''''''MARRASmasut vko 44'''''
Kommentit (50)
Elikkäs vihdoin lääkärissä käyty. Painoa vauvalla arviolta 3.3kg. Eli sama kun mulla itsellä syntyessäni... ja synnyin jotakuinkin näihin aikoihin viikkoihin nähden ;) Arvioitu syntymäpaino jos menee la:han olis näillä näkymin 3.8 kg. Ihan hyvältä kuulostaa.
Kaikki tuntuis olevan hyvin, virtakset hyvät ja istukka näyttää hyvältä. Vauva liikkui taas todella hyvin ultratessa, näyttää aina parhaat "volttinsa" vaikka ei enää voltteja mahdu tekemään ;D
Alas on tullut, mutta ei kiinni ja kohdunsuu pehmennyt, kanavaa vielä jäljellä. Lääkärin mukaan mun selkävika ei estä alatie synnytystä. Mahtunee siis tulemaan ihan hyvin. Ikävä tutkimus oli kyllä... auts ja yäk! Tiedätte kelle se on tehty...
Ja rokotteesta vielä. En muista lienekkö täällä jo kertonut, mutta mä sen rokotteen päädyin ottamaan ja viime viikolla sen sain. Mulle ei itse rokotteesta tullu muita sivuoireita kun käsi kipeäksi ja nyt jälkeenpäin ajatellen saattaa rokotuksesta johtua kun niistäessä tuli mukana pikkasen verta... neuvolassa tosin olivat sitä mieltä että voipi olla ihan raskaudesta johtuvaa se.
Nyt pitää vaan keksiä sellasta tekemistä joka käynnistäis synnytyksen. Jumppaa, lenkkiä ja kaikki kolme S käyttöön. Vauva saa tulla jos on tullakseen. Tosin sairaalakassi on vielä pakattava, joten jospa sen tänään sais tehtyä.
Irish 36+6
Onneksi olkoon paljon, ja hienoa että kaikki meni kuitenkin hyvin vaikka ennen aikojanne jakauduittekin.
Me käytiin eilen kättärillä tutustumassa. Ainakaan vielä heillä ei ole vierailukieltoja paitsi tietysti sairaita eivät sinne toivo. Ei edes isi saisi kipeänä tulla synnärille. Saa muuten kuulla kunniansa mies jos ei pysy terveenä - en todellakaan haluaisi synnyttää ilman häntä ja olisihan se kamalaa jos oman lapsen syntymä jäisi väliin!
Oli muuten uskomattomia herrasmiehiä eilen siellä valmennuksessa. Monet reteästi valloittivat kaikki selkänojalliset tuolit ja jättivät raskaanaolevat naiset jakkaroille istumaan. Olipa yhdestä pariskunnasta mies jopa itse mennyt huoneen ainoaan keinutuoliin ja lykännyt naisensa viereiselle jakkaralle istumaan. Siinä se rouva sitten istui selkä seinää vasten pienellä pallilla - puolitoista tuntia.
Hauskaa oli kuulla viereisestä huoneesta ensin jonkun äidin karjuntaa, hetken päästä vauvan parkaisu ja vähän myöhemmin kätilö kiikutti huoneeseen ruokaa, kahvia, mehua ja sen semmoista. Taisi tulla uusi ihminen maailmaan :D Vauvaosastolla oli puolestaan niin väsyneen näköisiä vanhempia että! Isät näyttivät siltä kuin heiltä olisi lyöty halolla päähän ja he olisivat unohtaneet keitä ovat ja missä ovat. Ja yksi juuri synnyttänyt äiti oli kyllä niin väsyneen näköinen että sääliksi kävi. Eli rankkaa taitaa tuo synnyttäminen olla, vaikka varmasti ihanaa samalla!
Itselläni on tämä viikko neuvolavapaa viikko - seuraavan kerran sitten ensi maanantaina ja silloin onkin jo 37+6. Torstaina meinaan kyllä mennä ottamaan sikarokotteen, toivotaan että lapsi pysyy masussa vielä sen pari viikkoa niin saa jotain suojaa.
Irish79: mulla ainakin on nenä ollut tosi kuiva raskauden aikana ja melkein päivittäin - etenkin aamuisin on niistäessä tullut myös hieman verta nenästä.
Hyvejä vointeja kaikille taas! Ja onnea koitokseen niille joilla h-hetki lähestyy jo selvästi. Ekat LA:than on jo ihan muutaman päivän päästä!
Nemilia 37+1
PINKYS MOM, suuronnittelut täältäkin!!
Se oma kuu lähestyy, aika harvinaisen vähän on kuitenkaan lokavauvoja marraskuisille vielä syntynyt.
Oma olo on sitä vaikeampi mitä lopumpaan käy aika, kaikki mahdollinen kremppa on päällä, ja väsymys aivan mieletön (ja silti valvoskelen öisin silmät ristissä-ei vaan saa unta..)
Mutta pitänyt mielessä pääasian, eli vauvan tulon, niin ei pääse liiaksi ruikuttamaan vaivojaan negatiivisella mielialalla:)
Jaksuja kaikille!
Helene 36+5
höh, mihinkähän mun kirjoittama sepustus katosi.
uusi yritys: neuvolassa kävin, kaikki ok mutta paino noussut reippaasti yli kilon viime viikosta. pyysin tätiä arvioimaan vauvan kokoa, koetteli mahan päältä ja arveli 3800g nyt. Itsekin olen tuuminut että varmaan kolme ja puoli kiloa on jo. Iso vauva tästäkin tulee. Yliaikakontrolli on Kättärillä kuulemma nykyisin vasta 41+5, viimeksi muistaakseni oli muutamaa päivää aiemmin koska jouduin käymään siellä pari kertaa ennenkuin sain sen käynnistyksen rv 42. Eli jos siihen mennään tää on tosi iso. Huoh.
Otin possuflunssarokotteen. Pistettiin vasempaan käteen, henkilökunnalle on kuulemma tullut kunnon särkyjä pistokohtaan. Tätsy jopa kehotti mua ottamaan buranaa särkyyn, sanoi että voit kolme ottaa päivässä. Ja nimenomaan että buranaa kun panadol ei oikein auta niin tujuun särkyyn... Ja minä kun luulin että buranaa ei raskausaikana sais ottaa...
No rokotteesta on nyt jo kolme tuntia aikaa, eikä vielä tunnu missään mitään. Saa nyt sitten nähdä miten käy. Kerron kyllä heti täällä jos sairastun...
Tämmöistä nyt. Voi miten toivon ettei kovin paljon menisi yli lasketun...
Paakkis 39+0
Ihan ällikällä olin lyöty, kun joku kirjoitti, että la muutaman päivän pästä, mutta niinhän se on!
Itse kävin siis aamulla lääkärillä. Piikin sain olkavarteen, vasempaan ja sillä kyljellä nukun, saa nähdä aristaako. Lääkärin arviot oli kyllä lääkärin kokemusvuosiin nähden aika ala-arvoinen. No kohdunsuuta jäljellä pari cm, mutta pehmeä. Vauva alhaalla. Kokoarviota ei osannut sanoa, normaali kai :). Ja siinäpä se oikeastaan olikin. Thanks for nothing! No taitaa tämä kaveri pysyä masussa vielä jonkun aikaa. Tänään sitten vauva on jo täysiaikainen.
Eilen uskalsin ostaa jo 3kg- vaippoja, eiköhän sinne asti olla päästy! Yöt on kyllä mennyt vähän levottomammiksi. Poika nukkui kerrankin heräämättä, mutta mä heräilen moneen kertaan.
Nyyny 37+0 ja Nasu
Tulee tuo possurokotus kohta korvista ulos, mutta päätinpä sen kuitenkin ottaa. Seuraavalla neuvola käynnillä ois tavoitteena ottaa se, jos siis sinne asti pääsen.
Kaikilla näyttäis loppu häämöttävän todella lähellä ja olo käy varmaankin todella tukalaksi, etenkin odotus että millonka pikkuinen haluaa maailmaan tulla=)
Omaa napaa sen verran, että eilen neuvolassa TH sanoi että kohdunkaula meikäläisellä on saattanut kokonaan jo hävitä. Kävely on päiväpäivältä paljon hankalampaa kun heti rupee sattuu nivusiin lantion kohdalta. Hyvä etten itkua ole vääntänyt kun pitäisi päästä liikkeelle. Maha on jatkuvasti kivikova ja yöt oon nukkunut kuin koira. Närästys korventaa sen verran pahasti öisin että on vaikea saada unta.
Vauva voi hyvin ja liikkuu todella hyvin vaikka onkin jo kiinnittynyt. Syke on pysynyt samassa, siinä 145 paikkeilla. Painoa itselläni on tullut tasan 12kiloa. Enempää en haluaisi tai saatikka jaksaisi kantaakkaan. Painan tällä hetkellä enemmän kuin mieheni, mikä on toisaalta aika outoa.
Oon yrittänyt käynistellä itse synnytystä. Siivonnut ja kuurannut kylppäriä ja saunaa kuin hullu. Kiipeillyt jakkaralta ylös ja alas ja tänään aattelin ruveta pyykkäämään ihan olan takaa. Jos niitä kipeitä suppareita sais ihan kunnolla=)
Jaksellaan kaikki vielä hetki! T.Parsa ja Napero rv.37 ja tasan
Onnittelut jo syntyneistä pienokaisista!
Mulla oli tänään viiminen äitipolikäynti ja olin jo kahdelle sormelle auki ja kanavaa noin 1 cm jälellä. Kovasti lääkäri koitti ronklailla paikkoja et jos synnytys lähtis käyntiin. Jos ei lähde niin torstaina 5.11. sit menen sairaalaan kalvojen puhkaisuun. Silloin viikkoja 39+1. Nythän mulla 38+0. Painoarvio oli nyt tasan 3 kg joten pieni poika tulossa. Kävin ottamassa possurokotteenkin ja nyt vähän kättä ja päätä kivistää. Otin heti piikin jälkeen 1000 mg panadolin. Käskivät panadolia ottaa. Muuta kun ei voi ottaa. Ihmettelinkin kun jollekin ole sanottu et ottaa buranaa?!!
Mutta nyt mentävä syömään. Kamala nälkä. Sitten kaupungille käveleen kovasti ja illalla saunotaan. Just sain pestyä vessat ja pyyhittyä pölyt. Imuroimisen ja lattioiden pesun jätän huomiselle. Alkaa olo oleen sen verta huono ja supisteleekin ihan ihan kivasti.
Uma 38+0
Pitkästä aikaa kirjoittelen, aika kuluu kuin siivillä. Olin tänään lääkärintarkistuksessa, tiesin käynnin jo ennaltaan täysin turhaksi, lääkäri ei ole kovinkaan aktiivinen tms. Kuka kirjoittikaan kun lääkäri ei löytänyt ultralla vauvan päätä ja törttöili muutenkin, no siitä tuli oma lääkäri mieleen mutta sillä erolla että meillä ei ole terv. asemalla ultralaitetta. Lääkäri ei suostunut lainkaan kertomaan vauvan painoarviota....Ei kuulemma onnistu ilman "asiaankuuluvia laitteita" kumma juttu vaan kun terv. hoitaja on arvioinut vauvan koon ihan vaan vatsan päältä koittamalla!! Ihmettelen myös suuresti että lääkäri teki vain sisätutkimuksen, ei tosiaan "painellut" vauvaa lainkaan vatsan päältä.....Edellisessä synnytyksessä minulla todettiin joku tulehdusjuttu koholla ja terv. hoitaja suositteli puhumaan asiasta lääkärin kanssa, jos vaikka laittaisi lähetteen labraan että saataisiin tarkistettua onko asia vielä ajankohtainen ja aktiivinen, lääkäri ei asiaa kommentoinut mitenkään vaikka asiasta mainitsin ja terv. hoitaja oli laittanut viestiä lääkärille!! Ai että minua suututtaa!!! (*prkl) Joku täällä kirjoitteli samanlaisesta tulehdusjutusta ja siitä että hänelle laitetaan antibioottitippa synnytyksen alkaessa.
Alapaineet olivat hieman koholla (122/89). Mitään oireita minulla ei ole ollut, mutta terveydenhoitaja neuvoi ottamaan heti yhteyttä jos olo tuntuu oudolle, lääkärin mielestä ei paineissa ollut huomauttamista. (Yllätys, yllätys!!)Muuten kaikki oli hyvin, kohdunkaulalla ei edelleenkään ole mitään muutoksia, painoa oli tullut 140 g/ vko, yhteensä tähän mennessä 12 kg. Paljon vähemmän kuin edellisissä raskauksissa. Sf-mitta oli 34 cm. Aika paljon? Vauvan syke oli 170, mikä oli minulle yllätys kun on tähän mennessä ollut 125-160 välillä.
Menen nyt sitten ilmeisesti huomenna ottamaan "nöfferokotteen". Terkka sitä kovasti suositteli ottamaan. En ole missään vaiheessa ollut voimakkaasti puolesta tai vastaan. Tietenkin tuollainen on mietityttänyt ja mietityttää edelleen...Mutta kun asiantuntijat kovasti vakuuttavat rokotteen antavan suojan myös pienelle vauvalle...
Raivoissaan ja mietteliäänä =0
HeMuliini 36+3
Vielä kyselisin sellaista, että mikä tuo äitiyspoli on? Moni on saanut vauvan paino arvion siellä ja sitten on tutkittu, että onko kohdun suu kuinka auki. Ja aika moni puhuu ultra-käynneistä. Onko teillä joillakin enemmän kuin kaksi ultraa koko raskauden aikana?
Lääkäreistä haluaisin tuoda myös oman kokemukseni. Tämä tapahtui silloin kun ekan kerran tehtiin sisäinen tutkimus ja mulla oli mies lääkäri. Lääkäri osasi kyllä kaiken muun, mutta kun piti kuunnella vauvan sydämen ääniä niin hän tokaisi vain että: Valitettavasti en saa ääniä mitenkään kuuluville, onkohan kaikki nyt kunnossa. Silloin mulle iski paniikki ja lääkäri huomasi sen kyllä. Sanoin, että kyllä aina ennen TH on saanut ne kuuluville ja heti. Hetken lääkäri vielä yritti etsiä, mutta pudisti päätänsä. Sitten se haki hoitajan paikalle ja kas kummaa, hoitaja löysi heti sydämen äänet. Meinasin tirvasta silloin lääkäriä, mutta hillitsin itseni ja hymyilin muka ymmärtäväisenä.
Täällä vaan yhtenä kappaleena itse kukin vielä on! Paitsi Pinky´s mom, hurjasti onnea pikkuisesta :) !!!
Odottavan aika on kyllä julmetun pitkä, nyt ei aika kulu millään. Neuvolassa kävin, ei uutta auringon alla, turvotus on edelleen jotain aivan käsittämätöntä, viikossa oli tullut taas 1,5 kg painoa lisää! Jalat on ihan kauheat patukat, kävellessä jalkateriä polttaa ja oikein tuntuu kuinka neste hölskyy, mutta minnekään se neste ei kropasta lähde vaikka mitä tekisin, samperi sentään...
Mutta mitään ei asialle tehdä kun pissa on puhdas ja paineet hyvät. Sf-mitta 36 cm, mikähän jättiläinen täällä masussa majaileekaan... Vauvan liikkeet on vähentyneet radikaalisti, saan kuitenkin sen 10 liikettä tunnissa bongattua joten mitään hätää ei liene. Liikkeet myös sattuu, tänään on juilinut selkään oikein kovasti. Maha on kova ja pinkeä ja alapäässä tuntuu lupaavan oloista painetta, supistuksia ei kuitenkaan tule entistä tiuhempaan eikä kipeämmin.
Täällä rokotetaan possufluta vastaan ensi viikon aikana, ajattelin rokotteen ottaa jos yhtenä kappaleena silloin vielä olen. Täytyy vaan toivoa ettei mitään kamalaa rokotereaktiota tule, jos vaikka sattuu vauva syntymään pian rokotteen ottamisen jälkeen...Yksi tuttavani sai tosi kovan reaktion, oli pari päivää ihan petipotilaana, oksenteli ja vapisi. Yksilöllistähän se on, eihän kaikki reagoi samoin, mutta minun tuurillani tietysti näin käy... Saapa vauva sitten vasta-aineita imetyksen kautta edes vähän.
Minulla ei ole lääkärikäyntejä ollut kuin yksi, sekin alkuraskaudessa. Toista käyntiä ei neuvolan puolesta edes tarjottu...kohdunsuun tilanne on siis aivan pimennossa, ei mitään harmainta hajuakaan sen suhteen! Tosin jouduin silloin raskauden keskivaiheilla ravaamaan siellä lääkärissä sair.lomaien takia niin paljon, että ajattelevat varmaan, että tuota muoria on ronkittu heidän taholtaan jo kyllästymiseen asti :D!
Huoh, ei siis auta kuin odotella ja kärvistellä. Helenekö myös valitti väsymystä, minulla on aivan sama juttu, väsyttää, suorastaan nukuttaa, mutta öisin ei saa unta ja aamulla on pää entistä enemmän sekaisin valvomisesta. Kökköä.
Nyt aikaa kuluttamaan, iltapalaa ja iltapesuja. Päivä kerrallaan se marraskuu sieltä tulee, kuitenkin!
Jaksuja kaikille!
Peppipihlaja 37+2
Eilen saatu possurokote kivistää käsivarressa ja vauva alhaalla, joten nukkuminen taas kortilla.. Käytänpä ajan hyödyksi ja yritän kerrankin kommentoida muidenkin kirjoituksia. Ensin kuitenkin omaa napaa - tällä kertaa ihan konkreettisesti! Äsken vessassa käydessäni huomasin taas vauvan pudonneen astetta alemmaksi, kun napa näyttää erilaiselta. Tasan kaks viikkoa sitten muutti asemiaan viimeksi. Nyt aika kipua jopa tässä koneella istuessakin.
Pinky´s mom: Valtavasti onnea!! Miten teidän pikkuruinen poika jakselee? Kiva on lukea teidän jo synnyttäneiden kokemuksia ensimetreiltä.
Aotearoa: Olet meitä vielä muistanut pitää ajantasalla:) Rauhallinen tapaus teidän neiti tosiaan!
Santsuli: Aika erikoinen tosiaan sun lääkärikäyntis!! Mulla vauvan pää oli jo viikolla 29+ niin alhaalla, että lääkäri sai tosissaan painaa ja yrittää, että sai sen ultralla edes jotenkin näkyviin. Silloin totesi samoin, että painoarviota ei pysty oikein luotettavasti tekemään. Ultran painoarvioonhan yleensä syötetään päänympärys, reisiluun mitta ja pää-peppu mitta (eikös??), jonka pohjalta kone laskee arvion.
Parsa87: Kyselit ultrista. Täällä vakiultria on tällä hetkellä ainakin kolme: niskapoimu, rakenne ja synnytystapa-arvio, joka tehdään kaikille. Itsellä tuo viimeisin luvassa ens ti. Kyselit myös äitiyspolista. Ole tyytyväinen, ettet tiedä asiasta mitään! Se kertoo, että sun raskaus on edennyt normaalisti. Sunkin kohdalla lähin mahdollinen sijaitsee Taysissa. Sinne voi saada neuvolasta lähetteen, jos ilmenee jotain poikkeavaa. Saas muuten nähdä ollaanko samaan aikaan synnärillä sun kans, kun on sama laskettu päivä ja paikka!
HeMuliini: Sf-mitta mulla kans eilen 34 cm. Aika lähellä keskikäyrää tai aavistuksen yläpuolella taitaa mennä, joten no worries!
Irish79: Nenäverenvuoto liittyy mullakin jo raskaana olemiseen. Useamman kerran viikossa nenä vuotaa..
Peppipihlaja: Järkyttävältä kuulostaa toi sun turvotus:( Vaikea edes kuvitella, minkälainen olo sulla on...
Josko menis taas yrittämään höyhensaarille!
Vointeja:)
-HH
Mä vähän arvelinkin, että tuo äitiysppoli saattaisi liittyä jotenkin raskauden kulkuun. Mutta ultra. Mun muistaakseni Tampereen terveystalo tarjoaa vain kaksi ultraa. Se ensinmäinen jossa tarkastellaan sikiöitten määrää ja toinen on tuo rakenneultra. En ole siis mitenkään varma. Ja lääkärissä käyntiä on kolme. Eka on raskauden ekassa vaiheessa ja toinen keskkellä raskautta ja kolmas hieman ennen laskettua aikaa ja kaikki käynnit tapahtui ainakin mulla neuvolassa.
Omaan napaan vosin lisätä, että viime yö oli kolmas uneton yö. Aamulla tuli taas pari tippaa lapsivettä ja kivut jotka alkavat yleensä iltasin, siirtyivät aamuksi. Lähetin miehelle viesti, että jos ei tule isoa lammikkoa niin mennään käymään TAY:sissa kun se pääsee töistä. Mutta jotenkin vahavasti veikkaan, että joudun lähtee aikaisemmin. Koko ajan on tunne että housuihin tihkuu jotain ja supistuksia pukkaa koko ajan.
Kauhean väsynyt oon tällä hetkellä, kun toisaalta ressaan juuri näitä tihkumisia ja sitä, että milloinka osaan lähteä oikeaan aikaan sairaalaan. Yöt ovat muuttuneet kamaliksi kun ei uni tuu mitenkään.
Mutta veikkaan Huldahuoleton, että saatan olla aikaisemmin siel synnärillä. Jos lääkärin puheisiin oli uskomista viime viikolla=)
PARSA, mulla oli äitiyspolikäynti viime perjantaina, kutsuttiin synnytystapa-arvioksi, vaikka olin jo etukäteen päättänyt ja tietoinenkin ettei yksi sektio tarkoita automaattisesti tästäkin sektiota (varsinkin kun 2 alatiesynnytystä myös takana). Itse olen ultrassa ollut 8kertaa raskauden aikana(!!).
Eka oli itseasiassa keskenmenon jälkitarkastuksessa, kun olinkin tullut heti perään raskaaksi, rv.7+.
Toinen oli ekassa neuvolalääkärissä rv.9+.
Kolmas oli niskapoimu-ultra rv.11+.
Neljäs oli rakenneultra rv.20+.
Viides tokassa lääkärineuvolassa rv.27+.
Kuudes omista huolistani johtuen polilla rv.30+.
Seitsemäs kolmannessa lääkärineuvolassa rv.35+.
Kahdeksas olikin tuo st-arvio rv.36.
Alussahan ultran+lääkärineuvolan kävin noin pian(ekalla nla-käynnillä) kun ekassa ultrassa todettiin että on ollut kaksosraskaus ja kun vuosin verta rv.5-13 niin seurattiin sitä, että edes toinen pysyy matkassa.
Onko muilla näin loppuvaiheessa liikkeet selvästi vähentyneet? Tuntuu että välillä saa töniä ihan urakalla massua että saa liikahduksen siellä aikaan:/ Onneksi pystyy tuota sykettä kotona kuuntelemaan, oon jo monta viikkoa kuunnellut ihan perus-stetoskoopilla, minusta on antanut aivan eri tulostakin kuin kotidoppleri!
Mutta nyt kotipuuhiin, tekisi kyllä enemmän mieli vetäytyä peiton alle lepäilemään kuin puuhailla mitään, nuhainen olo ollut koko tämän viikon:(
Helene 36+6
Heips,
sain siis eilen klo 11 maissa sen rokotteen. Kirjottelin tännekin toiveikkaana ettei mitään oireita näy... leivoin pullaa ison satsin pakkaseen yms. puuhailuja kun oli hyvä olo.
Illalla seitsemän maissa iski vetämätön olo, vähän semmonen että kuume nousee ja pistoskohta alkoi tuntua aralta. Tunnin päästä olin jo selkeesti kipeä. Lämpöä ei paljon noussut, olisko ollu 37,5 tienoilla korkein mitä mittasin. Olo oli kaamea ja särky kädessä äityi aivan mahdottomaksi. Kun mentiin nukkumaan 23 jälkeen, mulle tuli paniikki että tuleeko mulle sydänkohtaus kun se kipu alko olla tuossa rintalihaksessa asti... Koetin nostaa tyynyillä itseni istuvaan asentoon mutta ei auttanut, kipu oli kova. Otin sitten sen buranan niinkuin oli käsketty ja sitten aloin hermoilla sitä että otin buranan... Vauva onneksi liikuskeli jonkin verran, se vähän helpotti. Mies onneksi oli ymmärtäväinen tuskalleni ja halusi valvoa seuraksi, se oli ihanaa. Kipu helpotti n.1,5 h sen jälkeen kun olin ottanut buranan, ja sain vähän nukuttua. Aamulla olo oli kuitenkin hyvä, mutta väsynyt. Aamupäivän tuossa nukuinkin, ja nyt vasen käsi on vaan enää kipeä silleen niinku normaalin käsijumpan jäljiltä.
Eli toiveissa että nyt olis jo ohi nämä oireet... vauva on liikkunut tänäänkin että varmaan silläkin on asiat kunnossa. Huilaan tämän päivän ilman suurempia kotihommia ja sitten rupean tosissani odottamaan että syntyis jo...
Mun ei ole tarvinut äitipolilla käydä tällä kertaa. Aiemmin olen joutunut juoksemaan siellä turhaan, onneksi ei nyt... Ultria täällä tarjotaan kaksi, np ja rakenne. Lääkäreitä on neuvolassa kolmesti, joten mullakaan ei ole kohdunsuun tilanteesta mitään tietoa kun viimeisestä lekurista on kuitenkin jo useampi viikko aikaa. Aika erilaista meininkiä näyttäs olevan eri puolilla...
Paakkis 39+1
Parsa87, sullahan kuulostaa ihan melkein jo siltä, että pääset tositoimiin ihan pian! Pidä meidät ajantasalla :)
Misu&masu, Niin, kyllä ne tuplikset taitaa pakolliset olla. Yhdet oisi mulla tähtäimessä. Homepilkuista en tiedä miten pääsee eroon vai pääseekö lainkaan. Jospa netin ihmemaasta löytyisi siihenkin vastaus :)
Mua on ultrattu kolmasti kunnallisella puolella, joista kaksi on ollut ylimääräisiä. Eka ja ainoa varsinainen kaikille kuuluva ultra oli alkuraskauden ultra joskus rv 11+. Keskiraskauden lääkärikäynnillä ultrattiin myös kun lääkäristä kohtu tuntui pieneltä ja vielä viimeisen kerran neuvolan th:n toimesta varmistettiin ettei lapsi ole perätilassa joskus viikoilla 36+. Lääkärikäyntejä on ollut vain alku- ja keskiraskaudessa. Synnytystapa-arvio oliskin mun kohdalla turha, koska reilu vuosi sitten mahtui poika hyvin tulemaan, mitäpä sitä uudelleen todistelemaan. Ultrattu ei kyllä silloinkaan synnytystapa-arviossa. Lääkäri vain testasi häntäluun joustavuutta niin lujasti, että myöhemmin tuli autossa itku. Ensi vuoden alusta taitaa tulla pakolliseksi joka kunnalle järjestää vähintään kaksi ultraa eli alkuraskauden ultra ja vielä rakenneultra. Hieno juttu, että yhtenäistävät kuntien palveluja raskaanaoleville. Nykyisin taitaa olla aika kirjavaa käytäntöä eri kunnissa lääkärikäyntien ja ultrien suhteen.
Tilaamani lämpöpussit tulivat ja tosi näppäriltä vaikuttavat. Helpottaa varmasti arkea kun saa vauvankin vain sujauttaa pussiin kauppareissun ajaksi. Voipi olla, että tuodaankin heti lapsukainen laitokselta lämpöpussissa kotiin. Voi kumpa oliskin jo sen aika, mutta kyllä asennoitunut olen synnyttämään vasta viikoilla 41+.
Monella tuntuis olevan univaikeuksia. Mulla ei niitä tällä hetkellä ole, nukun kuin tukki. VIimekin yönä heräsin vain kerran ja simahdin samantietn uudestaan haettuani närästyslääkkeen!!! Viime kerralla nukuin loppuvaiheessa tosi huonosti ja valvoin pitkiä aikoja koneella istuen eikä se tosiaan ollut mitään herkkua. Silloin taisi ajatukset pyöriä lähes yksinomaan tulevassa synnytyksessä.
Peppipihlajalla taisi olla myös turvotusta runsaasti. Täällä sama juttu :/ Eilen katselin jalkojani ja totesin ettei nuo ole mun jalat, jotka on kuin puupalikat. Parhaimpina viikkoina mullakin on tullut lähes pari kiloa painoa. Huh, ihan on iho kosketusarka. Toisaalta lohduttava tietää ainakin osan kertyneestä painosta olevan turvotusta eikä vain rasvaa.
Mutta nyt siivouspuuhiin...
Adara 38+3
Käsi ei tullut juuri lainkaan kipeäksi, tuntui vähän oudolle jos esim. nostin sen kokonaan ylös tai suoraan eteenpäin mutta ei muuta. Ja nuo oireet vasta illalla. Mutta puolilta päivin kun menin päiväunille palelin ja hikosin vuoronperään niin että paita oli ihan litimärkä, epäilen vahvasti että oli rokoteoire. Olo ei missään vaiheessa ollut väsynyt, nuutunut, kipeä tms.
2 v sai kausi-influenssarokotteen ja 15 min rokotuksesta alkoi nenästä vuotamaan ihan kirkasta limaa ja illalla posket olivat punaisena kuin paloauton kyljet. Nähtäväksi jää mikä hänellä on vointi nyt aamulla.
Meilläkin tarjotaan 2 ultraa, neuvolan kautta 2 lääkärintarkistusta (alkuraskaudessa ja n. vkolla 36) yleislääkärillä ja äitipolille sairaalaan saa tarvittaessa lähetteen neuvolan kautta. Ja jos tulee käyntejä äitipolilla synnytyssairaalassa niin siellä ultrataan aina.
Jep, eli otsikkko kertoo kaiken: mulla ja miehellä tällä hetkellä jotain tavisflunssaa. Kuumetta ei ole, mutta kurkku kipeä, nenu vuotaa ja yskittää.
Hain myös eilen possupiikin, koska en ollut kuumeessa ja eilen vielä parempi. Käsi on kipeä eikä vasemmalla kyljellä voinut nukkua yöllä.
Ollaan tässä koko perhe aika paniikissa, kun meidän yks lomittajista sairastui ma tuohon sikaflunssaan ja soitti siis ti aamuna ettei pääse kun korkea kuume. Mahdollisuus on, että on tartuttanut ma aikana meidän omaan työntekijään ja sitä kautta sitä mies voi saada sen. Ollaan siis aika hermona ja toivotaan ettei työntekijämme tähän väliin sitä saisi. Sillä on nyt kolme vapaata, jonka aikana se sitten varmaan tulee.
Tapani mukaan olen vain maalannut kaikki kauhuskenaariot mitä voi olla...
Esim. ihan hirveesti huolettaa, saako lapset sen nyt ja miten meidän kirppukuopus selviää, kun sillä menee pienikin nuha aina keuhkoihin. Tai kuka hoitaa hommat, jos mies joutuu petiin moneksi päiväksi.
Sain jo kuopukselle rokotusajan kahden viikon päähän. Esikko saa koulussa, mutta ei vielä tietoa milloin.
Tämä on siis kilpajuoksua epidemian ja rokotusten välillä nyt. Kaiken kukkuraksi tuolla Salossa jyllää epidimia pahana, joten varmasti kohta sairaalakin täynnä noita potilaita.
Ehkä jään siis tänne kotiin synnyttämään...
Anteeksi kamalasti tämä vuodatus ja huoli, joka tuli tänne purettua.
Tsemppiä kaikille
toivoo pp ja Hjördis 39+0 (joka sais todellakin mennä vähän yliajalle)
minustakin tuntuu, että tosi hiljaiseksi on käynyt pikkuiseni. Itsekin tuupin häntä välillä, jotta saisin jonkunlaisen liikkeen ja mieleni rauhoitettua. Tiedän, että synnytystä kohti vauva hiljenee, mutta tuntuuhan se oudolta, kun tähän asti on liikkunut tositosi vilkkaasti...
Pikkupippurille voimia! Toivottavasti ei tartu kehenkää tuo sikaflunssa. Meillä koulun lapussa luki, että aloittavat rokotukset viikolla 49 (!), luulis, että on silloin jo tauti pyörinyt ympäri kylää.
Jumppis 36+5
Meille tarjotaan ne perinteiset seulaultrat äitipolille lähimpään sairaalaan ja meillä neuvolassa on joku vanha ultralaite jolla katsovat aina kun on lääkärikäynti. Eli ihan mukavasti on saanut vauvaa kurkkia ;) taitaa olla että olen viidesti käynyt ultrassa...
Possunuhaa liikkeellä myös täällä. Piikin onneksi sain jo viikko sitten, mutta eikös sekin ota aikaa ennen kun alkaa vaikuttaa...
Meilläkin ihan lähipiirissä on sairastunut ja verikokeella ihan varmistettu tautitapaus. Ja tietysti minä olen hänen kanssaan ollut tekeimisissä juurikin silloin kun se tauti on alkanut... No, oma vointi on kuitenkin suht normaali ja tästä tapaamisesta on jo yli viikko. Luulis että olis jo mullekin tullut jos olisin sen sieltä saanut..
Täytyy tästä lähtee viskomaan petivaatteet ulos pakkaseen tuultumaan ;)
Irish 37+1
Moi,
ihmettelen miten ristiriitaista tietoa jaetaan tuosta sikaflunssasta...
Mulle on kaks eri lääkäriä sanonut, että raskaanaolevat ovat siksi vaarassa, koska immuunivaste normaalia huonompi.
Tässä yksi eglanninkielinen osoite:
http://www.nhs.uk/conditions/pandemic-flu/pages/adviceforpregnantwomen…
Itse ottaisin tehosterokotteen, jos saisin...No mulla on piikille aika huomenna ja toivottavasti tämä kurkkukipu ei sitä estä.
Mukavaa, että Nennullakin kohta vauva sylissä!
Täytyy kyllä sanoa, että aina nuo arviot synnytyksen ajankohdasta ei oikein sovi aina nappiin. Just juttelin tuttavan kanssa, jolla kohdunkaula hävinnyt ja pari senttiä auki vkolla 35. No, yliaikaistarkastukseen meni ja siellä auki 5 cm ja sitten puhkaistiin suoraan kalvot ja tunnin päästä vauva oli sylissä. Oli kuulema käynnistellyt kotona oikein urakalla mm. ajamalla nurmikkoa, mutta ei vaan ottanut kroppa onkeensa.
Tsemppiä kaikille synnärille lähtijöille ja supistelijoille!!!
pp ja Hjördis 38+5