Oletko jo ottanut sikainfluenssarokotteen?
Raskaana olevia rokotetaan parhaillaan sikainfluenssaa vastaan. Luen Vauvan kysymykset ja vastaukset rokotuksen turvallisuudesta: http://www.vauva.fi/artikkelit/673/sikainfluenssa_ja_raskaus
Kommentit (42)
Rv 8+1 nyt. Toivon tehneeni oikean ratkaisun.
16rvk kävin neuvolassa ja sain samalla rokotteen..Terveyden hoitajani sanoi ettei kannata ennen kuin eka kolmannes tulee täyteen ottaa rokotetta.Kun sikiö kehittyy juuri ensimmäisen kolmanneksen aikana huimasti.
Otin rokotteen. Kuulun riskiryhmään, kun olen nuori, ja raskauden vuoksi otin piikin varmuuden vuoksi. Pistoskohta oli kipeä viisi päivää, enkä nukkunut ollenkaan toisella kyljellä. Muita oireita ei tullut. Mieheni kun kävi ottamassa piikin, niin hänelle tuli flunssankaltaisia oireita ja kuumetta 39 astetta yhden illan ajaksi. Yksilöllistä siis..
Sain H1N1-rokotteen joulukuun puolessa välissä, pillerit jätin vasta tammikuun alussa ja eilen plussasin :)
Otin rokotteen eilen rv28. .
Sikiön liikkeet on tuntunu normaalisti ja kuusi tuntia rokotuksen ottamisen jälkeen massu supisteli noin tunnin ajan kipeästikin. Nyt seurailen tilannetta. Supistelut menny ohi ja olo ihan normaali, vaavi potkii ja pyörii niinkuin ennenkin. Käsi on tuntunu hiukan aralta koskiessa, mutta toimii muuten ihan normaalisti.
Sain sikainfluenssarokotteen tiistaina. Odotan kaksosia ja nyt on rv 26 menossa. Mitään saivuoireita minulle ei rokotuksesta tullut. Vähän rokotuskohta on ollut kipeä ja pientä väsymystä, mutta väsymystä nyt on muutenkin ollut.
Sain eilen possupiikin. Vasen käsi tuli todella kipeäksi, vei miltei yöunet. Muuta ei ole ainakaan vielä ollut. Rv 28+0
Pitkän pitkän harkinnan jälkeen päätin ottaa rokotteen, vaikka vielä 2vkoa sitten olin varma, että en ota. Rv nyt 37+0. Yksi syy päätökseen oli se, että olen ensi viikolla menossa synnytyssairaalaan kokoarviokontrolliin, ja tod.näk. synnytys käynnistetään tuolla reissulla vauvan suuren koon vuoksi. Sairaalassa on tietenkin suuri riski saada tartunta...
Nyt kun vielä saataisiin mies pysymään terveenä synnytyksen yli, että pääsee mukaan. Miehelle tarttuu yleensä aina kaikki mahdolliset taudit ja asuinpaikkamme toistaiseksi ainoa varmistettu sikainflu-tapaus on mieheni työpaikalta... Mutta toivotaan parasta!
raskaus vkoja 6+5. Muuta vaivaa ei ole tullut rokotuksesta kuin käsivarren pistoskohdan kipu. saa nähdä ehtiikö rokotteesta olla apua kun sikainfluenssa jyllää täällä jo kovalla vauhdilla :/
.. eilen, kun oli RV 4+4. Yöllä oli tosi kipeä käsi, mutta tänään on jo alkanut helpottamaan. Muita oireita ei ole tullut.
Toivottavasti ehtii vastustuskykyä kehittymään ennen kuin epidemia ehtii meidän perheeseen.
sikainfluenssarokotuksen ensi viikon tiistaina, kun meidän neuvolassa sitä ruvetaan pistämään. Jonot on varmaan mahtavat, mutta ei voi mitään...
Oltiin eilen neuvolassa ja kyllä sitä suositeltiin neuvolassakin ja aika paljon näköjään alle 3 kk raskaana olevatkin ovat uskaltaneet ottaa rokotuksen, niin kai minäkin uskallan.
Vähän on ollut kurkkukipua ja yskää pari päivää, mutta onneksi ei noussut kuume, kun tajusin levätä pari päivää. Nyt vaan odotetaan rokotuksen sivuoireita, toivottavasti en tuu uudestaan kipeeksi.
Rv 8+5
Eilen kävin rokotuksen ottamassa. Käsi tuli tosi kipeäksi ja nukkuminen ei vasemmalla kyljellä onnistunut ollenkaan. Eilen illalla nousi myös vähän kuumetta ja olo on ollut väsynyt. Mutta mieluummin tällaiset lievät flunssaoireet kuin sitten sikainfluenssa korkeine kuumeineen sun muine oireineen. Viikkoja on 12+1.
Sain tänään rokotteen. Rv 5 +3
Toivottavasti koko influenssaa ei tulisi, olen muutenkin riskiryhmäläinen ja raskautta odotettu 2 vuotta.
Itse olen ottanu rokotten viime viikon maanantaina ja ei ole tullut mitään oireita muutakuin käsikipua rokote kohdasta. Tänään sitten kävin lääkärissä ihan sen takia kun sanoivat että menee n. 2viikkoa ennenkuin rokote alkaa vaikuttamaan että jos saisin perjantaihin asti sairaslomaa kun olen töissä lastentarhassa ja siellä sikaifluenssa.. mutta lääkäri ei kuulemma voi tuon syyn takia laittaa sairaslomaa :o sanoi vaan " Toivottavasti nyt tartu sitten " ja naurahti :o kummaa toimintaa!
rv 19+6
Otin rokotuksen pari viikkoa sitten, rv 10+2. Käsi tuli kipeäksi parin päivän ajaksi, särki ja puutui välillä. Rokotusta seuraavana päivänä olo oli vähän "höntti", olisiko ollut lievää kuumeilua?
Itse en miettinyt, uskallanko ottaa rokotteen, vaan lähinnä, että uskaltaisinko olla ottamatta - vastoin neuvolan ja viranomaisten suosituksia... Nyt ainakin voin syyttää jotakuta toista jos jotain menee pieleen :D
..eilen rv10+1. Käsi ollut todella kipeä, haittasi nukkumistakin. Yöllä nousi lämpö ja joka paikan kuusärkyä. Lämpö ei ole vieläkään laskenut, pikemminkin nousee pikkuhiljaa. No toivottavsti alkais jo laskemaan, niin ei tarvitsisi olla enää huomistä päivää sairaslomalla.
Olin viikolla 19+3. Ei ollut muita oireita, kuin käsi muutaman päivän kipeä pistokohdasta. Olen myös töissä päiväkodissa ja sielähän ne pöpöt leviää..=O)
-Mimmuska
ja todennäköisesti jätän ottamatta. Olen harvoin sairaana enkä ole koskaan ottanut kausi-influenssarokotettakaan. Jos tauti iskee, aion sen sitten vain sairastaa ja mennä tarpeen vaatiessa lääkärin hoitoon.
Olisi mielenkiintoista tietää jostain, kuinka moni suomessa hoidettavista H1N1 potilaista on raskaana olevia? että onko se sittenkään niin "vaarallinen" raskaana oleville kuin on annettu ymmärtää? Tällä hetkellä kaikki vaikeat tapaukset ja kuolleet on olleet enimmäkseen pitkäaikaissairaita.
Lisäksi en ole vielä viimeisellä kolmanneksella, jolloin vauva saisi siitä myös suojan, ilmeisesti aikaisemmin otettu rokote ei anna suojaa lapselle jos olen ymmärtänyt oikein.
Tänään otin rokotteen, pari tuntia sitten. Vasen käsi vaan hiukan kipeä tällähetkellä. Voi olla että huomenna pahempi tai sitten ei.
Tuntuu että vauva potkii enemmän nytten kun ennen. Yleesä iltaisin se on aktiivisin kun on ite menossa nukkumaan.