Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä puhutaan aina vain Vanhoillislestadiolaisista?

Vierailija
29.10.2009 |

Ainakin täällä Lahden seudulla on esikoislestadiolaisia.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitko kertoa lyhyesti, miten esokoislestadiolaiset eroaa vanhoillislestadiolaisista? Onko teilläkin näitä sääntöjä ehkäisystä, meikistä, ym?

Vierailija
2/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoislestadiolaisuuden erottaa muista lestadiolaisuuden suunnista painotus esikoisten seurakuntaan, Lapin vanhimmat, kriittinen suhtautuminen kirkkoon ja papistoon sekä yksinkertaisen elämän korostus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuskin sattuu ketään olemaan? Ehkä juuri siksi keskustellaan vanhoillislestadiolaisuudesta, koska heitä ilmeisesti on paikalla.

Vierailija
4/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mää tunnen vanhoillislestadiolaisuuden kun synnyin vl perheeseen. Kahdeksanneks lapseksi. :-) ja mmeit sisaurksii on 14. Ite en oo enää ollu pariin vuoteen vl.

Vierailija
5/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensä kiinnostaa tietää, miten ihmiset ajattelee. Ei sitä vaan kehtaa mennä ihmisiltä kasvokkain kysymään. Siksi on helpompi kysellä täällä netissä.

Vierailija
6/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy ei kuitenkaan kuulu niihin, jokainen periskunta voi miettiä asiaa yhdessä. Isoja perheitä toki löytyy.

Vierailija
7/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihania ihmisiä -ainakin kaikki tuntemani. Itse en ole mutta paras ystäväni on. Heillä on ihanat elämän perusarvot ja ihmisläheisyys. Mulla ei oo todellakaan mitään pahaa sanottavaa.

Vierailija
8/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, asial on monta puolta.

on ihania ihmisiä -ainakin kaikki tuntemani. Itse en ole mutta paras ystäväni on. Heillä on ihanat elämän perusarvot ja ihmisläheisyys. Mulla ei oo todellakaan mitään pahaa sanottavaa.

Ei mullakaan... silleen yksittäin.

Mut se et lapsest saakka joutuu... siis kasvatetaa siihen. Et ei saa ite ajatella eikä tietää. ja sanotaan yhtä mut sit kuitenakaa ei asia ookkaa nii! Siit tuli mulle ainaksi tosi kova itsenäistymistarve. Ite haluan olla ainaski itelleni rehellisesti mitä oon. Se kaksinaamaisuus alkoi ärsyttämään raskaasti.

Vierailija
9/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisten opissa ehkäisy on kokonaan kielletty.

Vierailija
10/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan kertoa, mitä ne esikoislestadiolaisten *vielä tiukemmat* säännöt on?

Vierailija
11/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tiukkapipoinen sääntöjen noudattaja. Mutta vapaus ajatella myös omilla aivoilla on suurempi kuin vl:lla. Tiukkapipoisimmilla säännöt ovat lähellä vl:ia, mutta niillä jotka ovat avarakatseisempia (suurempi osa) elämä voi olla hyvinkin tavis-ihmisen elämää. Toki ei käydä ravintoloissa, juoda itseä känniin (jos ollenkaan)ym. Tämä on minun näkemys, joku toinen voi ajatella toisin.

Vierailija
12/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kuitenkin ainoita, jotka pitävät itseään ainoina pelastuneina, ja ainoina oikeina kristittyinä. Tämä herättää meissä muissa kristityissä luonnollisesti tunteita.

Vierailija
13/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pukeutumiskoodilla tarkoitan miesten kravaatittomuutta ja sormuksen puuttumista, eikä partaa usein ole, hiukset tietty lyhyet ja siistit. Naisilla hame, pitkät hiukset, ei meikkiä ja koruja, ei permanentteja tai väriä. Ei paljastavia vaatteita.

Vierailija
14/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vanhoillislestadiolaiset tykkäävät että vain he ovat pelastettuja. Taivaassa ei tule olemaan muita kuin he.

Jos esikoislestadiolaisilla on kravatti syntiä, niin vanhoillisilla puolestaan on tiukempi ehkäisykielto kuin katolilaisilla. Edes varmat päviät ei ole sallittuja.

Ehkäisyasiasta vanhoilliset antoivat viime kesävä oikein uuden lausunnon tiedotusvälineille, jossa totesivat että ehkisy ei oel sallittua missään muodossa. (Tai jotenkin sinnepäin.)

(Kirjoitti ex.lestadiolainen.)

Vierailija
15/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vl ja ehkäisystä puheenollen ei ns. kielto ole niin ehdoton tai yksioikoinen. Monen mielestä ehkäisy on kaikissa muodoissaan ja aina kielletty, mutta kyllä monet ajattelevat myös että hengen uhalla ei kenenkään tarvitse synnyttää, eli kyllä ehkäisy on monellakin vl-naisella käytössä, esim. osana fyysisen tai henkisen sairauden hoitoa.

Pelastumisesta. Tiedän että yhteisössämme ajatellaan yleisesti että ainoastaan vl:t pelastuvat. Tähän ajatusmalliin on kasvettu jo pienestä pitäen. Silti tiedän myös sen että kyllä meitä on myös monia jotka hiljaisuudessaan ei usko siihen, niin kun en minäkään. Ajattelen ensinnäkin että Jumala on ainoa joka tietää totuuden, ei meidän ihmisten tarvitse eikä saa olla erottelemassa tai tuomitsemassa ketään. Uskon myös että Jumalan rakkaus yltää muuallekin kuin vl-yhteisöön. Ymmärrätte varmaan että jos lapsesta saakka on opetettu ajatukseen me ja muut, niin siihenhän sitä uskoon. Toiseksi vl:llä on hyvin vähän kontakteja ja tietoa muista uskovista, joten tuomitseminen on helppoa. Jumalan lapset (me) ja maailman omat (te). Jehovan todistajat, mormoonit tmv uskovat yhtälailla että ovat ainoassa oikeassa uskossa. Tällaista tämä on.

Minulla on esikoislestadiolaisia ystäviä, ja kyllä heitä on myös yhtälailla moneen junaan. Osa uskoo että he ovat ainoassa oikeassa uskossa ja taas toiset katsovat vähän avarakatseisemmin.

Vierailija
17/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen vl

Vierailija
18/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vl ja ehkäisystä puheenollen ei ns. kielto ole niin ehdoton tai yksioikoinen. Monen mielestä ehkäisy on kaikissa muodoissaan ja aina kielletty, mutta kyllä monet ajattelevat myös että hengen uhalla ei kenenkään tarvitse synnyttää, eli kyllä ehkäisy on monellakin vl-naisella käytössä, esim. osana fyysisen tai henkisen sairauden hoitoa.

Pelastumisesta. Tiedän että yhteisössämme ajatellaan yleisesti että ainoastaan vl:t pelastuvat. Tähän ajatusmalliin on kasvettu jo pienestä pitäen. Silti tiedän myös sen että kyllä meitä on myös monia jotka hiljaisuudessaan ei usko siihen, niin kun en minäkään. Ajattelen ensinnäkin että Jumala on ainoa joka tietää totuuden, ei meidän ihmisten tarvitse eikä saa olla erottelemassa tai tuomitsemassa ketään. Uskon myös että Jumalan rakkaus yltää muuallekin kuin vl-yhteisöön. Ymmärrätte varmaan että jos lapsesta saakka on opetettu ajatukseen me ja muut, niin siihenhän sitä uskoon. Toiseksi vl:llä on hyvin vähän kontakteja ja tietoa muista uskovista, joten tuomitseminen on helppoa. Jumalan lapset (me) ja maailman omat (te). Jehovan todistajat, mormoonit tmv uskovat yhtälailla että ovat ainoassa oikeassa uskossa. Tällaista tämä on.

Mua alkaa väsyttää sen todisteleminen, ettei kaikki vl:t oo sellaisia kuin sanotaan. Sama se onko sanojana vl, ex-vl vai joku muu. Ärsyttää niputtaminen ja yhteen muottiin laittaminen. Meitäkin on niin moneen junaan!

Ja monet tosiaankaan ei ole ehdottomia ton ehkäisyn tai seurakuntaopin kanssa. Ihan samoin kuin meikkaamisen tai tv:nkään kanssa.

t. kolmas vl

Vierailija
19/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi enimmäkseen vanhoillislestadiolaisista keskustellaan enemmän kuin muista lestadiolaisuuden haaroista, että on ylivoimaisesti suurin yhteisö.

Vierailija
20/53 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te vl:t, jotka kerroitte, että ette ole yhtä ehdottomia sääntöjen kanssa kuin ehkä "vaadittaisiin". Kuinka tällaiseen suhtaudutaan seurakunnassanne, katsotaanko kieroon, vai sallitaanko löyhempää suhtautumista? Huomaahan sen esim. jos lapsia ei tule tarpeeksi tiuhaan, että jotain ehkäisyä (esim varmat päivät) on käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän