: Minulla on ongelma, alkoholi. :(
Miten pääsen aineesta eroon? olen ison perheen äiti ja juon yhä enemmän ja enemmän, viikonloput pyhitän lähes tuolle asialle, juon jo puolelta päivin :( .
Yritän peitellä lapsiltani juomista mutta kun tietty kännitila on päällä ei tietenkään millään ole enää väliä.
Nyt laitoin korkin kiinni, mutta miten saan voimia että jaksan sen myös pitää kiinni? Rakastan perhettäni enemmän kuin mitään ja se on syy miksi lopetin, mutta silti. Stressiä riittää suuren perheen kanssa, miten selviän kaikesta ilman "rauhoittajaani".
Juomismääräni olivat pitkään noin laatikollinen olutta /viikonloppu.
Kommentit (53)
oireita pitkäaikaisen käytön jälkeen! Jos minäkin saisin lopetettua:(
43! kiitos kommentteistasi :)
Ja muutkin. Saan vahvistusta enemmän vaan tälle asialleni, kuinka tärkeä tämä on. Tiedän todellakin että lapset kärsivät, etenkin esikoinen joka todella jo ymmärtää "kaiken".
Haluan olla hyvä äiti myös viikonloppuisin!
t. ap
no huh huh... tsekkaahan jostain naisen kohtuukäytön rajoja alkoholiannoksina... jos minä vetäisin 8 tölkkiä kaljaa per ilta, sammuisin takuulla. 2 tölkkiä kuulostas joltain kohtuukäytöltä rentoutumiseen, paitsi jos sekin ois "pakko vetää" niin alkoholiongelmaahan sekin...
AP:llä on selkeästi alttius alkoholismiin, ja vaihtoehtona on ehdoton raittius, sillä tuon kaltaiset ihmiset eivät pysty siihen lasi punkkua ruuan kanssa -linjaan ikinä.
Muista ap, että lapset kärsivät joka ikisestä kännäämisestä. Hanki apua, ja anna lapsillesi turvallinen olo.
tahdo painaa ketään alas, mutta tahtoisin vaan sanoa siitä kun sanotte että olette lastenne edessä vain korkeintaan "pienessä nousussa" niin päilenpä että ette ole itse siinä enään luotettavimpia tuomareita. Äitini nimittäin juo myös, ja monta kertaa olen huomannut että hänen käsitys siitä paljonko hän on juonut ei aina ihan vastaa ulkopuolisten käsitystä. Alkoholisti ei välttämättä näe todelisuutta muuta kuin omien lasiensa takaa. Joten voisitteko miettiä tätä, että rajoittaisitte ainakin juomista kun lapsi on hereilä?
Ja sitte toinen asia, uskon että alkoholisteilla juomisen takana (varsikin naisten) on useikin juuri tuo kyvyttömyys rentoutua!
Mitä jos menisit terapiaan? ei edes välttämättä puimaan juomistasi, mutta epäilen että et osaa pitää itsestäsi huolta! et anna itsellesi sitä mitä tarvitset etkä ehkä osaa kunnioittaa jaksamisesi rajoja. Ehkä koet että juominen on helpompi tie ulos kuin se että otat vastuuta omasta hyvinvoinnistsi. Kunnolla! Kukaan ei kuole jos otat välillä omaa aikaa. Lähde vaikka yöksi pois yksin mökille, lappiiin, tai minne vain! Mikä ikinä toimii niin että saat otettua kunnolla etäisyyttä siihen mikä stressaa.
Mieti että mistä nautit? Sitten TEE sitä. Lapsesi, miehesi, EI MIKÄÄN ole oikeutettu syy siihen että juot. Et tee kenellekkään palvelusta marttyyriydelläsi, vain sinä olet vastuussa siitä kuinka onnellisena elät. Älä anna olosuhteiden tai muiden sanella miten elät. Opettele laittamaan itsesi itsellesi ykköseksi. Vain sen älkeen pystyt ajattelemaan muita, oikeasti. Luulet että juomalla saat voimaa olla paikalla olematta läsnä. Huijaat vain itseäsi, lapsesi kärsii. Ota vastuu itsestäsi ja sitä kautta saat voimaa kantaa arjen stressiä. Nyt sinun pitää tayttää omaa tankkiasi ensin.
Ja lapsillesi voimia kestää se, mitä on ja mitä on tulossa. Helppo ei ole tiesi, vaikka korkin päätitkin sulkea.
Itse menetin isäni viinalle kaksi viikkoa sitten, vain kuudenkymmenen vuoden iässä. Lapsesta asti katsonut sitä hiljaista vajoamista, pienestä tissuttelusta päätyen lopulta niin pohjalle asti ettei nousua enää ollut. En osaa edes kuvailla sitä tuskaa ja huolta ja ahdistusta ja vihaa ja rakkautta ja epätoivoa mitä näihin vuosiin on mahtunut, enkä tiedä miten ikinä pääsen yli hänen kuolemastaan.
Kun elimet on pilattu, niitä ei enää takaisin saa. Ei millään. Toivon, että lapsesi saavat pitää sinut luonaan vanhukseksi saakka, toivon että heidän lapsenlapsillaan tulee olemaan isovanhemmat, raittiit sellaiset :)
Voimia ja halaus, muuta en osaa sanoa.
Stressiä riittää suuren perheen kanssa, miten selviän kaikesta ilman "rauhoittajaani"
Sulla todellakin on ongelma. Ei ihminen tarvi alkoholia mihinkään. Alkoholi on polttoaine, puhistusaine, desinfiointiaine. Suomalaisessa yhteiskunnassa meille on iskostettu jo lapsesta asti että viikonloppuna pitää vetää kännit, kännissä saa olla tunteellinen ja purkaa paineet. Valitettavan usein se onkin sitten vaan se ainoa tapa käsitellä asioita ja siitä viikonlopun odotuksesta tulee sinänsä paineita, sit tulee morkkikset.
Mä oon sitä mieltä että ensin pitäs opetella olemaan oma itsensä, käsittelemään asioita selvinpäin ja löytämään keinot miten pärjätä stressin kanssa ennenkuin alkaa läträämään. Miettikää nyt, meidän lapset alkaa juomaan jo 13v ja he eivät keskimäärin opi ollenkaan miten olla rennosti selvinpäin. Hampaat irvessä opiskellaan ja nollataan viikonloppuna. Sitä se sit on seuraavat 50 vuotta.
AP, sä et tarvi rauhoittajaa. Se paine tulee siitä että sulla on vahva fyysis-psyykkinen riippuvuus alkoholiin. Seuraavaksi kun olet äkkipikainen ja stressin alla, muista että se on vaan sitä addiktiota. Sä olet sen yläpuolella. Se voi olla ettei se koskaan enää täysin lopeta vainoomasta sua. Kuitenkin sun täytyy muistaa ettei perhe ole stressin syy, se olet sinä itse. Älä anna periksi.
Juu, ja uskoon tulo varmaan tulee mieleen. Me ollaan kaikki heikkoja. Se varmasti on yksi keino, mutta tyhjiä lupauksia ja tietynlaista hyväksikäyttöä sekin. Sä olet senkin yläpuolella!
Myönnä tilasi ystävillesi. Se on eka askel. Mutta mikä tärkeintä, älä pelkää. Kuolema on väistämätön, vitutus on väistämätön, sä voit olla pelkojesi yläpuolella.
Jos ihminen ei kestä hoitaa lapsiaan ja viettää perhe elämää ilman viinan turrutusta.
vaikka monetkaan eivät tunnusta itseään alkoholistiksi, puhuvat vain ongelmallisesta alkoholinkäytöstään tms. peittäen asian todellisen tilan.
Kulissit voivat olla kauniisti pystyssä koko elämän ajan alkoholistilla, perhe ns. kasassa ja lapset puhtaana ja ruokittuna.
Alkoholisti ei parane raittiuden myötä vaan on alkoholisti selvänäkin. Elämä raitistuvan alkoholistin kanssa se vasta yllättävän vaativaa voi ollakin - silti raittiuteen kannattaa pyrkiä, ennen kaikkea oman elämänsä vuoksi, perheensä vuoksi.
mä juon kyllä lähes päivittäin, eli ongelma vielä pahempi. Kyllä lähes joka ilta juon keskimäärin 2-3 olutta/viinilasillista, ja viikonloppuna sitten paljon enemmän. Määrät on varmaan niin hurjia etten uskalla edes laskea. Mies juo myös, meidän yhteinen "harrastus" :(. Nyt ollaan kyllä päätetty lopettaa ainakin tuo arkiläträäminen, ja viikonlopuksi tehtiin niin, että otettiin lapselle aikaisin lauantaiaamulle yksi harrastus, johon on pakko mennä autolla. Se estää kuitenkin sen, ettei perjantai-iltana voi juoda oikeastaan mitään. Ja lauantai-illoiksi pitänee keksiä myös jotain tekemistä, missä ei voi juoda, vaikka ottaa joku vakiovuoro jostain tenniksestä tms. Silloin ainakin se juomisen aloittaminen siirtyy vasta iltaan! Mä en voi katsoa telkkaria ilman että on lasi kädessä ja nyt päätettiinkin, että siirryttään alkoholittomaan olueen arkisin, ikäänkuin huijaa elimistöä, että olevinaan joisi ihan oikeaa olutta... Hassua muuten, alkoholittomasta oluesta tulee samalla tavalla "nousuhumala", se on jotenkin psykologista jo. Kun maistaa sen oluen maun vaan niin heti rentoutuu.
eikä teistä kumpikaan ole ajokunnossa. Ambulanssin odottaminen voi viedä kauankin, mitä jos jotain peruuttamatonta tapahtuisi, mutta jonka olisi voinut estää lähtemällä heti sairaalaan. Meillä tämä tepsi, me miehen kanssa otamme vuorotellen, kotona on aina joku ajokunnossa!
mä juon kyllä lähes päivittäin, eli ongelma vielä pahempi. Kyllä lähes joka ilta juon keskimäärin 2-3 olutta/viinilasillista, ja viikonloppuna sitten paljon enemmän. Määrät on varmaan niin hurjia etten uskalla edes laskea. Mies juo myös, meidän yhteinen "harrastus" :(. Nyt ollaan kyllä päätetty lopettaa ainakin tuo arkiläträäminen, ja viikonlopuksi tehtiin niin, että otettiin lapselle aikaisin lauantaiaamulle yksi harrastus, johon on pakko mennä autolla. Se estää kuitenkin sen, ettei perjantai-iltana voi juoda oikeastaan mitään. Ja lauantai-illoiksi pitänee keksiä myös jotain tekemistä, missä ei voi juoda, vaikka ottaa joku vakiovuoro jostain tenniksestä tms. Silloin ainakin se juomisen aloittaminen siirtyy vasta iltaan! Mä en voi katsoa telkkaria ilman että on lasi kädessä ja nyt päätettiinkin, että siirryttään alkoholittomaan olueen arkisin, ikäänkuin huijaa elimistöä, että olevinaan joisi ihan oikeaa olutta... Hassua muuten, alkoholittomasta oluesta tulee samalla tavalla "nousuhumala", se on jotenkin psykologista jo. Kun maistaa sen oluen maun vaan niin heti rentoutuu.
eikä teistä kumpikaan ole ajokunnossa. Ambulanssin odottaminen voi viedä kauankin, mitä jos jotain peruuttamatonta tapahtuisi, mutta jonka olisi voinut estää lähtemällä heti sairaalaan. Meillä tämä tepsi, me miehen kanssa otamme vuorotellen, kotona on aina joku ajokunnossa!
ehkä pahvi kun nautin perheeni kanssa vapaa-ajasta selvinpäin, mutta sinä juntti asenteellasi :)
kun et ymmärrä asiaa alkuunkaan. Menetkö kenties vaikka masentuneelle mielenterveyskuntoutujallekin sanomaan, että "sun pitää vaan nauttia elämästä ja olla iloinen!"
PS: on totaalisen typerää yrittää tyrkyttää yhden riippuvuuden tilalle syömisriippuvuutta. Kyllä: ap:n pitää löytää muita tapoja rentoutua, mutta sokerin ja rasvan mättäminen ei ole kamalasti PAREMPI tapa.
Suuri kiitos kaikille kommenteista! :)
Oikeasti useimmista viesteistä sain voimia ja ajatuksia.
Se miksi rentouduin juoman voimalla johtuu kait siitä että minun on liki mahdotonta päästä irti täältä kotoa harrastamaan, tai kävelemään saati että voisin luke tai kutoa tms koska lapsia on niin paljon ja kokoajan ON tekemistä, lapset tarvii, vaatii, kotia päitää hoitaa, pyykkiä pestä jne jne, niin olen siis kokenut juoman turrutuksella nuo hommat helpommiksi sietää. Metelitasokin on korvia huumaavaa usein joten alkoholin sai minut kestämään sitäkin paremmin.
Säälittää se on tiedän! Siedän ja kestän kyllä omia lapsiani ja rakastan perhettäni yli kaiken, siitä ei ole kysymys vaan juuri nimenomaan siitä että olen niin loppu tämän arjen pyörityksessä. Omat harrastukset ovat liki mahdottomia toteuttaa koska isommilla lapsilla on jo harrastuksia jotak vaatii toisen vanhemman viemään ja hakemaan. Aikaa vaan ei ole itselle, ei vaikka miten sitä yritän keksiä ? Ei sitä aikaa ole myöskään miehelläni, hän käy töissä ja auttaa illat tässä arjessa.
Nyt olen jo iloissani suunnitellut tulevaa viikonloppua, mitä kaikkea voimmekaan tehdä yhdessä koska olemme molemmat taatusti ajokunnossa ja levänneinä. :) Unikin kun on ihan toisenlaista kun ei ole alkoholi veressä.
t. ap