Haukkuuko miehesi sinua lastesi kuullen? tai sinä häntä?
Mun miehellä on tapana pienen sanaharkan tuoksinnassa alkaa solvaamaan kusipääksi, sairaaksi ym. Ja vielä useampaan otteeseen, että varmasti tulee lapsille selväksi. Ymmärrättehän, ainoa keino siis välttää tällaisia tilanteita - mutta eikö se ole epänormaalia, jos pitää olla varpaillaan?
-suruisa
Kommentit (4)
Musta on kurjaa, että kotona viljellään sellaisia sanoja kuin kusipää. Meidän perheessä sanomisia ei pyydetä anteeksi (tai siis minä pyydän).
-ap
vittu olet tyhmä. Haista vittua. Kuole pois!
Oli mitä hän käytti aina kun suuttui.
ei koskaan käyttänyt ennen kun lapsi syntyi. Sen jälkeen useammin ja useammin.
Yritin keskustella asiasta muttei hän tehnyt mitään väärin. Hänellä oli oikeus suuttua.
Se oli yksi syy miksi erosin hänestä kun vauva oli 10 kk. En halunut, että lapsi kasvaa tuollaisessa perheessä ja lapsi hän olisi käyttäytynyt samalla tavalla mua kohtaan. Pieni tekee niin kun näkee muut tekevän...
Koska ihminen ei ole tyhmä vaan hänen tekonsa!
Se että tekee virheen, väärin tai kiusaa niin se TEKO on väärä.
Ihminen on erehtyväinen ja virheistä pitäisi oppia.
En anna lapsieni haukkua muita. Töissäkin olen kertonut kiusaajasta työnantajalle, joka sai loppupelissä kenkää. Eli samat pelisäännöt kuuluu lapsille ja aikuisille.
Sama jos sanot lapselle ettei saa valehdella, lyödä niin nämä on kielletty myös vanhemmilta.
Te olette esimerkki. Riidat on hyvä asia! Mutta ei haukkuminen ja nimittely kuulu järkevään aikuisuuteen: et voi työnantajaasikaan tai poliisia, ketään alkaa haukkumaan miten lystää jos pinna palaa!
Tarttee saada työvälineitä miten itseään ilmasee. Pitää oppia kuuntelemaan ja kunnioittamaan toista, vaikka sen toisen mielipide tai teko olisikin omasta mielestä outo.
Anteeksi pitää pyytää pahoja sanojaan ja tekojaan. Lapsellekin tämä opetetaan. Ei aikuinen ole yhtään sen yläpuolella.
Kuulostaa valtataistelulta jos tyhmätellään ja jätetään anteeksi pyytämättä.
Jos kaksi riitelee, kumpikin on hankala.
Jos kaksi haluaa olla toisilleen reiluja ja tasavertasia niin pyritään tekemään kompromissi tai toinen luovuttaa koska se toinen on oikeassa, joskus taas toinen oikeassa.
Te olette vanhempina vastuussa lapsenne tolvailuista aina 15- vuotiaaseen saakka. Ajattele mitä kaikkea kamalaa se ehtii tekemään josta olet vaikka rikosoikeudellisesti vastuussa jos se rikkoo, haukkuu toisia/omaisuutta?
Kyllä pitää ottaa vastuu sanoistaan ja teoistaan. Ei ketään saa haukkua!
Tälläsistä perheistäkö ne nuoret tulee joissa vanhemmat ei ota vastuuta omasta aikuisuudestakaan ja lopputulos on että lapset jää tuuliajolle eikä osaa käydä riitoja rakentavasti läpi?
vaan rivien välistä.