Paljonko laitat rahaa yhden lapsesi joululahjoihin?
Ja montako lasta on perheessä? Saako jokainen lapsi samanarvoiset lahjat?
Meillä on kolme lasta. 8-vuotiaan lahjoihin menee varmaan 50-100e toiveista riippuen. Samaten 6-vuotiaan lahjoihin saman verran. 2-vuotias jää vähimmälle kun ei vielä ymmärrä. 20-30e varmaan riittää. Teenkö väärin pienintä kohtaan?
Kommentit (51)
Kuopus saa Unelmatarha-setin (jossa kaikki hahmot noin 5 cm kokoisina), hintaa oli tarjouskorissa 5 euroa (ovh 19.90) ja esikoinen saa Polly Pocketin tarvikkeineen, maksoi noin 13,90 euroa.
Lisäksi saavat lahjoja molemmilta isovanhemmilta (yleensä 1-2 pakettia / lapsi / isovanhemmat) sekä molemmat saa kummeiltaan paketit. Tämä on sopiva määrä :)
Teille näyttää tulevan lahjoja liiankin kanssa. Jos tänä tulevana jouluna joka lapselle tulisikin vain yksi lahja, kukaan ei kyselisi mitään, lapsista joulu tuntuisi joululta, niinkö? Kun ihmettelit tuossa äsken, että lahjoistako jonkun joulu syntyy.
Kummilapsen lahjaan samoin. Vanhemmat emme osta lahjoja toisillemme.
yksi toivottu lahja, koska lahjoja tulee sitten isovanhemmilta ja kummeilta niin paljon.
Alle sadan euron toiveita ovat olleet toteutetut jutut.
pelkästään lahjoista, vaan kaikesta joulunlaitosta, tunnelmasta ja yhdessäolosta kaiken kaikkiaan... huolella valitut ja laitetut lahjat on osa sitä. En rakasta myöskään krääsämerta vaan ostelen pitkin vuotta esim. esikoiselle ostin hyvät kynät ja manganpiirto-oppaan kirjakaupan ale-myynnistä. Tiedän, että lapsi rakastaa lahjaa, siitä tulee hyvä mieli myös mulle. Mutta ymmärrän ja hyväksyn myös muunlaiset joululahjojen antamistavat ihan yhtä oikeina ja hyvinä, sanoin, että mulle ei sopisi yksi lahja per lapsi, koska tykkään ostella lahjoja =)
Meillä on vaan se ongelma, että isovanhemmatkin tykkää. Vaikka kuinka pyytäisi rajoittamaan, niin sieltä tulee paljon paketteja molemmille lapsille. Me emme siis osta kuin yhden. Ei ole mitään mieltä siinä, että lapset saavat niin paljon lahjoja, ettei ne edes mahdu mihinkään :(
Viime joulunakin ostimme vain yhden lahjan/lapsi ja molemmat saivat silti liikaa lahjoja. Poika sai mm. 5 "Autot"-kilparataa autoineen. Niistä onneksi vain 2 oli samaa. Lisäksi sai rummut, parkkitalon ja paljon paljon autoja, värityskirjoja, kirjoja, vaatteita, kaikenlaista "Autot"-tavaraa, ison salkun erilaisia värikyniä ja muuta askartelukamaa jne. Ihan liikaa siis. Me jo mietittiin, että ostetaanko tänä vuonna mitään.
Meillä tulee siis jo liikaa lahjoja muilta. Mä laitan kyllä noita leluja kierrätykseen eli putsaan lasten huoneita useaan kertaan vuodessa ja laitan leluja kirkon keräykseen, joten ei ne "hukkaan" mene. Mutta hullutta olisi ostaa enemmän lahjoja itse!
Pienet eivät ymmärrä lahjan hintaa. Tärkeintä on, että lahja on mieluinen ja toivottu.
Meillä lapset ( 3 kpl) saavat kukin yhden vähän arvokkaamman toivomansa lahjan. Lisäksi useita pieniä paketteja. Aloitan lahjojen hankkimisen heti tammikuun alesta ja jatkan pitkin vuotta (kesän alet, hullut päivät, ale-korit jne.)
Olen kateellinen Teille joiden lapset saavat isovanhemmilta ja kummeilta lahjoja. Meidän eivät saa. Ei jouluna, ei syntymäpäivänä, ei koskaan.
Teille näyttää tulevan lahjoja liiankin kanssa. Jos tänä tulevana jouluna joka lapselle tulisikin vain yksi lahja, kukaan ei kyselisi mitään, lapsista joulu tuntuisi joululta, niinkö? Kun ihmettelit tuossa äsken, että lahjoistako jonkun joulu syntyy.
Eli sun joulu tulee lahjoista?
olen keräillyt kaikkea pientä alemyynneistä vuoden varrelta, summaa on siksi vaikea laskea. Mä en ikinä lähtisi siihen, että lapset saa yhdet lahjat, jotka valitsevat itse, mutta ymmärrän sen, ettei kaikki ole yhtä jouluihmisiä niinkuin mä.
Meillä ei katsota hintaa, vaan lapsien toiveista yksi toteutetaan. Eli jokainen lapsi (3) saa meiltä yhden lahjan. Yhden lahja voi maksaa 100 euroa ja toisen 20 euroa, kunhan jokainen saa mieluisen lahjan. Ja lapset saavat myös isovanhemmilta ja kummeilta lahjoja, joten ei se pakettien saldo siihen yhteen jää. Ja mielestäni olen silti jouluihminen, meillä joulu tulee siitä yhdessäolosta ja ruoasta jne, lahjat eivät ole pääosassa.
Tuossa kyseinen henkilö kirjoitti ettei kaikki ole yhtä jouluihmisiä kuin hän. Siihen kysyin että tuleeko joulu lahjoista. Ja todellakin meillä ostetaan vain yhdet lahjat per lapsi, ja jos eivät jostain syystä lahjoja muualta saisi ei joulu olisi pilalla. Ja on todellakin ollut ongelma liiat lahjat, onneksi sitä on saatu vähennettyä.
Mies ostaa toisen ja mä toisen. Summista ei osaa vielä sanoa max. 100 euroa yhteensä. Poika saa lahjoja myös sukulaisilta.
Lasten toiveetkin muuttuvat päivittäin, niin aina sit on yritetty keksiä yksi ns. tärkeämpi toive. Lisäksi yöpukua yms. joita joutuisi muutenkin ostamaan.
Kummeilta ja mummoilta saavat muutaman lahjan, mutta ei mitään kalliita eikä isoja vuorta.
Tänä jouluna ostetaan ehkä tietokone isommille yhteiseksi, siitä ovat puhuneet pitkin vuotta. Toinen vaihtoehto olis lumilaudat molemmille, mut niitä on paha ostaa salaa ja mies haluaa, et lahja on yllätys.
Kuopukselle en yhtään tiedä mitä ostetaan, kun ei osaa itse vielä toivoa oikein mitään ja meillä on leluja talo pullollaan, vaikka äärettömän vähän on koskaan ostettukaan itse mitään. Kuopukselle vaan jää kaikki isompien lelut ja tulee synttärilahjaksi aina läjä leluja.
Lapset 10v, 9v ja 3v.
Mä luovutan. Joka tapauksessa olen sitä mieltä etttä voi olla jouluihminen vaikkei ostaisikaan lahjoja kasapäin. Ainakin meidän lapset muistelevat joka joulu että mitä on muina jouluina tehty, eivät niitä lahjoja. Esim. piparkakkutalon tekeminen ja torttujen leipominen joulun alla kuuluvat meidän jouluun. Lapset myös itse tekevät lahjoja kummeilleen ja isovanhemmilleen ja askartelevat joulukortit. Mutta jokainen tehkööt tavallaan, ei tarvitse vetää palkoja nenään. Meillä näin.
Etenkään pienet lapset ei edes lahjojen arvon päälle ymmärrä ja isompien kasvatukseen taas kuuluu opettaa ettei raha kasva puussa.
Kyllä pienelläkin rahalla mieluista löytää. Meillä ainakin lahjat on LAPSILLE juuri se mitä joulussa eniten odotetaan ja mitä muistetaan jälkikäteenkin, mutta silti lahjat on maltillisia.
Kun lahjoja on pari / lapsi, niin niihin ehtii keskittyäkin ja nauttia joulusta muutenkin, kuten joku jo sanoikin. Itse uskon melkeinpä, että pari lahjaa tuo suurempaa iloa kuin iso kasa lahjoja, johan siinä lapsi väsyy jo avatessaan.
ps. meillä siis vanhemmat ostaa 1 lahjan / lapsi ja hintaa noin 20 euroa / lapsi.
Ovat 3 ja 4 -v ja, kun molemmat isovanhemmat ostavat omat lahjansa eli kaksi/lapsi ja veljeni tuo kolmannen paketin, ovat lapset olleet tähän asti tosi tyytyväisiä. Tosin tänä vuonna isomman lahjotoive sen verran kallis (50 euroa), että päätettiin ostaa se itse ja samalla sitten nuoremmalle joku oma lahja. Tavaraa kertyy ihan sairaan paljon muutenkin, että en haluaisi oikeastaan mitään lahjoja lapsille, mutta ymmärrän joulun hengen. Toisen isovanhemman lahjat ovat luultavasti luistimet ja sukset, toiset ostanevat jotain leluja.
Tosin varsinkin toinen isovenhemmista tuppaa lisäämään lahjalistaan omia lahjoja, kun surkuttelee sitä, että meidän lapset saa liian vähän lahjoja. Rahasta meillä ei ole kiinni, mutta tympäsee, kun vielä oma äitini kävelee toiveitteni yli noissa lahjajutuissa.
kuten yhdessäolosta, hyvästä ruoasta, herkuista, kirkossakäynnistä jne. Mutta kyllä lasten jouluun kuuluvat meillä lahjat. Ja täytyy tunnustaa, että meillä ainakin lapset olisivat pettyneitä, jos saisivat vain yhden paketin jokainen. Omassa lapsuudessakin OSA joulun riemua oli se, että sai monta pakettia.
2 lasta. Ostetaan muutakin, kuin mitä ovat toivoneet. Minusta ne lahjat, joita lapset ei ole osanneet edes odottaa, ovat ne kaikkein parhaimmat yllätykset useimmiten.
Yritetään olla tasapuolisia, kumpikin saa samanarvoiset lahjat.
Yleensä yritetään ostaa yksi arvokkaampi lahja, josta jää pysyvä muisto siltä vuodelta. Jokin Kalevalakoru, tms.
riippuu mitä lapsi toivoo, ja mitä itse löydän. Näin karkeesti arvioituna 5-200€. Lapsi on 5-vuotias.
ja lapsia on kolme kpl. Saavat muutaman lahjan myös sukulaisilta, mutta ne eivät sinänsä ole niin hyviä että haluaisin niiden varaan jättää... Esim. minun vanhempani voivat ostaa 3-vuotiaalle tosi outoja lahjoja. Viime vuonna sai digitaalisen rannekellon! 3-vuotias!
Eli kyllä me vanhemmat sitten ostamme sellaisia tavaroita lapsille, joiden uskomme heitä ilahduttavan. Joukossa on sitten myös ns. hyötytavaraa, eli vaikkapa vaatteita. Tai jotain muuta mille heillä on käyttöä koko vuodeksi ja mitä muutenkin pitäisi ostaa.
Monet lahjamäärien kritisoijat eivät ilmeisesti tajua, että usein ne, jotka antavat jouluna paljon lahjoja eivät muuten ostele lapsille koskaan juuri mitään! Emme ainakaan me ostele mitään paitsi synttäreinä. Siksi jouluksi voi olla pitkä lista kaikkea tarpeellista. Usein niillä lahjoilla leikitään kyllä pitkään ja mieluusti. Vaikka se lahja ei juuri silloin jouluaattona kiinnostaisi, niin lapsi voi äkätä sen vaikkapa helmikuussa ja olla iloinen että se tavara on olemassa!
Joulun tekee myös lahjat. Ainakin meidän perheessä enkä todellakaan häpeä sanoa sitä! Nykyään on vain niin hienoa katsoa pitkin nenänvartta niitä, jotka myös kehtaavat ostaa paljon tavaraa jouluna. (vaikka eivät muuten kuluttuaisi paljon, emme esim. matkustele ja näin lisää maapallon hiilidioksidipäästöjä ja muutenkin olemme ekologisia).
meillä 5.5v ja 1.5v..
Isomman lahjaan/ lahjoihin varmaan max 50€ ja nuoremman 20€
Ollaan aina ostettu yksi lahja lapselle/ lapsille.
Ekana jouluna ei ostettu kummallekkaan lahjaa. Sai riittävästi muilta.
Tänä jouluna toivon ettei paketteja tule yhtä paljoa kuin viime vuonna.
Muille ei osteta kuin omille ja kummilapsille. Kummipojan 8v lahja max 25€, toinen kummipoika 10v max 30€, nuorin kummilapsi 2v 20€...
Alle 200€ yritän päästä ja niillä saada kaikki lahjat hankittua..
pelkästään lahjoista, vaan kaikesta joulunlaitosta, tunnelmasta ja yhdessäolosta kaiken kaikkiaan... huolella valitut ja laitetut lahjat on osa sitä.
En rakasta myöskään krääsämerta vaan ostelen pitkin vuotta esim. esikoiselle ostin hyvät kynät ja manganpiirto-oppaan kirjakaupan ale-myynnistä. Tiedän, että lapsi rakastaa lahjaa, siitä tulee hyvä mieli myös mulle.
Mutta ymmärrän ja hyväksyn myös muunlaiset joululahjojen antamistavat ihan yhtä oikeina ja hyvinä, sanoin, että mulle ei sopisi yksi lahja per lapsi, koska tykkään ostella lahjoja =)