Elotähkien tammikuu
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!!
Kuinkas teillä joulut ja vuoden vaihteet meni?Me tosiaan vietettiin Netan ensimmäinen joulu Levillä ja reissu meni hienosti. 15 tunnin matkustaminen autossa sujui tosi hyvin...ihan suotta sitä alkuun jännitin. Levi lumosi meidät täysin ja toivottavasti sinne päästään vielä uudestaan.
Uudenvuoden aatto meni sitten vähän niin ja näin...Netta oli tosi kiukkunen koko illan ja mikään ei tuntunut olevan hyvin. No, aamulla siihen selvisi syy....ensimmäinen hammas pilkottaa alaikenestä=)Ja eilen illalla kääntyi ensimmäisen kerran mahalleen ihan itse.
Teillä oli noista soseista ollu puhetta...meillekin neuvolasta sanottiin että yhtä uutta ruoka-ainetta tulee kokeilla viikko ja sen jälkeen vasta aina uusi aine. Ja niin ollaan tehtykin. Perunaa taisin ainoastaan kokeilla pikkusen vajaan viikon. Ja Netallekin kun alotettiin soseet jo 3 kk:n iässä niin onhan noita jo kertynyt erilaisia makuja ihan kivasti. Eikä ainakaan toistaiseksi tunnu allergisoivan mihinkään. Ja tietysti hyvä niin.
Viikonloppuna ajateltiin kokeilla puuroa tytölle kun se 5 kk tulee täyteen. Jos sais aamuisin ja iltaisin annettua sitten jo puuroa. Ostin jo valmiiks kaurapuuro-ainekset, sillä varmaan on ihan hyvä alottaa?
Nyt kuuluu ähinää neidin sängystä, täytynee käydä kattomassa josko jo heräilis.
Sismus ja Netta kohta 5 kk
Kommentit (73)
Niin on arki sitten taas alkanut ja mies palasi töihin :( tylsää, vaikka meillä ihan mukavasti poikien kanssa meneekin ni onhan se silti kivempaa kun koko perhe on kotona ja voi puuhailla yhdessä kaikenlaista.
Pikku-ukkeli kasvaa ja kasvattaa hamapaitakin, alhaalla pilkottelee pari valkoista pistettä ja taitaa siinä olla kitinään syy... yöt on menny huonommin, ehkäpä hampaista johtuen, mutta viime yönä nukkui onneksi taas paremmin.
Meillä vauva siirtyi omaan huoneeseen 7 viikkoisena ja paremmin ollaan akikki nukuttu. Joulu oltiin anoppilassa ja siellä vauva nukkui samassa huoneessa meidän kanssa ja miusta tuntu et kuuntelin kokoajan sen vehtaamista ;)
nyt pitää mennä tanssimaan poikein kanssa paukkumaissin tahdissa (esikoisen lempi puuhaa nykysin)
Hohhoijaa.. Aivan vallattomaksi mennyt tämä nukahtamisleikki meillä. Päivällä ollaan harjoiteltu itsekseen nukahtamista pikkuhiljaa,mutta illalla nousee valtava meteli vaikka kuinka väsyneenäveisi sänkyyn. Neiti on ollut muutamana päivänä mummilla hoidossa ja siellä kuulemma nukahtaa kuin vahingossa sängylle itsekseen. Ehkä teen tästä taas vaan liian suuren numeron.
Illalla tuo nukahtaminen varsinkin on rasittavaa kun torkkuisi vain kainalossa tai sylissä keinutuolissa. Ja kun siirtää sänkyyn niin saattaa herätä montakin kertaa ennen kuin nukahtaa kunnolla. Ja aina sama nukuttaminen uudelleen.
Täytyy varmaan käydä kirjastossa lainaamassa joku nukkumiseen liittyvä opus...
Kaiken lisäksi neiti on ruvennut öisin kääntyilemään vatsalleen! Päivällä ei vielä käänny, eikä oikein jaksa yrittää kun ei heti onnistu, mutta öisin onkin eri juttu! Jos nukuu kyljellään, saattaa kääntyä vatsalleen ja siitähän alkaa kamala raivoaminen!
No, ehkä täytyy antaa tuon räkätaudin parantua ja sitten ottaa itseä niskasta kiinni ja rutiinia tekemään...
Onko vinkkejä?
T. Maija ja Oona 4kk 2vk
Kylläpäs tämä viikko hävisi ihan tuhka tuuleen =)
Me käytiin eilen neuvolassa ja herran vaatimattomat 4,5 kk mitat oli 7100g ja 67 cm. Muutenkaan lääkäri ei huomauttamista löytänyt pojasta =)
Tänään täytyisi taas yrittää maistella pottua, tähän asti ei ole kyllä mahaan asti mennyt. Meinasin että vellit ottaisi kuvioihin mukaan, mutta kun kerran tuo kasvu on hyvää niin en ole kyllä varma kantsisiko, täytyy miettiä.
Kuulin juuri jostain että kolme yötä vaatii lapsi opetteluun, eli jos kolme yötä saa rutiinia peliin niin sitte lapsi itse älyää että näin sitä pitää tehdä =) En tiiä kyllä päteekö tämä vauvoihin ? Meillä yleensä nukahdetaan aikas nätisti, syödään ja sitten torkkuvana siirretään sänkyyn, jonne rauhoittuu heti tai hetken tuhistuaan. Tähän tulee sitten iso PAITSI, jos itse yrittää että käpertyisi vielä isännän kainoloon leffaa katsoo, niin varmaan aistii lapsi moisen, että äiti yrittää karata, koska ei ikinä nukahda kiltisti silloin =)
Joo mutta nyt kuulostaa että poju kaipaa aamiaista, täytyy mennä ennen kuin herättää koko talon
-E- kera pojun 4,5 kk
Molemmat tyäret päikkäreillä, joten hetki aikaa tänne :)
*Maija.Mansikka* Voisko olla niin, että teän vauva on iltaisin niin yliväsynyt, ettei nukahtamisesta tule mitään?! Meillä kakkosella oli kans tota, että itki ja huus aina iltasin, joka sitten selvisi olevan yliväsymystä eli piti alkaa viemään vain aikasemmin sänkyynsä.
Ja *Sannamille* tulin kertomaan, että vein tänään pissanäytteen labraan, jonka tulos oli nega! Mua hieman ihmetyttää, ko raskausoireet on päällä. Pitääkö tässä nyt vielä verikokeisiin lähteä?!? Menkat puoltoistaviikkoa myöhässä...
*Maija.Mansikalta* kysyä, että nukkuuko teän vauva öisin siis kyljellään? Auttaisko siihen mahalleen kääntymiseen nukuttaminen selällään tai mahallaan? :)
Oona oppi eilen kääntymään vatsalleen ja yö olikin sitten sen mukainen. Touhuili unissaa, ei kuitenkaan kääntynyt unissaan vatsalleen. Ensisänky alkaa käydä pieneksi touhuilijalle.
Tousta iltaunille menosta vielä... Oona ei nukahda itse (omaa syytä) ja sitä yrittäessä homma kaatuu siihen että neiti hermostuu lopulta niin ettei meinaa rauhoittua ollenkaan. Eli vaikka nukahtaa, saattaa herätä raivoamaan, ikään kuin muistuttaakseen, että jätitte mut yksin!
Itse olen jo "unikoulun" kannalla, että pikkuhiljaa pidentäisi omaa reagointiaikaa vauvan itkuun, mutta kerrostalossa se on vähän hankalaa. Varsinkin kun nukahtaminen ajoittuu ajalle 22-24. Naapurit saattaisivat olla eri meiltä.
Täytyy kai vain jatkaa sylittelyä ja paijailua, kunnes päästään muuttamaan omaan kotiin... Ja Oona omaan huoneeseen. Eihän tuo ole vielä 5 kuukauttakaan :)
Nyt nauttimaan päiväunista!
*Maija.Mansikka* Suosittelen sua kokeilemaan "tassutusta" eli tassuhoitoa, josko Oonan nukahtaminen parantuis. Googlaamalla saat enemmän tietoa, mun ei siitä siis kannata tähän naputella. Ja noita ns. varsinaisia unikoulujahan ei suositella alle 6 kk:lle.
Jäipä lyhyeksi mun jutut, neiti heräsi...
Yöunille nukahtaminen on meilläkin mennyt huonommaksi viime aikoina. Poika saattaa nukahtaa ensin ihan hyvin (omaan sänkyynsä), mutta herää sitten puolen tunnin tai tunnin päästä eikä meinaa millään nukahtaa uudelleen. Viime aikoina ainut keino, millä olen saanut pojan taas nukahtamaan, on tissin anto. Tiedän että se ei ole hyvä keino, mutta kun poika itkee vaan eikä millään rauhoitu, niin tissi suuhun vaan ja poika hiljenee. Nälkä sillä ei voi olla, välillä oikein ihmettelenkin, että mihinkä mahaan se sitä maitoa oikein lutkuttaa. Hampaitakaan ei ole vielä näkyvissä, eikä mitään uutta liikkumisrintamallakaan. Tällä hetkellä tosin taitaa nuha hieman vaivata poikaa, mutta nämä huonot nukahtamisjutut ovat kyllä vaivanneet jo pitemmän aikaa.
Kaurapuuroa olemme muuten alkaneet syömään iltaisin, marjasoseen kanssa. Hyvin poika sitä syö, mutta yöuniin sillä ei tosiaan taida olla mitään vaikutusta. Kaiken kaikkiaan meidän poika taitaa olla aika hyvä syömään, loppujen lopuksi. Uudet maut menevät hyvin alas eikä vielä ainakaan ole mitään oireita ilmennyt.
Palaillaan!
Tuo Tassuhoito kuulostaa kyllä fiksulta. Pitää vaan itse reenata tuota rauhallisuutta, ettei itse hermostuta väsynyttä lasta.
Luulen, että opettelua tuo lapsi vain kaipaa ja kestäviä rutiineja. Ja riemuvoitto koitti! Äsken nulahti itse päiväunille! Muutaman kerran kävin laittamassa tutin suuhun kun itkeskeli. Selvästi oli väsynyt ja hermostui kun uni ei tullut heti kun silmänsä ummistaa :D Ihana pieni.
Kiitos AJ:lle ja muille hyvistä vinkeistä. Kyllä se tästä vielä suttaantuu.
T. Maija ja nukkuva Oona
Kuten muillakin, täälläkin on repaleisia öitä. Väliin mahtuu yhden syötön öitäkin, vai olenko silloin niin väsynyt, etten pieniin tuhinoihin havahdu, mene ja tiedä. Olettekos katsoneet tuota yökköjen pinoa, missä uniasioita kovastikin mietitään?
Täältä palstalta surffasin alkusyksystä jonkun linkin kautta tekstiin, jossa joku uni- tai iemtysguru totesi, että kolmen, neljän kuukauden iässä hyvin nukkuvatkin vauvat tulevat usein levottomiksi nukkumisissaan. Kyse taitaa siis olla kehityksellisestä asiasta. Tosi surkea tämä lähdeviitteeni...
Olen itse tehnyt uniasioihin sellaisen muutoksen, että menemme hämärään makuuhuoneeseen iltasyönnille. Neiti nukahtaa edelleen rinnalle, mutta nopeammin, kun huone on hämyisä ja television äänet ja välke puuttuvat. MInulta jää vaan töllöttely vähiin... mutta tuleepahan luettua! Tästä pyritään sitten pikku hiljaa omaan sänkyyn nukahtamiseen, mutta askel kerrallaan. Ja jos joku on tosi, niin vaihtelu vauvojen päivissä ja illoissa. Esikoisen ja toisen kohdalta muistan sen, että vaikka unirytmit yms. olivat löytyneet, niin kohta tuli nuha, oksennustauti, hammas tai jotain muuta, mikä sotki systeemit, ainakin vähäksi aikaa.
Joo, toinen asia, jolla olen nukkumista yrittänyt ryhdittää, on päivien selkeämpi rytmi. En tarkoita mitään minuuttiaikataulua, vaan enemmänkin sitä, että en jätä neitiä torkkumaan rinnalle päivällä, paitsi poikkeustapauksissa. Joko herättelen touhuilemaan, tai sitten siirrytään ulkovermeisiin ja lähdetään vaunuihin unille. Ja illasta yritetään olla hereillä, ettei kovin myöhään yöunet menisi. Kuulostaa selkeältä, mutta arvaatte varmaan, ettei se ihan sitä ole. Varsinkin kun perheessä on vauvan lisäksi kaksi isompaa, joilla on omat iltarutiinit. Siihen kun laitetaan päälle vielä harrastekuljetusta muutamana iltana, niin ei tässä kaavoihin kangistuta.... Ellanoora kestää onneksi aika hyvin kohtalaisia muutoksia rutiinissa, taitaa enemmänkin olla äidin ongelma, jos päiväjärjestys menee epäjärjestykseen.
Muuten tänne ei kummempia kuulu. Torstaina on neuvola, ja piikki siellä. viisi kuukautta tulee tuolloin täyteen. Ensi viikolla aloitellaan puuropuuhia, viikonloppuna lähdemme kaksistaan neidin kanssa reissuun, joten uusia eväitä ei siihen showhun kannata sotkea.
Aivan viime aikoina olen pannut merkille neidin itkurepertuaarin laajenemisen. On virkayskäitku, jolla neiti ilmoittaa, että minut voisi huomata eikä tää oo kivaa. Sitten on lohduton ikäväitku, joka tulee tilanteissa, kun äiti on kateissa. Virkayskäitkua seuraa usein nytmenihermotitku, joka on kiukuttelua. Hännän huippuna on pahaoloitku, joka on siis kai kipuitkua, tulee harvoin onneksi. Tähän itkukieleen kun lisätään kiljuminen, kukertelu ja kikattelu, niin arvaatte, että mökissä on välillä meteliä. Ja niin lienee teillä muillakin.
Nyt käyn muiden tietokonehommien kimppuun, kun lapset antavat rauhassa koneella olla.
Aamumamma ja Ellanoora melkein 5 kk
tervehdys pitkästä aikaa!
meilläkin yöt yhä repaleisia, olleet sellaisia alusta asti. yleensä yhden 3tunnin pätkän nukkuu, muut pätkät onkin paljon lyhkäsempiä. yleensä ekalta syötöltä otan viereen nukkumaan, niin saa itsekin paremmin unta. jos yrittää syötön jälkeen omaan sänkyyn nukuttaa, niin jää unet vähiin.
neiti on iso, 4kk1vko mitat 66cm 8,4kg. vähän aikaa on maisteltu soseita ja ruvetaan määriä lisäilemään, kun neuvolassakin sanoivat että voi antaa niin paljon kuin vetää. parina päivänä nyt vetässyt purkillisen kasvissosetta lounaaksi ja purkillisen hedelmää iltapalaksi ja enemmänkin ois varmaan mennyt - en vaan uskalla enempää rasittaa pikkusen masua yhtäkkiä. tuntuu hurjilta määriltä, kun tässä iässä ohjeitten mukaan annetaan makuannoksia...
alotettiin myös vauva-uinti ja ainakin eka kerta meni hyvin. toivottavasti myös jatko. kiva perheen yhteinen harrastus olis (ja helppo kun on vaan tämä yksi muksu), eipä me juuri muuta harrastellakaan.
meilläkin neiti on kovin äänekäs, jutellaan, marmatetaan, kiljahdellaan, nauretaan ja titysti myös itketään. nykyään yleensä kyllä valitetaan ennen kunnon itkua, että ehtii reagoida... kipuitkut ja pelästykset titenkin ihan oma juttunsa.
mitäs vielä... kovasti tyttö haluaa istua, vaikkei ihan omin avuin vielä pystyssä pysy ainakaan kovin kauaa. vain syödessä suostuu sylissä olemaan puolimakaavassa asennossa. ja masulla oleminen ei ole kivaa, kun pitäis päästä liikkumaan, eikä osaa vielä.
oli muuten rankka uusivuosi: flunssassa oltiin koko porukka joulusta lähtien ja sitten muhun iski vielä joku mahapöpö - yksi yö meni oksennellessa ja ripuloidessa ja pari päivää nestepaastolla. olin jo vähän huolissani että mitenhän imetyksen käy, mutta ihan hyvin se jatkui - tuon pahimman yön iskä tarjoili korviketta pullosta kun ite kävin vartin välein pöntöllä. onneksi isä pystyi olemaan aattopäivän kotona ja uusivuosi olikin pyhäpäivä, niin oli mun apuna. en tiedä miten olisin selvinnyt 39 asteen kuumeessa ja tehotyhjennyksen suorittaneena hoitaa yksin vauvaa. tuli mieleen, että mitä jos olis vielä useampi lapsi, miten sitä oikeen selviää, jos on itse tosi sairas???
nyt riennän tekeen jotain hyödyllistä, kun sain neidin rinnalta nukkumaan sänkyynsä...
pömppä ja neiti 4kk2vko
Nyt alko hommat taas alusta - plussan iski mittariin eilen, viimeinkin! Oma olo on jo kertonut siitä kauan aikaa, mutta testi näytti vasta eilen plussaa....Että tämmöisiä uutisia jo heti aamusta ;) Taidetaan vissiin kohta sitten lukeutua jo suurperheeksi, ko meille on viides lapsi taloon tulossa :D
Meillä kans neiti tahtois kokoajan tunkea itteänsä istumaan ja lattialla ollessa kääntyy aina selältään pois - taitaa olla sen verta utelias neiti tulossa tuostakin tyttärestä :) Mitäs muuta uutta...Kovasti syö tällä hetkellä ja eilen ostinkin kaupasta mm. bataattia ja porkkanaa, ko en mielellään anna noita purkkiruokia tässä vaiheessa, vaikka hyviä nekin ovat. Edelleen on kovin seurallinen ja iloinen neiti sekä nauraa paljon.
*BS* Kyllä mie sinuna ehkä antaisin jo kiinteitä teän lapselle - käytä maalaisjärkeä sen suhteen. Jos lapsi on nälkäinen ja syö maitoa usein, nii se kertoo kyllä jo siitä, että ravinnontarve on kasvanut. Vauvahan liikkuu tossa iässä jo enemmän (kääntyilee ja heiluu ympäriinsä). Ja meillä tytöt nukkuu meän makkarissa, tosin meillä onkin edessä operaatio huoneiden vaihto, että pojat menee samaan huoneeseen ja tytöt yhteen makkariin.
*Aamumamma* Mie sain synttärilahjaksi etukäteen mieheltäni soutulaitteen ja oon nyt sillä joka päivä vetäny hien pintaan - ihanaa rääkätä itteensä taas pitkästä aikaa. Tsemppiä sullekkin painonhallintaan :) Meillä muuten neiti nukahtaa vaikka mihin meteliin eikä sitä tästä talosta puutu, hih!
*Sismus* Sinuna pakastaisin sen soseen ensin ja sitten kun otat sulaamaan ja laitat annoksen, nii sitte vasta jatkaisit/löysennät maidolla sitä. Koska kuitenkin siinä soseessa on nestettä, kun on sulanut - ettei tuu liian löysää!?!
Ja *Pömppä* - kyllä sitä ihmeesti taipuu vaikka mihin kipeenäkin ollessa, ko lapsia on useampi. On vaan "hieman" enemmän säätämistä ;)
Ei maar, pakko alottaa päivän touhut. Terveisiä kaikille ja tulkaahan taas linjoille!
A-J:ONNEA!!Toivottavasti kaikki menee hyvin...ihanata...vauvoja=)
Meilläkin on alkanu nuo nukkumaan menemiset olee vähän sitä sun tätä. Illalla ei netta tahdo millään rauhottua omaan sänkyyn, mut viereen kun ottaa niin nukahtaa saman tien. Joo, tiedän ei pitäis opettaa nukahtamaan viereen...mut mistä ite sais sen energian hyppiä sängystä ylös koko ajan vielä klo 23 jälkeen?!
Maanantaina käytiin siellä fysioterapeutin luona ensimmäistä kertaa...tulos oli että neidillä on hieman heikot keskivartalon lihakset ja saatiin ihan hyviä jumppaohjeita sieltä. Nyt tiedossa on ainakin neljä käyntiä parin viikon välein...jospa se siitä. Netta kyllä käääntyy vatsalleen mut ei tajua laittaa käsiä kyynärnojaan ja siten nokittaa helposti.
Eilen illalla Netta löysi omat varpaansa oikein kunnolla. Puurolusikalliten välissä piti aina maistella varpaita...ihana näky. =)Ja nyt roikkuukin omissa jaloissaan aika ahkeraan.
Meillä on alettu antaa nyt Netalle nyt myös lihaa. Alotettiin broilerilla ja hyvin uppoaa...seuraavaksi kokeillaan possua. Tuntuu, että neiti syö jo ihan hirveitä määriä päivässä mut niin kai kuuluukin...ja neuvolasta käskivät kasvattaa annoskokoa niin mikäpäs siinä.
Tosta painonhallinnasta...vielä ne viimeset 6 kg roikkuu itelläkin mukana. Kun sais aikaseks lähteä johonkin jumppaan tai edes kunnon lenkille mut kun ei...kait sitä on niin mukavuuden halunen=)No, mut alotettiin vuoden alusta ruokaremontti...jospa silläkin olis jotain vaikutusta. Vaikka ei nyt mitään roskaa olla ennenkään syöty mut kaikki herkut pois...
Pitäis varata aika puol vuotis kuvaan tuolle neidille ja samalla haluaisin ottaa perhekuvan meistä kolmesta...mitäköhän sekin maksaa.No, mut nyt alkoi ähinät.
Täytyy mennä....
Sismus ja Netta 5,5 kk
*Sismus* Noi hinnathan vaihtelee niin paikkakunta- sekä kuvaamokohtaisesti, mutta meillä maksoi vanhemman tyären 1 vee kuvien otto muistaakseni 80e, joka sisälsi 4 kpl muotokuvia. Ja tietenkin ne erikseen tilattavat tuli maksaan vielä 140e. Jeejee! Meinaatteko sitten, että te otatte vain ton puolivuotiskuvan vai otatteko 1 vee kuvan myös?
Onnea odotukseen! Toivottavasti olo on energinen, kun kotona on ne touhutytöt, sekä isommat.
Kummasti sitä tautiruljanssia tosiaan pyörittää useamman lapsenkin kanssa. Meillä oli joulun alla vatsatauti vauvaa lukuunottamatta kaikissa. Onneksi pöpö oli vuorollaan jokaisella, joten kerralla ei ollut monta hoivattavaa. Ja onneksi itselläni tauti jylläsi vain yhden yön. Jos olisi tullut yhtä rajuna kuin pojille, ja samaan aikaan heidän kanssaan, olisi voimat olleet varmasti vähissä. Toisilla paikkakunnilla saa kotiapua, toisilla ei...
Täällä Savossa on kamala vesikeli, hirveän liukasta. Ulkona olostakaan ei tule oikein mitään, eikä lenkille oikein pääse. Pitää varmaan etsiä taas liukuesteet kenkiin. Pihalla olen tähän asti pysynyt pystyssä, mutta eilen liukastuin sisällä portaissa, pikkuneiti sylissä. Onneksi tytölle ei käynyt kuinkaan, ja itsekin selvisin säikähdyksellä ja mustelmilla.
Nyt taas niiden tekemättömien koti- ja tietokonehommien pariin, kun tyty on vielä unillaan.
..soittelin niihin valokuvaamoihin siitä 1/2-vuotis kuvasta...halvin on täällä päin 60 euroa sisältäen 4 kpl kuvia ja kallein 140 euroa!!Ja sisältää kans 4 kpl kuvia....johan on hintaerot!Eikä toi halvinkaan mikään huono kuvaamo ole...oon ite käyny ottamassa siellä ylppärikuvat aikoinaan...Ei olla vielä mietitty, että otetaanko 1-vuotis kuvaa valokuvaamossa vai saisko sitä ite otettua nätin kuvan sitte.
Ai niin ja aikasemmin unohtu mainita, että meillähän Netalla nököttää suussa jo kaks alahammasta=)
Ei mulla muuta....tulkaahan muutkin linjoille!!
S+N
Onneksi olkoon AJ! Toivottavasti meilläkin näyttää plussaa tuossa vähän keväämmällä ;)
Mahtavat on kelit savossa; eilen satoi vettä tänään on jo 13 astetta pakkasta!
Tänään oli meillä 5kk neuvola (5kk tuli pojalle täyteen eilen) ja mittoja: 67,5cm ja 8465g. Hyvin kasvaa mies. Soseitahan me ollaankin jo syöty jo kuukausi ja nyt aloiteltiin puuroa ja ensi viikolla sitten lihaa. Joku kyseli itse tehtyjen soseiden pakastuksesta. Minä soseutan veteen ja pakastan. Lisään sit kun sulatan korviketta sekaan.
Yötkin on taas rauhoittuneet, olikin tuossa kuukausi niin että herättiin tunnin välein lähes joka yö. Nyt nukkui toissa yönä 6 tuntia putkeen! Itse piti kyllä herätä tarkistaa et onhan kaikki hyvin ja ettei kissa nuku päällä (otettiin kissa verkko pois perjantaina). Aikasta paljon on meidän öitä rauhoittanu se kun viime perjantaina mies nukuttu pojan ilman tuttia. Ja nyt ollaan joka ilta nukutettu omaan sänkyyn ilman tuttia. Ei herää enää kun tutti putoaa. Pari ekaa iltaa meni n. 1h et sai nukkumaan mut eilen illalla nukahti jo vartissa.
Tämmöistä meille! Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Saska ja Akseli 5kk
Onnea A-J:lle plussasta! Ja onnea myös Saskalle raskautumiseen. :D
Onkohan näillä meillä elotähkillä nyt joku yhteinen sopimus, että kiusataan vanhempia yöhulinoilla. Kovasti tuntuu kaikilla olevan enemmän tai vähemmän rikkonaisia öitä. Meilläkin toissayö meni jo aika hyvin, mutta viime yö oli taas kaikkea muuta kuin hyvä. Mutta sellaistahan tämä vauva-arki yleensä on. Tosin oletteko huomanneet, että jos jollekin "erehtyy" hieman valittamaan rikkonaisista öistä ja väsymyksestä, niin aika usein saa vastaukseksi, että kyllä meilläkin aikoinaan herättiin vielä useammin ja oli niin ja niin vaikeata. Sitten tulee itselle hieman huono mieli ja tuntuu, että on huono äiti, kun tällaisesta valittaa.
Mitäpäs muuta. Muskarin alkua tässä odotellaan. Hieman jännittää kuinka poika tykkää olla siellä ja millaista se ylipäätään on. Hyvin epämusikaalisena ihmisenä mietin pitkään viitsitäänkö me lähteä sinne, mutta olen kuullut niin paljon hyvää etenkin tästä meidän muskarin pitäjästä, että päätin lähteä. Oletteko te muut ajatelleet aloittaa jotain yhteistä harrastusta vauvan kanssa?
Hyvää loppuviikkoa!
Tinja82
Tänään käytiin viiden kuukauden neuvolassa, ikäkin tuli tänään täyteen. Pituutta oli 65cm, painoa 7,2kg ja pipomitta 43,5cm. Tasaisesti neiti kasvaa. No, nyt kuuluu kutsu, päiväunet loppuivat.
en ole käynytkään 3kuukauteen kirjottelemassa, saatikka lukemassa. =/. täytyy ottaa itseään niskasta kiinni. meillä Ella on iloinen 4kk tyttö, kahdesti päivässä syödään soseita ja illalla velli ja tietty nania kyytipojaksi. yöt ollaan nukuttu ihan ekoista viikosta asti yhdellä syötöllä ja näin edelleen, voi oikestaan sanoa että nukkuu jo läpi yön. menee 20.00 unille ja syömään 5.00-6.00 ja jatkaa unia aamukahdeksaan. ja todella helppo vauva muutenkin, ei turhia itse. kääntyy selältä masulleen mutta ei takaspäin, leluista tarrannut jo 1kk kiinni.
meille tulee huhtikuussa perheenlisäystä...nimittäin ranskanbulldogin narttu nimeltään Lilli =)
uutenavuotena Ella oli ekaa kertaa yökylässä ja me päästiin miehen kanssa kahdestaan juhlimaan kavereiden luo. oli kyllä ihanaa. ella eikä onni ollut heränny raketteihin. hyvin mennyt muutenkin.
hyvää alkavaa vuotta kaikille
peetu ja ella 4kk onni 2v9kk ja iida 7wee
ps. voitteko kuvitella että on vähän vauvakuume...kääk!