Milloinkahan kertavaipat kielletään ?
Minusta voitaisiin aivan hyvin säätää jokin asetus, jonka mukaan kukin lapsiperhe saa ostaa vain yhden ison vaippapussin per lapsi per 2 kk. Kontrolli voisi toimia esim. kupongeilla tai vastaavilla. Vaipat ovat aivan käsittämätön tapa tuottaa turhaa jätettä. Kestovaipat toimivat niin hyvin, että on järjetöntä tuottaa kasvihuonekaasuja kertiksillä. Eri asia ovat sitten vammaisten vaipat.
Kommentit (157)
tähän maailmaan ja niin on niillä vielä syntymättömilläkin. Ennen kuin sanot että jollain ei ole oikeutta syntyä tai elää, niin voit ekologisena ihmisenä abortoida ensin itsesi.
t. viiden lapsen äiti
mutta en usko, että päädyn ainakaan pelkästään kestovaippoihin. Olen sen verran mukavuudenhaluinen ja muuten elän mielestäni melko "ekologisesti" (pyöräily/bussi, hyvin vähän lihansyöntiä, luomua aina kun mahdollista, biojätteet erikseen jne.).
Mutta, tuosta SLL:n jutusta. Siinä on esim. laskettu kaatopaikalle kuljetus. Kyllähän se roska-auto kulkee vaikkei kertakäyttövaippoja roskissa olisikaan. Eli samalla ne menee kuin muutkin roskat.
Vedenkulutus... Eli vessan vetäminen aina sen kakan jälkeen ja pesukoneen pyöritys ihan liian usein. Suomessa vedestä ei ehkä ole pulaa... mutta mietityttää tuo kuitenkin.
Eikös nykyään ole jo paremmin maatuvia vaippoja? Mielelläni näkisin niiden kehitykseen satsattavan.
Ekologinen ihminen ei hanki kuin yksi tai kaksi lasta säästääkseen maapalloa. Kaksi lasta kolmen sijasta säästää jo maapalloa niin paljon, ettei siinä paljon kertikset paina. Eli abortinvastaisuus on kyllä niin perseestä!
Pakkohan tuon SLL:n jutun oltava myös jotenkin puolueellinen... Mutta toki pistää miettimään. Ehkä minäkin otan kestovaippoja kertiksien rinnalle... Kaikkien varmaan kannattaisi ainakin kokeilla?
vaiheessa kun ei enää yöllä herää syömään ja on vuorokausirytmi. Ei meillä ole koskaan herätetty vauvaa vaipanvaihdon takia, jos on herännyt itse märän vaipan takia niin sitten on vaihdettu. Sori, mutta vaikutat itse vähän uusavuttomalta.
t. viiden äiti
Jos vaippa vuotaa yli on se kiinnitetty huonosti. Tai sitten vauva on tehnyt kakkaa koko yön ja laiskat vanhemmat eivät ole viitsineet vaihtaa vaippaa yöllä.
Ei ihme jos vaippa falskaa yli jos ei ole suoritettu vaihtoa kertaakaan yön aikana.Sitten on vanhempia jotka eivät yksinkertaisesti osaa kiinnittää vaippaa hyvin. Vaipan kokokin saattaa olla liian suuri tahi pieni.
Ehdottomasti uusavuttomuutta käyttää kertsejä!
ja ikävä kyllä samanlaisia on elävässä elämässä, jotkut kestovaippailijat. Olen molempia käyttänyt ja ymmärrän hyvin, ettei ole kaikkien valinta tuo kestovaippailu. Annetaan sen olla niin, eikä tällaisen asian takia ruveta ihan hysteerisiksi. Oletteko te samat ihmiset kivittämässä Thaimaan-matkailijoita lentokentällä, kun saastuttavat ilmakehän noilla huvimatkoillaan?
Olin itsekin tuollainen naiivi fanaatikko parikymppisenä yhden lapsen äitinä. Onneksi elämänkokemus opettaa vähän perspektiiviä.
Minkä ihmeen takia vaihdat vaippaa noin usein?
mukavempi saada uusi puhdas satsi vaippoja kylpyhuoneesta kuin käydä kaupassa.
Nykyään tulee käytettyä kertakäyttösiä vaippoja vain öisin ja pitkillä matkoilla. öisin menee 1-3 vaippaa. Päivisin menee kestovaippoja noin 20 kpl.KAnnattaa ostaa kerralla kestovaippoja n 30 kpl niin ei tarvitse pestä jokapäivä pyykkiä.
Omatunto on parempi kun ei tule sotkettua luontoa. Tunnen olevani parempi ihminen ja tietenkin myös olen. Salaisesti halveksin kertakäyttövaippojen ostajia.
Jos ostatte ostakaa niitä maatuvia perkeleen juntit.
Etkö huomaa provoa? Fiktiivinen mamma. Taitaa olla teini.
Ei vauva herää vaipanvaihtoon. Hyh! Annatte vauvan nukkua vellit pöksyssä?
Ei ihme jos vauvallanne tulee virtsatientulehdus..
Minä vaihdan aina säännöllisesti vaipan. Tarkoituksena ei ole hauduttaa peppua.
T: 4 lapsen ja 5kk vauvan äiti.
nestevajaus, lisää vattä tai maitoa kiitos.
Mihin laitat kertikset, jos et kylppärissä halua säilyttää likavaippoja? Vaippoja ei montaa mene normaalipituisen hoitopäivän aikana, ja ne mahtuvat pienikokoiseen vaippapussiin, joka ei paina paljon mitään - ei edes 4 pussia painaisi, mikä olisi (vielä toistaiseksi) hyvin epätodennäköistä. Koskaan ei ole ollut säilytysongelmia, ja kestoja on käytetty vaikka missä. En ymmärrä miksi teilaat ajatuksen mahdottomaksi pelkän mielikuvan perusteella? Kyllä suurin osa kestojen väitetystä vaikeudesta on keksittyä tai vahvasti liioiteltua...
Mä en tiedä, missä niitä säilyttäisin. En ainakaan kylppärissä, en kummassakaan, koska niissä käy myös mun oma perhe. Asutaan kerrostalossa eikä ole omaa pihaa. Parveke on, mutta en mä sinne alkaisi niitä esim. talvella kiikuttaa ja jäädyttää sormia pussia availlessa.. Sitten on vielä vaippojen roudaaminen. En mä pystyisi kantamaan rapussa yhtä hoitolasta, pitämään yhtä kädestä, vahtimaan kahta, etteivät kaadu ja kuljettamaan vielä vaippapusseja. Perjantaisin reppujenkin viemisessä on jo iso työ. Eikä meiltä tule vanhemmat iltapäivisin hakemaan lapsia (tai vaippapusseja) sisältä, vaan odotellaan vanhempia ulkona. Ja vaikka olenkin kunnallinen, niin mulla on oikeus kieltäytyä kestovaippailusta. Onkohan tarhassa pakko käyttää kestoja, jos vanhemmat haluaa?
että jotkut puolustelee kertiskäyttöä kestojen epäekologisuudella. Puuvillan viljely on iso haitta, totta, mutta kuten joku jo totesikin, uudet vaipat on usein bambua tai hamppua.
Suurempi perusteen kuomoaja on kuitenkin se, että kestot tehdään usein kangaista, joille ei ole enää muuta käyttöä. Itse en osaa ikävä kyllä omella, mutta kirppiksiltä hamstrasin näppärämpien TSI-vaippoja. Käytetyistä kangaista tehdyt vaipat ja erityisesti lisäimut ovat vieläpä parhaimpia, koska imuteho on usein kohdillaan, toisin kuin ihan uusissa vaipoissa.
kertakäyttövaippoja ihan käytännön syillä, asuntomme on hyvin pieni, ei ole todellakaan muun pyykin lisäksi tilaa alkaa säilömään ja kuivattelemaan kakkavaippoja. Eikä olla muuttamassa omakotitaloon, jossa kodinhoitohuoneet ym. Meidän perheessä eletään muuten aika ekologisesti lähellä palveluita, käyttäen fillareita työmatkoihin, energiaa säästäen.
Siis likaiset vaipat vaikka muovipussissa, en nyt ymmärrä sitä tilantarvetta.
Itse olin tosi fanaattinen kestojen kannattaja esikoista odottaessani ennenkuin sitten petyin siihen käyttöön. Lähinnä siihen että vaipat falskasi, se oli vuonna -94 eli lähinnä harsoilla ja niillä muovisilla vaippaliinoilla (joissa me 70-luvulla syntyneet ollaan oltu) mentiin.
2 seuraavaa oli täysin kertiksillä kunnes sitten neljännen kohdalla hurahdin kestoihin. Ne ei oikeasti olleet vaikeampia millään tavalla kuin kertikset, paitsi jo vähän isommalla lapsella jos ei ollut sitä kuituliinaa (mikä sen nimi on?)peppua vasten kun kakka takertui kiinni.
Vitosen syntyessä meillä oli sellaiset pyykkivuoret että en edes harkinnut kestoja kun ei ollut pyykinkuivaustilaa edes vaatteille, kaikki patterit ja oven päälliset ja kaapinoven päälliset täynnä kuivuvaa pyykkiä koko ajan.
Nyt kun tulis kuutonen (ja seiska ja kasi ja..)niin kestoja varmaan käytettäisiin. Olen ostellut niitä nätimpiä varastoonkin jo, vaikka en ole edes raskaana vielä.
Mutta ihan oikeasti fanaattisuus ei saa aikaan muuta kuin vastareaktion. Kukaan ei ole niin täydellisen ekologinen että olisi oikeutta itseään ylentää. Ekologisuus on tärkeä arvo, mutta on niitä muitakin, kuten olla hyvä ihminen. Myös toisia ihmisiä, ei vaan ympäristöä kohtaan.
t. se viiden lapsen äiti
kertakäyttövaippoja ihan käytännön syillä, asuntomme on hyvin pieni, ei ole todellakaan muun pyykin lisäksi tilaa alkaa säilömään ja kuivattelemaan kakkavaippoja. Eikä olla muuttamassa omakotitaloon, jossa kodinhoitohuoneet ym. Meidän perheessä eletään muuten aika ekologisesti lähellä palveluita, käyttäen fillareita työmatkoihin, energiaa säästäen.
Joku ateisti tai kertsejen käyttäjä teeskentelee vastapuolta ja kirjoittaa provon. Siitä saa sitten ikävän kuvan kestojen käyttäjistä tai uskovaisista.
ja vaipparoskikset. Meidän piti omakotitalossa tihentää roskalaatikon tyhjennysvälejä - mikä tietysti maksoi lisää - kun oli kaksi kertistelijää yhtä aikaa perheessä.
Rahaa säästyy myös 1200 euroa vuodessa kertavaippoihin. Ja 20 kestovaipan setti 200 euroa. Kyllähän siinä rahaakin säästää.
Meillä menee 3 kertistä päivässä, vaippa maksaa 16cnt/kpl eli vuodessa n.176€
Ja jos joka toinen päivä pesee koneellisen vaippapyykkiä se kuluttaa jo vettä (182,5*60l)10950l eli melkein 11m3, kunnassamme se maksaisi 420€
Eli kertokäyttövaipat maksaa meidän perheessä 176€/vuodessa
Kestovaipat maksaisi (200+420) jo 620€ ja sähkön kulutusta ja koneen kulumista ei siinä ole huomioitu.
Joten niitä ei säästellä. Käytämme kestoja, olen itse ommellut kestovaippani kirpputorin kankaista.
Vauvamme kakkaa 2h välein ja pissaa useammin. Vaippoja menee päivässä n.25 kpl.
Kertavaipat tulisivat liian kalliiksi meille. Olen laskenut että säästämme vuodessa abaut 2500€.
Rahan takia valitsimme kestovaipat. Takana ei ole mitään ideologiaa. Saatan heittää paristot, energiansäästövalot roskiin silkasta laiskuudesta. Vihaan lajittelua.
Joten niitä ei säästellä. Käytämme kestoja, olen itse ommellut kestovaippani kirpputorin kankaista. Vauvamme kakkaa 2h välein ja pissaa useammin. Vaippoja menee päivässä n.25 kpl. Kertavaipat tulisivat liian kalliiksi meille. Olen laskenut että säästämme vuodessa abaut 2500€. Rahan takia valitsimme kestovaipat. Takana ei ole mitään ideologiaa. Saatan heittää paristot, energiansäästövalot roskiin silkasta laiskuudesta. Vihaan lajittelua.
meillä on kaksi vauvaa. yksi vauva käyttää vaippoja noin 25 joskus 30kpl. vaippapakkauksessa on 60 vaippaa. Joten pakkaus kestää 2 päivää. Viikossa tulee ostettua 3 pakettia. yhden paketin hinta on 12€ x 3= 36€ viikossa
36€ x 4= 144€ kuukaudessa x 12= 1728€ Tuossa siis yhden vauvan vuoden kulutus. Meidän toinen vauva ei kaki niin usein. Hän kuluttaa noin 5 vaippaa päivässä. Säästöä tulee melkoisesti myös luontoa säästyy ;)
Rahaa säästyy myös 1200 euroa vuodessa kertavaippoihin. Ja 20 kestovaipan setti 200 euroa. Kyllähän siinä rahaakin säästää.
Meillä menee 3 kertistä päivässä, vaippa maksaa 16cnt/kpl eli vuodessa n.176€ Ja jos joka toinen päivä pesee koneellisen vaippapyykkiä se kuluttaa jo vettä (182,5*60l)10950l eli melkein 11m3, kunnassamme se maksaisi 420€ Eli kertokäyttövaipat maksaa meidän perheessä 176€/vuodessa Kestovaipat maksaisi (200+420) jo 620€ ja sähkön kulutusta ja koneen kulumista ei siinä ole huomioitu.
Kuinka monta kertaa päivässä itse käyt vessassa? Jos lapsesi jo osittain pottailee, ymmärrän tuon kolme vaippaa. Mutta samalla laskukaavalla (eli 3 kestovaippaa/vrk) nuo pesukustannuksetkin tulisi laskea aivan eri tavalla. Vaipat voivat odottaa pesua n. kolme päivää, ja silloin ne voidaan heittää samaan koneelliseen muiden pyykkien kanssa. Käytännössä ne eivät siis tuo mitään lisäkulua pyykinpesuun!
ovat ommelleet itse kaikki tai ainakin osan lapsensa vaipoista. Useimmiten niihin on käytetty käytöstä poistetut flanellilakanat, trikoo- ja collegevaatteet sekä vanhat kuluneet pyyheliinat. Noiden tekstiilien paikka olisi muussa tapauksessa ollut kaatopaikka, sillä eihän rättejä kirppiksillekään viedä. Lisäksi on pitänyt ostaa vähän tarranauhaa ja kuminauhaa sekä ompelulankoja. En kyllä näe tuossa kovin paljoa epäekologisuutta! Ja tosiaan samat vaipat voi käyttää sitten perheen/tuttavapiirin seuraavillakin lapsilla.
kestot haisee jos ne on pesty huonosti. Jos ne pesee kunnolla pitkällä ohjelmalla ja välillä 90 asteessa niin ne ei haise. Kokeilin kerran jotain hemmetin pesupähkinöitä ja vaipat rupesivat haisemaan välittömästi koska eivät puhdistuneet kunnolla.
ekologisuudesta: jos tuo peseminen todellakin aiheutaisi niin karmeita ympäristöongelmia kuin usein kuvitellaan, niin ihmiset varmaan käyttäisivät kertisvaatteita ja astioitakin aina?