Mistä johtuu, että perheen neljästä lapsesta yksi on lihava?
Kommentit (33)
Minä olen laiha. Mies ja miehen suku lihavia. Kolme lasta luuta ja nahkaa. Nuorin 6v ja ylipainoinen :( Tuntuu tosi julmalta rajoittaa tämän yhden syömistä. Tai vastaavasti kieltää muitakin syömästä herkkuja, kun tämä yksi ei niitä saa. Mutta minkäs teet! Toivon todella, että iän myötä paino tasaantuisi. Voikohan niin tapahtua?
Olisiko niin etta nuorin lapsista saa samankokoisen annoksen kuin isommat lapset ja nain ollen saa liikaa kaloreita?
Tottakai yritän laittaa nuorimmalle vähemmän ruokaa ja yritän muutenkin "salaa" kontrolloida sen syömisiä. Mutta pitääkö sit kieltää, kun haluaa lisää ruokaa, kun on syönyt lautasen tyhjäksi?
Nuorin aina vaatii lisaa ruokaa, miksi mina en saa kun isommatkin saavat noin ja noin monta lihapullaa tms. Olen yrittanyt laittaa enemman salaattia jotta lautanen tayttyisi pienellakin, tai kokeile kayttaa hanella pienempaa lautasta niin saattaisi nayttaa taydemmalta lautanen...
Tuo edellisen viestin kirjoittaja.
itse olen pohtinut samaa asiaa.Meillä tytöt hoikkia (170cm 48kg, 163cm 45kg, 136cm 25kg) ja poika on lihava. Isänsä on kuulemma ollut saman ikäsenä lihava. Nyt on pitkä ja norm painon alarajoilla. Itse olen lapsena ollut laihaluikku, nyt olen pyöreä. Mielestäni syö samallalailla kuin muutkin lapseni, liikkuu ehkä vähemmän, mutta ei paljon. Herkkuja saa paljon vähemmän kuin siskonsa, epistä
että lihavuus johtuu vain ja ainoastaan siitä, että ihminen syö enemmän ja liikkuu vähemmän kuin muut. Varmasti osittain johtuukin, mutta on myös ihan oikeasti tutkittu, että perintötekijät vaikuttavat asiaan. Sen lisäksi asiaan vaikuttaa mm. suoliston bakteeritasapaino ja vaikka mitkä asiat (kuten sairaudet).
Ei, en puolustele. :D Itse olen läski koska syön liikaa/epäterveellisesti, enkä liiku.
Eli annoskoko lapsen kämmenen verran lihaa ja perunaa sekä muutma kämmen salaattia (lounaalla ja päivällisellä).
Lapsikin ymmärtää että eri-ikäisillä on oman kokoinen käsi... Helppo perustella ja opettaa lapselle.
Eli annoskoko lapsen kämmenen verran lihaa ja perunaa sekä muutma kämmen salaattia (lounaalla ja päivällisellä).
Lapsikin ymmärtää että eri-ikäisillä on oman kokoinen käsi... Helppo perustella ja opettaa lapselle.
Pitääkö sanoa opelle, että kieltää sen?
Eli annoskoko lapsen kämmenen verran lihaa ja perunaa sekä muutma kämmen salaattia (lounaalla ja päivällisellä). Lapsikin ymmärtää että eri-ikäisillä on oman kokoinen käsi... Helppo perustella ja opettaa lapselle.
Pitääkö sanoa opelle, että kieltää sen?
Lapseni myös haluaa lisää, joten on sovittu, että annos on hieman pienempi ekalla kerralla niin voi ottaa sitten lisääkin jos haluaa.
Niin ja minusta myös geeneillä on merkitystä ei vaan annoskoolla. Annoskoolla vaan voi säädellä energian saantia.
mutta olen kyllä huomannut, että täällä on Yksi Ainoa Totuus painosta, ja se on se, että geeneillä ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa.
Jos täällä sattuu roikkumaan kukaan, joka harrastaa tai tuntee hiirten kasvatusta, hän voisi nyt kertoa, että tietyillä väreillä on näitä läskigeenejä (olisko punaruskea? En ole itse harrastanut kys. touhua, mutta mulla oli yks kaveri, joka luennoi mulle tästä geeniasiasta, eli millaisia värejä tulee tietyillä geeneillä, ja millaisia muita vaikutuksia tulee tiettyjen geenien yhdistelmistä).
Myös monet terveysalan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että geenit vaikuttavat painonhallintaan. Esim. sellaisilla seuduilla, joissa on oltu pitkään köyhiä, ihmiset usein lihovat helpommin, koska elimistö on sopeutunut varastoimaan ravintoa mahdollisimman tehokkaasti (esim. Itä-Suomessa, jossa oli pitkään kaskitalous). Ääriesimerkkejä poikkeavasta aineenvaihdunnasta ovat eteläisen Afrikan khoit (eli bushmannit, kuten he eivät halua itseään kutsuttavan) sekä inuiitit, joita myös eskimoiksi haukutaan. KVG, en ala nyt tässä sen kummemmin siihen paneutumaan.
KAIKKI painonhallintaan liittyvät ongelmat (ylipaino, alipaino) eivät tietenkään ole selitettävissä perimällä. Mutta sen osuutta ei voi kuitenkaan kiistää.
AV-raati on hyvä ja esittää vastakkaisia todisteita.
Myös monet terveysalan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että geenit vaikuttavat painonhallintaan. ---
KAIKKI painonhallintaan liittyvät ongelmat (ylipaino, alipaino) eivät tietenkään ole selitettävissä perimällä. Mutta sen osuutta ei voi kuitenkaan kiistää.
mutta kun joku on IHAN ITSE lapsena syönyt itsensä lihavaksi niin hän ei sitten voi tätä myöntää. Joidenkin elämään kun ei mahdu asioita oman kokemusmaailman ulkopuolelta.
Varmasti moni lihava kuitenkin mielellään syyttää geenejä ongelmastaan - vaikka ihmiset ympärillä näkisivätkin elintapaongelman. Ehkä se saa jotkut sitten takajaloilleen tämän suhteen?
Ja juu, en ole itse lihava. En geenieni enkä elintapojeni vuoksi.
esim kylässä ollessaan hän ahmii kahvipöydästä niin paljon herkkuja kun suinkin ehtii. Muut lapset eivät ole kiinnostuneet herkuista. Ruokaa hän pyytää aina lisää. On hyvin laiska liikkumaan. Omaehtoisesti ei haluaisi liikkua ja marisee aina pidemmillä kävelylenkeillä. Eli hänellä on suurempi ruokahalu kuin muilla. Vaikka samaa ruokaa tarjotaan, hän yksinkertaisesti syö enemmän (=liikaa).
salaa jos äidin silmä välttää. Hänellä on pohjaton ruokahalu.
Meillä on säännöllinen ruokailurytmi, lisäksi ovat nykyään tarhassa. ap
mistä voit tietää montako kertaa roteva lapsesi ottaa lisää ruokaa tarhassa ja mistä voit tietää miten niukasti kaksivuotiaasi siellä syö?
Mun mielestä on ihan turha väitellä siitä, mikä lihavuuden aiheuttaa. Tärkeintä on tunnustaa, että ylipainoisella lapsella, joka syö paljon, oikeasti on nälkä, hän ei ole ylipainoinen laiskuuttaan tai naapurintädin kiusaksi.
Vasta julkaistiin tutkimus, jossa todettiin joillakin ylipainoisilla lapsilla häiriöitä vatsan bakteeritasapainossa. Näillä lapsilla on elimistössä jatkuvasti pieni tulehdustila, ja bakteerit vaikuttavat siihen, että elimistö suorastaan sieppaa jokaisen kalorin ja muuttaa sen tehokkaasti rasvaksi. Lisäksi lapsilla, jotka kokivat itsensä normaalia nälkäisemmäksi ja himoitsivat makeaa, todettiin veressä olevan normaalia enemmän kasvuhormonia. Elimistö siis käskee lasta syömään tulevaa kasvupyrähdystä varten.
Ja senhän kaikki tietääkin, että geenit selittävät ylipainosta 50%. Se ei ole mikään tekosyy, mutta sillä ON merkitystä.
siinä se taikasana tuli: tarhassa mistä voit tietää montako kertaa roteva lapsesi ottaa lisää ruokaa tarhassa ja mistä voit tietää miten niukasti kaksivuotiaasi siellä syö?
Eli tarhan opejen pitäis vahtia ja rajoittaa lasten syömistä?
että ihmisillä (niin lapsilla kun aikuisilla) on erilaiset tavat liikkua. Tämä varmasti voi vaikuttaa asiaan.
Tarkoitan siis sitä, että joku kävelee todella nopeasti (lähes juoksee) ja toinen löntystelee hiiiiitaaasti. Ja sama juttu muissakin toimissa; toinen laittaa kotona tuulemaan ja imuroi, moppaa lattiat, pyyhkii pölyt jne. jne. puolet lyhyemmässä ajassa mitä toinen.
HUOM: en tarkoita että toinen tekisi huonommin asiat, vaan samanlailla mtta nopeammin. Jos ajatellaan vaikka ihmistä joka kävelee nopeasti vert. ihminen joka kävelee todella hitaasti =nopeammin kävelevällä menee enemmän kaloreita mitä hitaammin kävelevällä vert. kalorien kulutus juoksussa/kävelyssä.
Ja jos tuo sama (päiväkohtaisesti todella pieni ero!) toistuu vuosien ajan, niin tottakai se hitaampi on lihavampi.
Eli jos kaksi lasta ~samaa ikää, ja aina se toinen (=nopeampi) kipaisee yläkerrasta alakertaan puuttuvan lelun samalla kun se toinen (hitaampi) istuu paikoillaan, niin kyllä vuodessa kulutettujen kalorien ero on huima...!!! Ja siihen päälle vielä että hitaampi syö aina kahvipöydässä 2 pullaa ja nopeampi yhden, niin kiloja kertyy.
ja toisella painoindeksi 17, toisella 25,5. Ja toi laihempi syö enemmän mässyjä, päivittäin.
siinä se taikasana tuli: tarhassa mistä voit tietää montako kertaa roteva lapsesi ottaa lisää ruokaa tarhassa ja mistä voit tietää miten niukasti kaksivuotiaasi siellä syö?
Eli tarhan opejen pitäis vahtia ja rajoittaa lasten syömistä?
Ovatko ne jotain statisteja jotka sivusta vain seuraavat etteivät lapset kolhi toisiaan?
ja noilla punaisilla tosiaan on "läskigeeni". Niitäkin minulla oli. Ne lihoo samalla ruualla kuin millä jotkut toisenväriset hiirut pysyvät hoikkina.
mutta olen kyllä huomannut, että täällä on Yksi Ainoa Totuus painosta, ja se on se, että geeneillä ei ole mitään tekemistä painonhallinnan kanssa.
Jos täällä sattuu roikkumaan kukaan, joka harrastaa tai tuntee hiirten kasvatusta, hän voisi nyt kertoa, että tietyillä väreillä on näitä läskigeenejä (olisko punaruskea? En ole itse harrastanut kys. touhua, mutta mulla oli yks kaveri, joka luennoi mulle tästä geeniasiasta, eli millaisia värejä tulee tietyillä geeneillä, ja millaisia muita vaikutuksia tulee tiettyjen geenien yhdistelmistä).
Myös monet terveysalan ammattilaiset ovat sitä mieltä, että geenit vaikuttavat painonhallintaan. Esim. sellaisilla seuduilla, joissa on oltu pitkään köyhiä, ihmiset usein lihovat helpommin, koska elimistö on sopeutunut varastoimaan ravintoa mahdollisimman tehokkaasti (esim. Itä-Suomessa, jossa oli pitkään kaskitalous). Ääriesimerkkejä poikkeavasta aineenvaihdunnasta ovat eteläisen Afrikan khoit (eli bushmannit, kuten he eivät halua itseään kutsuttavan) sekä inuiitit, joita myös eskimoiksi haukutaan. KVG, en ala nyt tässä sen kummemmin siihen paneutumaan.
AV-raati on hyvä ja esittää vastakkaisia todisteita.
Koirillakin on toi "läskigeeni" Tietyt sukulinjat lihovat herkästi, ja lihovat samalla ruualla millä toisen sukulinjan koira pysyy hoikkana. Eli kun perheessä on kaksi koiraa, jotka saa grammalleen saman verran ruokaa, ja tismalleen saman verran liikuntaa (ja nukkuvat lenkkien välissä) niin toinen koira on reilusti ylipainoinen ja toinen koira hoikka.
että kerää helpommin vararavintoa? Ei ole yhtä liikunnallinen kuin muut.? Persompi makealle?