Paljonko laitat rahaa yhden lapsesi joululahjoihin?
Ja montako lasta on perheessä? Saako jokainen lapsi samanarvoiset lahjat?
Meillä on kolme lasta. 8-vuotiaan lahjoihin menee varmaan 50-100e toiveista riippuen. Samaten 6-vuotiaan lahjoihin saman verran. 2-vuotias jää vähimmälle kun ei vielä ymmärrä. 20-30e varmaan riittää. Teenkö väärin pienintä kohtaan?
Kommentit (51)
Mitä 50 €:lla saa nykyään? Jo yksi parempi lautapelikin voi maksaa yli 30 €. Pyjamat maksavat 15-20 €. Joku parempi legopaketti on ainakin 50 €, voi olla 100:kin. Tietokonepelit maksavat, samoin dvd:t. Eli en ymmärrä mitä jollain esim. 20 €:lla saisi lapselle? Ellei kyse sitten ole ihan pienestä lapsesta, joka on tyytyväinen johonkin pikkuautoon ja pehmoleluun?
olen siis se, joka kertoi ostelevansa paljon lahjoja pitkin vuotta... tämä on kolmas viestini. (15 ja 23)
Ymmärrän ja hyväksyn hyvin näkökantasi, mutta meillä toimitaan toisin, varmasti juurikin siksi, että minä pidän lahjojen ostamisesa ja voisinhan antaa ne pitkin vuotta lapsilleni, mutta meillä on nyt tällainen tapa, että odotetaan jouluun... lapseni eivät saa kuin muutaman paketin muilta.
Jouluumme kuuluu paljon kaikenlaista, lahjat ovat kuitenkin varsinkin lapsille osa sitä - miksi niin ei saisi olla?
Esikoiselle ostin kirjan 10e. Kuopuksellekin varmaan ostan jonkin kirjan. Sen lisäksi saavat kumpikin yhden itse tehdyn lahjan.
Eli arvioisin että 10e ja 5e, yhteensä 15e.
paljon lahjoja, eivät he osaa arvostaa niitä samalla lailla kuin jos saisivat saman määrän ripoteltuna pitkin vuotta. Lahjavuori vain hämmentää, eikä lapsi pysty keskittymään yhteenkään lahjaan.
Siksi meillä ei saa lahajavuorta edes jouluna. Tärkeämpi syy vuorettomuuteen on halu elää vähällä tavaralla. Sukulaisillekin tämä on iskostettu ja hyvin on mennyt perille.
Ja meillä ei myöskään ikinä väitetä että kiltit lapset saavat lahjoja ja tuhmat eivät. Joulupukki tuo kaikille lahjan. Tontut käyvät syksyllä kurkkimassa vain tiedustellakseen mitä kukin toivoisi tai mikä lahja kellekin sopisi.
yritetään pysyä n. 100 e per lapsi joita 2 kpl. Muualta ei juuri lahjoja tule.
sillä on kalliita lahjoja. Marimekon paita+sukat, croksit, brin osia, baby bornin vaatteet, käsinukkeja ym.
nuorempi alle vuoden saa yhtä monta pakettia, mutt huomattavast halvemmalla ehkä 100€.
aina PALJON lahjoja ja haluan suoda sen myös lapsilleni. Meidän jouluun kuuluuu myös paljon muuta, esim.hautausmaalla ja kirkossa käynti, joulupäivällinen ym.
miksi ei saisi antaa jos haluaa? Ilohan on antajalla, menipä sitten liiallisuukisiin tai muuten vaan ojaan koko homma.
:)
hyvähän sinun on kauhistella, että jotkut laittavat paljon rahaa lahjoihin, kun teillä tulee lahjoja kasat muutenkin. Kyllä minäkin olisin onnellinen, jos ei vaikka tarvitsisi ostaa yhtään lahjaa, vaan kun meillä on viisi lasta, joille ei kukaan muu osta niitä lahjoja kuin me omat vanhemmat.
Meillä on 2 lasta. Ja ikää on 9v. ja 6v. Kumpikin saa yhden kirjan, yhden dvd:n ja leluja. Esikoinen saa myös jonkun pelin (kuopus on kehitysvammainen lapsi ja ei mistään nintedo peleistä välitä). Tänä vuonna ei kummallakaan ole toiveissa mitään isompaa lelua, joten siksi kirjoitin että leluja.
Tänä vuonna tosin esikoinen haluaa Nintedo Wiin ja olemme ostamassa sitä joululahjaksi eli hänen lahjoihin meneee hiukan enemmän (elleivät sitten mummot ja papat osallistu sen hankintaan).
Koitan ostaa molemmille saman verran lahjoja, ja suurinpiirtein samalla summalla. Kuopus ei itse ymmärrä mitään rahan arvosta, joten vertailua ei pääse syntymään vaikka toinen tänä vuonna saakin Nintendo Wiin :-)
Minusta jouluun kuuluu lahjat. Tykkään antaa lahjoja lapsilleni ja myöskin muille. Lapset saavat lahjoja myös kummeilta ja isovanhemmilta. Joten varmaankin se 20 pakettia per lapsi on taas tänäkin vuonna jouluna vaikka kuinka yrittää miettiä ettei mitään kauheaa määrää paketteja kerry.
Jokainen rakentaa sellaisen joulun kuin itse haluaa. Minä en ainakaan halua arvostella sen enempää kenenkään joulua. Toiset ostavat enemmä lahjoja ja toiset vähemmän, mutta eihän se joulu pelkkiä lahjojen saamista ole. Minusta jouluna on ihana rauhoittua oman perheen kanssa viettämään aikaa yhdessä.
meillä lapsien lahjoihin menee lähes kaikki rahat, haluan että heillä on paljon lahjoja, rahamäärä kahdelle yhteensä n.500e!
aina PALJON lahjoja ja haluan suoda sen myös lapsilleni. Meidän jouluun kuuluuu myös paljon muuta, esim.hautausmaalla ja kirkossa käynti, joulupäivällinen ym.