Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloinkahan kertavaipat kielletään ?

Vierailija
28.10.2009 |

Minusta voitaisiin aivan hyvin säätää jokin asetus, jonka mukaan kukin lapsiperhe saa ostaa vain yhden ison vaippapussin per lapsi per 2 kk. Kontrolli voisi toimia esim. kupongeilla tai vastaavilla. Vaipat ovat aivan käsittämätön tapa tuottaa turhaa jätettä. Kestovaipat toimivat niin hyvin, että on järjetöntä tuottaa kasvihuonekaasuja kertiksillä. Eri asia ovat sitten vammaisten vaipat.

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla kestoilija.

Kertavaippojen käyttäjiä tulisi valistaa ja auttaa kohti parempaa tulevaisuutta

Vierailija
102/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne päätyvät myös ulosteet.

Jos tarkkoja ollaan saastutta kertakäyttö vähemmän, jos se poltetaan jätekeskuksissa ja lämpö otetaan talteen ja päästöt suodatetaan.

Ei, et sinä ole parempi ihminen, kyllä sinä saastutat siinä missä muutkin:-b

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat 6kk ikäisestä alkaen käyneet potalla aina ruokailun jälkeen.

eikä kertisvaippaa tarvitse jokaisen pienen pissan jälkeen vaihtaa. Yökin menee yhdellä vaipalla.

Minullakin on kaksoset, enimmillään meillä meni 12 kertisvaippaa päivässä ja silloinkin vaihdoin vähän turhankin usein, vaipat oli lähes kuivia usein.

1v. lähtien meillä on mennyt tuo 3 vaippaa päivässä. Aamulla puuron jälkeen vaipan vaihto, päiväunien jälkeen vaipan vaihto, yöunille uusi vaippa. Ei ole ollut iho-ongelmia lapsilla.

Vierailija
104/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aivan samoin voi kestovaippojen kanssa pottailla! Pissaisen vaipan pitäminen lapsella on kyllä mielestäni ikävä ajatus... Meillä on käytössä kestot eikä niitä öisin vaihdella. Mutta ei tulisi mieleenkään säilöä niihin useampia pissoja päivän mittaan (vaikka imua riittäisikin). Vrt. saman kuukautissuojan käyttö koko päivän, kun kyllähän se ne veret itseensä imee.

Omat lapseni ovat 6kk ikäisestä alkaen käyneet potalla aina ruokailun jälkeen. eikä kertisvaippaa tarvitse jokaisen pienen pissan jälkeen vaihtaa. Yökin menee yhdellä vaipalla. Minullakin on kaksoset, enimmillään meillä meni 12 kertisvaippaa päivässä ja silloinkin vaihdoin vähän turhankin usein, vaipat oli lähes kuivia usein. 1v. lähtien meillä on mennyt tuo 3 vaippaa päivässä. Aamulla puuron jälkeen vaipan vaihto, päiväunien jälkeen vaipan vaihto, yöunille uusi vaippa. Ei ole ollut iho-ongelmia lapsilla.

Vierailija
105/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei nyt meinaa yksin maata täyttää ja lapsia tulee hangelle ja sängelle.

Kuukautisside ja kertisvaippa ovat rakenteeltaan muuten erilaisia. Vaipassa on hyytelö joka imee pissan itseensä. Vaipan pinta on ihan kuiva vaikka vaipassa pissaa onkin.

Jos meillä pestäisiin kestoja normaalin pyykin seassa pitäisi olla ainakin parin viikon määrä kestoja ja silloin tulisi useita täysiä koneellisia jo pelkkää vaippapyykkiä. Meillä pestään nimittäin vain joka toinen viikko 60 asteessa pestävää pyykkiä, kun pestään petivaatteet ja eikös kestot pidä pestä 60 asteessa?

Lisäksi kun ottaa huomioon, että kestoja pitäisi olla 3-4 eri kokoa koko vaippa-aika huomioiden niin aika kallis investointi olisi.

Vertailu huvin vuoksi:

Oletetaan että vaippaikä olisi 2v

Kertakäyttövaippoja menisi vaikka 6/pv, ja hinta olisi vaikka 17snt/kpl

kestoja olisi neljää kokoa ja se 20 kpl kaikkia, kustannus niistä 8€/kpl (sen verran maksaa tsi vaipat käytettynä huuto.netissä, kompensoikoon postikulut mahdollista jälleenmyyntiarvoa)

Vaippapyykkiä pestään joka toinen päivä

Kertakäyttövaipat:

6kpl*730pv*17snt=744€

Kestovaipat:

hankinta: 4*20kpl*8€=640€

pesu:

- vesi

liotus: 730krt*8l= 5,8m3*3,4€=19,70€

pyykkikone:365krt*60l=22m3 a´3,4€ (puhdas vesi,jätevesi,alv)75€

-sähkö 365*1kwh*8,59snt =31,35€

pyykkipulveri (allegro)365*22snt=80,30€

Kertisvaipat: 744€

kestovaipat: 846€

Vierailija
106/157 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*itken*

mulla ei TODELLAKAAN ole intoa alkaa liottelemaan ja pyykkäämään kakkavaippoja ....

Olet varmasti silti ihana ihminen. Itken silti.

innon lisäksi minulta puuttuu myös aikaa.Säästyn suurelta vaivalta käyttämällä ketiksiä :)

Itse olen sitä mieltä et jos joku tahtoo käyttää kestoja niin fine ei se ole multa pois kuten ei munkaan kertisten käyttö ole pois niiltä jotka käyttää kestoja

Vierailija
107/157 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmettelen mitä joku, joka ei ole ilmeisesti koskaan kestoja käyttänyt, saa siitä tyydytystä, kun valehtelee täälä kestovaippojen haisevan?

kokemuksella kertoa, että kestot todellakin haisevat! Voi olla että niitä on erilaisia (heillä pääasiassa ostettuja kuorivaippoja + itsetehtyjä sisuksia ja pari valmista ostettua taskuvaippaa) ja näillä lapsilla käytetään vääränlaisia kestoja tai vanhemmat ovat käsitelleet (pesevät ainakin ihan normaalilla pesuaineella, sen tiedän) niitä jotenkin väärin tms. mutta joka tapauksessa ne haisevat niin paljon, että vaippapussi säilytetään pihalla KARMEAN hajun vuoksi.

Kyseessä ei siis ole minun kohdallani ennakkoluulo, vaan oma kokemus.

Hienoa jos vaipat muilla toimivat toisin eikä ongelmia ole, mutta meillä on vakavasti harkittu kestojen kieltämistä juurikin niiden epäkäytännöllisyyden takia.

Vierailija
108/157 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti siirtyä kestovaippoihin ja talkkiin.

Vierailija
109/157 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, missä niitä säilyttäisin. En ainakaan kylppärissä, en kummassakaan, koska niissä käy myös mun oma perhe. Asutaan kerrostalossa eikä ole omaa pihaa. Parveke on, mutta en mä sinne alkaisi niitä esim. talvella kiikuttaa ja jäädyttää sormia pussia availlessa.. Sitten on vielä vaippojen roudaaminen. En mä pystyisi kantamaan rapussa yhtä hoitolasta, pitämään yhtä kädestä, vahtimaan kahta, etteivät kaadu ja kuljettamaan vielä vaippapusseja. Perjantaisin reppujenkin viemisessä on jo iso työ. Eikä meiltä tule vanhemmat iltapäivisin hakemaan lapsia (tai vaippapusseja) sisältä, vaan odotellaan vanhempia ulkona. Ja vaikka olenkin kunnallinen, niin mulla on oikeus kieltäytyä kestovaippailusta. Onkohan tarhassa pakko käyttää kestoja, jos vanhemmat haluaa?

Vierailija
110/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran nekin pestään 40 asteessa? Meillä ainakin useimmissa lasten trikoovaatteissa on pesuohjeena 60 astetta. Itse käytämme paljon Marimekkoa, jotka myös tulisi pestä 60 asteessa. Käsipyyheen vaihdamme vähintään pari kertaa viikossa, ja sekin tietty menee kuuteenkymppiin.

Joka kolmas päivä on kyllä lähes täysi koneellinen pestävää jo ilman vaippojakin, jotka siis mahtuvat kokonsa vuoksi kaikkien em. vaatteiden sekaan.

Tuota vaippojen liotusjuttua en ole koskaan tajunnut. Meillä on ollut kohta 2 vuotta kestot käytössä enkä ole niitä koskaan liotellut.

Ja vaippoja kyllä saa huomattavasti huokeammalla kuin 8€/kpl ja niiden jälleenmyyntiarvo on melkein sama kuin hankintahinta (mikä kyllä on hullua, mutta ainakin itse olen saanut omistani takaisin 80% hinnasta...) Itse tehden hintaa on tullut halvimmillaan 50snt (kumpparit, tarrat ja ompelulanka, muu materiaali löytyy kotoa puhkikuluneista/tahraisista vaatteista ja kodintekstiileistä). Kallein ompelemani vaippa on maksanut 6€ (sain siitä myydessäni 5€).

Kohta meille syntyy toinen lapsi eikä hänelle ole tarvinnut hankkia lainkaan vaippoja. Oletettavasti osa vaipoista on hänenkin jälkeensä jälleenmyyntikunnossa.

Että kyllä se kestoilu taloudellisesti kannattaa...

Vierailija
111/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitin arvonnasta yhden oikean ja kunnollisen kestovaipan ja sitä tulee käytettyä tosi paljon. Itsetehtyjä ja muita kirpparilta hankittuja TSI-vaippoja ei tule käytettyä ollenkaan eli ne eivät maksa itseään takaisin ellen saa niitä myytyä ostohinnalla.

Jos kunnollinen kestovaippa maksaisi uutena esim. 10€, saattaisin harkita siirtyväni kokonaan kestoihin, mutta todellakin ostan mieluummin sen 60kpl kertakäyttövaippapaketin kuin laitan rahaa huonoihin kestovaippoihin. Kunnollisiin minulla ei ole varaa.

Vierailija
112/157 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään myös miehet ovat alkaneet valittamaan. Armeijassa moni ei uskalla tehdä tarpeitaan luonnossa, kun on niin kylmä ja jos juoksee niin hengästyy.

Vähän taisteluhenkeä mukaan. Olet liian mukavuuden haluinen ihminen sellainen johtaa rappeutumiseen. Muista juuresi olet selviytyjien jälkeläisiä.

Mä en tiedä, missä niitä säilyttäisin. En ainakaan kylppärissä, en kummassakaan, koska niissä käy myös mun oma perhe. Asutaan kerrostalossa eikä ole omaa pihaa. Parveke on, mutta en mä sinne alkaisi niitä esim. talvella kiikuttaa ja jäädyttää sormia pussia availlessa.. Sitten on vielä vaippojen roudaaminen. En mä pystyisi kantamaan rapussa yhtä hoitolasta, pitämään yhtä kädestä, vahtimaan kahta, etteivät kaadu ja kuljettamaan vielä vaippapusseja. Perjantaisin reppujenkin viemisessä on jo iso työ. Eikä meiltä tule vanhemmat iltapäivisin hakemaan lapsia (tai vaippapusseja) sisältä, vaan odotellaan vanhempia ulkona. Ja vaikka olenkin kunnallinen, niin mulla on oikeus kieltäytyä kestovaippailusta. Onkohan tarhassa pakko käyttää kestoja, jos vanhemmat haluaa?

Vierailija
113/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos taitoa on. Mulla on.

Mutta noista pesukuluista piti vielä tulla sanomaan, että vaipat voi välillä myös keittopestä, mikä on pesukoneelle hyväksi. Pesukoneiden huolto-ohjeissa suositellaan tuota keittopesua väh. kerran kuussa. Ilman kestovaippoja joutuisin pyörittämään tuon pesun tyhjällä koneella, kun ei mulla ole mitään valkoisia lakanoita tms. Vaipat jopa tykkäävät keittohoidosta.

Vierailija
114/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi ostaa yhdenkoon vaippasetin. Esim bumgenius taskut menee vastasyntyneestä 15kg lapselle. 12 maksaa n 250e. Olen saanut huutiksessa käytetystä 15-18e kpl myydessäni ne eteenpäin.

Eikös siinä äitiyspakkauksen kestovaippalehtisessä ollut laskelma, että vaippapyykkiin menee 70e vuodessa ja sitten joitain kymppejä enemmän, jos rummuttaa.Olikohan työtehoseuran laskelma...

Meillä sama summa pitäisi maksaa jo jätefirmalle, kun pitäisi tilata tyhjäys joka viikko, jos käyttäisiin pelkkiä kertsejä. Nyt riittää joka toinen viikko.

Mutta jokainen taaplaa tyylillään, mitä tulee näihin vaippa-asioihin.

Vierailija
115/157 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä 1kwh sähköä. Nämä tiedot löytyvät netistä

Voihan työtehoseura laskea että että vaippoja pestään vaikka kerran kuukaudessa se ei silti tarkoita että niin ihmiset tekisivät.

Työtehoseura on mm. kehittänyt menetelmän jossa tekstiilit kiedotaan reikiä poratun muoviputken ympärille kuivumaan,kuivuu kuulemma nopeammin ja ovat sileämpiä pyykit, ei silti ainakaan kukaan tuntemani ihminen niin tee.

Meidän 5 henkisen perheen 240l jäteastia tyhjennetään kerran kuukaudessa vaikka kuopus käyttää kertisvaippoja.

Vierailija
116/157 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle käytettiin kertakäyttövaippoja. Vuodessa tuhlaantui vaippoihin 2788€

Nyt hänen siskolleen 6kk ollaan kokeiltu kestoja ja tähän mennessä maksanut vain 200€. Kyseiset kestot ovat koko vaippaiän eli säädettävät. Sähkölaskukin on noussut vain 30€.

Rahaa säästyy!!

Ps ei muuten haise. Mitä syötätte lapsillenne kun kakka ja pissa haisee?

Vierailija
117/157 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun kaupunginjärjestyssäännöt PAKOTTAVAT keräämään koiran kakkaa pussiin ja viemään sen sekajätteeseen, ei vauvan kakka vaipassa voi olla kovin suuri ongelma. Miettikää sitä koirankakan määrää, joka viedään usein maatumattomissa pusseissa kaatopaikoille! Pussi suositellaan vielä laitettavaksi solmuun, jotta se ei sotke roskista tai tyhjentäjää. Pelkkään kakan keräilyyn tuotetaan, myydään ja ostetaan pusseja.

Meillä käytetään biohajoavia koirankakkapusseja, joita menee päivässä noin 5-15 kpl kolmella koiralla. Kakan koko voi olla muutaman gramman luokkaa, mutta silti se on kerättävä pois. Seuraava sade huuhtoisi sen kyllä pois.

Koska rangaistuksen uhalla kakka pitää saada kaatopaikalle, ei vauvankaan kakka siellä voi olla ongelma. Vauvoista ei edes tartu niitä kamalia tauteja, joita koirista uskotaan tarttuvan ulosteiden välityksellä.

Samoin täysin maatuva jyrsijän kuivike täytyy laittaa kaatopaikalle, koska siitä voi saada TAUDIN!

Vierailija
118/157 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pylly rohtuu jos on pissainen tai kakkainen vaippa. Aina imetyksen yhteydessä mieheni vaihtaa vaipan ei mene kuin min. Harjoitus tekee mestarin Haluaisitko itse olla vanhuksena märät vaipat housussa koko yön?

ihmeessä teillä öisin vaihdetaan vaippaa ollenkaan??? ei meillä vauvaa herätetä vaipanvaihtoon; ei kestovaipankaan!, vaan meillä nukutaan samalla vaipalla läpi yön. Poitsu on nyt 9kk eikä vielä oo tarvinnu vaippaa yöllä vaihtaa.

ihmeessä teillä öisin vaihdetaan vaippaa ollenkaan??? ei meillä vauvaa herätetä vaipanvaihtoon; ei kestovaipankaan!, vaan meillä nukutaan samalla vaipalla läpi yön. Poitsu on nyt 9kk eikä vielä oo tarvinnu vaippaa yöllä vaihtaa.

Kaksi ipanaa, kummaltakaan en ole ikina vaihtanut yolla vaippaa, eivat tosin kakanneet oisin. Eipa ollut kummallakaan koskaan elaessaan minkaanlaista vaippaihottumaa ;-) ja kertavaippoja kaytetaan.... iik!

Vierailija
119/157 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa kommentoida tai reagoida asiallisesti, vaan sotkevat keskusteluketjua ylivedoilla ja piilovittuilulla. Sen lisäksi että saastuttavat ja vievät tilaa kaatopaikoilta ovat myös henkisesti saastuttavia olentoja.. :/ kauheita Ehdottomasti kertavaipat kieltoon

Ja tassako ketjussa kaikki kestoilijat ovat sitten vastanneet tosi alykkaasti, asiallisesti ja fiksusti? ;-)

Missa ne kestot on muuten tehty? Suomessa?

Vierailija
120/157 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempää en tarvinnut. 2 x harjoittelin uudelleen ompelukoneen käyttöä (poljettava). Haen kankaat itse kirpputorilta ja ompelen kestovaippoja itse. Lopettakaa se valittaminen. Jos on laiska niin ei tarvitse vaivautua säästämään luontoa. Minä säästän teidänkin puolesta läskiperseet.

Ihan itse ompelit, vau! Oletpa eteva ;-), kai sulla on polkuompelukone, ettet kuluta sahkoa? Ihanaa kielenkayttoa taltakin kestoilijalta, mulla on ihan pieni peppu ;-), ehka mulla on aikaa tehda muutakin kuin polkea vaippoja kun kaytan niita kertavaippoja.

Mukavaa paivaa sullekin :-)