Imetys takkuaa... HELP!
En saa itseäni kirjautumaan nimimerkillä joten siksi vuodatus tänne eikä imetyspalstalle.
Mulla on vauva kohta 2kk.Imetys on välillä helppoa ja välillä hyvinkin haastavaa. Jos tarjoan rintaa silloin kun vaavilla ei ole nälkä, alkaa kauhea huuto. Ja imetysvälit saattaa hyvinkin olla 3h tai enemmän. Haastavaksi tekee se, että sitten vauva hamuilee väsyneenä mutta rinta ei kelpaa.. Toisinaan "ährää" rinnan kimpussa, ottaa kiinni, imee, irroittaa, alottaa alusta, hotkii yms. HErmot menee! Maito nousee ja joka paikka tulvii maitoa ja sit se ei enää kelpaakaan! Välillä vauvalle tulee oikein inhon ilme kasvoille kun tarjoan rintaa.
Pulloa ei ota, nyt vihdoin vähitellen hyväksynee tutin (koputan puuta). Joka päivä tsemppaan itseäni jatkamaan imetystä vaikka tekis mieli lopettaa koko touhu, tuntuu että tää on nyt sellasta ähräämistä. Esimerkiksi kun oltiin kylässä klo 18-21.30, ei koko iltana suostunut syömään. Joten voitte uskoa miten iloinen vauva meillä oli vierailulla mukana!
Vauva on meidän neljäs, eikä kolmen muun kanssa ole ollut tällaista. Jos jotain vertaistukea tai neuvoa sais miten jatkaa niin olisin kiitollinen...
Kommentit (13)
Kokeile lypsää pahimmat suihkut pois (tai anna suihkuta harsoon tms) ja tarjoa vasta sitten rintaa vauvalle.
Jos vauva ei pulloa huoli,lienee ainoa vaihtoehto on vaan jatkaa imetystä. Jos paino nousee, niin silloin vauva on saanut tarpeeksi maitoa ja välillä säännöstelee itse syömistään.
Ihan jus ttota tekee kun on iso ilmakupla jossain ruokatorvessa ja masussa.... Päivällä siis ottaa kiinni ja päästää irti ja kiukkuaa...
JA yöllä väsyneenä ähkii ja ähkii ja ähkii.. nukahtaa ja herää taas...
Ilmakuplahan se siellä :)
älä tuputa rintaa vaan anna imetysväliaikojen kasvaa. Lypsä liika pois jos itsestäsi siltä tuntuu.
mitä lypsäminen auttaisin, sillä raivoaminen saattaa alkaa jo ennen kun mitään heruu. Eri asentoja olen kokeillut mutta ne ei auta. Musta tuntuu kummalta että vauvalla on lähes syntymästä asti rintaraivareita? Niin mä olen kans tulkinnut että sitä tää osittain ainakin on mutta miks niitä tulee koko ajan?
T: ap
ei tissiä eikä nyt isompana ruokaa.. hyvin huonsto syö kylässä ja se alkoi jo tissillä vastasyntyneenä..
toiset vauvat saavat raivon aikaan jos maitoa ei tule tai tulee liikaa. vauvat muistavat aiemmat tapahtumat eli jos kerran ei ole tullut /tai on tullut liikaa.
Vauva röyhtäilee harvoin, olen röyhtäyttänyt sillon kun masussa tuntuu jokin kiertävän. Voisin kyllä kokeilla imetyksen välillä röyhtäyttää ja sit taas jatkaa syöttämistä.
Painoa tulee hurjasti, eli ruokaa kyllä saa vaikka välillä imetysvälit onkin aika pitkiä. Ja oikeastaan vain yöllä ja muutaman kerran päivällä syö pitkään ja kunnolla (=imee ja nielee keskittyneesti). Hotkiminen ja ährääminen kuitenkin siis tuottaa tulosta..
meillä esikoinen oli hidas nautiskelija ja seuraava oikea raivopää, ei siinä auttanut kun omia hermojaan pidätellä.
koko hörpyttämistä...Pitää kokeilla!
Kiitos kaikista vinkeistä ja tuesta! En olis uskonut miten väsyttävää tällainen (mitätön) asia voi olla, kun aiemmat imetykset on sujuneet lähes vaivatta. Nyt tosiaan olen niin kyllästynyt tähän että päivittäin pohdin koko imetyksen lopettamista. Ja sitä en kuitenkaan haluaisi.
t: ap
rintaraivareita taitaa saada, meillä auttoi pimeä imetyspaikka eriasennosta ns. kainaloimetys.