Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup pk:n työntekijöille... jos uskallat vastata rehellisesti.

Vierailija
17.10.2009 |

Oletko koskaan ollut vastuussa laittoman suuresta lapsiryhmästä? Tiesikö johtaja mutta ei asialle mitään tehnyt?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesi. Tästä on paljon aikaa, enää en ole lastenhoitaja.

Vierailija
2/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko viikko meni 2 työntekijän voimin. Lapsia oli max. 16. Molemmat olimme osan päivää yksin lapsien kanssa. En tiedä tiesikö johtaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonhan tilanne on silloin kun KOKO päivän lapsiluku suhteessa aikuisiin on liian suuri.

Eli se, että olen vikassa vuorossa yksinäni ja paikalla on vielä 21 lasta (tavallinen tilanne), ei ole laiton. (Ei tosin hyvä ja turvallinenkaan...)

Vierailija
4/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin päiväkotiapulaisen, sitten päivähoitajan (tuolla nimikkeellä olin siis ryhmässä, minulla ei ole alan koulutusta).

Koska mulla tosiaan ei ollut alan koulutusta, mua ei olisi saanut jättää yksin vastuuseen lapsista missään tilanteessa. Pari kertaa kuitenkin kävi niin. En siis joutunut tilanteeseen mitenkään vastentahtoisesti, kyllä siitä sovittiin etukäteen. Nämä tilanteet olivat lyhytkestoisia ja tapahtuivat sellaisissa päiväkodeissa, joissa olin ollut jo pitempään töissä, joten työntekijät tunsivat minut.

En muista, tiesikö PK:n johtaja asiasta. Toisessa paikassa johtajaa ei edes ollut paikan päällä, se oli ryhmis, joka toimi läheisen PK:n alaisuudessa.

Kysymys ei siis ollut varsinaisesti aloittajan kuvaamasta tilanteesta, jossa ryhmä olisi ollut laittoman iso, mutta sinänsä samankaltaisesta, laittomasta tilanteesta.

Tein noita sijaisuuksia erään välityspalvelun kautta, ja tiedän, että siellä oli kaikenlaista työntekijää, enkä usko, että ihan joka sijaisen haltuun olisi jätetty lapsia yksin. Mä sain kuitenkin yleisesti kiitosta useimmista paikoista, joissa olin töissä, ja mua tilattiin uudestaan samoihin paikkoihin. Myös välityspalvelussa mulla oli hyvä maine, joka näkyi esim. siinä, että sieltä soitettiin usein mulle, vaikka tavallisesti käytäntö oli se, että pitää itse soittaa toimistoon, ja kysyä, onko keikkaa. (En kirjoittanut tätä itseäni kehuakseni, vaan kertoakseni, että muhun kyllä luotettiin niissä päiväkodeissa, jossa jäin yksin lasten kanssa.)

Vierailija
5/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonhan tilanne on silloin kun KOKO päivän lapsiluku suhteessa aikuisiin on liian suuri.

Eli se, että olen vikassa vuorossa yksinäni ja paikalla on vielä 21 lasta (tavallinen tilanne), ei ole laiton. (Ei tosin hyvä ja turvallinenkaan...)

olet yksin töissä ja vastuussa 21:n lapsen kanssa (mitä nryhmää et ihan oikeasti voi millään turvallisesti hallita) ja jotakin sattuu (joku karkaa, sattuu paha tapaturma tms) niin tilanne todetaan laittomaksi ja se menee SINUN piikkiisi, jos et ole johtajalle asiasta kertonut.

Kuvailemasi tilanne EI ole laillinen.

Vierailija
6/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhdeluku ei saa ylittyä. Kaikki ennaltatiedetyt tilanteet (vuosiloma, koulutus, työvuorot jne), näissä tapauksissa suhdeluku ei saa ylittyä, periaatteessa ei edes pk:n aukiolon ääripäissä. Mutta jos on joku ennalta arvaamaton tilanne (sairausloma tms) niin silloin sijaista on yritettävä saada, mutta jos ei saa, ei sille voi mitään. Eli ylitsepääsemättömissä tilanteissa suhdeluku voi ylittyä tilapäisesti. Joskus voidaan joutua ottamaan vanhempiin yhteyttä, etteivät tuo lastansa hoitoon.

Vierailija
7/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka sikainfluenssan takia ohjaajia on sairaana? Kuinka monta päivää tilapäinen ylitys voi kestää?

Vierailija
8/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleisesti ottaen usein on niin "hyvä" tuuri, että jos hoitajia sairastuu niin todennäköisesti lapsiakin on paljon poissa. Aikuisilla kuitenkin yleensä parempi vastustuskyky.

Vierailija
9/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleisesti ottaen usein on niin "hyvä" tuuri, että jos hoitajia sairastuu niin todennäköisesti lapsiakin on paljon poissa. Aikuisilla kuitenkin yleensä parempi vastustuskyky.

Jos tilanne jatkuu useita päiviä, se ei enää ole tilapäinen.

Vierailija
10/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka moni johtaja on niin tyhmä, ettei tajua, että jos yksi on poissa, niin joku työntekijöistä on silloin yksin koko loppupäivän kun aamuvuorolainen lähtee kotiin 2-3 aikaan (riippuen monelta pk aukeaa)?

Eli käytännössä: kyllä johtaja aina tietää vajaamiehityksen ja ylitöitä ei saa tehdä, jollei sitä erikseen PYYDETÄ tekemään (jolloin maksetaan myös ylityöpalkkaa). Ei mene minun piikkiini silloin. Ja se toimistossa oleva pk:n johtaja (lto) lasketaan myös suhdelukuun, vaikkei se KÄYTÄNNÖSSÄ olis lapsia koko päivänä nähnyt.

Vierailija
11/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lasten pk:ssa on joka ryhmässä hoitajien lisäksi oppisopimuskoulutuksessa olevat lastenhoitajat. Lisäksi päiväkodissa on kiertävä hoitaja joka laitetaan siihen ryhmään auttamaan missä resurssipula. Kuulemma pk:n johtajakin on joskus tuuraamassa ryhmissä. Lisäksi laitoshuoltajakin on ollut usein auttelemassa pienten ryhmässä esim. pukemisissa.

Hyvin menee siis!

Terkkuja Vantaalta.

Vierailija
12/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka moni johtaja on niin tyhmä, ettei tajua, että jos yksi on poissa, niin joku työntekijöistä on silloin yksin koko loppupäivän kun aamuvuorolainen lähtee kotiin 2-3 aikaan (riippuen monelta pk aukeaa)?

Eli käytännössä: kyllä johtaja aina tietää vajaamiehityksen ja ylitöitä ei saa tehdä, jollei sitä erikseen PYYDETÄ tekemään (jolloin maksetaan myös ylityöpalkkaa). Ei mene minun piikkiini silloin. Ja se toimistossa oleva pk:n johtaja (lto) lasketaan myös suhdelukuun, vaikkei se KÄYTÄNNÖSSÄ olis lapsia koko päivänä nähnyt.

kolmen aikaan lapsia on paikalla 20 vaikka normaalisti on vain 12... noin esimerkiksi.

Vierailija
13/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskallan sanoa että tätä tapahtuu jokaisessa päiväkodissa pk vuoden aikana. Resurssit ei vaan riitä. Työntekijät ja pomot tekee kyllä parhaansa ja yrittää järjestää niin että paikalla aina lain sallima määrä hlökuntaa, mutta ylitöitä ei voi tehdä/teettää mielettömästi.

Ikinä ei ole kyllä tapahtunut mitään johtuen ko. asiasta. Mutta onhan se turvallisuusriski!

Vierailija
14/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lasten pk:ssa on joka ryhmässä hoitajien lisäksi oppisopimuskoulutuksessa olevat lastenhoitajat. Lisäksi päiväkodissa on kiertävä hoitaja joka laitetaan siihen ryhmään auttamaan missä resurssipula. Kuulemma pk:n johtajakin on joskus tuuraamassa ryhmissä. Lisäksi laitoshuoltajakin on ollut usein auttelemassa pienten ryhmässä esim. pukemisissa.

Hyvin menee siis!

Monessa pikassa kuitenkin laittarilla ei ole enää lainkaan aikaa tai laittaria ei ole lainkaan ja laittarin tehtävät on sysätty lastenhoitajille kaiken muun päälle. Valtaosa johtajista ei suin surminkaan menisi ryhmään tekemään töitä. Ja noita oppisopimuskoulutettavia ei tosiaan ole kaikkialla ja jos onkin, osa niistä on luokattomia, ja aiheuttavat vain riesaa, ovat yksi lapsi ryhmän päälle.

Terkkuja Vantaalta.

Vierailija
15/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaan se keskimääräinen kuormitus/suhdeluku päivän aikana, ei hetkellistä (vaikka se hetkellinen tilanne on kyllä just se, joka vanhempien mielestä ratkaisee...). Eli jos päivän aikana on lapsia hoidossa tietty määrä ja osa lapsista on osapäiväisiä, hoitajia on tietty määrä aamussa, tietty keskipäivällä ja iltapäivällä minimi, keskimäärin saadaan kuitenkin lailliset luvut... ja mukaan tosiaan lasketaa paperitöitä tekevä johtaja, joissain paikoissa myös siivoojat ja muut avustavat henkilöt, jotka eivät varsinaiseen lastenhoitotyöhön edes osallistu.

Vierailija
16/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaan se keskimääräinen kuormitus/suhdeluku päivän aikana, ei hetkellistä (vaikka se hetkellinen tilanne on kyllä just se, joka vanhempien mielestä ratkaisee...). Eli jos päivän aikana on lapsia hoidossa tietty määrä ja osa lapsista on osapäiväisiä, hoitajia on tietty määrä aamussa, tietty keskipäivällä ja iltapäivällä minimi, keskimäärin saadaan kuitenkin lailliset luvut... ja mukaan tosiaan lasketaa paperitöitä tekevä johtaja, joissain paikoissa myös siivoojat ja muut avustavat henkilöt, jotka eivät varsinaiseen lastenhoitotyöhön edes osallistu.

Jos olet yksin kadenkymmenen lapsen kanssa pihalla ja joku vaikka karkaa, niin kyllä homma on niin, että SINUN pääsi ja pallisi heiluu.

Vierailija
17/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän mun silloin pitäis tehdä? Soittaa poliisilleko? Vai kaikille vanhemmille, että tulkaa nyt hakemaan kakaranne?

Ja eikös vastuussa ole enemminkin se hoitaja, joka lähti tokavikana- eli jätti hoitajan laittomaan tilanteeseen?

Lyöpäs pöytään yksikin ennakkotapaus, jossa olis syytetty ja tuomittu ryhmän työntekijä (ei johtaja).

Vierailija
18/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ap kysymällä tavalla, mutta laittomasti kuitenkin. Nuorena lähihoitajana opiskelijana (ensimmäinen harjoittelujakso) minut on jätetty yksin parinkymmenen lapsen kanssa pihalle.

Vierailija
19/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän mun silloin pitäis tehdä? Soittaa poliisilleko? Vai kaikille vanhemmille, että tulkaa nyt hakemaan kakaranne?

Ja eikös vastuussa ole enemminkin se hoitaja, joka lähti tokavikana- eli jätti hoitajan laittomaan tilanteeseen?

Lyöpäs pöytään yksikin ennakkotapaus, jossa olis syytetty ja tuomittu ryhmän työntekijä (ei johtaja).

Saihan esim. siinä espoon kuolemaan johtaneessa tapaturmassa hoitaja potkut.

Ja vastuu siirtyy sinulta vasta jos olet (ennakkoon) johtajalle kertonuttilanteesta ja hän on päättänyt olla tekemättä mitään.

Vierailija
20/28 |
17.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne:

alle 3 vuotiaita oli 11 (ja nuo kaikki olivat 1-2 vuotiaita!) + melkein 3 vuotiaita oli 3 (joista yksi oli kylläkin ainoastaan muutaman päivän kuussa hoidossa). Eli lapsia oli melkein aina paikalla 10-11. Hoitajia oli kolme, mutta yksi joutui pitkälle saikulle selkänsä takia ja on sillä vieläkin. Sijaisia saatiin ainoastaan yhdeksi-kahdeksi päiväksi (marraskuussa saatiin sitten vaki hoitaja). Eli pienten puolella oli 2 hoitajaa + keittiöapulainen auttoi tarpeen vaatiessa.

Johtaja oli tietoinen asiasta ja teki kaikkensa, että asia olisi korjattu, mutta..

Myös isojen puolella oli välillä tilanteita, että hoitajia oli liian vähän. Esim. johtaja lähti kokoukseen tms. ja lapsia oli paikalla kaikki 14 (joista kaksi erityislapsia). Paikalla oli yksi hoitaja (ryhmässä ei sinänsä ollut kuin vaan nuo kaksi hoitajaa) + yhden lapsen henk.koht.avustaja ja harkkari. Ja kun avustajan työaika loppui, paikalle jäi tuo hoitaja + 10-12 lasta, joista suurinosa oli villejä poikia + nuo erityislapset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän