Raskaana olevat, jotka ETTE ota si-rokotetta: Selittäisittekö
logiikkanne, en vilpittömästi ymmärrä sitä!
Taustaksi faktaa: Vaikka valtaosalle ihmisistä sikainfluenssa on ollut lievä sairaus, niin raskaana olevia se on kohdellut selvästi keskimääräistä rajummin. Pelkästään USA:ssa on sairauteen kuollut useita kymmeniä odottavia äitejä. Myös riski joutua sairaalahoitoon on moninkertainen muihin verrattuna.
Edellä mainitut asiat ovat täysin todistettuja faktoja, eivät arvailua.
Selittäisittekö, miksi teidän mielestänne on ISOMPI riski ottaa turvalliseksi arvioitu rokote kuin altistaa itsensä sikainfluenssalle? Ymmärrän kyllä, että rokote saattaa tuntemattomuudessaan pelottaa, mutta tähän mennessä rokotetuille ja tutkituille noin 10 000 ihmiselle ei ole ollut siitä haittaa.
Ydinkysymys: Miksi pelkäätte enemmän mutua kuin faktaa?
Kommentit (120)
monille ihmisille ihan lievänä!!
Laitapa lähteet näille edes kymmenelle raskaanaolleeelle jolle kohtaloksi on tauti käynyt.
Oletteko varmoja, että se on vauvalle 100% turvallinen?
Tamiflu ei pure sikainfluenssaan mitenkään hyvin joten en aio syödä kuuria turhaan.
niin ainakin minulla. Lääkkeellä piti olla vain hyviä vaikutuksia mutta järkyttävää jälkeä tekikin sikiöille.
Tästä rokotteesta ei ole tutkittua tietoa siitä, miten se vaikuttaa sikiöön. Olen valmis ottamaan sen joku toinen vuosi (tuskin edes tarvitsee mutta silti) kunhan tämän rokotuksen vaikutukset sikiöille saadaan selville. Minä en koekaniiniksi lastani laita.
Otan siis riskin, tietoisen sellaisen. Mutta oma (ja mieheni) on päätökseni ja se pitää.
Ja samaa mieltä asiasta
Mikä tahansa tauti on vaarallisempi raskaanaolevalle kuin muille, perus influenssakin. Kuolemalukuja löytyy sieltäkin.
sit varmaan sitä että juuri me raskaana olevat kuolemme jotka ei oteta tuota rokotetta vai :D
Mahdollisia seurauksia sikiölle ei todellakaan tiedetä. Ne saattavat tulle esille vasta vuosien päästä.
Meilläkään neuvolassa, eikä työterveyshuollossa, liputeta suoraan raskaana olevien rokottamisen puolesta. Katsotaan tapauskohtaisesti.
Tällä hetkellä pelätty pandemia näyttää olevan lievenpi ja esim. Ruotsissa pysähtynyt kokonaan. En jaksa uskoa sen räjähdysmäiseen kasvuun.
Ja jos käy niin huonosti että sairastun, niin luotan 100 prosenttisesti Suomen terveydenhuoltoon. Sairaalaan joutuminen ei sinällään pelota. Sinne voi joutua monesta muustakin syystä ja hoito on varmasti tasokasta. Ja jos keuhkokuume se jälkitaudeista tappavin, niin eiköhän sekin osata hoitaa.
Vastaus kysymykseesi: en tiedä mikä on tässä asiassa faktaa tai mikä mutua. Jos rokotteesta ei ole nyt ollut 10 000 ihmiselle haittaa, niin mikä mahtaa olla esim. 5 vuoden päästä näiden syntymättömien lasten tilanne?
Jos olet sairaanhoitaja tiedät varmaan senkin, että viruspohjaiselle keuhkokuumelle ei voida siellä sairaalassa tehdä mitään. Toki hengityskone auttaa hengittämään, mutta tauti joko tappaa tai menee ajastaan ohi. Ei paljon terveydenhuoltojärjestelmä siihen auta.
uskovat että vain lääkkeiden avulla selviydytään, Miksi jollekki terveelle ihmiselle pitäisi antaa rokote jostaEItiedetäKunnolla että TEHOAAKO se 100% Uskot liika lääkkeisiin, jos ne auttaisit oikeasti´moni ihminen olisi vielä elossa jos sinä haluat ottaa ota ihmeessä mielestäni kukaan ei tarttee sulle selitellä mitään...Mielummin elän terveellisesti ja vältän parhaani mukaan tota infulenssa..sillä kukaan ei voi muutta tulevaisuutta
Ap:lle!
Miltä sivuilta sitten löytyy tätä fakta tietoa rokotteesta?
Tuolla jossain vaiheessa vain tyrmäsit minun linkkini, niin ihan mielenkiinnolla haluaisin näitä fakta sivuja lukea. On totta että netistä on maallikon vaikea erottaa mitkä artikkelit aiheesta on ns. humpuukia ja mitkä totta?
ja ihmisiä sairastumasta tai vammautumasta.
uskovat että vain lääkkeiden avulla selviydytään, Miksi jollekki terveelle ihmiselle pitäisi antaa rokote jostaEItiedetäKunnolla että TEHOAAKO se 100% Uskot liika lääkkeisiin, jos ne auttaisit oikeasti´moni ihminen olisi vielä elossa jos sinä haluat ottaa ota ihmeessä mielestäni kukaan ei tarttee sulle selitellä mitään...Mielummin elän terveellisesti ja vältän parhaani mukaan tota infulenssa..sillä kukaan ei voi muutta tulevaisuutta
että moni raskaana oleva ei halua rokotetta ottaa, kun pelkää sen haitallisia vaikutuksia sikiölle.
Minä taas aion rokotteen ottaa, jotta vatsassani kasvava vauva saisi vasta-aineita sikainfluenssaa vastaan. Jos hän syntyy, ennen kuin minä ehdin rokotusta saada tai tautia sairastaa, on lapsiparka täysin suojaton sikainfluenssaa vastaan.
Lisäksi on typerää perustella rokottamattomuutta sillä, että Ruotsissa epidemian ensimmäinen aalto jäi lieväksi. Influenssapandemiaan kuuluu 3 aaltoa, jotka tulevat noin puolen vuoden välein. Tiedetään aiemmista pandemioista, että toinen aalto on yleensä paljon pahempi, kuin ensimmäinen. Ja tämän toisen aallon koittaessa rokotetta ei enää ole tarjolla.
Lääkäri minulle henkilökohtaisesti sanoi että rokoite suojaa vauvaa vain kohdussa ollessaan, ei enää synnyttyään. Syntymän jälkeen vauva tarvitsee oman rokoituksen.
mutta vastaan tähän silti.
Ap:lle!
Miltä sivuilta sitten löytyy tätä fakta tietoa rokotteesta?
Tuolla jossain vaiheessa vain tyrmäsit minun linkkini, niin ihan mielenkiinnolla haluaisin näitä fakta sivuja lukea. On totta että netistä on maallikon vaikea erottaa mitkä artikkelit aiheesta on ns. humpuukia ja mitkä totta?
Kannattaa lukea esim. THL:n, WHO:n ja CDC:n sivuja. Niistä löytyy asiallista, tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Ei viittauksia yksittäisiin, yleensä epäluotettaviin tutkimuksiin ja uskomuksiin, jotka eivät pidä paikkaansa.
t. th
Lisäksi on typerää perustella rokottamattomuutta sillä, että Ruotsissa epidemian ensimmäinen aalto jäi lieväksi. Influenssapandemiaan kuuluu 3 aaltoa, jotka tulevat noin puolen vuoden välein. Tiedetään aiemmista pandemioista, että toinen aalto on yleensä paljon pahempi, kuin ensimmäinen. Ja tämän toisen aallon koittaessa rokotetta ei enää ole tarjolla.
suojaavat myös vauvaa syntymän jälkeen. Tämä on ihan sama kaikissa muissakin rokotteissa (siihen perustuu se, miksi Suomessa rokotusohjelma lapsilla aloitetaan silloin, kuin se aloitetaan).
Lääkäri minulle henkilökohtaisesti sanoi että rokoite suojaa vauvaa vain kohdussa ollessaan, ei enää synnyttyään. Syntymän jälkeen vauva tarvitsee oman rokoituksen.
t. th
suojaavat myös vauvaa syntymän jälkeen. Tämä on ihan sama kaikissa muissakin rokotteissa (siihen perustuu se, miksi Suomessa rokotusohjelma lapsilla aloitetaan silloin, kuin se aloitetaan).
Minulla tämän sanoi yksityisen lääkäri. Mihin siis uskoa.
t. th