Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloinkahan kertavaipat kielletään ?

Vierailija
28.10.2009 |

Minusta voitaisiin aivan hyvin säätää jokin asetus, jonka mukaan kukin lapsiperhe saa ostaa vain yhden ison vaippapussin per lapsi per 2 kk. Kontrolli voisi toimia esim. kupongeilla tai vastaavilla. Vaipat ovat aivan käsittämätön tapa tuottaa turhaa jätettä. Kestovaipat toimivat niin hyvin, että on järjetöntä tuottaa kasvihuonekaasuja kertiksillä. Eri asia ovat sitten vammaisten vaipat.

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertakäyttövaipat kroonikoilla, vanhuksilla ym.

Vierailija
142/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukin saa päättää mitä vaippoja lapsillaan haluaa käyttää!! Itse sanon kestovaipoista, että ovat huonoja, koska läpi tulee ja kaikki vaatteet saa samoin tein vaihtaa. Tuplasti enemmän pyykkiä, muutenkin pestään joka toinen päivä 3-4 koneellista!!! tehkööt sitten kertakäyttö vaipoista paremmin hajoavia, että voisi laittaa bion sekaan!!!

Mutta tämä minun mielipide!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pylly rohtuu jos on pissainen tai kakkainen vaippa. Aina imetyksen yhteydessä mieheni vaihtaa vaipan ei mene kuin min. Harjoitus tekee mestarin

Haluaisitko itse olla vanhuksena märät vaipat housussa koko yön?

ihmeessä teillä öisin vaihdetaan vaippaa ollenkaan??? ei meillä vauvaa herätetä vaipanvaihtoon; ei kestovaipankaan!, vaan meillä nukutaan samalla vaipalla läpi yön. Poitsu on nyt 9kk eikä vielä oo tarvinnu vaippaa yöllä vaihtaa.

ihmeessä teillä öisin vaihdetaan vaippaa ollenkaan??? ei meillä vauvaa herätetä vaipanvaihtoon; ei kestovaipankaan!, vaan meillä nukutaan samalla vaipalla läpi yön. Poitsu on nyt 9kk eikä vielä oo tarvinnu vaippaa yöllä vaihtaa.

Vierailija
144/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa kommentoida tai reagoida asiallisesti, vaan sotkevat keskusteluketjua ylivedoilla ja piilovittuilulla.

Sen lisäksi että saastuttavat ja vievät tilaa kaatopaikoilta ovat myös henkisesti saastuttavia olentoja.. :/ kauheita

Ehdottomasti kertavaipat kieltoon

Vierailija
145/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetoavat tuohon ekologisuuteen???

Sehän on ihan fakta, että ainakin tällä hetkellä kestot eivät ole mitenkään luonnon kannalta parempia kuin kertakäyttöiset!

Ja huom! Tuohon tulokseen on päästy, vaikka kaikkia muuttujia (valmistusaineet + maat, kankaiden tuottajat, pesuaineet, pesukoneet, sähkön tuotanto, jne. jne. satoja tai tuhansia yksityiskohtia jotka vaikuttavat tutkimuksen lopputulokseen) ei edes otettu huomioon ja vertailut ovat olleet todella suppeita, jolleivat jopa olemattomia!

Itse olen 100% varma, että kertakäyttövaipat ovat ekologisempia kuin kestot (mikäli tietysti valmistusmetodit eivät muutu!) ja siksi valitsen

nimenomaan sen vaihtoehdon, jonka uskon olevan pienempi paha maapallolle. Ja se valinta on kertakäyttövaipat!

Vierailija
146/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa säästyy myös 1200 euroa vuodessa kertavaippoihin. Ja 20 kestovaipan setti 200 euroa. Kyllähän siinä rahaakin säästää.

Vierailija
147/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on niin mustavalkoinen asia monille???

Meillä on 11 kestovaippaa lainassa naapurista. Ne riittää noin 2 päivää, öisin käytetään kertiksiä ja jos kestot on pesussa, kertikset kehiin. Musta on vain niin ihanaa, ettei tarvitse joka päivä viedä roskista!

Ja mistä te vastustajat ootte saaneet päähänne että kestot haisee?? Ei meillä haise. Kakat kippaan tai huuhtelen pönttöön, imun huuhtelen ja laitan koneeseen tai pyykkikoriin. Kuori suoraan pyykkiin. Pesu joka toinen päivä muun pyykin mukana. Ei haise pyykkikori eikä puhdas pyykki. Kertikset meillä haisee, eipä niistä tule löysiä huuhdottua ja siellä ne muhii roskiksessa. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa????? Kukaan ei teitä pakota elämään toisin, mutta onko vaikeaa käsittää että joku haluaa niin tehdä?

Elä ja anna muidenkin elää!

Enkä todellakaan viherpiiperrä, musta on vain kiva säästää omia rahoja ja omalta osaltani jätteen määrässä. Enkä oo tuuppaamassa tätä ajatusta kenenkään päähän, tää on MUN ajatus!

Vierailija
148/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pylly rohtuu jos on pissainen tai kakkainen vaippa. Aina imetyksen yhteydessä mieheni vaihtaa vaipan ei mene kuin min. Harjoitus tekee mestarin

ehkä teidänkin sitte kannattais miettiä niitä kertakäyttövaippojen vaihtoa johonkin muuhun jos kerta pylly yön aikana rohtuu... Ei vauvatkaan koko ajan pissaa!

Vierailija
149/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan fakta, että ainakin tällä hetkellä kestot eivät ole mitenkään luonnon kannalta parempia kuin kertakäyttöiset!

Minusta ap:n aloitus on liian provosoiva ja moralisoiva, mutta tuossa asiassa olet väärässä. Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan kestovaipat kuluttavat luonnonvaroja noin kolmasosan siitä mitä kertavaipat. Lisätietoja löydä esim. Suomen Luonnonsuojeluliiton sivuilta.

Vierailija
150/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetoavat tuohon ekologisuuteen???

Ja huom! Tuohon tulokseen on päästy, vaikka kaikkia muuttujia (valmistusaineet + maat, kankaiden tuottajat, pesuaineet, pesukoneet, sähkön tuotanto, jne. jne. satoja tai tuhansia yksityiskohtia jotka vaikuttavat tutkimuksen lopputulokseen) ei edes otettu huomioon ja vertailut ovat olleet todella suppeita, jolleivat jopa olemattomia!

Itse olen 100% varma, että kertakäyttövaipat ovat ekologisempia kuin kestot (mikäli tietysti valmistusmetodit eivät muutu!) ja siksi valitsen

nimenomaan sen vaihtoehdon, jonka uskon olevan pienempi paha maapallolle. Ja se valinta on kertakäyttövaipat!

Kyllä sillä on merkitystä, miten paljon vaippajätettä tuotetaan kaatopaikoille. Kestovaipat ovat harvoin käytössä vain yhdellä lapsella, joten ne eivät päädy kaatopaikalle edes vaippaiän jälkeen.

Vierailija
151/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasta. Ei meilläkään ole öisin imetetty/ruokittu/vaihdettu vaippaa enää 1kk:n iän jälkeen johtuen siitä, että vauva nukkuu koko yön ja vaippa pysyy kuivana aamuun.

Toiset vauvat heräävät yöllä syömään ja samalla tekevät tarpeitaan.

Vierailija
152/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä teidänkin sitte kannattais miettiä niitä kertakäyttövaippojen vaihtoa johonkin muuhun jos kerta pylly yön aikana rohtuu... Ei vauvatkaan koko ajan pissaa!

Vauva pissaa yön aikana 1-5x. Tämä on fakta. Et taida olla ruudinkeksijä? Ei se mitään ei vaipanvaihtajan tarvitsekaan olla. :D hahahahah

Vierailija
153/157 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatopaikalle kertyvä jätteen määrä ei todellakaan ole ainut asia joka saastuttaa! Se on itse asiassa melko vähäpätöinen asia esimerkiksi tehdaspäästöjen ja pesuaineiden vesien saastuttamisen vierellä.

Vierailija
154/157 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa kestovaippana toimii yksi vaippa joka peseytyy itsestään.

Vierailija
155/157 |
04.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pylly rohtuu jos on pissainen tai kakkainen vaippa. Aina imetyksen yhteydessä mieheni vaihtaa vaipan ei mene kuin min. Harjoitus tekee mestarin Haluaisitko itse olla vanhuksena märät vaipat housussa koko yön?

Kaksi ipanaa, kummaltakaan en ole ikina vaihtanut yolla vaippaa, eivat tosin kakanneet oisin. Eipa ollut kummallakaan koskaan elaessaan minkaanlaista vaippaihottumaa ;-) ja kertavaippoja kaytetaan.... iik!

Jokaisella vauvalla rohtuu pylly tuollaisesta. Eikä se lapsi edelleenkän herää vaipanvaihtoon jos vaihdon osaa suorittaa hyvin. Miten oikein vaihdatte vauvojenne vaippoja?

En minäkään koskaan vaihtanut yhdeltäkään lapseltani yöllä vaippaa (mulla viisi lasta), jos eivät kakanneet. Aina neuvolassa kehuttiin, että lapsilla on tosi hyvä iho. Koskaan en ole kestoja käyttänyt. Mä luulen, että pepun rohtuminen on enemmänkin poikkeuksellista, ainakin kertakäyttövaippoja käytettäessä.

Vierailija
156/157 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joskus 20 vuotta sitten. Kestovaipat vaihdetaan monesti heti kun pissa tai kakka on tullut.

Kertavaippoja voi pitää kauemminkin.

Voin kuvitella miten vauvanne pyllyt marinoiduu kakassa, eikä pylly pääse happeen :( :( ;( *itken*

Ei ihme jos pylly punoittaa. Sama kun pistäisitte lapsellenne muovipussin tiivistysteipillä kiinni takamukseen :( hyi teitä luonnon saastuttajat.

Ehdottomasti kieltoon kertavaipat tai niin ettei niitä saisi pistää kaatopaikalle!

Kaikilla muksuilla olen kertiksiä käyttänyt ja käytän tälläkin hetkellä.

Meillä 4 lasta joista nuorin 2kk ja 2 isommista lapsista erityislapsia niin mulla ei TODELLAKAAN ole intoa alkaa liottelemaan ja pyykkäämään kakkavaippoja ....

Ja mitä tulee tuohon pyllyn punoitukseen niin 2kk neuvolassa terveydenhoitaja ihaili kuinka hyvässä kunnossa meidän vaavin peppu on.että silleen.

Miehen sisko on kestoillut oman vauvansa kanssa ja on yrittänyt meillekin tuputtaa kestoja.Jokainen keskittyköön siihen omaan valintaansa.

Kyllä muut saatuttaa tätä ekojärjestelmää pahemminkin kuin vaipoilla.

Vierailija
157/157 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*itken*

mulla ei TODELLAKAAN ole intoa alkaa liottelemaan ja pyykkäämään kakkavaippoja ....

Olet varmasti silti ihana ihminen. Itken silti.