Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko 9-10 kk vanhat vauvanne heräilevät yöllä?

22.10.2009 |

Minun juuri 9 kk täyttänyt vauvani herää parhaina öinä vain neljä kertaa, usein kuitenkin 30min-1 h välein. Rankkaa on.

Vauva on moniallerginen ja hänellä on vaikea silent refluksi. Ruokavaliossa tällä hetkellä vain kolme raaka-ainetta + apteekin erikoiskorvike. = (

Olisi kiinnostavaa tietää, miten terveet vauvat nukkuvat tässä iässä.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 10kk vauva ei yleensä heräile yöllä ollenkaan, joskus saattaa kuulua jotain ääntä ja tarvii tutin laittamista suuhun, muttei varsinaisesti herää. On siis terve ja allergiaton vauva, sekä aina ollut hyvä nukkuja. Kaverilla taas suht samanikäinen herää sen kerran tai kaks, eli yksilöllistä kyllä on.

Vierailija
2/31 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kuukautta on nukkunut yöt yleensä neljä kertaa heräten. Terve tyttö on, mutta jostain syystä heräilee ja tutin laitto yleensä auttaa. Annan maitoa vasta aamuyöllä 5-6 maissa ja otan viereen nukkumaan.

Tuntuu jotenkin liikkuminen ainakin häiritsevän unta, viime yönäkin istua törötti kun heräs. Ja saattaa olla tunninkin hereillä/torkkua keskellä yötä.

Toivottavasti pian heräilyt menis ohi, tartteis pikkuhiljaa kunnon unipätkän myös itsekin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta moniallerginen poika täällä ja meillä myös heräillään yöllä useampaan otteeseen.

Meillä herätään "ihan muuten",mutta allergia vaikuttaa kyllä myös,kutiaa ja mahaa vääntää (eli siis silent refluksia epäillään ja lisäksi jos on uutta kokeiltu ja ei sovi niin massussa usein myös kiertää).

Suu tississä nukkuisi rauhallisemmin mutteihän siihenkään voi totuttaa :(

Vierailija
4/31 |
23.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää 4-8 kertaa yössä. Unikoulusta on nyt taukoo ku ei jaksanu sitäkään ku kaks viikkoo kokeilla. Unikoulu auttoi siihen,että tissiä ei sillon syöty ku 1-2 kertaa yössä, mut herättiin ihan yhtä monesti.

Liikkuminen on täälläkin mun veikkauksien mukkaan se yölevottomuuden syy. Ja tottumus heräämiseen sata kertaa yössä tissille.

Jos jaksais kohta taas unikoulua kokeilla.

Jaksamista Annianni ja muutkin heräilevien lapsien vanhemmat.

5/31 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei yleensä heräillä yöllä ollenkaan. Ja ihan terve vauva on. Unet parani huimasti, kun alettiin nukuttamaan vauvaa mahallaan. Ennenkin sitä nukkui yöt ihan ok, mutta heräsi jo tosi aikaisin. Nyt nukkuu pääsääntöisesti 20:30 - 7:30. Toki vaihtelua on ajoissa. Ja joskus herää kerran yössä vähän kitisemään, mutta pepulle taputtelu auttaa nopsaan takaisin uneen =) Yösyötöt on loppunut n. 8 kk iässä kokonaan.

Vierailija
6/31 |
26.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä terve tyttö,joka alkoi nukkumaan yöt heräämättä 6,5 kk eteenpäin. Aluksi unet olivat 10 h pituisia,nykyään 12-13 h.

Kuulostaa tosi rankalta tuo teidän tilanne. Toivottavasti saatte apua,eihän unetta jaksa lasta hoitaa!

Vierailija
7/31 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö on nyt reilun 9kk ja viikon, heräilee kerran yössä, jolloin syö 200ml maitoa.

Paljon jaksamisia teille.

Vierailija
8/31 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika herää 2-3 x yössä. Aiemmin heräsi vain kerran, mutta nyt 8 kk:n ikäisenä herää useammin. Mietinkin juuri, miten pääsisin yösyötöistä eroon. Viime yönä, kun en heti syöttänyt, vauva huusi tunnin putkeen. Syliin otettaessa repi mun hiuksia, kynsi mun naamaa, takoi pienillä nyrkeillään ja potki kuin mikä. Lopulta huomasin, että pienen vatsa kurisi ja syötin reppanan. Poika nukahti heti. En tiedä, miten edetä. Tankattiin kyllä illalla kunnolla ruokaa, mutta selvästi oli poika yöllä nälkäinen. Muut yöheräämiset ovat ehkä tapaheräämisiä, mutta itse en jaksa toista valvomista "vihaisen" vauvan kanssa. Menenkö siis ojasta allikkoon? Tulee vaan mieleen kauhutapaukset à la style Jo Foster. Ideoita?

9/31 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 7 kk ikäinen poika, käsittääkseni terve.

Herää normiyössä 5 kertaa, josku enemmänkin. Nukahtaa yleensä maitoon. Vieroitti itsensä tutista ja tissistä 4 kk:n ikäisenä.

Olen koittanut tassutella, huonoin tuloksin. poika raivostuu ja huutaa entistä kovemmin, ottaa kauheat kierrokset.

Vaikeuksia myös nukahtaa illalla, nukahtaa lopulta puolilta öin tiukkaan syliin ja lauluun. Joskus herää yöllä tunniksi riehumaan. Päivisin saattaa nukkua useammankin tunnin putkeenja nukahtaa yleensä itsekseen.

Olen koittanut rutiineja, yöriepua, tuttia, unileluja yms. yms. ei ole auttanut.

Poika on muutenkin vilkas ja harjoittelee jo tukea vasten kävelyä, öisin koikkelehtii sängyssä.

Jos jätän pinnikseen, nousee seisomaan ja huutaa vaikka tunnin. Muut kuin vanhemmat saattaa saada helpommin nukkumaan, mutta voi huutaa sittenkin.

Parhaiten nukkuu aamulla, tänään esim pisin pätkä 7.30-10.00.

Juo pullosta muutaman imaisun paitsi kerran yössä 2 dl.

Muutetaan kuukauden päästä ja sitten siirretään omaan huoneeseen - ja koitetaan unikoulua.

Juu, unta tarvis. Pakko yrittää vuorotella miehen kanssa, vaikka usein herätään kyllä kaikki.

Tsemppiä meille!

Vierailija
10/31 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terve tuon pojan pitäisi olla :-) ja silti heräilee sen 5-6 kertaa yössä ja kahdesti annetaan maitoa 125ml. Meilläkin suurin tekijä varmaan liikkuminen. On nyt 7½ kk ja kova kiire on kävelemään

jaksamista siis teille, uni olisi kiva asia

Vierailija
11/31 |
19.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika herää 2-3 x yössä. Aiemmin heräsi vain kerran, mutta nyt 8 kk:n ikäisenä herää useammin. Mietinkin juuri, miten pääsisin yösyötöistä eroon. Viime yönä, kun en heti syöttänyt, vauva huusi tunnin putkeen. Syliin otettaessa repi mun hiuksia, kynsi mun naamaa, takoi pienillä nyrkeillään ja potki kuin mikä. Lopulta huomasin, että pienen vatsa kurisi ja syötin reppanan. Poika nukahti heti. En tiedä, miten edetä. Tankattiin kyllä illalla kunnolla ruokaa, mutta selvästi oli poika yöllä nälkäinen. Muut yöheräämiset ovat ehkä tapaheräämisiä, mutta itse en jaksa toista valvomista "vihaisen" vauvan kanssa. Menenkö siis ojasta allikkoon? Tulee vaan mieleen kauhutapaukset à la style Jo Foster. Ideoita?

Ihan kuin meidän 8kk tyttö - repii hiuksia, kynsii naamaa, takoo nyrkeillä ja potkii ja sätkii! (Hiemanhan tuo on ärsyttävää, mutta rupesi silti naurattamaan, kun Unnun tekstiä luin :D Niin samanlaista!) Silloin ei auta muu kuin syöttäminen.

Imetän enää kerran vuorokaudessa, yöllä. Tänään meni aamuun asti - tissittely 6:30, kun yritin saada tyttöä nukkumaan pidemään ;) Ei onnistunut... (Tuttipullolle kun opittiin vasta 2 viikkoa sitten! Tuttia ei ole suostunut syömäänkään.) Nyt mennään siis kahdella yösyönnillä - toisella kertaa tissit, toisella desi pullosta.

Paljon pahemminkin on ollut, joten nyt ajattelin vaan edetä hissukseen. Ensin otan tavoitteeksi lopettaa imetyksen kokonaan, jolloin jäisi vain se yksi syöntikerta per yö (pullosta). Ja sillä yhdellä yösyönnillä saa mennä mun puolesta jonkun aikaa, en millään jaksa tosiaan sen sätkivän neidin kanssa tapella puolta yötä - helpommalla pääsee itse, kun hakee suosiolla pullon ;)

Unikouluakin vois kokeilla, mutta minunkin mielestä tytöllä on selvästi nälkä ?!? Vaikka tankkaa myös illalla ensin kaurapuuroa hed.soseella (n.desi) ja juuri ennen unia desin velliä. Ja muutenkin syö hyvin päivällä (aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro). Tämän ikäisen pitäisi juu pärjätä yö syömättä, mutta kovin hän aamuyöstä (klo 4-5) nälkäiselle vaikuttaa... Muilla heräämisillä (niitä tulee alkuyöstä aika monta, jopa 3-6), kun rauhoittuu heti syliin nostamisella, ja voi laskea saman tien sänkyyn takaisin.

En tiedä... Kyllä kai nämä yöheräämiset joskus vähenee....... Esikoinen vajaa 3, ja hänkin vielä toisinaan kävelee sänkyymme öisin. Että ehkä meillä on vaan huonoja nukkujia ;)

Jaksamisia kaikille!

Vierailija
12/31 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 10 kk:n ikäinen terve tyttö, joka heräilee öisin 2-10 kertaa, riippuen aivan yöstä. Yleensä rauhottuu kyllä äkkiä kun vähän pyllystä hytkyttää ja hyssyttää, että sen puolesta periaatteessa hyvin vähällä päästään yöheräilyjen osalta mutta pahimpina öinä 10 kertaa hyssyttely tuntuu aika paljolta ja väsyttävältä. Tyttö ei enää syö öisin, ei ole syöny enää pariin kuukauteen, joka ehkä vähän helpotti heräilyjä. Tuttia ei ole syönyt öisin pariin viikkoon, joka autto kaikkein eniten. Tosin päiväunille sitä ei saa ilman tuttia, vinkkejä otetaan vastaan miten se tapahtuu :) Mut joo, tulin täältä ettimään vastauksia heräilyihin mut kuulostaa olevan muillakin samoja ongelmia.. Itse olen pähkäillyt samaa kuin muutkin että taitaa liikkuminen vaikuttaa ja tehdä öisinkin levottomaksi. Olisko jollain hyviä vinkkejä miten lapsen vois opettaa nukahtamaan itsekseen? Meillä iltavelli juodaan sylissä ja sen jälkeen nukutetaan omaan sänkyyn ja nukahtaminen käy helposti. Mutta miten lapsen sais yöllä jatkamaan unia itekseen? Meillä lapsi nukkuu omassa sängyssä, josta toinen laita otettu pois, meidän sängyn vieressä ihan sen takia ku on helpompaa se yöllä rauhotella. Onkohan siitä haittaa? Toisaalta tuntuu, että onko järkeä nukuttaa omaan sänkyyn ja menettää ne vähäsetki yöunet ku ravaa lapsen ja oman huoneen väliä.. Kenpä tietäis sen :)

Jaksamisia meille kaikille!

Mukavaa vuoden vaihdetta!

Vierailija
13/31 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin meidän 8kk tyttö - repii hiuksia, kynsii naamaa, takoo nyrkeillä ja potkii ja sätkii! (Hiemanhan tuo on ärsyttävää, mutta rupesi silti naurattamaan, kun Unnun tekstiä luin :D Niin samanlaista!) Silloin ei auta muu kuin syöttäminen.

Imetän enää kerran vuorokaudessa, yöllä. Tänään meni aamuun asti - tissittely 6:30, kun yritin saada tyttöä nukkumaan pidemään ;) Ei onnistunut... (Tuttipullolle kun opittiin vasta 2 viikkoa sitten! Tuttia ei ole suostunut syömäänkään.) Nyt mennään siis kahdella yösyönnillä - toisella kertaa tissit, toisella desi pullosta.

Paljon pahemminkin on ollut, joten nyt ajattelin vaan edetä hissukseen. Ensin otan tavoitteeksi lopettaa imetyksen kokonaan, jolloin jäisi vain se yksi syöntikerta per yö (pullosta). Ja sillä yhdellä yösyönnillä saa mennä mun puolesta jonkun aikaa, en millään jaksa tosiaan sen sätkivän neidin kanssa tapella puolta yötä - helpommalla pääsee itse, kun hakee suosiolla pullon ;)

Unikouluakin vois kokeilla, mutta minunkin mielestä tytöllä on selvästi nälkä ?!? Vaikka tankkaa myös illalla ensin kaurapuuroa hed.soseella (n.desi) ja juuri ennen unia desin velliä. Ja muutenkin syö hyvin päivällä (aamupuuro, lounas, välipala, päivällinen, iltapuuro). Tämän ikäisen pitäisi juu pärjätä yö syömättä, mutta kovin hän aamuyöstä (klo 4-5) nälkäiselle vaikuttaa... Muilla heräämisillä (niitä tulee alkuyöstä aika monta, jopa 3-6), kun rauhoittuu heti syliin nostamisella, ja voi laskea saman tien sänkyyn takaisin.

En tiedä... Kyllä kai nämä yöheräämiset joskus vähenee....... Esikoinen vajaa 3, ja hänkin vielä toisinaan kävelee sänkyymme öisin. Että ehkä meillä on vaan huonoja nukkujia ;)

Jaksamisia kaikille!

Nyt, kun tulen tätä tänne hehkuttamaan, varmaan loppuu hyvät yöt ;)

Mutta siis: meillä tyttö oppi nukkumaan isin kanssa "suoritetun" unikoulun jälkeen yöt kokonaan! (Klo 20-06.)

Välillä saattaa herätä pikkaisen itkaisemaan, muttei siihen tarvitse reagoida mitenkään (tuttiakaan kun ei ole oppinut syömään, niin ei tarvitse sitäkään etsiä *huh*).

Viime yönä hain desin maitoa 3:30, kun ei muuten rauhoittunut, ja nukahtikin sitten heti uudestaan. Mutta pääsääntöisesti yöt menevät nyt nukkuen!!! En voi uskoa tätä... 3 yötä se vaati: isi paijaili ja hyssytteli huutavaa tyttöä, kun äiti "kärvisteli" olohuoneessa sohvalla... Eka yö pahin (eikä sekään oikeasti edes ollut paha, n. 3 huutokonserttia!), toisena yönä helpotti, ja kolmantena jo taisi nukkua.

Ja nyt meillä NUKUTAAAAN!!! Tyttöä ei siis jätetty yksin huutamaan, vaan isi oli koko ajan vieressä. Ei vaan nostanut syliin kuin ihan viimeisenä keinona hetkeksi. Kaiken alku on, että tyttö oppi nukahtamaan itse omaan sänkyyn. Alkuun piti odottaa vieressä, että uni tulee, nyt riittää, että kippaa neidin petiin :)

Ihan uskomatonta... Täytyy vain toivoa, että näin jatkuisikin. Edessä kuitenkin on vielä jossakin vaiheessa tytön siirtäminen omaan huoneeseen - nyt nukkuu omassa sängyssään meidän makuuhuoneessa.

Mutta tsempityksenä kaikille: tällainen pehmoinen unikoulu isin kanssa kannattaa kokeilla! :)

Vierailija
14/31 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lisäys vielä:

Sen takia tytön itkuun ei tarvitse mitenkään reagoida, koska yöllä hänelle riittää vilkaisu äidin ja isin sänkyyn, jolloin itku loppuu kuin seinään, ja kuuluu pieni huokaus pään painuessa tyynyyn

Vierailija
15/31 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppiiko tätä ikinä?!?

Eli ÄLÄ HEHKUTA HYVIN MENNEITÄ ASIOITA... Oli viime yö nimittäin unikoulun jälkeen huonoin. Tyttö heräsi kolmesti, joista kahdella kerralla piti hakea ihan maitoa, yhdellä kerralla nostaa hetkeksi syliin... *huoh*

Taitaa tosin olla kipeäksi tulossa, johtui varmaan siitä...

Mutta ei siis kannata hehkuttaa ;)

Vierailija
16/31 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko Temmi kysyä, että kuinka te opetitte lapsen nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn? Meillä jos tytön jättää omaan sänkyyn yksikseen nukahtamaan niin se vaan siellä hilluu ja roikkuu reunoissa :)

Vierailija
17/31 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös tyttö hilluu ja roikkuu sängyn reunoissa kun pitäis mennä nukkumaan...Ylensä se kuitenkin jonkun ajan päästä (nykyään suht pian) nukahtaa itsekseen sen jälkeen kun on hetken saanut "roikkua". Sen jälkeen kun iltasatu luettu/ laulettu ja toivotettu hyvät yöt tytölle niin annetaan sen itsekseen nukahtaa (mennään pois huoneesta)...Joskus täytyy mennä vielä kerran tassuttelemaan ja sanomaan "hyvää yötä - nyt on aika nukkua", jos roikkuminen menee ihan överiks ;D

Vierailija
18/31 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, no pitääpä itelläki kokeilla ja antaa sen siellä rauhassa meuhata :) Nyt näyttäis hampaita tulevan ylös, paistaa jo ikenistä läpi muttei ihan vielä puhjennu. Kuhan ne saadaan työstettyä niin voidaan taas toivottavasti palata normaali öihin ja kokeilla uusia juttuja.

Vierailija
19/31 |
02.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sen unikoulun aikana senkin tytölle opetti. Meilläkin keikutaan ja vaikka mitä sängyssä, mutta lopulta uni alkaa tulla, jolloin riehuminen vaihtuu itkuksi ("ottakaa syliin...").

Tällöin mies vain kippaa aina tytön takaisin makuuasentoon, ja teki tämän MONEN monta kertaa, kunnes lopulta sinne jäi ja nukahti.

Seuraavana iltana sama, ja nyt pääsi jo vähän vähemmällä.

Ja taas kolmantena sama.

Neljäntenä taisi jo melkein jäädä sinne, tai ainakin riehumisen jälkeen alkaa nukkumaan eikä itkemään :)

Useimmiten tarvitsee kuitenkin jonkun siihen lähelle, kun nukahtaa - riippuu ihan, kuinka väsynyt on nukkumaan mennessään... Tänään nukahti jo melkein pullolle, niin tarvitsi vain peitellä sänkyyn ja toivottaa hyvät yöt. Tyttö katsahti minuun, huokasi syvään ja painoi silmät kiinni.

Mutta kyllä se neiti kaiken kokeilee, ettei vaaaaan tarttis olla missään/koskaan/milloinkaan yksin, ja saisi mahdollisimman paljon palveluja ;)

On tää niin soutamista ja huopaamista tämä vauva-ajan nukkuminen... Niin paljon kaikki kehitysvaiheet, hampaan tulot yms. siihen vaikuttaa. Aina kun luulee olevansa "voitolla", niin jotain käy :)

No, kyllä ne sitten viimestään teini-iässä nukkuu, heh!

Vierailija
20/31 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutaanko teillä eri huoneissa vai omassa huoneessa. Oon tosiaan miettiny, et pitäiskö taas kokeilla omaa huonetta josko siitä tällä kertaa olis apua. Onhan tämä semmosta pähkäilyä, että välistä tekis mieli jo luovuttaa tai tilata joku muu ratkasemaan asian :) Välillä kun menee hyvin useampi yö niin sitä ajattelee, että ehkä tämä sittenki sujuu ihan omalla painollaan ja ilman suurempia konsteja. Yksikin huono yö saa taas miettimään et missä mättää. Tosiaan ku aina tuntuu tulevan jotain joka sekottaa pakan ja kääntää kuviot nurinkurin. Toinen lapsi on tulossa heinäkuussä, et sinäänsä olis ihan lohduttavaa et vanhempi siihen mennessä nukkuis hyvin. Kahden huonosti nukkujan kans saattaa olla jo rankempaa. Pitää toivoa parasta ja luottaa siihen että joskus vielä saa nukkua :)