyörii"-laulu kertoi piiristä, ja siitä, miten sekaisin siellä ollaan. lapsenahan kierrettiin itsensä ympäri niin kauan, että kaaduttiin.

Vierailija
27/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokialla Pitkäniemi eli Niemi eli tampereeksi Niämi. Ei tuo selitystä kaipaa, paikannimi ja sen lyhenne.

Tosiaankin kukaan ei sano Pitkäniemi, vaan pelkästä Niemestä puhutaan lähiseudulla. "Joutua Niemeen..."

T: hoitsu

Vierailija
28/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasasta puheenollen. En edes muista, mikä sen paikan virallinen nimi on. Mutta tämä oli siis 70-luvulla.

Vierailija
29/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on kilpailtu piirinmestaruudesta..

Vierailija
30/31 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinne perusteluja.

Vierailija
31/31 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi