Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu jos vanhanaikaisen hellan levy on täysillä esim. työpäivän ajan, jos vahingossa jää tai koira kääntää?

Vierailija
10.04.2025 |

Syttyykö aina tulipalo vaikkei hellalla olisi palavaa materiaalia? Eli kuumeneeko se levy aina vaan kunnes hehkuu ihan punaisena ja sytyttää kauempanakin olevaa ainesta...

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu kuin lähellä on palavaa materiaalia.

Voi olla ettei syty tulipaloa,mutta varmasti kuuma keittiö

Vierailija
2/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levy sulaa ja tapahtuu kiina-ilmiö, eli se sula rauta uppoaa alakerran asuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hätää jos palavaa materiaalia ei ole lähellä ja hellan/uunin sivuilla on tarpeeksi tilaa. Joskus näkee kuinka keittiön kaapistot ovat käytännössä kiinni hellassa ja se voi materiaalista riippuen osoittautua ongelmaksi.

Minulla on joskus jäänyt n. 8 tunniksi hella kutoselle. Keittiö oli hyvin lämmin mutta ei mitään varsinaista ongelmaa.

Vierailija
4/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lähellä ole mitään syttyvää, tulee ainoastaan sähkölasku. Eikä sekään paha: 10 tuntia * 5kW * 0,20 €/kWh = 10€

Vierailija
5/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki suoja niille nappuloille ja ryhdy tarkistamaan rutiinilla lähtiessäsi niin voi olla huoleton.  Palovahingot maksat itse jos omaa huolimattomuutta. 

Vierailija
6/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytä- ja hellalevyt voivat syttyä. Jos et keksi muuta levysuojaa (ei ole varaa ostaa virallista levysuojaa), niin teippaa nupit jeesusteipillä nollalle. Itse en ottaisi sitä riskiä, että lemmikki kääntää hellan levyt.

Vierailija
7/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helloissa on termostaatit eli eivät ole päällä koko ajan.

Vierailija
8/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei lähellä ole mitään syttyvää, tulee ainoastaan sähkölasku. Eikä sekään paha: 10 tuntia * 5kW * 0,20 €/kWh = 10€

Yksikään keittolevy ei ole viittä kilowattia teholtaan. Tyypillinen lukema voisi olla 1,5 kW.

Vierailija
9/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöytä- ja hellalevyt voivat syttyä. Jos et keksi muuta levysuojaa (ei ole varaa ostaa virallista levysuojaa), niin teippaa nupit jeesusteipillä nollalle. Itse en ottaisi sitä riskiä, että lemmikki kääntää hellan levyt.

Ehkä helpompi nypätä ne nupit vaan irti :D

Vierailija
10/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä induktiotaso on minun mielestäni tosi hyvä, ettei se voi lämmetä jossei siinä ole kattilaa tai vastaavaa. Koira tuskin onnistuu yksin kotona ollessaan pudottamaan ensin jotain metallikippoa liesitasolle ja sen jälkeen vielä kytkemään sitä kuumenemaan.

Vierailija
11/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hätää jos palavaa materiaalia ei ole lähellä ja hellan/uunin sivuilla on tarpeeksi tilaa. Joskus näkee kuinka keittiön kaapistot ovat käytännössä kiinni hellassa ja se voi materiaalista riippuen osoittautua ongelmaksi.

Minulla on joskus jäänyt n. 8 tunniksi hella kutoselle. Keittiö oli hyvin lämmin mutta ei mitään varsinaista ongelmaa.

Tuliko iso sähkölasku? 

Vierailija
12/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa lähtiessä lieden sulakkeet/johdonsuojat pois. Ei varmana levyt kuumene.

Vierailija
13/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levyt halkeaa kun on riittävän kauan päällä.

Vierailija
14/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapisto voi syttyä

Vierailija
15/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki suoja niille nappuloille ja ryhdy tarkistamaan rutiinilla lähtiessäsi niin voi olla huoleton.  Palovahingot maksat itse jos omaa huolimattomuutta. 

Luitko yhtään mitä ap kirjoitti.

Vanhoissa/halvoissa helloissa ei ole minkäänlaista lukitusta vaan hellalta ruokaa etsivä koira voi vääntää vahingossa nupit kaakkoon.

Saa noihin jonkinlaisen jälkiasenteisen lapsilukon mutta hankalia rimpuloita ovat.

Itse hella ei syty kyllä tuleen vaikka olisi työpäivän ajan yksi levy täysillä mutta jokin hellan vieressä voi sen hyvinkin tehdä. Siinä on kuitenkin kaikkea öljypulloa ja muuta ruuanlaittoon liittyvää.

Tyttöystävä jätti aikoinaan silitysraudan päälle puuvillalle kun tuli minun kämpilleni viikonlopuksi pan... kylään. Raudan muovikahva ei ollut sunnuntaina edes kovin kuuma eli kannatti ostaa Boschin laatutuote.

Vierailija
16/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ihan äkkiä. Sehän on periaatteessa ihan samanlainen lämpövastus kuin löytyy sähkökiukaan sisältä. Sitä voi paahtaa täydellä teholla vaikka miten monta tuntia putkeen. Ei sille tapahdu juuri muuta kuin, että se kuumenee pirun kuumaksi.

Vierailija
17/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein helpointa on painaa lähtiessä keittiön sulake pois päältä ja palatessa taas takaisin päälle. Siinähän vääntelee nappuloita.

Vierailija
18/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä helpompi on kotoa lähtiessä napsauttaa lieden sulake pois päältä.

Vierailija
19/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko iso sähkölasku? 

Ei niin isoa että sitä olisi huomannut. Samaa luokkaa kuin kerran saunoisi.

Vierailija
20/99 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ihan äkkiä. Sehän on periaatteessa ihan samanlainen lämpövastus kuin löytyy sähkökiukaan sisältä. Sitä voi paahtaa täydellä teholla vaikka miten monta tuntia putkeen. Ei sille tapahdu juuri muuta kuin, että se kuumenee pirun kuumaksi.

Tota, kerran kämppis oli unohtanut hellanlevyjä päälle ja tulin sattumalta kotona käymään. Olisi varmasti syttynyt siitä ihan minuuttien päästä. Nehän hohkasi kuin nuotio konsanaan. Minun piti lähteä junalla etelään koulusta suoraan, mutta päätin poiketa kotona. Siellä oli hellan levyt päällä, mutta ei ketään kotona. Kämppis oli kokkaillut ja lähtenyt menemään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä