5-8-vuotiaalla laivaristeilyllä päällään collegehousut ja -pusero
puserossa piirretyn hahmon kuva.
Vaatteet puhtaat ja ehjät.
Mitä ajattelet?
Kommentit (113)
eikö teillä muka tollaset 5-6-vuotiaat enää tykkää mistään printtikuvioista ihan spontaanisti? Meillä ainakin just ne tekee jostain paidasta in-jutun, jolla pukeminen on kivaa ja vaatteet lapselle mieluisat. Ettei vain olisi niin, että stylista-vanhemmat alkavat jo yli kolmevuotiaalle vaivihkaa kertomaan, kuinka junttia on pukea jotain printtivaatteita tai collareita ja kuinka ainoa siisti ja oikea pukeutumistapa on käyttää yksivärisiä tai korkeintaan kevyesti raitakuosilla varustettuja, mielellään merkittömiä merkkivaatteita... Ja äiskä itse tietysti pukeutuu vain mustaan, enintään trendivärisiä asusteita tai koruja pikku yksityiskohtina Sandin laatuvaatteiden kanssa...
kun minulla on ulkona kengät,takki ,housut ja joskus pipo ja käsineet? Pitäiskö olla hame ja rantasandaalit että olisin tyylikäs?
Koetko, että sinut ymmärretään usein väärin?
Tuntuuko sinusta, että ryhmässä sinua ei kuunnella?
suomalaisille on tärkeintä mukavuus, viis ulkonäöstä... ja lapset kasvaa tietysti tähän ajatusmalliin.
Miksi on niin vaikea panostaa edes hiukan lasten pukeutumiseen? Ymmärrän jos 1-2 -vuotiaalla on joku college-asu, mutta että kouluikäisilläkin. Ei ruotsinlaiva nyt tietysti NIIN hieno paikka ole että sinne pitäisi ykköset päällä mennä pönöttämään, mutta edes ne kakkoset. Siellähän liikkuu paljon ihmisiä, käydään ravintolassa syömässä, kahvilassa yms yms. LAPSILLE risteily ainakin on juhlaa, miksi heidän silloin pitäisi kuljeskella siellä collegehousuissa, kun pienillä asuvalinnoilla saisi vähän juhlavuutta.
Musta on ainakin ihana pukea mun söpöille pojilleni jotain kivaa päälle esim. ruotsinristeilylle, vaikka vain siistit farkut ja joku nätti paita. Ja laittaa vähän tukkaa... Ne näyttää niin suloisilta, ja tulee juhlan tuntu. Matkat on ainakin minusta aina hauskoja ja irtiottoja arjesta, miksi niistäkin pitää tehdä niin helkkarin arkisia että pitää jotkut kotihousut jalassa sielläkin hiihdellä?
siis ulkona, talvella. Ja toki Kuomat jalassa. Sisällä oli sitten Punainen! mekko ja ne Kuomat.
Omalla tytöllni oli tum.sin. villakangastakki ja nahkasaapikkaat, alla tum.sin. hillitty kuvioinen mekko, tm.sin bolero ja mustat nahkaiset juhlakengät.
Eli viekää veikkosella lapsenne yöpuvuissa tai kotiasuissa laivalle, häihin, hautajaisiin, tms.
Itsellänne on arvatenkin tuulipuvut siellä päällä. Vai oisko mammoilla ihan Maripaidat risteilyn kunniaksi?
Miksiköhän suomalaisten maine juntteina tyylitiedottomina moukkina ei tunnu häviävän vaikka miten ollaan olevinamme niin eurooppalaisia?
Enkä itsekään pidä inhottavia, hiostavia juhlavaatteita LAIVALLA. Joustovyötäröhousut mullakin.
Tuo hokema on jostain pula-ajalta, jolloin ihmisillä oli vaatteita kauhean vähän ja lohduttauduttiin sillä, että pitää olla puhtaat ja parsitut edes. Ei ihan päde enää tähän päivään...
Raja menee siis tuossa välissä.
8-vuotiaalla pitää jo olla risteilyllä tms. esim. farkut ja niiden kanssa voi olla vaikka trikoopaita. Tai sitten mekko tms. Leikki-ikäisillä menee vielä se siisti collaripuku ja vauvoilla voi tottakai olla ihan vaan trikoopotkarit!
Tuo hokema on jostain pula-ajalta, jolloin ihmisillä oli vaatteita kauhean vähän ja lohduttauduttiin sillä, että pitää olla puhtaat ja parsitut edes. Ei ihan päde enää tähän päivään...
Kuule kyllä niitä puhtaita ja ehjiä alkaa kummasti arvostaa, kun katsoo missä rytkyissä mieheni tytär meille laitetaan (varmaan tahallaan?!). Eikä auta, vaikka itse yrittää hankkia uusia vaatteita ja neuvoa vaatteiden valinnassa. Vastuu on kuitenkin vanhemmilla, minkä mallin pukeutumisen suhteen antaa lapsille.
Toki itsellä rima on vähän korkeammalla kuin "puhtaat ja ehjät", mutta kyllä sitä voisi jonkinnäköisenä minimivaatimuksena pitää, kun lapsi lähtee ihmisten ilmoille.
Harmittavaa kun vanhemmat ei yhtään viitsi opettaa lapsilla asiallista pukeutumista.
myös collegeasu käy laivalla, niinkuin eskarissa ja päiväkodissakin. Tosin tyttö haluaa aina pukeutua mekkoon ja sukkiksiin. Ainakin meidän lapset viettää paljon aikaa laivan leikkipaikassa, joten noi vaatteet sinne ihan hyvät.
Eskaripojalla ei yksiäkään farkkuja, on niin hoikka, etten ole nyt löytänyt sopivia. Reisareissa/vakosamettihousuissa sitten juhliin, ravintolaan tms.
Laivalla käynti on juhlaa koko perheelle, vaikka siellä kävisi kerran kuussa. Eihän sinne muuten edes lähdettäisi, ellei kyse olisi jostain spesiaalimmasta irtiotosta. Eihän siellä nyt tarvi juhlavaatteissa pönöttää, mutta edes vähän paremmissa sisävaatteissa kyllä. Itseasiassa me pukeudumme illalliselle sielläkin paremmin: mies laittaa pikkutakin tai jopa puvun joskus, minä hameen, korkkarit jne. Lapsilla juhlavaatteet myös. Ei me laivaa pidetä erityisenä paikkana, mutta se kuuluu siihen hauskuuteen, että saadaan joskus olla vähän hienompiakin. Suomessakin pukeudutaan välillä paremmin ja mennään parempaan ravintolaan ja jouluaattonakin laitetaan juhlan kunniaksi paremmat vaatteet päälle. Ja meillä tämä perinne on lähtenyt miehestä, joka kiskoi ekana yhteisenä jouluna pukua ja valkoista paitaa päälle. Hieno tapa olla joskus edes juhlallinen ja sillä itse lisätä tapahtuman erityisyyttä. Arkena sitä ollaan ihan tarpeeksi kotona verskoissa ja kaupassa farkuissa.
Tämän ketjun jälkeen en enää yhtään ihmettele suomalaisten nuorten/miesten pukupurnausta
Puku päälle vaan pallomereen :D
Koska eihän se niin ole, edes lapsella.
Siis pitääkö pikkupojat pukea laivallekin pukuun ja tytöt juhlamekkoon? Varmaan joo siellä tosi kiva leikkiä! Kyllähän se on vaan vapaa-ajan viettoa ja pukeutuminen sen mukaan.
Laivan ravintolaan sitten ne paremmat kledjut päälle. Kahvilassa voi poiketa kyllä niillä collegeillakin.
Meidän pojat pitää pukua lähinnä häissä ja hautajaisissa, eivätkä siitä purnaa.
ei kotonakaan käytetä tuollaisia vaan jotain kivoja retrotyylisiä tai maalaisromanttistyylisiä. eli en tieten tahtois laittais tollaisia ihmisten ilmoillekkaan. ajattelin lapsista että heidän äitinsä ei ole ainakaan samanlainen lastenvaatehullu kuin minä. pahaa en ajattelis, junttius saattais käydä mielessä mut tuskin sekään.
Itse tunnen myötähäpeää, kun jotkut peräkylän juntit ovat laittaneet parhaat vaatteensa ylle, naisille korurasian sisältö päällä ja miehillä jotain halppistabacpartavettä. Kuvittelevat Buffee-pöydän olevan jotain tosi hienoa ja hyvää ruokaa.
Enkä tarkoita, että laivalla pitäisi lasten juosta jollain kotiverkkareille, mutta on ihan siistejäkin collegeasun tyyppisiä vetimiä.
Tai ihan sama näky, jos lennolle miehet vetää puvun ja naiset jotain parempaa ylle. Varmaan tosi kiva istua niillä vaatteilla siellä, ja pitää niitä ryppysiä ja nuhjuisia vaatteita kohdepaikan illoissa!
Itse tunnen myötähäpeää, kun jotkut peräkylän juntit ovat laittaneet parhaat vaatteensa ylle, naisille korurasian sisältö päällä ja miehillä jotain halppistabacpartavettä. Kuvittelevat Buffee-pöydän olevan jotain tosi hienoa ja hyvää ruokaa.
Enkä tarkoita, että laivalla pitäisi lasten juosta jollain kotiverkkareille, mutta on ihan siistejäkin collegeasun tyyppisiä vetimiä.
Tai ihan sama näky, jos lennolle miehet vetää puvun ja naiset jotain parempaa ylle. Varmaan tosi kiva istua niillä vaatteilla siellä, ja pitää niitä ryppysiä ja nuhjuisia vaatteita kohdepaikan illoissa!
oikein kunnon puusilmä. tiesitkö että jotkut tulee laivalla juhlimaan suuriakin juhlia? 50 v, 60, 70 ja 80 v juhlia. pukeutuisitko niihinkin joihinkin collegevaatteisiin?
et taida osata ajatella kauhean avarasti. luulet että kun itse olet buffetristeilyllä niin kaikki on. että mua inhottaa tuollaiset yksioikoiset ihmiset!
Mutta meillä ei todellakaan pyöri lapset missään collegeasuissa muualla kuin kotona ja päiväkodissa tietty johonkin naapurin kaverille voi mennä leikkimään verkka-asussa, mutta ihan hullu ajatuksin, että kulkisi sellaisiisessa muualla. Yhtä hullu kuin että itse tekisin niin. Verkkareissa laivalla? Ei ikinä.
En jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta kommenttina näille "ettekö viitsi opettaa lapsillenne edes alkeellisia pukeutumistaitoja" tai "perhe säästää lasten vaatteissa" -kirjoittajille. Meillä asuu 5-vuotias "verkkarimies". Kaapissa on monenlaisia "siistimpiäkin" asuja, mutta mieluiten kulkee verkkareissa tai collegehousuissa. Häihin ja hautajaisiin ym. pukeudutaan tilaisuuden mukaan, mutta ruotsinristeilyllä kuunnellaan kyllä myös lasta. Saa vaikka kulkea siinä kamalassa lempiprinttipaidassaan, jos se hänen matkansa onnistumiseen vaikuttaa. :)