***Huhtikuun helmet 2009 marraskuuhun***
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/9/viestiketju/1050997/_huhtikuun_h…
3kk:
Kaarna@laiva 3kk 61cm 5950g
4kk:
Iza80 4kk 65cm 9000g
Jadeade 4,5kk 65cm 7190g
Magda83 4kk 63,3cm 5860g
Orvokki1 4kk 63cm 6420g
Paik 4kk 63cm 6295g
Pikku-Keiju 4kk 64cm 6005g
Sailori 4kk 66cm 7395g
Smoothie 4kk 62cm 5495g
Tiituska 4kk 68,5cm 8585g
5kk
Emminen 5kk 70cm 8430g
Juliaana 5kk 66cm 6910g
Kristiina75 5kk 69cm 7950g
Lyyti 5kk 65cm 8360g
Mikumamma 5kk 70,5cm 9500g
Pikkanen09 5kk 64,6cm 8255g
Pikku-Tiuhti 5kk 68cm 8055g
Satuilija 5kk 67,5cm 7340g
Shinon 5kk 69cm 8880g
Tuuti 5kk 67cm 7350g
Verticia 5kk 66,5cm 7100g
Äitsykkä3 5kk 68cm 7845g
6kk
Kaisa_kissa 6kk 73cm 8940g
Pikkuäiti 6kk 70cm 9810g
Prinsessa65 6kk 70cm 7500g
Päkkänä 6kk 66cm 10250g
Sande75 6kk 69cm 7575g
Sirppu83 6kk 70,5cm 9005g
Taapero82 6kk 70,7cm 10.80kg
Tsili 6kk 64cm 6830g
Vikasi 6kk 71cm 9460g
Kommentit (207)
Täällä yks taustailija kirjottelee... oon niin laiska kirjottaja. Nyt oli kuitenkin pakko tulla kysäsemään teiltä vähän kokemuksia. Meidän Sara ei nimittäin yhtäkkiä huoli tissiä ollenkaan! Kaks päivää ollaan oltu jo ilman ja oon jo puoliksi päättäny lopettaa imetyksen kun kerran tilaisuus tuli. Maito juodaan nokkumukista. Hampaita en oo huomannu että tekis (kaks on jo ylhäällä ja alhaalla keskellä). Pikku flunssaa on, mut ihan pirteä pimu on kuitenkin. Voiko korvatulehdus olla syynä? Eiks sillon vauva kitise ja eiks niihin korviin koske melkeen koko ajan?
Äh! Pakko mennä ku neiti heräs... Tsemppiä kipeille isoille ja pikku potilaille!
Terv.
Sirppu ja Sara
Esikoisellamme oli korvatulehduksia. Huomattiin siitä, että imeminen ei onnistunut (alkoi itkeä)ja yöllä nukkuminen oli vaikeaa. Vaakatasossa tulee paine korviin.
Nyt täytyy mennä leipomaan pullaa ja syöttämään Tomppaa ja ...
Käytiin tänään Prismassa hullua! Ihmisiä ihan tolkuttomasti.
niin täällä kotona kuin palstalla.
Meillä oli viime yö semmonen heräily yö, varmaan kuus kertaa itkusteli ja tutti autto. Päivällä ollu ihan hyväntuulinen joten en usko olevan kipee, ellei ne kaksi pikku nököä vaivaa.
Mutta iloinen asia, meidän tyttö on ruvennu ponnistaa sylissä, siis kun röyhtäytän niin sillon ponnistelee... joten eiköhän siitä kohta ala enemmänkin niitä jalkoja käyttää. Ettei tarttis jännitää sit neuvolaan menoa tai fysioterapian kontrollikäyntiä. Kun itehän niitä jännitän, varsinkin nyt kun on jotain mitä tiedän niitten kattovan. Mutta ei vielä ponnistele jos yritän seisottaa, ei tukevasti laita jalkaa maahan, mutta jaksan nyt uskoa että ehkä jo ennen fysioterapeuttia.
Taidan minäkin mennä nukkumaan päin, kun ei taas tiedä millanen pomppuyö tiedossa... Oon siis laittanu syvään harkintaan että tyttö lähtee kohta omaan huoneeseen nukkumaan kun tuntuu heräävän usein kun meen makuuhuoneeseen ja häiriintyvän kun laitan lukuvalon... josko auttais meidän nukkumisiin. Mutta toisaalta pohdin et jos alkaa kauheesti konttausvaiheessa heräilee öisin, niin pysytään valmiudessa siirtää takasin, kun en jaksa ite juosta toiseen huoneeseen.
Mutta siis hyvää unta kaikille, niin isoille kuin pienille!!
Satuilija ja Aamu tänään tasan 7 kk.
Ymmärsin vihdoin mennä nukkumaan ajoissa ja nyt on lähes tolkullinen olo. Jos sais taas jotain järkevää kirjoitettua.
Tyräleikkauksessa käytiin jo viime tiistaina, siitä varmaan meidän tän viikon nukkumattomuus johtuu. Jupe on ollut kiukkuinen päivisin ja kitisevä öisin, mutta haava näyttää hyvältä ja konttaustreenit maistuu. Ollut tosi raskas viikko, kun ensin jännitin sitä leikkausta ja sit jupe on ollut sellaisessa on/off moodissa, eli tosi hyväntuulinen tai täysin äidissä kiinni. Nyt taas konttaa lattialla ja käy vuorotellen kiljumassa kaikille leluilleen, eli kytkin on kohdassa on. Jospa päästäis pikkuhiljaa takas siihen olotilaan. Uutena juttuna on tullut se istumaan yrittäminen, joka aiheuttaa kriisiä.
Sirppu kyseli imetyksestä. Meidän esikoinen lopetti imemisen just noin, kuin seinään. Helppoa äidille, eli jos et itse sure kamalasti, niin lopeta vaan. Mulla alkoi just silloin menkat ja joku sanoi, että maito vois maistua paremmin muutaman päivän jälkeen, mutta en yrittänyt uudestaan. Ikää oli silloin 9kk. Tietty jos on muuten kipeä ja nukkuu huonosti, niin voi kannattaa käyttää lääkärissä ne korvat. Muistaakseni meillä onnistui korvatulehduksen aikana syöminen sylissä, kun siinä on pystymmässä kuin makuuasennossa imettäessä.
Nyt tuli taas jupelle kriisi, joten heippa!
tuuti
Moikka mammat!
Mitähän tänne palstalle kuuluu? Varmaan paljon on taas tapahtunut, kun en ole kerennyt seuraamaan kirjoituksianne. Lueskelen tässä kun kerkeän.
Mutta sitten uutisiin. Meidän poitsusta tulee isoveikka! Eli ensi kesänä meidän perheessä toivon mukaan on taas pikkuinen käärö :D olen kyllä onnellinen mutta ihmeissäni toisaalta :D
Odottamisesta tuli mieleen, te joilla on useampi lapsi tai jos Verticia tiedät niin osaatteko sanoa onko imetys pakko lopettaa kun tulee raskaaksi? Sen tiedän että maidon tulo vähenee vähitellen ja maidon maku voi muuttua.
Jyväskylä miitingistä teillä viime kuussa oli puhetta. Voi olla ettei päästä osallistumaan jos se on tammi-helmikuussa, kuten aikaisemmin suunnittelitte. Aloitan itse tammikuun alusta työt.
kirjoittewlen kun saan juttunne luettua :)
terv.prinsessa65
Huomenna kait mennään Tompan kanssa piikkiä jonottamaan. Täällä nämä 6-36kk rokotetaan yhtenä päivänä. Mielenkiintoista nähdä millainen jono on. Ehkä käännytään ovelta pois.
Jupe konttaa, Tomppa ei, mutta liikkuu pyörimällä minne tahtoo eli johonkin johtoihin, pöydän alle ja silleen. Nyt repii mua tukasta ja huutaa eeiiii!
Mukavaa alkavaa viikkoa!
Onnea prinsessa! Muistelen lukeneeni, että imetystä ei tarvitse lopettaa vaikka tulee uudelleen raskaaksi. Esikoinen tietysti vierotettava ennen toisen syntymää.
Ihana uutinen. :) Suoraan sanottuna mulla alkaa puskea vauvakuume. :O Tartteis varmaan tehdä jotain. Mä jo laskeskelen, että jos nyt tulis raskaaksi, niin milloin syntyisi. Tartteis varmaan tehdä jotain...........
Ai nyt se Jupen leikkaus oli. Pikaista paranemista toivottelen.
Tompan tavoin huomenna pyritään piikille täälläkin. Toivottavasti saadaan. Tyttö on kyllä nuhassa (viime tiistaista asti vuotanut nenä), mutta eiköhän tuon rokotteen voi silti antaa, kun ei mitään muuta ole.
Omppupiirakkaa edelleen oon vailla. Tarvikkeet on kaapissa, mutta mies on ollut tänäänkin poissa, niin en ole viitsinyt tehdä. Huomenna huomenna tai joskus.
Tässäpä kaikki. Terveisiä lähettelen kaikille. Pitää syödä nyt jotain. Nälkä on.
Lyyti
Isot onnittelut Prinsessalle! Kyllä te ootte aika sissejä. Vai että Lyytillekin pukkaa vauvakuumetta.
Minä syön iltapalaa ja tulin päivittää ipodia kun aattelin yhden leffan kattoo sängyssä siitä. Nyt on koko päivä rampattu ja funtsittu kaikkeä tärkeää maan ja taivaan väliltä niin nyt on pakko laittaa aivot narikkaan. Jaa - tuli eka äänimerkki sängystä.. ARGH!
No niin, joo jatketaampa. Piti kysymäni, että asuuko joku täällä kaksikerroksisessa kämpässä? Mä olen aina ajatellut etten sellaista halua, mutta kun on näemmä halvempi rakentaa ylöspäin täällä etelässä niin kaikki tuntuu olevan kakstasomalleja. Onko se miten hankalaa tällästen pikkusten kanssa. Yleensä kun on vielä niin että makkarit ylhäällä ja keittiö ja oh alhaalla. Se kait käytännössä tarkoittaa sitä, että kaikki lelut on kokoajan alhaalla. Vai mitä mieltä ootte noin yleisesti?
Piikkiviikko se vissiin ois sitten tulossa meillekin. Täytyy selvittää montako päivää ne niitä jakaa.
Jaa - nyt meni mies nukutuspuuhiin. Mä en kyllä kestä kun tää nukkuminen alkuillasta on nykyään ihan mahotonta!
Päkkänä ja orastava päänsärky
Aamun raportointi edessä eli kahvi kädessä.
Onnea Prinsessa65! Tiedän äitejä, jotka on imettäneet ensimmäisen kolmanneksen raskautta. Lisää väsymystä, mutta on mahdollista. Ison mahan kanssa lienee jo tosi vaikeaa ja niinkuin pikkuäiti sanoi, lienee syytä vierottaa ennen synnytystä :-)
Päkkänä, meillä asutaan kahdessa kerroksessa, olkkarin vieressä on leikkihuone ja yläkerrassa ei siis ole kuin makkarit. Mun mielestä leikkihuone on ihan must, ja mun kaavailuissa siitä tulee joskus esikoisen tai keskimmäisen huone, kun alkavat kovasti omaa rauhaa vaatia. Suosittelen lämpimästi ainakin jotain alkovia, josta voi sit myöhemmin tehdä kirjasto/työnurkkauksen, kun lelut ei enää valtaa tilaa.
Nyt on taas kaks miestä niskassa, joten moi
tuuti
Poikaa on ruvennut vauvattaa kovasti, aistineenko pikkuisen. Olen pumpannut siitä lähtien kun poika oli 1kk. Nykyään on ruvennut päivällä olemaan 2-3 kertaa rinnalla. Eilen ei päivän aikana ottanut ollenkaan pulloa. Teen varmaan itselleni karhunpalveluksen kun annan syödä rinnalta, kun pulloissa oltiin jo täysin kiinni. Pulloa ei nimittäin oikein tahdo enää :( Tai sitten johtuu hampaista, jotka ilmeisesti on nousemassa ylhäälle.
Ihana ulkoiluilma täällä itäisessä suomessa. Toivottavasti muuallakin. Aurinko nimittäin paistaa ja -7 astetta pakkasta :)
Terkuin Prinsessa 65
Valkenee päivä täälläkin maassa vielä lunta joka valaisee. Vielä eilen aamuna oli talvimaisemaa nyt aika keväistä etten sanoisi. (hauska vitsi meidän n.4veen mielestä)
Luin siitä miten tällä seudun rokotetaan. Kuulema ei riitä ainetta kaikille pikkulapsille. Iltapäivä rokotetaan sillä mitä on. Kun olisi multa kysytty! Kun olisi hyvä ajatus ensin alle vuotiaat sitten alle kaksi ja alle kolme ja sitä rataa muutkin nuoret (jos ainetta piisaa). Tietysti vielä heistä ensisijalle ne joilla infektioita usein. Mietin tässä, että todella päästän edelle laihemman näköiset vauvat kuin mitä meidän Tomppakin on.
Vähän tympii nyt. Käynpähän nyt kurkkaamassa mikä meininki siellä rokotusjonossa on. Ensinhän ei ollut edes tarkoitus rokottaa, mutta kun tuntuu, että jos sitten jotain tulisikin eikä ole edes aikonut piikittää niin oltaisiinko sitä sitten huonoja vanhempia.
Mites prinsessa65 itkari asia? Siskoltani se joutaisi jahka hän sen kartanonsa mailta löytäisi.(kun heillä piharakennuskin on) Nyt makaavat horkassa siellä ettei oikein ole siskovierailulle sopiva aika (mennä mynkäämään paikkoja). Mutta kun saan sen laitteen voisin sen tarkistaa.
Meilläkin kaksikerroksinen talo on ja yläkertaan suunnitteilla makuuhuoneet, mutta asutaan vielä alakertaa vain. Yhdellä sukulaisella kaksi pientä lasta menneet mukkelismakkelis rappusissa kun jäivät keskenään mutta ei käynyt kuinkaan. Yhtä pientä helpompi valvoa tietysti ja onhan niitä portteja olemassa. Kävin eilen muuten Ikeassa! Joo nettisivuilla. Sellaisen syöttötuolin voisi tilata netin kautta ajattelin mummolaan, mutta kun mitään muuta netin kautta tilattavaa en löytänyt niin pitäköön tuolinsa.
vähän ärtyisä pikkuäiti= Tomppa nukkui huonosti viime yön
Oi ihanaa Prinsessat, oikein paljon onnea!
Pää jumittaa täälläkin rankasti: luin Päkkänän viestistä pikkuviikko piikkiviikon sijaan, eli hetken aikaa jotenkin kuvittelin et sielläkin on pikkuinen tulossa... "Täytyy selvittää montako päivää ne niitä jakaa." =D
Me ei mennä piikille. Sitähän ei mitenkään testattu, että oliko se aitoa sikaa meidän perheessä. Lääkäri sanoi, että lapsi kannattaa kuitenkin vielä rokottaa. En viitsi pientä kiusata enää piikeillä. Jos tauti tulee vielä meille, niin sitten tulee, vaikka uskoisin että se on jo koettu. Tsempit piikkeihin ja toivotaan, ettei niistä tule oireita. Eikä sikoja sen puoleen.
Päkkänä, ootko antanut Sakulle ihan norminäkkäriä, vai pitääkö olla joku suolaton versio?
Sylvin huone alkaa pikkuhiljaa olemaan kunnossa, verhot vielä puuttuu (ja verhotanko). Neidillä on uusi lempilelu: Ikean lastenhenkarit. Niitä on kiva paukuttaa, heitellä ja syödä. Toivottavasti ovat elintarvikemuovia... ;)
Nokkamukeista: mitkä mallit teillä on toimineet? Tuntuu, et meidän neiti vaan pelleilee niiden kanssa. Taikamukityyppisiä pehmeänokkia on kiva vaan pureskella. Jotain ehkä menee alas semmoisesta yksinkertaisesta kovasta nokasta, mut vettä on kiva ottaa suu täyteen ja päristää ympäriinsä. Tuttipullostahan meillä ei ole syöty sitten kesän. Nan ei uppoa millään, enkä viitsi pumpata nahkapusseja pelkän kokeilun vuoksi. Miten Tiuhti teillä, eikös Nausikaa kietytynyt kans pullosta?
Ihanaa kun naapurit sanoo koiralle shhh rapussa, Sylvi koisaa taas tuuletuspartsilla (ovi raollaan rappuun = itkuhälytin). Nukahti jo kun laitoin rattaisiin, ihan ihme!
Me tullaan torstaina miittiin, toivottavasti mahdollisimman moni pääsee nyt paikalle!
t.Tsili & Sylvi kohta jo 8kk
soittaa ja kuolaa yhtäaikaa! Laulu paljon onnea vaan
pikkuäiti - olisko sulla sellaista sähköposti osoitetta, jonka voisit näille sivuille laittaa? Olen edelleen kiinnostunut niistä itkareista. En oikein pidän oven raollaan pitämisestä, vanhan luita kolottaa :P
Nokkamukista - meillä on mam:n joku nokkamuki, josta ei tuu kuin imemällä. ensin se toimi hyvin mutta nykyään ei enää vältä ollenkaan. En oo muunlaisia kokeillukkaan vaan oon mukista hörppyyttänyt.
Voi mikä Tomppa! =D Heittäskö keikkaa tännekin? =)
Kas tästä voi ihailla meidän terveysaseman rokotusjonoa:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Lasten+sikainfluenssarokotukset+ruu…
Vielä kun laittaisivat nettiin livekuvaa noista jonoista joka puolella, ei tarvis Pikkuäidinkään mennä turhaan kokeilemaan.
taitaa Tomapasta tulla. Onnittelut täältäkin Prinsessoille! Erittäin reipasta toimintaa.
Mun mies haluaisi seuraavaa alkaa yrittämään ensi kesänä. Mä ehkä vähän aikaisemmin. Nyt ei ole kyllä pelkoa raskaudesta, siitä pitää Urho huolen.
Se menee edelleen nukkumaan 00-02, vänisee ja änisee tunnin välein, joku pidempi 3 tunnin pätkä on yleensä aamuyöstä. Herää 10. Pari viime yötä on mennyt ihan plörinäksi. Heräilee pienesti itkemään 20 min. välein. Ja sanotaan nyt niin, että vaikka miehen kanssa väleissä ollaan, niin joskus nukkuminen (tai sen yritys) vie voiton. En kyllä edes tiedä, voiko zombiet harrastaa seksiä. Mutta tehdään muuton yhteydessä tolle nukkumisasialle jotain. Mun sisko yritti lohduttaa, että huonosti nukkuvat lapset on yleensä älykkäitä. Sanoin vaan, että huono yritys. Äideistä saattaa tuntua siltä, kun unenpuutteen ja "lievän" ärtymyksen aiheuttama älykkyysosamäärän lasku omalla kohdalla on niin radikaalia, että johan siinä näyttää pihapuukin älykkäältä.
Jono oli Kalliossa melko lyhyt, ehkä kymmenen tyyppiä ennen meitä (kaksi rokottajaa). Aamupäivällä olisi heti päässyt, mutta kai kaikki muutkin ajatteli, ettei heti ryysi. Mutta piikki on nyt lihassa, vaikka ensin ajattelin, ettei oteta. perheen sisäinen äänestys oli kuitenkin 60 % kyllä ja 40 % ei, joten laitettiin. Nyt jälkiseuraamuksia odotellessa. Itse homma meni ilman inahdusta ja sitten Uke nukahti kantoreppuun ja nyt hymyilee partsilla unissaan.
Josko äitikin yrittäisi nukkua.
Torstaina ollaan tulossa,
Sande
Ajattelin illalla vääntää pikkuäidin mielessäni jo legendaariseksi paisuneen omppupiirakan. Riippuen lapsen innostuneisuudesta antaa äidin leipoa. Mies töissä, ajattelin että olis piiras valmiina, kun tulee. Että edes jotain piirakkaa sais (vrt. keskustelut vauvakuumeista ja sen eteen tehtävistä töistä, vaikkakin hieman iljettävä tuo kielikuva minusta).
Siitä mun vauvakuumeesta. Se ei ole ehkä VAUVAkuume, vaan lähinnä Inkalle sisarus -kuume tai raskauskuume. Mä tykkäsin odottaa. Oli huippufiilis, paitsi viikot 39+4-41+5 kun tympi ja isosti.
Piikkiä tuli täälläkin tänään. Menin aamuseiskalta jonottamaan. Onneks, silloin pääsi melko kärkipaikoille ja puol kasi oli jo jono ns. silmänkantamattomiin. Kasilta alkoi piikkihommat. Onneks menin ajoissa, loppui taas aine täällä kesken. Vaikka kyllähän nuo niin kamalasti pelottelee, että kovin on vaarallinen tää rokote, että jos nyt ei sitä saa niin onko se niin hirveää. Suo siellä, vetelä täällä. Mistä näitä tietää ennen kuin 30v kuluttua.
Torstaimiitti, tullaan. Inka on vähän nuhainen, mutta me ei hiplailla teitä, niin saadaanhan tulla? Ei sillä kuumetta oo eikä muuta, mutta nenä vuotaa kuudetta päivää.
Jaa, laps heräs. Ulos siis.
Lyyti
Meillä mennään varmaan huomenna piikille. Mies katsoi paremmaksi vältellä jonoja tänään. En edes tiedä oisko meillä niitä ollut. Huomenna ehkä sopii kaikkeen muuhunkin meidän perheessä; huomenna ehkä menen papa-kokeeseen että saan kierukan, huomenna ehkä siivotaan parveke joka on kerännyt roinaa, huomenna ehkä leivon sen omena piirakan jota olen kuolannut, huomenna ehkä sitä ja huomenna ehkä tätä.....
Meinas mennä kahvit väärään nurkkaan kun luin sanden pihapuusta joka näyttää älykkäältä. Heh, hauska huomata, että muillakin on vähäisestä unesta johtuvia oireita. Mä olen änkyttänyt tänään pitkin päivää kun aivot ei juokse niin nopsasti kuin puhe. Oli se vähän noloa pitää kaksi kokousta silleen. No, mulla tuskin enää on mitään mainetta mitä pilata, kait se on mennyt jo aikoja sitten.
Tässä meitsin poika isäinpäivän kunniaksi siististi pukeutuneena. Normisti on ihan puklunen ja heisee kammolle...
Päkkänä
Meillä on tullut rytmi hassuksi kun ysin jälkeen mennä illalla nukkumaan niin uni maistuu puoli kimppuun asti aamulla. Ei tietystikkään yhtäsoittoa, sillä 3 syömtiä mahtui tähän väliin. Mutta äiti kiittää kauniisti että saa aamulla nukkua pitkään.
Mitäs verticialle kuuluu? Toivottavasti olette terveenä pysyneet? Sitten kun tää muisti pätkii niin rupesin miettimään että oliko jupe jo siinä tyräleikkauksessa?
Jätin eilen prisman väliin mutta varmaan huomenna pitäisi harkita sitäkin. Täytyykin kartoittaa kummilasten tarpeet ennen kauppaan menoa. Esikoinen on joululahjalistansa jo tehnyt. Äiti toivoo sakulle joululahjaksi lisää muumilusikoita. Ne on kaikki aina pesussa.
Viikonloppuja kaikille! Toivottavasti kukaan ei ole enää kipeenä!