-JOULUKUISTEN MARRASKUU-
Heipparallaa,
Ajattelin uuden pinon aloittaa tänne uudelle kuulle :)
Apua, nyt se alkaakin vasta lähestymään oikeen vauhdilla. Ei olekkaan enään kauaa, että saadaan pikkunen maailmaan. Aikalailla kuukausi vaan odotettavaa! Jeijjj..
Meillä on mennyt kaikki kyllä onneksi hyvin ainakin tähän saakka. Toivottavasti menee jatkossakin :) Alkaa tää olo olemaan kyllä jo aika raskasta... vatsa vaan kasvaa kasvamistaan ja liikkuminen ja askareitten tekeminen senkun vaikeutuu ja vaikeutuu.
Miten teillä muilla menee? Jännittääkö jo h-hetki?
-NInukki ja Noppa 34+5-
Kommentit (35)
Alkaa kyllä olemaan niin voipunut ettei kyllä yhtään kauemmin oisi jaksanutkaan.
Mullakin on vähän joulustressi, kun kaikki pitäis tehdä varmaan valmiiksi ennen joulua...Itse ehkä kestäisinkin yhden epätäydellisen joulun mutta on kurja jos isommille lapsille jää kuva että "silloin kun pikkusisko/veli syntyi ei meillä ollut joulua juuri lainkaan....." Mies olisi ihan tyytyväinen jos ei oisi kuusta eikä jouluruokia (ei ole esim laatikoiden ylin ystävä) mutta miä kyllä haluaisin. Katsotaan nyt mikä sektiopäiväksi päätetään ja miten hommat etenee.
Neuvolassa viime viikolla kaikki ok.
Tanni ja öttis rv 33 ja risat
...tosin ei jouluista, vaan muuta. Luotan siihen, että itse pystyn joulun laittamaan jo suht normaalisti, koska vauva syntyy reilusti ennen joulua. Mutta... Kuten viime viikolla kerroin, on mahdollista, että meillä synnytys käynnistetään jo ensi viikolla, eli 12.11. Nyt sitten olisi kauheasti tehtävää ennen sitä. Tiedän, ettei elämä pääty lapsen syntymään, voi niitä hommia tehdä sittenkin, muutta olisi mukavaa, jos ei kaikkea inhottavaa ja raskasta tarvitsisi tehdä heti kotiutumisen jälkeen, ja mieskin saisi isyyslomalla keskittyä vauvaan eikä kotihommiin.
Jännä tilanne, että oltiin varauduttu siihen, että aikaa on vielä reilusti ennen vauvan syntymää, mutta viime viikolla aika puolitettiin ja siitä hävisi kaksi viikkoa. Nyt pitäisi pestä kesävaatteet ja laittaa ne talviteloille, tehdä (=teettää miehellä) vähän perusteellisempaa siivousta sekä pestä sauna, laittaa kaikki loput vauvan tavarat paikoilleen, pestä koira, koota pinnasänky jne.. Voihan toki olla, että ensi viikon kontrollikäynnin jälkeen tullaankin vielä kotiin, mutta itse toivon, että tulen siltä reissulta vasta vauvan kanssa. Joten kaikki pitäisi varmuuden vuoksi saada kuntoon viikon aikana. Aikaa syö vielä sekin, että meidän kunnassa rokotetaan raskaana olevat sikainflua vastaan tämän viikon torstaina, ja monet piikin saaneet ovat kertoneet, että pari päivää voi mennä lepäillessä rokotuksen jälkeen.
Mutta hyvillä mielin ja hyvissä voimissa tässä vielä ollaan. Koiran kanssa olen jaksanut lenkkeillä vielä joka päivä neljän kilomtertin lenkkejä, mikä on kummasti auttanut voimaan paremmin. Koira poloinen tosin on joutunut kärsimään emännän raskaudesta. Asumme nimittäin hiekkatien varressa, enkä enää ole pystynyt suuren vatsan kanssa kuraisen lenkin jälkeen pyyhkimään tai pesemään koiraa, joten jouduin ostamaan sille kurapuvun. Koira on todella nolon näköinen puku päällä, mutta on ilmeisesti hyväksynyt sen, että ilman pukua ei tule lenkkiäkään. Mutta voitte vain kuvitella miten hullulta näyttää suuri sekarotuinen koira sinisessä haalarissa... ;)
Jännityksellä odotellaan mitä ensi viikko tuo tullessaan! Voimia kaikille, ja koitetaan olla stressaamatta, se ei ole hyväksi meidän pikkuisille!
Aada-Mari ja pullukka "pöysti" 36+5
Täällä maha kasvaa edelleen omalla käyrällään yläkäyrän yläpuolella.Sf-mitta on tällä hetkella 36cm (mitattiin ku raskausviikkoja oli tasan 34)Vauva voi vissiin ihan hyvin vaikka olenkin alkanut hirmuisesti pelkäämään vauvan terveyden puolesta.Maha on niin erilainen kun aiemmissa raskauksissa,tod näk.johtuu istukan sijainnista joka nyt on takana kun aiemmissa on ollut edessä,mutta välillä mua on pelottanu lapsiveden tilanne.Tuntuu kuin sitä ei olisi juuri ollenkaan,kun vauvan vartalo tuntuu niin selkeästi vatsanpeitteiden päältä.Vauvan sykkkeetkin ollu kovin alhaiset 124.Tosin terkkari ei ole asiasta ollut huolissaan.Todennut aina vaan et vauva taitaa nukkua vaikka liikkuukin ja pojilla leposyke on matalampi kuin tytöillä,joten poikaa povasi terkkari meille.Samoilla linjoilla olen ollut itsekin mutta...voi huoli voi huoli.Vielä ois pari viikkoa ennen kun on se minun kauan odottama painoarvioultra ja saan selvyyden vauvan tilanteesta.Toivottavasti istukka on kunnossa,toivottavasti lapsivettä on tarpeeksi,toivottavasti vauva ei ole järkyttävän suuri(tai liian pieni)toivottavasti kaikki on hyvin.
huolestunut äitimaalta 34+4
täällä meneillään. Olen seuraillut teidän kuulumisia, mutta en ole saanut aikaiseksi päivittää ja kirjoittaa omia kuulumisia.
Aika kuluu ihailtavan nopeasti - vauvaa odotetaan siis jo innolla. Meillä on tänään sf-mitta 33 cm ja painoarvion teko vielä ultralla tiedossa. Sikainfluenssarokotus saatu.
Vointi on ollut, voisin jopa sanoa, että oikein hyvä. Olo tuntuu ketterältä ja sokerit ovat tasaiset. Paino on ruokavaliolla ja liikuntaharrastuksilla pysynyt samoissa jo kolmisen kuukautta, ja laskee mieluummin kuin nousee. Enkä siis ole mikään isokokoinen jo valmiiksi.
Mitää isoa valmistautumishärdelliä ei olla tehty, koska suurin osa asioista on valmiina vielä esikoiselta ja rutiinitkin suunilleen muistissa. Ne mitä tarvitaan lisää, hankitaan sitten viimeistään kun vauva on syntynyt, niin saadaan sitten oikean väristä ;-)
Aika menee pitkälti esikoisesta ja hänen tarpeistaan huolehtiessa. Mua mietityttää tilanne vauvan synnyttyä, että kuinka pystyy antamaan myös pienelle esikoiselle riittävästi huomiota. Mutta onneksi on myös isyysloma tiedossa, joten eiköhän sen aikana saa jonkinlaista käsitystä tilanteesta ja hommiin rutiinia.
Joulusta en ole vetänyt minkäänlaista stressiä, päinvastoin. Se on lomaa ja rentoutumisen aikaa. Sen sijaan jännittää kumpaa sukupuolta vauva on, ja tietysti, että onhan hän terve.
Hyviä vointeja ja kärsivällisyyttäkin viime viikkoihin :-),
Piparmama & Baby 35+
Kaivelin tuon la-listan tähän loppuun, kun joku sitä kyseli.
Kauheesti ei oo jaksanut kirjoitella, kun on aika mennyt muutonjälkeis ja vauvantarvike järjestelyissä. Nyt onkin jo aikas hyvällä mallilla. Joulua en oo stressannut, kun esikoinen on vielä sen verran pieni, ettei osaa kaivata ja mieskään ei ole mikään jouluihminen. Itse kyllä tykkään jouluruuista, mut niitä saa vaik kaupasta. Yleensä ollaan ollut mummolassa joulu, mut nyt on varmaan vauva silloin vielä niin pieni, ettei viitsi mihinkään lähteä. Joululahjokaan en varmaan kauheesti hanki, mut jotain pitää käydä katsastamassa ennen synnytystä.
Lääkärissä kävin tiistaina. Aika pikainen tarkastus, mut kaikki ok. Kohdunsuu kiinni ja pehmeä,mittaa 2.5cm. Veikkas et yli la:n menee niin kuin esikoinenkin. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvis käynnistää tällä kertaa. Muutenkin alkaa olla jo sen verran tuskanen olo, et ei jaksais kauheesti yliajalle mennä. Ihan eri olo kuin esikoisen raskausaikana. Syntymäpainoks veikkas reilua neljää kiloa,niin kuin esikoinenkin. Sf:mitta on mennyt yläkäyrällä. Hemppa oli 117 ja kun normaalisti on 140, niin sekin varmasti väsyttää ja lisää päänsärkyä. Pitäis varmaan rautatablettia hakea, vaik oon rautaa sisältäviä monivitamiinejakin syönyt 2 päivässä.
Seuraava lääkäri onkin sit jälkitarkastus,jos ei mitään ihmeempää tule. Neuvolakäyntejäkin on vähennetty. Ennen oli viikon välein tässä vaiheessa, nyt tulee 3viikon väli! Rokotuksen kävin myös ti ottamassa. Käsi on siitä asti ollut kipeenä ja nukkuminen entistä hankalampaa.
nau rv36
Joulupakettia odottavat
(nimimerkki/la/s.sairaala)
Piparmama
aada-maria……..26.11…..Oulaskangas
mamixi… …...……1.12
sandeman-82…….1.12….. naistenklinikka
maumau72……….1.12….
neira………….…... 2.12….. Kätilöopisto
nau…………….......3.12….. Tyks
RvaSykerö…...….. 3.12….. TYKS
sedillon………...….3.12
-Neve- ……………..4.12….. Kätilöopisto
Yksis…………........5.12
Unimurmeli……….5.12….. Kaks
vivian 82……………5.12…..K-SKS
tulppaani………….7.12….. Kätilöopisto?
-sallis- …………….9.12….. Keski-Suomen keskussairaala
lemon…………....10.12
anzku84…….……11.12….. P-HKS
Lizzy-79…….……12.12….. Ulkomailla
Firesun…………..12.12…..Kätilöopisto
Papu84……..……14.12….. Jorvi
äitimaalta………..14.12….. K-HKS
Mamma41….……16.12
Laara……………..15.12
Musta_Kissa……15.12….. Kys (toistaiseksi)
Tanni……………..15.12….. Mikkelin keskussairaala
Killa………………16.12….. Kätilöopisto
Veldan………….16.12…..LKS
MinttuLotta……..18.12….. Tays
wishing…….……18.12
viivioskari……….18.12….. LUS, mikäli ei lakkauteta...
Miimu74………….19.12….. ksks
RR10……….…….19.12….. KSKS
pikkutassu79……19.12….. LKS
Rouvaii…………..19.12….. NKL
Tandy…………….20.12….. Kätilöopisto
amalia76…………21.12
Pimienta…………22.12….. PHKS
nöpöstiina………22.12….. Kättäri
mymmeli81……..22.12….. Jorvi
tityli…………………23.12……Hyvinkää
Mammariini……..25.12….. SatKs
iita3………………25.12….. ksks
katja83…….…….25.12….. ulkomailla
powiew…….…....25.12…...Tyks
Chotto……………25.12…..Kätilöopisto
Elisabet B……….26.12….. Jorvi
Vau09……………27.12….. TAYS
pirpana1984…….27.12….. PHKS
inimai…………….28.12….. TAYS
jenuski…………..28.12….. Jorvi
Zeria………………....28.12
Ihanaa, kun tänne eteläänkin tulee lunta. En juurikaan pidä talvesta, mutta koska sekin on pakko elää, on mukavempi että silloin on valkea maa...
Kävin tiistaina ottamassa SI- rokotteen ja käsi on vieläkin melko arka. Ensimmäinen yö meni täysin harakoille, kun ei voinut nukkua kuin oikealla kyljellä. Lapsille sen saa täällä vasta joulukuun alussa, joten hyvin mahdollista että kerkeävät sen sairastaa ennen sitä. Jännittää varsinkin se, kun mies on vielä parin viikon päästä lähdössä viikoksi reissuun ja olen yksin kotona 24/7 neljän lapsen kanssa.
Mulla oli tänään neuvola ja kaikki oli ok. Sf- mitta oli 26,5. Kasvaa siis alakäyrillä ja terkkarikin sanoin että vauva tuntui käsikopelolla pieneltä. Lääkäri on sitten kahden viikon päästä.
tityli 33+1
Mä en ookkaan näköjään olleskaa tonne listalle ilmottanu itteeni :D kunhan olen vaan kirjotellut.
Mutta siis
Ninukki, laskettu aika on 8.12 ja synnyttämään meen Jorviin :)
Enpä olekkaan tänne aiemmin kirjoitellut, vaikka teidän muiden kirjoituksia olenkin silloin tällöin seuraillut.
Eli mulla on laskettuaika 29 joulukuuta. Eka laskettiin ajaksi 23.12 päivä (joka muuten olisi sama päivä kuin minun ja mieheni syntymäpäivä). Jotenkin itse pidän todennäköisempänä tuota aikaisempaa päivämäärää. Kolmatta odotan, ja kaksi poikaa ovat syntyneet molemmat viikolla 37+1. Olen aika pienikokoinen, ja olo on tukala. Tuntuu että pienokainen vie kaiken tilan keskivartalostani :) Potkut ovat niin napakoita että sattuu..
Yöllä on todella vaikeaa löytää sopivaa asentoa molemmille. Pikkuinen oleilee myös täällä oikealla puolella, joten ainoa nukkuma asento on vasen kylki.. Yöunet ovatkin jääneet melko vähäisiksi..
Iltapäivisin olen yrittänyt tehdä pienen lenkin miehen ja kahden koiran kanssa. Välillä sekin tuntuu ylivoimaiselta.. Pulssi on aamupäivisin todella korkealla ja pyörryttää..
Voi kun menisi vielä muutama viikko nopsaan, ja pääsisi ponnistamaan :) Pojat oli syntyessään aika isoja viikkoihin nähden, ja synnytykset aika tuskallisia. Pelottaakin, ettei tämäkin vaavi vaan ole kovin iso..
Kahdessa ekassa raskaudessa kärsin raskaushepatoosista, ja nyt jännitänkin koska oireet mahdollisesti alkaa.
Sairaalakassi on itselle pakattu, vauvan kassi vielä on pakkaamatta. Kehto ja vaunut pitäisi hakea piharakennuksesta sisälle pikkuhiljaa, ja hoitopöytää viimeistellä.
Ja mitä jouluun tulee, en aio tänä jouluna stressata.. Lahjat tilaan netistä, ja laitan mummot töihin jouluruokia varten, ellen siihen itse pysty :)
Lämmintä loppuodotusta kaikille kanssasisarille!
Niin se loppu lähenee täälläkin. Maanantaina on neuvola, nyt ei olekaan tässä välissä sitten viime kirjoituksen mitään ollut.
Kovasti on ollut puhetta joulustressistä ja kieltämättä se nostaa vähän päätään täälläkin. Mitään toiveita jouluaaton vietosta kotona en elättele, sillä laskettu aika on 19 päivä ja meidän kaavalla synnyttämässä ollaan juuri aattona. Meidän vanhemmille olen ilmoittanut että vastaanottoa odotellaan siellä:) Mutta onhan tässä kaikki lahjat ja lapsille joulutunnelmaa kotiin jne... Ja sitten titetysti jotain herkkujahan sitä täytyy kotiinkin varata. Tuo pieni esikoinen jo kovasti odottaa ja selvästi nauttii kaikista ihanista jutuista, joten tunnelmaa on loihdittava:)
Piparmama taisi pohtia miten aikaa riittää pienelle esikoiselle vauvan synnyttyä? En muista minkä ikäinen sinulla on kotona, mutta meidän esikoinen oli 1v3kk kun tyttö syntyi ja tyttö on nyt 1v2kk kun tämä masupoika syntynee. Ja kyllä siihen kannattaa varautua että alkuun voi olla aika rankkaa, paitsi lapsella myös äidillä riittämättömyydentunteen kanssa. Sitä pientäkin pitää yhtäkkiä niin isona kun ei vaan millään repeä joka suuntaan ja on pakko yrittää saada vanhempia lapsia yhteistyökykyisiksi;)
Itseäni on jo nyt ruvennut vähän mietityttämään miten me selvitään näiden kolmen alle kolmivuotiaan kanssa. Tytöllä on kamala eroahdistuskausi meneillään jo valmiiksi (voi kun se ehtisi helpottaa). Raskainta on kun typy ei meinaa enää nukkua päivällä eikä yöllä kun äitin pitäisi kokoajan olla kyljessä kiinni. Oma univelka on jo valmiiksi aikamoista...
Oma olo on ihan ok kaikinpuolin, tietysti vauva painaa ja keskivartalo on kivikova este liikkeen ja arkiaskareiden tiellä, mutta ei oikeasti mitään vikaa. Vauvan koosta en nyt ole huolehtinut, kun uskon sen menevän näiden edellisten kanssa samaa kaavaa. Sf-mitta on ollut kyllä paljon pienempi kuin edellisillä kerroilla, mutta katsotaan nyt loppua kohden miten menee. Painoa on tullut kaikenkaikkiaan 8 kiloa ja se on ihan ok. Perinteisesti ei ole lopussa enää paljoa tullut, joten suht vähällä varmaan selviän tästä. Sitten alkaakin se kolmen perättäisen raskauden jälkeisten "vaurioiden" korjaaminen. Niin fyysisten kuin kosmeettisten;)
Rouvaii 34 tasan
tääl voidaan suht hyvin,eilen oli ultra ja vauva oli kääntyny perätilaan,painoarvio oli 2100g ja muuten oli kaikki ok.ens ma neuvola ja sit 16päivä uus ultra..pienii liitoskipuja ollu ja närästystä,painaa jo tonne rakoon et on kokoajan ns pissahätä,sisarukset odottaa jo kovasti vauvan tuloo..
mymmeli +poitsu 33+4
Taas on jäänyt kirjoittelu vähemmälle ja tullut viikkoja ihan salakavalasti lisää. Talviset maisemat on ihanat ja piristää kummasti!
Omaa napaa... Sokerit pysyy suunnilleen aisoissa pitkävaikutteisella insuliinilla ja vauva oli viikko sitten siron kokoinen, pienempi kuin sisarensa samoilla viikoilla. Kohdunsuun tilanne sitten olikin edennyt ja sanoivatkin ettei viikkojen 34 jälkeen enää estellä. Toivoisin silti ettei pimu vielä päättäisi maailmaan rynnätä. Supisteluja on ollut aika reippaasti ja viikonloppuna kärvistelin niiden ja selkäsärkyjen kanssa päivät ja yöt. Masu on laskenut jo kovin alas, saas nähdä mitä neuvolassa sanovat huomenna. Ensi viikolla taas menen polille ultraan ja samalla kuulen missä mallissa kohdunsuun kanssa ollaan.
Toisaalta uskon että pimu syntyy käynnistyksellä joko vkoilla 39 tai 40 (yliaikaiseksi ei sokerien vuoksi päästetä) koska niin kävi edellisenkin kanssa, mutta toisaalta huolestuttaa olot... Oon yrittänyt asennoitua nyt niin että aika näyttää, mutta sen verran hermostuttaa että tänään kasasin pinnasängyn. Kaiken varalta.
Mutta jaksamisia kaikille, turvallisilla viikoilla onneksi ollaan jo kaikki!
Minttulotta ja Murmeli 34+5
Ajattelin tulla taas kuulumisia kirjottelemaan :)
Täällä menee oikein kivasti. Torstaina oli taas neuvola, ja sieltä sitten selvisi, että kaikki arvot ovat kohillaan ja vauva kasvaa kivasti :) Harmillinen juttu on vaan se, että ei se vaavi vieläkään ole halukas käänytmään pää alaspäin. Siellä se nökötti tyytyväisenä perätilassa tällä kertaa. Viime kerralla oli poikkitilassa. Nyt siis maanantaina meillä on varattuna aika Jorviin niin siellä sitten katsotaan mikä tilanne on ja tarvittaessa jos vauva ei ole vieläkään kääntynyt ittekseen niin sitten käännetään ulkoisesti. Jännittää ihan hirveesti, että miten se kaikki sitten menee. Sattuukohan se? Miten vauva siihen reagoi? jne... Joillain on kääntöoperaation johdosta käynnistynyt synnytyskin kuulemma. Se ehkä kaikista eniten tässä jännittää :D Samalla siellä sitten tekevät sen painoarvion... sitä olenkin jo odottanut kovasti, koska sf-mitta on ollut kokoajan yläkanttiin niin nyt se sitten selviää, että millainen jötkäle sieltä on tulossa :D
Mites teillä muilla? Onko alkanut jo supistelemaan kovasti? Entä jännittääkö jo synnytys?
Ninukki ja Noppa 36+5
Tuntuu uskomattomalta että ollaan näin lähellä joulukuuta, eikä kukaan ole ottanut varaslähtöä:) Täällä ei mitään synnyttämiseen viittaavaa (tietenkään) vielä, ei edes yhtään sellaista kipeää supistusta ole tässä raskaudessa vielä tuntunut.
Synnytys tosin jännittää (edelliset liian tuoreessa muistissa) ja samoin joulustressi nostaa päätään. Myös mahtava univelka vaivaa tuon eroahdistuneen pimun ansioista x) Eikä se tässä varmaan vähään aikaan helpotakaan... Katsotaan sitten kevväämmällä;)
Hyvää loppuodotusta,
Rouvaii 35+2
tänään oli painoarvio äippäpolilla ja kaikki oli hyvin,vauvan koko oli 2919g ja seuraava aika sinne on 8.12 ja jos sillon iso niin käynnistys tulee..liitoskivut vaan lisääntyneet ja muutenkin tukala olo välillä,tääl kans univelkaa kun poitsu ollu kipeenä niin halunnu nukkuu välis ja tietty ite huonosti nukkunu sen takii..vauva oli perätilasta kääntynyt raivotarjontaan...
mymmeli 34+6
Nukkuminen on aikas heikkoa ollut pidemmän aikaa ja päätä särkee jokapäivä, kun niskat on jumissa. Jonkinmoisia supisteluja on silloin tällöin, mut menee vähän sekaisin muiden kolotusten kanssa. Esikoisesta ei ollut ees yhtään harjoitussupistusta, niin hieman oon toiveikas, jos tällä kertaa ei tarvis käynnistää, vaikka sit yliajalle meniskin.
Se on mietityttänyt, et onkohan sairaalassa käytännöt muuttuneet si:n myötä, että saako tulla vierailijoita. Tylsää jos mies ja tyttökään ei saa tulla. Tai paras ois jos ei kauaa tarvis ees sairaalassa olla.
Joululahjoja en juuri muita taida tänä vuonna ostellakaan, kun tytölle. Lelukuvastoista onkin niitä tullut jo kovasti katseltua.
nau rv 37+5
Huomenet harmauden keskeltä!
Eilen kävin taas polilla ja kokoarvio oli 2500g ja vkoja eilen siis 35+5, eli ihan sutjakasti kasvaa neiti käyrillä eikä ole sokerit kasvattaneet. Taas ensi vkolla menen ultrattavaksi, kun sokereiden vuoksi haluavat nyt syynätä mua viikottain. Suppareita on ollut ja masu laskenut entisestään, kaulaa ei kuulemma ollut enää jäljellä ja kohdunsuu pehmeä ja tilanne edennyt kahden viikon takaisesta. Kovasti lääkäri lupaili että neiti tulisi ennen laskettua omia polkujaan, mutta en osannut kuin nauraa. Molemmat isommat tytöt pitäneet viikko ja jopa kuukausitolkulla varpaillaan ja niinhän siinä on käynyt että kumpainenkin on käynnistetty.
Katsellaan nyt sitten mihin tilanne etenee.
Valmistelut vauvaa varten aivan puolitiessään, sairaalakassia voisi alkaa pakkailemaan ja katsella mihin vauvan vaatteet saa mahtumaan...
Mutta jännityksellä odottelen koska ensimmäiset saa nyytin kainaloon!
Hyviä vointeja kaikille!
Minttulotta ja Justiina 35+6
Meillä oli torstaina 12.11 aika äippäpolille ja siellä yhteistuumin lääkärin kanssa päätettiin kokeilla käynnistää synnytys vauvan suuren arvioidun koon vuoksi. Sovittiin, että käynnistystä yritetään torstaina, ja mikäli mitään ei tapahdu, lähdemme viikonlopuksi kotiin ja yritetään uudellen seuraavalla viikolla. Sain osastolla tabletin käynnistämiseksi ja neljä tuntia myöhemmin sain toisen tabletin. Mitään tuntemuksia ei ollut, ja lähetin miehen iltapäivällä kotiin ja sanoin, että saa varmasti hakea minut huomenna pois. Toisin kuitenkin kävi...
18.30 ilman mitään ennakkovaroitusta meni lapsivedet. Hetken kuluttua alkoi kunnolla supistella ja supistusten väli lyheni lyhenemistään. Soitin miehelle, että kannattaisi alkaa tulla ja aika nopeasti. Kun mies 45min myöhemmin (oli ajanut 80 kilometrin matkan hirveää ylinopeutta...) tuli oli supistusten väli enää 1-2 minuutin luokkaa ja paikat 3 senttiä auki. Pian supistukset alkoivat olla niin kipeitä, että sain epiduraalin. Kipujen helpottumisen myötä avautumisvaihe eteni nopeasti ja jo yhdeltä päästiin ponnistamaan. Ponnistusvaiheen alku meni hyvin ja oli lähes kivuton, mutta reilun tunnin ponnistamisen jälkeen tahti alkoi hidastua. Syykin selvisi; lapsi oli tulossa väärässä tarjonnassa kasvot ylöspäin. Nyt kutsuttiin paikalle kiireesti lääkäri, joka päätti avustaa vauvan ulos imukupilla. Klo 02.41 perjantaina 13.päivä syntyi suloinen esikoispoikamme. Synnytyksen nopean lopun vuoksi poika vietiin tunniksi happikaappiin, mutta jo hetken päästä hoitaja tuli sanomaan, että kaikki on hyvin. Minua tikattiin aika paljon, sillä väliliha jouduttiin leikkaamaan. Vertakin menetin yli litran ja taju lähtikin synnytyksen jälkeen kahteenkin otteeseen...
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Eilen päästiin kotiin opettelemaan vauva-arkea ja nyt haetaan rytmiä elämään. Imetyksen kanssa on ollut hieman ongelmia, mutta eiköhän niistäkin ajan kanssa selvitä.
Itse sain siis 3530g ja 51cm kokoisen joululahjani hieman etukäteen. Onnea teille muille vielä lahjaansa odottaville! Voin sanoa, että lopusssa kiitos seisoo! ;)
aada-mari ja "kyösti pöysti"
oikeen paljon onnea aada-marille pojasta..
tääl odotetaan kovasti et jakautuisi jo kun vaivoja ihan tarpeeksi..
mymmeli+poitsu rv35+1
Aada-marille pikkuisesta pojasta! Ihanaa vauva-aikaa :)
Täällä on ensimmäinen mammalomapäivä takana. Vielä ei oikeen tajuu että nyt ei enään tarvitse aamuisin raahautua työmaalle :) Oli jo aikakin vaikka aikas hyvin loppuun asti jaksoinki. Nyt on ihanaa kun voipi keskittyä ihan vain tähän loppuajan odottamiseen. Ma piti käydä ylimääräisessä gyne tarkastuksessa kun la ja su supisteli niiiin vietävästi. Onneks paikat oli kuitenkin ihan kunnossa, kaula 2cm, kohdunsuu pehmeä mutta hyvin kiinni. Epäili sit pisutulehdusta ja tänään kävin neuvolassa sen tiimoilta. Samalla tsekkasivat muutkin rutiini jutut. Hemppa oli laskenu 114 ja verenpaine oli hippasen koholla mutta muuten ihan ok. Paino oli nyt noussut 2 vkossa 1.6kg ja se onkin tuntunu masun alueen repimisinä aika kovasti. Kohdunpohjankorkeus menee yläkäyrällä mutta tasaisesti. Ai niin, antoi se gyne ma painoarvionkin, 2,5kg... joten aikas jötikkä sieltä on sitten vissiin tulossa :)
Jenuski+Kuutti 34+2
... enää 9 työpäivää (enhän minä laske.. ehei).
Mutta sit alkaakin paniikki. Vauva on tulossa. Hyvästi yöunet. Vauvan vaatteet pitäisi pestä ja laittaa kaappiin. Kaapissa ei ole tilaa, joten pitää ostaa joku lipasto. Vaunut pitäis kans hankkia. Sit alkaa joulupaniikki. Mitä, jos vauva päättää syntyä just sinä yönä, kun mä paistan kinkkua? Uunia ei voi jättää päälle, kinkun paistoa ei voi jatkaa myöhemmin ja vaikka saataisiinkin joku tänne lapsenvahdiksi esikoiselle ja kinkun paistoa jatkaman, mua aina kalvaisi se, ettei kinkku ole mun paistama. Jouluruuat on mulle kunnia-asia, jos jäävät laittamatta, niin masennun varmasti. Paniikkipaniikki.
Onko LA-pino jätetty tarkoituksella pois? Olen ollut vähäsen tämmöinen epä-aktiivi, mutta mukana ollaan edelleen.
Elisabet ja "Beckham" 32+1