Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälkiviisaana: mitä olisit toivonut, että sinulle olisi kerrottu synnytyksestä etukäteen...

Vierailija
20.10.2009 |

...mutta ei kerrottu? Eli mikä yllätti positiivisesti, mikä negatiivisesti?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan kullanarvoinen neuvo tuli äidiltäni, joka käski ottaa sairaalaan mukaan pussillisen kuivattuja luumuja. Eipä olis ikimaailmassa tullut muuten mieleen eikä siitä kukaan muu sanonut.

Vierailija
2/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli että ennen kuin avautuminen varsinaisesti pääsee käyntiin, voi kivuliaita supistuksia tulla säännöllisesti muutaman minuutin välein jopa useita päiviä tunteja kerrallaan, kunnes ne hetkeksi hellittävät. Tästä ei puhuta missään, vaan aina kuvailluun synnytystä suhteellisen ripeäksi tapahtumaksi, jossa ekat kunnolla kivuliaat supparit johtaa lapsen syntymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olin siis erittäin yllättynyt kun kätilö ponnistusvaiheessa käskee minun olla huutamatta. Ainoana positiivisena asiana taisi tulla terve tyttö :)

Vierailija
4/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ollut koskaan kuullutkaan ja makasin kylppärin lattialla kaksi tuntia kamalassa "vatsataudissa", kunnes tajusin että taitaa vauva syntyä, kahden tunnin kuluttua oli tyttö kainalossa.

Vierailija
5/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei kertonut, että maidon nousu kunnolla rintoihin voi kestää useita päiviä. Olisin säästynyt suurelta stressiltä sairaalassaoloaikana, kun maitoa vaan ei tullut. No, kun päästiin kotiin, imetys kyllä alkoi sujua, kun maito nousi.

Vierailija
6/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ettei sitä pysty hallitsemaan. Pelkäsin kuolevani vapinaan ja kun kerroin asiasta kavereille ja muille synnytyksen jälkeen niin vapina onkin aika yleistä ja keverini olivat kokeneet sen myös :O olin ihan ihmeissäni, että ette sitten mulle kertoneet...

Vierailija
7/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten vaikea toipumisvaihe, varsinkin muutamat päivät kotiutumisen jälkeen olivat, etenkin verrattuna sektion toipumisvaiheeseen. Myös valtava avautumisvaiheen kipu yllätti. Erilaista kuin ekassa, jossa ehdin siinäkin avautua ennen sektiopäätöstä.

Ja sen kuinka pitkään menee, että tuntuu normaalilta ja pystyy harrastamaan mukavasti avioasioita.

Vierailija
8/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen asia, että jälkiviisaanaa olisin halunnut sittenkin keisarinleikkauksen, enkä vääntynyttä lantiopohjaa ja näitä nikamasärkyjä myöhemmin...

en ollut koskaan kuullutkaan ja makasin kylppärin lattialla kaksi tuntia kamalassa "vatsataudissa", kunnes tajusin että taitaa vauva syntyä, kahden tunnin kuluttua oli tyttö kainalossa.

Vierailija
9/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ettei sitä pysty hallitsemaan. Pelkäsin kuolevani vapinaan ja kun kerroin asiasta kavereille ja muille synnytyksen jälkeen niin vapina onkin aika yleistä ja keverini olivat kokeneet sen myös :O olin ihan ihmeissäni, että ette sitten mulle kertoneet...

Ja siis alakautta synnytyksen jälkeen. Oli kyllä aika karseeta :s

Vierailija
10/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiesin että sitä on, mutten tiennyt kestävän niin kauan.

Mää muuten sain huutaa synnytyksissäni, eikä kukaan kieltänyt.

Sekin olisi ollut mukava tietää, että välilihaa kannattaa lämmitellä:)

Vierailija
11/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän sekin mahtoi olla?

Vierailija
12/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuorokausia.

Luulin, että jos synnytys alkaa, niin kyllähän se lapsi syntyy samana päivänä.

Järkytys oli, että lapsivesien menosta meni 2,5 vrk ennen kun lapsi syntyi.

ja sekin oli yllättävää, että synnytys voi päätyäkin kiireelliseen sektioon. Ymmärsin toki, että voi tulla joku hätä ja tehdään hätäsektio, mutta en ollut kuullutkaan että "tavallinen" synnytys voi lopulta päättyä sektioon.

Vierailija
13/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se liittyy epiduraalipuudutuksen sivuvaikutuksiin.

Mutta toisaalta toisen synnytyksen kohdalla mulla alkoi se synnytys sillä hillittömällä vapinalla samalla kun supistukset alkoiva kotona.

Vierailija
14/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva vain tuli tuli ulos. Kolmannessa synnytyksessä tosin, mutta silti.

Vierailija
15/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä epiduraalia.

Vierailija
16/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en sitten tiedä mistä vapina johtui, epäilen ite että suuren veri määrän menettäminen voi olla yksi syy vaikka en siis mitenkään vuotanut, mutta lähteehän sitä kropasta paljon pois kun lapsi ja istukka irrotetaan.

7

Vierailija
17/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai, että kaikki jutut (kuten virtsanpidätys) eivät palaudu samalla tasolle kuin olivat. Pissat tulee housuun vaativassa liikunnassa ja kukaan ei voi tätä asiaa muuttaa. Fysioterapeutin luona olen käynyt n kertaa ja kun tavallisesta arjesta selviän, niin se kuulemma riittää. Lihakset ovat hyvässä kunnossa, mutta silti falskaa. Ei kai ole tarkoituskaan, että äidit juoksevat, hyppivät tai tanssivat :(

Vierailija
18/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi yötä sairaalassa turhaan

Vierailija
19/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epparihaavan kova särky. Jälkisupistukset, jotka tuntui kummallisena jomotuksena selässä, niinkuin selässä olisi nikamat rikki. Se miten hitaasti tikit irtosi. Miten pitkään jälkivuotoa tuli. Synnytyksestä seurannut pitkäkestoinen ummetus. Huonontunut virtsanpidätyskyky. Niin ja se maidonnousu, se kun minulla kesti kutakuin viikon! Olin jo ihan tuskassa, että tästä ei tule mitään.

Varmaan näitä oltiin sivuttu jossain, mutta ei niitä kovin selkeästi tuotu esille.. oli siis kohtalainen yllätys.

Vierailija
20/70 |
20.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt olenkaan sellaisten olemassaolosta ja ne oli kipeitä :-(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän