Oululaiset hoi! Suositelkaa mukavaa asuinaluetta äidille ja kahdelle 6-vuotiaalle.
Olen muuttamassa talven aikana Ouluun kahden eskari-ikäisen lapseni kanssa. Olen käynyt Oulussa aiemmin työmatkoilla, mutta muuten kaupunki ei ole tuttu.
Eli haussa olisi 3-4 h+k rivi- tai kerrostaloasunto hinnaltaan max. 190.000 euroa. Toiveena olisi löytää uusi koti läheltä palveluja (ei ihan ydinkeskustasta, vaan sen kupeesta tai pienen ajomatkan päästä) ja tärkeää on etenkin hyvän koulun sekä harrastusmahdollisuuksien läheisyys.
Eli neuvokaahan minua ystävällisesti, mistä kannattaa alkaa asuntoa katselemaan. Kiitos etukäteen. :)
Kommentit (61)
Asutaan itse Mustallasuolla.Poikani on nyt eskarissa ja eskari on lähellä.Koulu On myös noin 500m päässä,eikätarvi isoja teitä ylitellä.Keskustaan n.4km.Palveluista lähellä on vaan kauppa mutta tuira ei kovin kaukana ja sieltä löytyy palveluita.
Busseja kulkee vierestä Oulun mittakaavassa todella usein, varmaan parikymmentä tunnissa. Jos kuljen pyörällä, pääsen pienehköön Kastellin ostoskeskukseen n. 5 minuutissa, jopa alle. Siellä on hyvä ruokakauppa, 2 pizzeriaa, r-kioski, osuuspankki, apteekki, hammaslääkäriasema ja pari kampaamoa. Eikä baareja, joten ns. örveltäjiä siellä ei ole. Muutenkin Kastelli on varakkaampaa aluetta, siellä asusin itsekin jos olisi varaa ;).
Sama alle 5 min pyörämatkan päässä eri suunnissa on Oys, terveysasema, neuvola, laboratorio, oma ammattikorkeakouluni, Värtön liikuntahalli, jossa edullinen kuntosali, tannsikoulu, uimahalli, palolaitos, jäähalli,Raksilan kauppakeskus, Ouluhalli(liikuntahalli, jossa myös tapahtumia ja messuja), pienehkö kuntopolku sekä iso hautausmaa. Lisäksi koulu, jossa luokat 1-12. (Tosin alueelle on suunnitteilla suurkoulu, sillä on vastustajia). Leikkipuistojakin on useampia.
Koulun vieressä on tien toisella puolella hammaslääketieteen laitos, jossa lapseni käy oikomishoidossa. Hän on 10 ja kulkee siellä itsenäisesti koulupäivän aikana. Matkaa n. 100 m.
Mitäs vielä, 10 min pääsee pyörällä keskustaan. Pyörätiet ovat hyvässä kunnossa ja leveitä. Täällä on vahva pyöräilykulttuuri myös talvella.
Ja vaikka aktiviteetteja löytyy näinkin läheltä (unohdin mainita joen läheisyyden, siellä ihana kahvila, uimaranta ja kaunis maisema pyörätietä kulkiessa) niin alue on rauhallinen. Voit katsoa kartta.ouka.fi ja näet sieltä millainen alueen kartta on.
Tulipa sellainen mainosteksti että luulisi jo olevan maksettu ilmoitus. Mutta faktoja nuo ovat enkä itse ole ihan heti pois muuttamassa.
Jos vielä kysyttävää, vastaan mielelläni!
ps. Unohdin mainita, että Oulussa moottoritie kulkee kätevästi kaupungin läpi. Se lyhentää kaupungin sisäistä matkustusaikaa tehokkaasti. Peltolasta motarille on muutama sata metriä, mutta äänet eivät kuulu.
Näiden puolesta minäkin liputan. Keskustaan pääsee nopeasti linja-autolla ja pyörällä. Linnanmaan marketit kävelymatkan päässä. Hyvät ulkoilu mahdollisuudet.Hyvä koulu. Rauhallinen asuin-alue.
Tässä muutama, mihin itse voisin lapsineen muuttaa (omakotitaloalueita, joissakin on kyllä kerrostalojakin):
Karjasilta
Kastelli
Välivainio
Knuutilankangas
Hintta
Nuo ovat muutaman kilometrin säteellä keskustasta.
Levottomia alueita (kuultu muutamilta tutuilta, jotka ovat asuneet kyseisillä alueilla):
Toppila
Rajakylä
Puolivälinkangas
Tuira
Kaukovainio
Kaijonharju
Kaakkuri
Asukasluvultaan suurimmat kaupunginosat ovat Kaakkuri, Tuira, Kuivasjärvi, Kaukovainio ja Pateniemi, joten niissä voi ymmärrättevästi olla jotain levottomuutta.
t:Arkajalka
Tiedän täällä asuvana, en tarvitse kuulopuheita. Tänne vaan!
Olen asunut jo monia vuosia oulussa ja eri asuinalueilla. Toppila oli kamala paikka, en tykännyt. enkä myöskään Kaijonharjusta. Myllyojalle muutin nyt toistamiseen. mielestäni rauhallista aluetta.kaupat,pankki,apteekki,posti,kampaamo ym. lähellä! Mukava pieni oma ostoskeskus myllyojalla. ei aina tarvi mennä keskustaan kauppaan.
tummemmassa ihonvärissä on, saati huivissa?
T. kahden kulttuurin perheen suomalainen huivipää äiti
No huhhuh mitä rasismia! Ei voi muuta sanoa... Itä-Tuirassa Kalliotiellä oon asunut pari vuotta eikä täällä mitään härdelliä ole ollut! Tosi rauhallista, muutama alkkis käy välillä Valintatalossa ei mitään sen kummempaa ole vastaan tullut. Joo, asuuhan täällä maahanmuuttajia mutta mitenkään se ei rauhattomuutena ainakaan näy! Mielummin mä asuisin ainakin maahanmuuttajaperheen vieressä ku jonku epäsiistien känniläisten tai huumehörhöjen vieressä, äly hoi!
Älytöntä rasismia ja vihaa, surullista...
terveisin oi niin kauheanjärkyttävä TUMMAIHOINEN SUOMALAINEN.
Rauhallinen ja lapsiystävällinen alue, joka koostuu lähinnä rivi-ja omakotitaloista sekä pienistä kerros-/luhtitaloista :) linja-autot n. 10-15 min ajomatkan päässä keskustassa ja helppo mennä myös omalla autolla. Löytyy hyvät ulkoilumaastot ja leikkipuistoja :)Peruspalvelutkin lähellä.
Itse olen asunut viisi vuotta Pateniemessä ja rauhallista on ollut. Huomasin joskus että pyörä oli jäänyt käyttämättömänä telineeseen koko talveksi auki, eikä kukaan ollut sitä varastanut.
Rajakylässäkin saa asua ihan rauhassa kunhan välttää kerrostaloja. 7 vuotta asunu, eikä mitään ongelmaa.
rauhallista on
Kaikki ne kaupunginosat joissa ei ole vuokrakasarmeja. Meri-Toppila pilattiin näillä sosiaalisen asuttamiseen piiriin kuuluvilla kerrostaloilla.
Itse olen asunut viisi vuotta Pateniemessä ja rauhallista on ollut. Huomasin joskus että pyörä oli jäänyt käyttämättömänä telineeseen koko talveksi auki, eikä kukaan ollut sitä varastanut.
Mä taas luulen, että se oli VARASTETTU pyörä, jonka rosvo oli siihen telineeseen puolihuolimattomasti hyljännyt... :D
Niin ja kun aloittaja huuteli rivitaloasuntojen perään, niin mmun mielestä mm. peltola tai Lyötty ei ole kovin realistisia vaihtoehtoja.
Metsokankaan puolesta itse liputtaisin, juurikin rauhallisuuden vuoksi. Siellä kun ei ole kerrostaloja, eikä mitään kaupungin tai psoasin vuokra-asuntoja. Ja palveluita tulee koko ajan lisää.
kukaan suomalainen halua ählämien sekaan muuttaa. Vaikka sijainti olisi kaupungin parhaita. näin ne mamut asutetaan parhaille paikoille.
kaunis rauhallinen alue keskustan vieressä, tosin hintavakin :/ toinen mikä tulisi mieleen on kastelli. pohjois-oulun puolelta välivainio.. nuo ovat sellaisia alueita mitkä itsellä kiinnostaa (sitten kun asunnon ostot tulee ajankohtaiseksi;)
Karjasilta & Höyhtyä tosi kivoja alueita, mutta kovin vanhaa rakennuskantaa (50 v.+).
Jos yliopistolle on asiaa, niin Puulinnanmaan, Syynimaa, Ranta-Koskela on kanssa kivaa aluetta (rakennuskanta vaihtelee, 10-30 v. vanhaa). Pluspuolena tosi tiheät bussiyhteydet keskustaan.
jokaisessa kaupunginosassa on pääosin rauhallista. Joillakin ostareilla pyörii enemmän humalaisia.
Rauhallinen ja lapsiystävällinen alue, joka koostuu lähinnä rivi-ja omakotitaloista sekä pienistä kerros-/luhtitaloista :) linja-autot n. 10-15 min ajomatkan päässä keskustassa ja helppo mennä myös omalla autolla. Löytyy hyvät ulkoilumaastot ja leikkipuistoja :)Peruspalvelutkin lähellä.
Siis linja-autoillakin pääsee Iinatista keskustaan 10-15 minuutissa. :)
Kiitos hirmuisesti kaikista vastauksista, näistä on minulle todella paljon apua! :)
Joku kysyi, miksi haluan keskustan kupeeseen... No, asun nyt Espoossa. Täällä on joka paikkaan pitkä matka, vaikka tämä onkin iso kaupunki. Asun kartan mukaan lähellä kaikkea, mutta silti joudun kulkemaan autolla ja bussilla enimmäkseen, koska pyörä-/kävelymatka olisi kohtuuton. Olen jotenkin kyllästynyt tähän kulkemiseen ja haluaisin mahdollistaa itselleni ja lapsilleni sen, että periaattessa kaikki tarpeellinen on lähellä tai ainakin melko lähellä. Niin, että lapset pääsisivät kouluunsa kivenheiton päähän ja minä töihin vaikka ilman autoa. Ihan ydinkeskustaan en halua, mutta semmoinen 2-3 kilsan matka olisi sopiva.
Ap.