Helsingin röyhkeät kerjäläiset
Täytyy varmaan ryhtyä kulkemaan kaulassa lappu, jossa lukee, en osta mitään, en anna rahaa mihinkään.
Helsingissä ei voi missään enää kulkea rauhassa ilman, että joku tulee jotain kerjäämään. Röyhkeästi eilen minulta tultiin kerjäämään rahaa ruokakaupan hyllyjen välissä Kampissa ja rautatieaseman kahvilassakin kiersi mies joka pöydässä kerjuulla. Ja lopulta meni kolikkosaaliineen pelaamaan viereiseen pokeripöytään...
Ja feissarit sitten vielä erikseen.
Ihminen raataa niska limassa, että saa edes jotain palkkaa. Ja sitten joka suunnasta joku yrittää hyötyä siitä. Puhelinmyyjistä alkaen. Olen TOSI kyllästynyt.
Tämä tilanne on johtanut siihen, että jos joku tulee minulle julkisella paikalla puhumaan, niin en katso edes päin. Kävelen vaan tylysti ohi. Kuitenkin on taas joku, joka ruinaa jotain. Ja sitten poden huonoa omaatuntoa, kun kysyjähän on saattanut tarvita vaikka neuvoa löytääkseen jonkun paikan, tms..
Kommentit (30)
Olin lasten kanssa rautatieasemalla. Väsynyt kuopus (6kk) huusi kurkku punaisena, yritin sitä siinä syöttää, lohduttaa, ihan mitä tahansa pitääkseni sen tyytyväisenä. Siihen tunki sitten tällainen rääsyläinen joka rupesi paasaamaan että "please help! No problem, no romania; moldovia. Jesus for you and children". Huoh. Siinä tilanteessa oli vitutuskäyrä niin korkealla että teki mieli sanoa pahasti mutta sanoin kyllä ihan kiltisti vain että "no no". Kyllä se siitä sitten älysi hetken päästälähteä.
Vittu sanon minä.
ettet halua auttaa kerjäläistä, ja mikä vielä pahempaa, et halua osallistua keräyksiin tai muuten tukea hyviä asioita. Laita feissareita varten lappu kaulaan "itsekäs ja ahne hyväosainen"
Laita feissareita varten lappu kaulaan "itsekäs ja ahne hyväosainen"
Itsekin tuen mielelläni monia feissareiden taustalla olevia järjestöjä, mutten tasan tarkkaan liity yhdenkään niistä kannattajaksi feissarin kautta.
Syitä ovat etupäässä feissareiden röyhkeys, se, että mieluummin tuen järjestöjä, jotka eivät haaskaa rahojaan feissareiden palkkaamiseen ja kouluttamiseen sekä etenkin ikävät kokemukset siitä yhdestä kerrasta, kun liityin kannattajajäseneksi feissarin kautta. Minua pissittiin silmään ihan urakalla alusta asti ja vielä senkin jälkeen, kun olin jäsenyyden irtisanonut. Never again.
Jos joku lähestyy minua kaupallisessa tarkoituksessa julkisella paikalla, kieltäydyn ensin ystävällisesti ja sitten kärkevämmin, jos ei mene viesti perille. Joissakin tapauksissa (kuten todelliset kerjäläiset) en sano mitään, jätän huomiotta.
Suomessa on maailman korkein kokonaisverotus. Kyllä niiden verorahojen on riitettävä, valtiohan jo tukee kaikenmaailman hyväntekeväisyysjuttuja.
Verojen kautta tuen jo tätä yhteiskuntaa ja sen huono-osaisia. Missä menee raja?
Lisäksi autan vanhoja isovanhempiani, käytännössä ja myös taloudellisesti. Viimeksi ostettiin sukulaisten kanssa mummolle 2000 euron kuulolaite, että voi käydä kirkossa. Yhteiskunnalta kun hän sai vain kuulolaitteen, joka ei tue induktiosilmukkaa eli julkisissa tilaisuuksissa ei kuulisi mitään.
Mielestäni olen osani tehnyt. Ilman keräyksiä.
En ikinä anna mitään järjestöille, jotka käyttävät feissareita. Haluan kulkea kaupungilla rauhassa ja jos on jokin tarkoitus johon haluan antaa rahaa, teen sen ilman ruinaamistakin.
Koko kerjuuhomma on järjestettyä toimintaa ja jotkut hölömöt antaa niille vielä kolikoita, häpeäisivät!!!!
Näin Aleksin kulmassa, kun maassa istuvan nuoren kerjäläismiehen työaika tuli täyteen: paikalle tuli pitkähameinen vanhempi nainen ja tää nuori mies kainalosauvoineen nousi itse maasta ja lähti reippaasti kävelemään pois... jätti sauvat naiselle.
Näiden myötä mm. taskuvarkaudet ja myymälävarkaudet vaan lisääntyvät. He käyttävät törkeästi hyväkseen Suomen hidasta ulkomaalaisvirastotoimintaa..
Mutta joo, rasistiksihan tässä pian leimautuu ja joutuu oikeuden eteen maksumieheksi näistä jutuista.
Minä olen sen näköinen että saan kulkea rauhassa.
Kaukaa olemuksesta jo paistaa että tuo käskee kovalla äänellä painumaan vittuun jos tullaan häiritsemään...
Suosittelen teillekin!
Palkkaahan ne puhelinmyyjätkin yrittävät itselleen saada. Että siinä mielessä heidän rinnastamisensa Romanian kerjäläisiin on väärin.
Palkkaahan ne puhelinmyyjätkin yrittävät itselleen saada. Että siinä mielessä heidän rinnastamisensa Romanian kerjäläisiin on väärin.
Kyllä Romanian kerjäläistä arvostan korkeammalle kuin puhelinhuijaria.
Ennen istuivat siivosti ja hiljaa purkkinsa vieressä, nyt ahdistelevat ratikkapysäkillä odottavia ihmisiä käsi ojossa.
Feissaritkin ovat raivostuttavia, mutta erityisesti riepoo nämä Kampin kauppakeskukseen pesiytyneet yrittäjät, jotka hokevat "may I talk with you for one minute" ja kauppaavat jotain hiustenhoitotuotteita tai mitälie kuolleen meren suolaa.
Ennen istuivat siivosti ja hiljaa purkkinsa vieressä, nyt ahdistelevat ratikkapysäkillä odottavia ihmisiä käsi ojossa.
Feissaritkin ovat raivostuttavia, mutta erityisesti riepoo nämä Kampin kauppakeskukseen pesiytyneet yrittäjät, jotka hokevat "may I talk with you for one minute" ja kauppaavat jotain hiustenhoitotuotteita tai mitälie kuolleen meren suolaa.
Toivottavasti sun mocca lattes ei ihan kamalalta maistu shoppailureissulla, vaikka joudutkin kokemaan aina noin kamalia asioita siellä.
Mua häiritsee, että ne ovat rantautuneet tänne pelkkää röyhkeyttään. Huhu on kiertänyt, että täällä jotkut tekopyhät antaa sulle 2€ kadulla.
Huvittaa, että ruoka/tavara ei kelpaa, vaan aletaan hokea:"Money only, money only..." Sit mennään Mäkkäriin ostaa tuplajuustot. Säästäisivät matkalippuihin kotiin.
monet vähäosaisemmat tai itse kovia kokeneet halusivat auttaa toisia ja olivat kiinnostuneita tukemaan hyvää työtä. Jotkut tosiaan halusivat osallistua minimipanoksella vaikka tiukkaa olisi tehnyt.
Sitten tyypit joilla oli merkkivaatteet, salkut ja kilsan päähän näkyvä status kulkivat nenä pystyssä ohi. Kyllä siinä alkoi ihmetyttää kahtiajako.
Kenellekkään kerjäläiselle ei pidä antaa rahaa, jos antaa jotain, osta ruokaa. Raha saattaa mennä ihan muualle kun pitäs. En ole ikinä rahaa antanu, ruokaa sen sijaan olen, ja jos kerjäinen siitä suuttuu niin tietää että mikä sen tarkoitus sit oli (painostus kerjäläisyyteen voi tietty tulla 'ylemmältä' taholta, joten se voi myös olla järjestäutynyttä kerjuuta, valitettavasti.
Koko kerjuuhomma on järjestettyä toimintaa ja jotkut hölömöt antaa niille vielä kolikoita, häpeäisivät!!!!
Näin Aleksin kulmassa, kun maassa istuvan nuoren kerjäläismiehen työaika tuli täyteen: paikalle tuli pitkähameinen vanhempi nainen ja tää nuori mies kainalosauvoineen nousi itse maasta ja lähti reippaasti kävelemään pois... jätti sauvat naiselle.
Näiden myötä mm. taskuvarkaudet ja myymälävarkaudet vaan lisääntyvät. He käyttävät törkeästi hyväkseen Suomen hidasta ulkomaalaisvirastotoimintaa..
Mutta joo, rasistiksihan tässä pian leimautuu ja joutuu oikeuden eteen maksumieheksi näistä jutuista.
romanialaisia(?) aiheuttamassa epäjärjestystä eli varastamassa ihmisten lompakoita. Olen alkanut vältellä sitä kauppaa. En todellakaan anna näille valekerjäläisille rahaa. Lähtisivät kotiinsa ja pian.
Mua häiritsee, että ne ovat rantautuneet tänne pelkkää röyhkeyttään. Huhu on kiertänyt, että täällä jotkut tekopyhät antaa sulle 2€ kadulla.
Huvittaa, että ruoka/tavara ei kelpaa, vaan aletaan hokea:"Money only, money only..." Sit mennään Mäkkäriin ostaa tuplajuustot. Säästäisivät matkalippuihin kotiin.
ei minulla ole niitä raha kovin usein ostaa, vaikka työssä käynkin. Eli eivät todellakaan ole rahan tarpeessa.
Itse avustin aikanani erästä järjestöä minimipanoksella (liityin feissarin kautta). Heti alusta lähtien minua painostettiin järjestön taholta nostamaan summaa, vaikka olin vähävarainen opiskelija ja ilmaisin sen erittäin selvästi (kuukausittain maksamani summa vastasi noin viikon ruokabudjettiani). Silti tämä painostus jatkui, tuli jatkuvasti kirjeitä ja puheluja, joissa pyydettiin lisää rahaa. Kun lopulta sain tästä tarpeekseni ja irtisanoin jäsenyyden, minulta suoraveloitettiin summia vielä kuukausia irtisanomisen jälkeen. Jouduin reklamoimaan näistä ja pitkin hampain maksoivat rahat takaisin, edelleen syyllistäen ("Eiköhän meidän suojelukohteet tarvitsis näitä rahoja enemmän kuin sinä").
Miksi järjestöt toimivat näin? Miksi feissarit suostuvat edustamaan tällaisia järjestöjä? Kun tämän saman järjestön edustaja tuli taas feissaroimaan minua ja kerroin hänelle negatiivisista kokemuksistani, hän tuhahti ja sanoi, ettei se kai ketään niin haittaa, jos tulee vähän postia ja puheluja. Eli ilmeisesti kyseessä on ihan normaali toimintamenetelmä. Voiko tällaista työtä tehdä hyvillä mielin?
Itse avustin aikanani erästä järjestöä minimipanoksella (liityin feissarin kautta). Heti alusta lähtien minua painostettiin järjestön taholta nostamaan summaa, vaikka olin vähävarainen opiskelija ja ilmaisin sen erittäin selvästi (kuukausittain maksamani summa vastasi noin viikon ruokabudjettiani). Silti tämä painostus jatkui, tuli jatkuvasti kirjeitä ja puheluja, joissa pyydettiin lisää rahaa. Kun lopulta sain tästä tarpeekseni ja irtisanoin jäsenyyden, minulta suoraveloitettiin summia vielä kuukausia irtisanomisen jälkeen. Jouduin reklamoimaan näistä ja pitkin hampain maksoivat rahat takaisin, edelleen syyllistäen ("Eiköhän meidän suojelukohteet tarvitsis näitä rahoja enemmän kuin sinä").
ja minulla on kummilapsi Intiassa, luovutan myös verta, mutta Romanian kerjäläisille en anna yhtään mitään. Eu-alueelta tulevan on ihan mahdollista hakea täältä töitä niinkuin muidenkin siirtolaisten, ja maksaa siitä myös veroja. Kuvitteletteko että ne tänne lentää ihan omilla varoillaan, jos ovat aidosti köyhiä? Ei, organisoitua toimintaa se on ja mielestäni verrattavissa ihmiskauppaan. Kerjäläistä ei auteta rahaa antamalla. Se vain kannustaa kerjäämiseen ja löysään elämäntapaan. Ja ne rahat menee niille, jotka ne tänne kuskasi.
pitää myös lompakostaan kiinni ettei se lähde samalla...