Miksi täällä puhutaan aina vain Vanhoillislestadiolaisista?
Ainakin täällä Lahden seudulla on esikoislestadiolaisia.
Kommentit (53)
samalla tavalla uskomassa? Jos ajattelet, että voit itse ratkaista omaan elämääsi liittyvät kysymykset omilla perusteillasi, uskosi on varmaan erilainen. Kyseessä ei ole ikäjuttu. Vaikka monet ulkoiset tavat ovat muuttuneet, elämän kunnioitus ja sen alkamisen määrittely on aina nähty Luojan asiana.
50-luvulla Päivämiehessä vielä jätettiin e-asia pariskunnan ja lääkärin väliseksi. Sanottiin, että lääkärien ammattitaitoon voi luottaa. Tuo ehdottoman tiukka kanta on tullut vasta 50-luvun jälkeen.
Minä ajattelen, että haluan kuunnella omaatuntoani ja Raamattua ja myös muiden uskovaisten neuvoja. Ja joskus voi tulla sellainen tilanne, että ehkäisy on paras vaihtoehto. Jos sinulla uskominen todellakin perustuu ehdottomaan ehkäisemättömyyteen, me emme varmaankaan ole sitten samalla tavalla uskomassa. Minun mielestäni uskon perustana on yksin Kristus ja hänen armonsa. Ei mikään tekeminen tai tekemättä jättäminen.
t. se kolmas
koska raskaus olisi uhannut henekeäni. Enkä vastusta kategosrisesti ehkäisyä juuri kyseisistä syistä. Mutta minusta täällä ja yleisestikin puhutaan ehkäisystä perheen omana valintana nimenomaan perhesuunnittelun näkökulmasta. En näe SRK:n kantaa tiukkana ja ehdottomana, vaan äidin hengen ja terveyden ollessa uhattuna olemassa olevan elämän suojelu on tärkeämpää.
samalla tavalla uskomassa? Jos ajattelet, että voit itse ratkaista omaan elämääsi liittyvät kysymykset omilla perusteillasi, uskosi on varmaan erilainen. Kyseessä ei ole ikäjuttu. Vaikka monet ulkoiset tavat ovat muuttuneet, elämän kunnioitus ja sen alkamisen määrittely on aina nähty Luojan asiana.
50-luvulla Päivämiehessä vielä jätettiin e-asia pariskunnan ja lääkärin väliseksi. Sanottiin, että lääkärien ammattitaitoon voi luottaa. Tuo ehdottoman tiukka kanta on tullut vasta 50-luvun jälkeen.
Minä ajattelen, että haluan kuunnella omaatuntoani ja Raamattua ja myös muiden uskovaisten neuvoja. Ja joskus voi tulla sellainen tilanne, että ehkäisy on paras vaihtoehto. Jos sinulla uskominen todellakin perustuu ehdottomaan ehkäisemättömyyteen, me emme varmaankaan ole sitten samalla tavalla uskomassa. Minun mielestäni uskon perustana on yksin Kristus ja hänen armonsa. Ei mikään tekeminen tai tekemättä jättäminen.
t. se kolmas
koska raskaus olisi uhannut henekeäni. Enkä vastusta kategosrisesti ehkäisyä juuri kyseisistä syistä. Mutta minusta täällä ja yleisestikin puhutaan ehkäisystä perheen omana valintana nimenomaan perhesuunnittelun näkökulmasta. En näe SRK:n kantaa tiukkana ja ehdottomana, vaan äidin hengen ja terveyden ollessa uhattuna olemassa olevan elämän suojelu on tärkeämpää.
Miten sinä perustelet tuon, että Päivämiehessä ihan selvin sanoin tuomitaan ehkäisy synniksi _aina_? "Ei milloinkaan eikä missään tilanteessa tule ehkäisy kysymykseen jne." Etkö sinä ymmärrä miksi jotkut ihmettelevät, jos lehdessä sanotaan yhtä ja kuitenkin käytäntö on toinen? Itsekin tiedät, omasta kokemuksestasi, että käytäntö on toinen. Miksi sitä ehkäisemättömyyttä pitää silti puolustaa niin ehdottomasti? Miksei voisi reilusti sanoa, että on tilanteita joissa ehkäisy on hyvä ja oikea vaihtoehto? Mitä siinä pelätään?
Onko kyse siitä, että pelätään (kuka pelkää?) että ihmiset rupeavat ehkäisemään päivät pääksytysten ja lasten määrä jää 1,8:aan? Eikö voisi luottaa uskovaisten omiintuntoihin?
Te vl:t, jotka kerroitte, että ette ole yhtä ehdottomia sääntöjen kanssa kuin ehkä "vaadittaisiin". Kuinka tällaiseen suhtaudutaan seurakunnassanne, katsotaanko kieroon, vai sallitaanko löyhempää suhtautumista? Huomaahan sen esim. jos lapsia ei tule tarpeeksi tiuhaan, että jotain ehkäisyä (esim varmat päivät) on käytössä.
luulin jo että tuo lastenvideo keskustelu oli sen verran suurta kun se tuli 90-luvulla, että se on ollut ja mennyt
Jos oikeesti joku ei anna lasten katsoa lastenvideoita aikuisten valvonnassa, niin ihmettelen. Kyllä niissä voi aikuinen pitää sensuuria ja siinähän ne lapsetkin oppii, mikä ei ole hyvää ja mikä ei, vaikka aina vastaus ei ole helppo. Kaikkea ei ole hyvä katsoa se on totta.
No en oo tuollai ajatellu. :-( Uskomassa oon kuten ennenki... ja meillä on käsitys että lapsiasia on ihan henkilökohtanen asia eikä kukaa teoilla taivaaseen mee.
Ehkä oot vaan joku provoilija.
Julkisuuteen teillä siis annetaan tiukempi ja ehdottomampi kielto kuin mitä se sitten todellisuudessa on, jos on sinuun uskominen. Osaatko sanoa, miksi teillä on kaksi erilaista kantaa ehkäisyyn?
Mutta miksi näin on, sitä en ainakaan minä osaa sanoa. Ehkä siksi, ettei voida julkisesti antaa periksi ja tunnustaa että oppi olisi muuttunut, vaikka kaikki kuitenkin tietävät käytännön asioita joissa näin on käynyt. Jos ehkäisystä pidättäytymistä pidetään jotenkin perustavaa laatua olevana kysymyksenä, ei siinä voida yhtäkkiä kääntää kelkkaa ja lähteä eri suuntaan. ... On sellaisiakin vl:iä joiden mielestä ehkäisy ei ole mitenkään uskoon liittyvä asia vaan jokaisen oma. ... Raamattu on se mistä vastauksia pitää etsiä. t. se kolmas
Ihan samaa mieltä että just Raamatusta ja vain sieltä.
Mutta kun Raamatussa Taivaan isä ei ole esittänyt vaatimusta ehkäisemättömyydestä...!! ja uskon pitäis kait Raamattuun perustuu...!!
Reeta
Olet ihan oikeassa! Meillä ei todellakaan ole niin yksoikoset käsitykset kuin julkisuudessa leimataan. Mnusta tässä jonkun meikäläisen äidin on kiteytetty lapsiasiasta hyvin siinä mielessä että ymmärretään lapset Jumalan luomistyöksi:
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/29/luomistyo/
Reeta71
olen vl ja samalla kannalla kuin sä että on henkilökothainen asia. Mutta en tiedä olenko ihan samaa kokenut kuin sä...
En tiedä että ketään olisi suljettu ulkopuolelle lastenvideoiden katsomisen takia. En edes ehkäisyn takia. En tiedä että ketään olisi edes puhuteltu ehkäisyn (oletetun tai tiedetyn) takia. Ja miksipä siitä pitäisi jokaiselle vastaantulijalle huudellakaan, eikö se ole ihan perheen sisäinen asia. Mun kokemusten mukaan ei ihmisiltä edes vaadita samaan muottiin sopimista, onneksi. t. se kolmas
Mutta miksi sitten Päivämiehessä on jatkuvasti juttua siitä että on oltava samaa mieltä ja kuuliainen yhteisilel päätöksille. Ja kovasti koohotetaan just lapsiasiasta.
Reeta
Mut kyl niit vaa kysellää, ja tuijotellaan mahaa.
Joillai on usko pitäny jättää.
http://freepathways.wordpress.com/2009/09/13/raja-tuli-vastaan/
Itse pidän tärkeänä etten tuomitse ketään. Omassa silmässä taitaa olla niin paljon roskaa, että olen vain kiitollinen kun saan armosta uskoa itseni pelastetuksi.
olen vl ja samalla kannalla kuin sä että on henkilökothainen asia. Mutta en tiedä olenko ihan samaa kokenut kuin sä...
En tiedä että ketään olisi suljettu ulkopuolelle lastenvideoiden katsomisen takia. En edes ehkäisyn takia. En tiedä että ketään olisi edes puhuteltu ehkäisyn (oletetun tai tiedetyn) takia. Ja miksipä siitä pitäisi jokaiselle vastaantulijalle huudellakaan, eikö se ole ihan perheen sisäinen asia. Mun kokemusten mukaan ei ihmisiltä edes vaadita samaan muottiin sopimista, onneksi. t. se kolmas
Mutta miksi sitten Päivämiehessä on jatkuvasti juttua siitä että on oltava samaa mieltä ja kuuliainen yhteisilel päätöksille. Ja kovasti koohotetaan just lapsiasiasta. Reeta
liittyen vaikkapa ulkonäköön (vrt, permanetti tms.) voivat muuttua. Jos osa joukosta ajattelee vilpittömästi noin, tulossa on eriseura. Opillisten kysymysten eroistahan ne ovat lähteneet.