Äidit ja vauvat synnärillä
Seurasin ja ihmettelin synnärillä, miten uunituoreet vauvat jätetään hoitajille yöksi, koska vauvat itkevät tms. Voiko olla luonnottomampaa alkua vauvalla kuin olla erossa omasta emostaan heti syntymän jälkeen? Olla jossain muovikärryssä tai eri hoitajien syötettävänä. Eihän ne vauvat turhaan itke, jos itkevät, pitää käydä läpi kaikki syyt miksi vauva voisi itkeä. Paras paikka juuri syntyneelle vauvalle on äidin ihokontakti ja ensimmäiset imetykset. Ei tarvitse ihmetellä, miksi imetys ei onnistu jos vauvalle ei tarjota aina halutessaan rintaa.
Jos pari yötä valvoo ja tutustuu vauvaan niin se ei ole paljoa. Vauvat nukkuvat kuitenkin niin paljon, että univelat saa kyllä kurottua umpeen. Sääli niitä vauvoja, joilla ensi suhde äitiin häiriintyy moisen vuoksi.
Missä on ns. äidinvaistot?
Poikkeuksia ja pakkotilanteita on, ne ovat eri asia, mutta täysin terveet vauvat ja äidit pitäisi pitää yhdessä laitoksella!
Kommentit (23)
No minulla ainakin vauva oli hoitajilla ensimmäisen yön, toivat syömään ja vein hänet takaisin. Miksi? Koska olin ihan hiton väsynyt synnytyksen jälkeen ja poika syntyi illalla. Näin sain nukuttua. Ja minulla odotti esikoisepoika kotona, joka ei enää niitä päikkäreitäkään nuku. Ja toisekseen seuraavana yönä tuli vastasynnyttänyt samaan huoneeseen, joten oli ihan hyväkin ettei ollut minun itkuinen vauva huutamassa naama punaisena vieressä. Kävi syömässä nälän yllättäessä. Ja hyvin on maito noussut siltikin :) Tälläkin hetkellä vauva rinnalla, ikää 2kk ja yli 6kg jässikkä :) Syntymäpaino 3400g :) Ei ainakaan täällä ole häirinnyt maidon nousua ollenkaan hoitajilla olo :)
taas haluan sanoa, että ihan kaikkien tilanne ei ole samanlainen kuin itsellä, ja voi olla hyvinkin painavia syitä, miksi sairaalassa on hyvä antaa lapsen nukkua hoitajien huomassa.
Ja kyllä maito nousee, vaikka sairaalassa nukkuisikin muutamia tunteja ihan rauhassa.
vauvat aina päivällä vieressä mut ekan yön annoin kyl ihan mieluusti vauvalaan, kun olin niin uupunu ja kipee...mut toi tietysti tissille vauvan yölläkin kun oli heränny!!