Milloinkahan kertavaipat kielletään ?
Minusta voitaisiin aivan hyvin säätää jokin asetus, jonka mukaan kukin lapsiperhe saa ostaa vain yhden ison vaippapussin per lapsi per 2 kk. Kontrolli voisi toimia esim. kupongeilla tai vastaavilla. Vaipat ovat aivan käsittämätön tapa tuottaa turhaa jätettä. Kestovaipat toimivat niin hyvin, että on järjetöntä tuottaa kasvihuonekaasuja kertiksillä. Eri asia ovat sitten vammaisten vaipat.
Kommentit (157)
JEE, hyvä ajatus. Tosin ekaksi mä kieltäisin nämä
- auto pois kaikilta, jotka ei asu syrjäseuduilla. Oikeasti, kaupungissa sitä ei tarvi. Sitä mitä ei jaksa kaupasta kantaa, ei tarvi, ja sinne, minne ei fillarilla pääse, ei tarvi päästäkään.
- lihansyönti kielletään
- tuontihedelmät ja muut kaukaa tuodut tuoretuotteet kielletään. Samoin kotimaiset kasvihuonekasvikset talviaikaan
- uusien talojen rakentaminen kielletään, mikäli siihen ei ole painavia, erityisiä syitä. Taloja ei saa enää rakentaa ruuantuotannoltaan parhaimmille pelloille, kuten nyt
Eli kun naapuri hyppää aamulla fillarin selkään ja jättää royalgalat ja brassinaudan syömättä, niin minäkin alan käyttää kestovaippoja.
joutuisivat pitämään vaipat joko käytetyt tai käyttämättömät omalla tontillaan tai asunnossaan.
Vaippoja tulisi pitää tontillaan koko elämänsä ja myös tulevien sukupolvien perintönä.
Kestovaippailijat pääsisivät helpommalla.
pyykkikoneet kiellettäisiin ja jokainen saisi kerran kahdessa viikossa - kuukaudessa käydä pesulassa pesemässä valvotuissa oloissa omat pyykkinsä. Muuten ne olisi säilytettävä omassa asunnossa sisällä tai pestävä käsin sadevedestä kerätyllä vedellä, joka lämmitetään nuotiolla.
Kertisten käyttäjät pääsisivät helpommalla.
Oikeasti, ovatko nämä jotkut kestoista meuhkaavat ihan terveitä aikuisia..?
Pesukonetta saa käyttää kerran kuukaudessa.
pyykkikoneet kiellettäisiin ja jokainen saisi kerran kahdessa viikossa - kuukaudessa käydä pesulassa pesemässä valvotuissa oloissa omat pyykkinsä. Muuten ne olisi säilytettävä omassa asunnossa sisällä tai pestävä käsin sadevedestä kerätyllä vedellä, joka lämmitetään nuotiolla.
Kertisten käyttäjät pääsisivät helpommalla.Oikeasti, ovatko nämä jotkut kestoista meuhkaavat ihan terveitä aikuisia..?
- auto pois kaikilta, jotka ei asu syrjäseuduilla. Oikeasti, kaupungissa sitä ei tarvi. Sitä mitä ei jaksa kaupasta kantaa, ei tarvi, ja sinne, minne ei fillarilla pääse, ei tarvi päästäkään.
- lihansyönti kielletään
- tuontihedelmät ja muut kaukaa tuodut tuoretuotteet kielletään. Samoin kotimaiset kasvihuonekasvikset talviaikaan
- uusien talojen rakentaminen kielletään, mikäli siihen ei ole painavia, erityisiä syitä. Taloja ei saa enää rakentaa ruuantuotannoltaan parhaimmille pelloille, kuten nytEli kun naapuri hyppää aamulla fillarin selkään ja jättää royalgalat ja brassinaudan syömättä, niin minäkin alan käyttää kestovaippoja.
Sen lisäksi pesemme pyykin koneellisesti kerran kuussa ja muuten pesemme käsin sadevedessä jonka olemem keränneet ämpäreihin rännien päätyihin.
Elämme myös syksyn ja puolitalvea omavaraisesti omilla viljellyillä vihanneksilla.
t. ekoisä
Sen takia tämä kestoilu on niin monimutkaista: jokaisella on oma "paras kestovaippa". Ja toisiaan, vaipat ovat hieman hankalia matkoilla tai vaikkapa päiväkodissa. Että niitä TÄYDELLISIÄ kestovaippoja odotellessa tyydymme käyttämään nykyisiä. Se on yksi tapa säästää luontoa. Yleensä kestoilijat ovat ympäristöystävällisempiä myös muissa asioissa.
se paljon meillä tuntuisi jos niiden ostamista kaupasta rajoitettaisiin.
Olen ostanut lapselle (pian 8kk)vaippoja kaupasta 2pakettia, muut olen tilannut suoraan toimittajalta.
kestovaippakulttuuri on vain yksi luonteva osa arkeamme. Tässä topicissa nyt vaan satutaan puhumaan vaipoista. Ei se tarkoita meuhkaamista. Kuten jo sanottu niillä jotka pyrkivät toteuttamaan, pohtimaan ja kokeilemaan ympäristölle parempia valintoja on muutenkin elämänarvot erilaiset. Vaipat ovat vain yksi osa tätä. Ruokavalio, kulutusvalinnat, kierrätys ja upouuden tavaran välttäminen ovat meille normaalia arkea. Polkupyöräilemme pääasiassa, maalle ajamme autolla. Toisinaan käytämme maatuvia vaippoja (nature babycare) reissussa, mutta kotona pärjätään kestoilla. olemme alkaneet käyttää lapsilla pottaa 8 kk ikäisestä eteenpäin, joten vaippoihin ei niin paljon tavaraa.
Mielestäni kyse on halusta. On idioottimaista aivan yhtälailla puolustella sitä, miksi kestovaippoja EI KANNATA KÄYTTÄÄ, eikä ympäristöystävällisyyttä tai eettisiä valintoja KANNATA AJATELLA LAINKAAN. Niinhän te vastustajat suureksi osaksi teettekin.
Kutsutaan tätä vaikka syyllistämiseksi, jeesusteluksi tai miksi vaan, mutta en lakkaa ihmettelemästä, miksi nämä asiat eivät kiinnosta. Se on suorastaan pöyristyttävää. Täysin käsittämätöntä.
ne haisee nii saatanan pahalle ja ovat varmasti epämiellyttävämmät kun niin saatanan paksuja ja haisee puhtaanakin aivan karseelle.
Ja kenellä niitä o aikaa liotella ja pestä..ei mulla ainakaa, eikä mielenkiintoa. Mulla on rahaa ostaa kertakäyttöisiä jotka on sata kertaa kätevämpiä.
en oo varmaan ikinä tavannut kaltaistasi ihmistä. "Äänensävysikin" on ihan kummallinen!!!
Kaikkea hyvää valitsemallasi tiellä sisko.
Ja voimia ja jaksamista. Taidat olla aika väsynyt moneenkin asiaan.
Voimahali!
sitten vaippoja joiden valmistusprosessi ei osaltaan ylläpidä öljy-/muovituotantoa!!!
Nature babycare toimii!
jos mietitte kuinka paljon Kiinan päästöt ovat, siinä ei suomalaisten vaippavuori tunnu missään.
Ongelma on että on tosi vaikea löytää tuotetta jossa tota made in Chinaa ei lue, mutta haastetta tuo.
Ja kyllä, meillä käytetään kestovaippoja päivällä. Mulla on 15 kpl ja sillä pärjätään, pyykkiä pestään joka toinen pv.
- lihansyönti kielletään
- uusien talojen rakentaminen kielletään, mikäli siihen ei ole painavia, erityisiä syitä. Taloja ei saa enää rakentaa ruuantuotannoltaan parhaimmille pelloille, kuten nytEli kun naapuri hyppää aamulla fillarin selkään ja jättää royalgalat ja brassinaudan syömättä, niin minäkin alan käyttää kestovaippoja.
Sen lisäksi pesemme pyykin koneellisesti kerran kuussa ja muuten pesemme käsin sadevedessä jonka olemem keränneet ämpäreihin rännien päätyihin.
Elämme myös syksyn ja puolitalvea omavaraisesti omilla viljellyillä vihanneksilla.
t. ekoisä
niin turhanpäiväiseen kuin av:lla roikkumiseen?
Hauskoja ekointoilijoita täällä!
Teitä on aina niin kiva ärsyttää -ja kaikki mitä kerron ärsyttääkseni on totta. En edes liioittele vaikka se netissä niin helppoa olisikin.
Eli: 3 lasta joista nuorimmalla vielä yövaippa. Melkoinen pino niitä vuosien mittaan on tullut -mutta olipahan helppoa ja hygieenistä.
Voi että, en ole käynyt näissä keskusteluissa moneen kuukauteen, ja olin ihan unohtanut miten kauhean huonoa keskutelua näissä pääosin on. Tsemppiä vaan sulle ap, olet tietysti oikealla asialla (ityse olen tavis muovivaipattaja, joka kyllä on kokeillut ja kokeilee vastakin kestovaioppoja), mutta suurin osa kommenteista herättää vain sisäistä raivoa, jota en edes osaa muotoilla tekstiksi. Argh, adios, Vauva-palsta.
Että keskustelu muuttuisi intohimoiseksi. Asiallinen keskustelu ei muuta mitään. Nyt sinäkin saat saastuttaa luontoa täysin sydämin kertavaipoilla.
Ehkä joku päätti "että perkele minähän kokeilen niitä"! Ehkä joku pääsi kakkafobiastaan?
Eniten ihmettelen mitä joku, joka ei ole ilmeisesti koskaan kestoja käyttänyt, saa siitä tyydytystä, kun valehtelee täälä kestovaippojen haisevan?
mutta kyllä takuulla haisee pissa. se ei silti ole syy miksi en niitä käytä.
Nykyään myös miehet ovat alkaneet valittamaan. Armeijassa moni ei uskalla tehdä tarpeitaan luonnossa, kun on niin kylmä ja jos juoksee niin hengästyy.
Vähän taisteluhenkeä mukaan. Olet liian mukavuuden haluinen ihminen sellainen johtaa rappeutumiseen. Muista juuresi olet selviytyjien jälkeläisiä.Mä en tiedä, missä niitä säilyttäisin. En ainakaan kylppärissä, en kummassakaan, koska niissä käy myös mun oma perhe. Asutaan kerrostalossa eikä ole omaa pihaa. Parveke on, mutta en mä sinne alkaisi niitä esim. talvella kiikuttaa ja jäädyttää sormia pussia availlessa.. Sitten on vielä vaippojen roudaaminen. En mä pystyisi kantamaan rapussa yhtä hoitolasta, pitämään yhtä kädestä, vahtimaan kahta, etteivät kaadu ja kuljettamaan vielä vaippapusseja. Perjantaisin reppujenkin viemisessä on jo iso työ. Eikä meiltä tule vanhemmat iltapäivisin hakemaan lapsia (tai vaippapusseja) sisältä, vaan odotellaan vanhempia ulkona. Ja vaikka olenkin kunnallinen, niin mulla on oikeus kieltäytyä kestovaippailusta. Onkohan tarhassa pakko käyttää kestoja, jos vanhemmat haluaa?
Ei meillä kaikilla ole varaa käyttää kestovaippoja. Hienoa jos teidän taloudessa on rahaa ostella.
parikymppisenä yhden lapsen äitinä. Onneksi elämänkokemus opettaa vähän perspektiiviä.
Minkä ihmeen takia vaihdat vaippaa noin usein?
mukavempi saada uusi puhdas satsi vaippoja kylpyhuoneesta kuin käydä kaupassa.
Nykyään tulee käytettyä kertakäyttösiä vaippoja vain öisin ja pitkillä matkoilla. öisin menee 1-3 vaippaa. Päivisin menee kestovaippoja noin 20 kpl.KAnnattaa ostaa kerralla kestovaippoja n 30 kpl niin ei tarvitse pestä jokapäivä pyykkiä.
Omatunto on parempi kun ei tule sotkettua luontoa. Tunnen olevani parempi ihminen ja tietenkin myös olen. Salaisesti halveksin kertakäyttövaippojen ostajia.
Jos ostatte ostakaa niitä maatuvia perkeleen juntit.
tai autoilua tai takkatulen polttamista kaukolämpöalueella.
järkikin sen sanoo että kertakäyttöiset vaipat sastuttaa ja tukehduttaa delfiinejä. Kestojen materiaalit saattavat olla yhtä huonosti maatuvia mutta niiden kokonaismäärä on todella pieni verrattaen kertavaippojen määrään.
Jumalauta että tekisi mieli läksyttää teille oppia kalloon saastuttajat. Itsekkäät paskiaiset.