Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit ja vauvat synnärillä

Vierailija
31.10.2009 |

Seurasin ja ihmettelin synnärillä, miten uunituoreet vauvat jätetään hoitajille yöksi, koska vauvat itkevät tms. Voiko olla luonnottomampaa alkua vauvalla kuin olla erossa omasta emostaan heti syntymän jälkeen? Olla jossain muovikärryssä tai eri hoitajien syötettävänä. Eihän ne vauvat turhaan itke, jos itkevät, pitää käydä läpi kaikki syyt miksi vauva voisi itkeä. Paras paikka juuri syntyneelle vauvalle on äidin ihokontakti ja ensimmäiset imetykset. Ei tarvitse ihmetellä, miksi imetys ei onnistu jos vauvalle ei tarjota aina halutessaan rintaa.

Jos pari yötä valvoo ja tutustuu vauvaan niin se ei ole paljoa. Vauvat nukkuvat kuitenkin niin paljon, että univelat saa kyllä kurottua umpeen. Sääli niitä vauvoja, joilla ensi suhde äitiin häiriintyy moisen vuoksi.

Missä on ns. äidinvaistot?

Poikkeuksia ja pakkotilanteita on, ne ovat eri asia, mutta täysin terveet vauvat ja äidit pitäisi pitää yhdessä laitoksella!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko huone sai kunnon unet ja kaikilla äideillä seuraavana päivänä oli maito noussut.

Ikävähän sitä pientä nyyttiä oli ja sai sitä käydä katsomassa, mutta äitiä ja maidon tuloa täss äajateltiin.

Ja imetys on onnistunut 1v4kk ikään saakka

Vierailija
2/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka on ollut näin tavallinen tilanne että äiti tietää että kotona odottaa toinen lapsi ja yrittää levätä sairaalassa mahdollisimman paljon ja vauva ei anna varmaan aina siihen aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku leijonaemo sisälläni sanoo että POIJASTA EI JÄTETÄ. ja kun se olosuhteiden pakosta (valohoito kolmosella) oli pakko tehdä, en saanut nukuttua ollenkaan... Täysin luonnotonta erottaa terve äiti ja vauva toisistaan.

Vierailija
4/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauvaa pitää vierellään ja vauvalle annetaan rintaa. Hormonit käynnistyvät taatusti hyvin. Juomalla runsaasti ja syömällä terveellistä ruokaa maito nousee. Pitäisi ajatella vauvan parasta, niinä ensihetkinä, eikä sitä, että äitin pitää nyt saada vetää sikeitä. Vaikka kotona olisikin se 2v, saa äiti varmasti nukuttua jossain vaiheessa. Tämä on sitä pullamössö sukupolvea, jolla pitää kaikki taivaan merkit olla itsellä kohdallaan ennenkuin voi toisen (vauvan) hyvinvointia ajatella.

Vierailija
5/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huusi muuten koko ajan - ei noussut maito, ei loppunut kitinä muualla kuin äidin tissillä. Ihan sitten kuukausikaupalla. Olisinpa vain osannut antaa sen sinne hoitajille vieroitettavaksi tissistä heti alkuunsa!

Vierailija
6/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajattelin muita (niin kun liian usein aina). En olisi halunnut pientä antaa pois.

-3-

Vierailija
7/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tosiaan,äidillä saattaa olla kaksi tai enemmänkin lapsia odottamassa kotona,joten kyllä äidinkin pitää saada levätä. Ja jos on neljä äitiä,on myös neljä eri aikaan itkevää vastasyntynyttä ja voi olla,ettei levosta tule mitään!!

Mä oonkin tehnyt niin,että olen päivällä antanut vauvan 1-2h ajaksi hoitajalle (imetettyäni ensin) ja sitten ottanut unet. Samoin keskiyöllä oon antanut 1-2h vauvan olla hoitajalla,vauva on saanut hoitoa (jos on edes tarvinnut) ja jos on ollut nälkä,hoitaja on tuonut heti.

Näin olen saanut edes hiukan lepoa. Ja jaksanut kotona niitä muitakin lapsiani :)

Esikoista en silloin tainnut antaa ollenkaan :)

Vierailija
8/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva huutaa. On äidinvaistot melko hukassa, jos kuukausitolkulla kuuntelee vauvan huutoa, yrittämättä hakea apua tai pohtia mikähän mahtaa olla pielessä. Vauvarukka. Esim. äidin ruokavalio voi olla väärä. Säälittää niin kovin ne vauvat, joiden äideillä on äidinvaistot täysin hukassa.

Äidin ja vauvan varhaisen tunnesiteen muodostuminen on tärkeä vaihe Lapsen elämässä. Vaikka äidistä vauva tuntuisi miltä.

Vierailija
9/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä halusin mahdollisimman pian sairaalasta kotiin, kun huonekaverit huudattivat vauvojaan yöt, niin ettei voinut nukkua silloin kun oma vauva nukkui. Toinen näistä äideistä ei edes heränny vauvansa itkuun, vaan mun piti käydä herättämässä, kun vauva oli karjunut jo monta minuuttia. Meinasin ehdottaa vauvan vientiä vauvalaan...

Vierailija
10/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidissähän se vika onkin kun vauva huutaa eikä ÄITI osaa vauvan itkun syytä löytää. Miksei vika ole ISÄSSÄ? Vaistot on hukassa juu - ainakin itsesuojeluvaisto kun tälle palstalle kertoo asioitaan rehellisesti.

Vierailija
11/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli n. 10min. sylissä synnytyksen jälkeen enkä sen jälkeen pystynyt ajattelemaan muuta kuin ruokaa, unta ja särkylääkkeitä :D Pahinta oli kun hoitaja aamulla joutui itse kysymään että haluisiksä sen lapseski nähä tässä välissä. Olin silloin edelleen niin shokissa koko synnytyksestä että en ees muistanu että sieltä oli vauvakin tullu :D

Vierailija
12/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni oli elämänsä ensimmäiset päivät teholla ja ihan normaali 1-vuotias tuo on. Tuskinpa ne yhden tai pari yötä hoitajien huoneessa nukkuneet vauvat yhtään sen traumatisoituneempia ovat.

Vierailija
13/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sanoi valmiiksi lastenhoitajalle ettei tarvi edes pedata sitä muovilaatikkoa (säilytin siinä ylimääräisiä peittoja yms. Halusin vauvan kainalooni. Esikoinen odotti kotona, nukuin hyvin ja vaavikin oli tyytyväinen kun tissiä sai heti tarvittaessa.

En kyllä olisi mitenkään päin luopunut vauvastani hetkeksikään, eikä kai edes sairaalan henkilökunta voi siihen pakottaa, ellei kyse ole vauvan terveydestä!?!!

Vierailija
14/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän onkin Suomen imetysmyönteisin sairaala. Eikä osastolla edes ole samassa huoneessa kuin kaksi äitiä vauvoineen, joten ei toisten vauvojen huutamiset häiritse.

Vierailija
15/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sairaaloissa on hyviäkin käytäntöjä asian suhteen. Kuten alussa totesin sairaat vauvat ovat eri asia, mutta täysin terveet äidit ja lapset pitäisi pitää yhdessä ensihetkistä lähtien.

Vierailija
16/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun synnyin 1969 ja silloin mut on takuuvarmasti viety äidille vilauttamisen jälkeen heti vauvavalaan, ja siellä oon parkunut ja nukkunut muitten samanlaisten seurana elämäni ekan viikon.

Vierailija
17/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapseni synnytin Kättärillä, eikä siellä kyllä todellakaan tarjottu sellaista mahdollisuutta etteikö vauva olisi äidin luona ensimmäistä yötään.

Ekan kanssa yritin ensin pitää sitä siinä vauvasängyssä, kunnes sitten nukahdin kesken yöimetyksen ja se jäi viereen. Toisen kanssa en edes yrittänyt pitää sitä omassa sängyssään, ja vaikka se omakin sänky oli kapea, kätilö sanoi että se on ihan ok. Kyllä mä nukun paremmin vastasyntynyt vauva vieressäni kuin niin että sitä sitten erikseen kannettaisiin mulle imetettäväksi jostain muualta kesken yön.

Vierailija
18/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja EN SAANUT KOTONA NUKKUA, enkä nukkunut tyhmänä sairaalassakaan kun halusin pitää vauvaa vierihoidossa!

ETTÄ VÄSYTTIKÖ? Vituiksi meni monta viikkoa kun alkuunsa uuvuin HETI.

Vierailija
19/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt naistenklinikalla 2005 ja Jorvissa 2008 ja molemmissa oli selvät sävelet että äidin luona/vieressä vauva nukkuu/on. Toki päivällä sai hetkeksi jättää vauvan hoitajille jos halusi mutta ei yöksi. ja minä en olisi edes jättänyt.. parhaiten sain nukuttua vauvan kanssa. Naistenklinikalla sanoivat useasti että laita vaan vauva omaan sänkyynsä, mutt minä halusin ehdottomasti pitää vierellä ihanan pienen vauvani, siinä tuhisemassa, ja minun sydämeni lähellä.

Vierailija
20/23 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko pitää huoneessa, ei saa hoitsuille hetkeksikään vauvaa. Itse olin aivan kuollut synnytyksen jälkeen ja olisin halunnut nukkua rauhassa kesksytyksettä edes muutaman tunnin ajan. Ei vaan sattunut olemaan resursseja hoitajilla ottaa vauvaa, kun sairaala on niin vierihoitomyönteinen, että hoitajien määrää on vissiin karsittu ihan minimiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi