Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko työsi oppimiseen menee aikaa/kauanko sinulta meni aikaa oppia ensimmäinen työsi

Vierailija
20.10.2009 |

Jos siis vastavalmistunut koulun penkiltä tuleva tulisi nykyiseen tehtävääsi, kauanko kestäisi että hän voisi itsenäisesti hoitaa työsi. Ei siis ehkä maailman parhaalla ammattitaidolla vielä siinä vaiheessa, mutta siis siten, että kykenee tehtävän hoitamaan siten, kun "ensikertalainen" sen hoitaa.

Oma ensimmäinen työni opiskelujen jälkeen vei noin 2-3 vuotta, ennenkuin sen olisi oppinut itsenäisesti hoitamaan. Sain tehtäväkseni "sen helpomman prosessin". Se vaativampi olisi vienyt noin 4 vuotta.

Koulutukseni on DI

Ensimmäinen tehtäväni oli myynti-insinööri.

Nykyistä tehtävääni taas ei voi hoitaa koulun penkiltä tullut ihminen, se ei ole mitenkään mahdollista.

Mikä on teidän koulutuksenne ja mikä oli ensimmäinen "kunnon työpaikkanne", opiskeluiden jälkeen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös DI, asiantuntijatehtävissä it-alalla. Uutta tulee koko ajan enemmän kuin ehdin ottaa haltuun. Olen joutunut hyväksymään sen, etten kaikkea voi osata ja on pakko riittää, että tietää mistä asiat voi selvittää.

Vierailija
2/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö siis ole vielä kertaakaan itsenäisesti tehnyt yhtään "kokonaista omaa työtä" itse. Edelleenkö siis esimiehesi opettaa sinulle asioita, jotta voisit ensimmäistä kertaa hoitaa työsi itsenäisesti.

Emmehän me koskaan tule työssämme valmiiksi, mutta tarkoitin sitä, että ensimmäistä kertaa voi teoriassa hoitaa itsenäisesti sen, johon alunperin on taloon palkattu ja jota olisi tarkoitus sitten jatkossa tehdä.

Olen myös DI, asiantuntijatehtävissä it-alalla. Uutta tulee koko ajan enemmän kuin ehdin ottaa haltuun. Olen joutunut hyväksymään sen, etten kaikkea voi osata ja on pakko riittää, että tietää mistä asiat voi selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen oppii parissa tunnissa joten kuten, siis tekniikkapuolen. Mutta sekin on sellainen asia, joka vuosien varrella hioutuu koko ajan paremmaksi ja paremmaksi.

Se toinen puoli työtä on sellainen, että se joko on ihmisessä tai sitten ei. Vaikka veivaisi vuositolkulla, ei tule hyväksi, ja joku on taas vuodessa jo aika rautainen.

Esiinnyn työkseni.

Vierailija
4/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo kirjoitin, koskaanhan ei olla valmiita ja totta on sekin, että toiset ovat luotuja tehtäviin joihin toiset eivät kykene koskaan. Jokainenhan hakeutuu/ajatuu itselleen sopivaan tehtävään. Se on sitä persoonallisuutta jne. Jokainenhan, niin kauan kun on motivaatiota, hioo omaa suoritustaan aina paremmaksi.

sen oppii parissa tunnissa joten kuten, siis tekniikkapuolen. Mutta sekin on sellainen asia, joka vuosien varrella hioutuu koko ajan paremmaksi ja paremmaksi.

Se toinen puoli työtä on sellainen, että se joko on ihmisessä tai sitten ei. Vaikka veivaisi vuositolkulla, ei tule hyväksi, ja joku on taas vuodessa jo aika rautainen.

Esiinnyn työkseni.

ap

Vierailija
5/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan puolella varsinkin softaa vääntäessä melkein aina joutuu jollekkin soittamaan tai kyselemään että miten vitussa tämä menee. Sitä asiaa vaan on yksinkertaisesti niin helvetisti. Jos sut on lähetetty yksin tehtaalle ja teet hommia puhelin korvalla koko päivän niin teetkö silloin itsenäisesti?

Joka tapauksessa mulla meni kettäsuunnittelu + käyttöönottohommissa pari vuotta ennenkuin yksin hoidin koko projektin.

Vierailija
6/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi hoitaa yksin. 10 ihmistä hoitaa vaatimusmäärittelyjä, 5 ihmistä hoitaa arkkitehtuuria, 40 ihmistä koodaa ja korjaa bugeja, 15 ihmistä testaa ja verifioi. Mukana myös joitakin satunnaisia ihmisiä. Isoja projekteja, ei mitään per-to-per hommaan asiakkaan kanssa, tekniikat ja vaatimukset vaihtuu koko ajan.

t. se it alan asiantuntija.

Vierailija
7/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, hengailitko ja lusmusit vaan 2-3v työpaikallasi siis ennenkuin aloit työnteon, vai mitä tarkoitat?

Mä opin oman nykyisen työni kahdessa päivässä. Kaksi päivää perehdyin toisen opastamana, sen jälkeen työskentelin oikeasti. Oppimista toki tuntuu olevan ihan rajattomasti vieläkin, neuvoa joutuu välillä jostain taholta kysymään, minä kun en ole mikään Jumala.

Vierailija
8/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen pörssiyhtiössä konsernilaskentaa. Yleensä näihin hommiin tullaan assistant controller -tehtävien kautta, joita tehdään ehkä muutama vuosi ja sen jälkeen vähitellen siirrytään tekemään itsenäisesti.

Luvut täytyy olla oikein, ei markkinoille voi antaa väärää tietoa. Mutta toisaalta tilintarkastajat katsovat luvut (ainakin isoimmat erät) läpi. Mutta eivät he missään tapauksessa kerkiä kaikkea tarkastamaan.

Mutta siis arvioisin, että pari vuotta menisi.

Ja sitten täytyy tietysti huomioida, että kaikki tällä alalla olevat kouluttautuu jatkuvasti, kun uusia säädöksiä ja tulkintoja tulee käyttöön jatkuvasti.

Vierailija
9/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhöni. Lainsäädäntö muuttuu ja ala on erittäin laaja.

Vierailija
10/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis ei olisi alalta työkokemusta opiskeluaikoina.

Olen toiminnanjohtaja, yleensä tähän työhön ei tulla vastavalmistuneena.

Vierailija
11/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tehnyt noin 10 vuotta suomalaisten säädösten mukaista laskentaa ennen kuin siirryin tekemään kansainvälisen tilinpäätöskäytännön mukaista konsernilaskentaa (joka on siis huomattavasti vaativampaa kuin suomalainen).

Vierailija
12/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin ensimmäinen työni niputti yhteen useiden eri osastojen toimintoja. Työni siis muodostui valmiiksi sitä mukaa kun useat kymmenet ihmiset saivat oman osuutensa valmiiksi. Heidän tekemää työtä en tietenkään osannut, käytin vain heidän tuloksiaan omassa työssäni, tapauskohtaisesti.

Tarkoitan siis vertailuna vaikka bussikuskiin. Tuntematta asiaa, uskoisin bussikuskin osaavan ajaa reittinsä heti, kun auton rattiin istahtaa. Toki siinä on varmasti muutakin opeteltavaa, mutta siis periaatteessa varsin nopeasti bussikuski osaa työnsä, eikä tarvitse esimieheltä kysyä kumpaan suuntaan risteyksestä käännytään.

Oma ensimmäinen työni siis edellytti 2-3 vuoden työskentelyn DI koulutuksen jälkeen, jotta kykeni ajamaan ensimmäisen bussivuoron ihan itse. Jos tällaista vertausta nyt saa käyttää.

Se että pitää neuvoa kysellä on siten asia erikseen, niinhän tapauskohtaisissa "räätälin hommissa" pitää aina tehdä.

Ajan siis takaa, että millaisiin tehtäviin ja millaisella koulutuksella ihmiset ovat ajautuneet. Olen tässä vuosien saatossa oppinut arvostamaan koulutustani ja työkokemustani entistä enemmän, kun olen huomannut, että vaikka nyt osaisinkin vastaavan kaltaiseen tehtävään pompata noin puolessa vuodessa, kun kokemusta on karttunut, niin varsin paljon on maailmassa työtehtäviä, joiden omaksuminen ei vie kovinkaan pitkään. (anteeksi lausehirviö).

ap, hengailitko ja lusmusit vaan 2-3v työpaikallasi siis ennenkuin aloit työnteon, vai mitä tarkoitat?

Mä opin oman nykyisen työni kahdessa päivässä. Kaksi päivää perehdyin toisen opastamana, sen jälkeen työskentelin oikeasti. Oppimista toki tuntuu olevan ihan rajattomasti vieläkin, neuvoa joutuu välillä jostain taholta kysymään, minä kun en ole mikään Jumala.

ap

Vierailija
13/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamaa vuotta.

Lainsääöntöhän muuttu ja kaikki muuttuvat ja ovat tapauskohtaisia ja omaksumaan joutuu/sa uutta.

Tarkoitan siis juuri sitä, että jotenkin periaatteesa osaisi tehdä oman määritellyn työtehtävänsä.

Itsekin sii saloittelin mynti-insinöörinä ja kun osaa homman edes jotenkuten, niin jatkosas voi saada "ihan omia casejä" ja "edetä" marginaalisella palkan korotuksella myyntipäälliköksi. Tällöin siis voi olla itse suoraan yhteydessä asiakkaaseen, koska työnantajan puolelta luotetaan, että olet/olen henkilö joka kykenee ymmärtämään ja reagoimaan kuulemansa/kuulemansa ja viedä aioita itsenäisesti eteenpäin, joskin tietysti organisaation avustamana

Teen pörssiyhtiössä konsernilaskentaa. Yleensä näihin hommiin tullaan assistant controller -tehtävien kautta, joita tehdään ehkä muutama vuosi ja sen jälkeen vähitellen siirrytään tekemään itsenäisesti.

Luvut täytyy olla oikein, ei markkinoille voi antaa väärää tietoa. Mutta toisaalta tilintarkastajat katsovat luvut (ainakin isoimmat erät) läpi. Mutta eivät he missään tapauksessa kerkiä kaikkea tarkastamaan.

Mutta siis arvioisin, että pari vuotta menisi.

Ja sitten täytyy tietysti huomioida, että kaikki tällä alalla olevat kouluttautuu jatkuvasti, kun uusia säädöksiä ja tulkintoja tulee käyttöön jatkuvasti.

ap

Vierailija
14/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyöritän ITSENÄISESTI (yksin) lounas-kahvilaa. Työn täydellisesti oppimiseen minulta (sesonkejen kartoittamiseen, ruuhkahuippujen ennakointiin, tilausrytmiin, asiakaskunnan tarpeiden kartoittamiseen, valikoiman suunnitteluun, laskutukseen jne.)meni noin. 4-5kk. ja olin ns. konkari.

Vierailija
15/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun työni voisi hoitaa joku varmaankin onnistuneesti muutaman tunnin opiskelulla.

Tutkimushommia uuden Internet -toiminnallisuuden standardoinnin toteutusta IETF määritysten mukaisesti.

Vierailija
16/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se itsenäinen työnteko on hamassa tulevaisuudessa - mutta sitten kun on ne erikoislääkärin paperit, niin tiedonhaku ja homman handussa pitäminen on sitten ihan omalla vastuulla, vaikka edelleen silloinkin tulee koko ajan uutta eteen

Kyllä nytkin toki vastaan itse siitä mitä teen ja hoidan potilaita alusta loppuun, mutta periaattessa on aina oikeus soittaa kokeneemmalle kollegalle ja kysyä apua

Vierailija
17/27 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea sanoa kauanko työn oppimiseen menee, yksittäisiä tehtäviä voi suorittaa suoraan koulunpenkiltä tullut mutta kokonaisuuden hahmottamiseen, lakien, asetusten ja eri käytäntöjen oppimiseen menee useampi vuosi. Onneksi kukaan meistä ei ole yksin ja kysyminen vielä monen vuoden jälkeenkin on sallittua.

Vierailija
18/27 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret kollegat eivät pystyisi tekemään töitäni vielä vuosiin, vaikka ovat olleet alalla jo vuosia hekin. Ammattini sisältää monenlaisia työtehtäviä, joiden vaativuudessa on valtavat erot. Tein ensimmäisen opiskelutalven jälkeen ensimmäisen täysin itsenäisen työni ensimmäisessä työpaikassani varmaankin toisella tai kolmannella viikolla (sitä ennen jouduin selostamaan kokeneemmalle, mitä aion tehdä, ja näyttämään tuloksen), mutta työn luonteeseen kuuluu, että kokeneen ammattilaisenkin työn vielä tarkistaa joku. Tällä hetkellä työni sisältää paljon toisten ihmisten ajatusten arvaamista. En ole tavannut heitä koskaan, mutta kirjoitan tekstejä, joiden alle he laittavat nimensä. Tätä ei voi oppia koulussa eikä kirjoista, vaan elämällä aistit avoinna riittävän pitkän.

Vierailija
19/27 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kolmantena päivänä yksin.

Eli ei vaatinut ihmeitä.

Ammatti jakeluautonkuljettaja.

Vierailija
20/27 |
21.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sittenhän homma jo hoituukin, vaikka tietenkin tulee eteen tilanteita, joissa neuvoa on kyseltävä. Esim. joulujuhlat ja arvostelut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän