Eilen oli taas teiniäiti puistossa
Ainakin tosi nuoren näköinen tyttö lävistykset naamassaan. En osaa jutella hänen kanssa mistään, koska hän näyttää itsekin ihan lapselta.. Tuskin on lapsen isä enää kuvioissa mukana, kun aina yksin käy puistossa.
Tuntuu jotenkin hullulta, kun lapset tekevät lapsia. Tämä tyttö jäi erityisesti mieleeni :(
Kommentit (65)
-elättää lapsensa? -selvittää parisuhteen ongelmat? -kasvattaa lapsestaan terveen aikuisen? Noihin kaikkiin kun tarvitsee elämänkokemusta... Ja mitäs sitten, kun se elämätön nuoruus alkaa taas houkutella? ap
Ensinnäkin, tarvitseeko lapsen saada aivan kaikki? Eikö riitä että on rahaa ostaa kaikki tarpeellinen vaate ja ruoka? :)
- No miten vanhemmat äidit selvittävät parisuhde ongelmat?
-Miksi ei voisi kasvattaa terveen aikuisen? Herttinen, miten ihmeessä vanhempi äiti kasvattaa terveen aikuisen? Eihän heilläkään ole kasvattamisesta kokemusta ennenkuin sen lapsen tekevät? :)
Ja höpö höpö elämänkokemuksen kanssa :) Pitääkö sitä aina matkustella ymsyms ennen kuin voi lapsen tehdä? Miten sitä elämänkokemusta saa jos ei elä niinkuin itse haluaa? Itse ainakin olen lasteni myötä oppinut todella paljon elämästä. Eläväisiä lapsiahan nuo on :) Mutta en kyllä ole aivan teiniäiti, Ensimmäiseni sain 20v iässä.
Onko siinä jotakin väärää jos nainen saa ja haluaa lapsen nuoremmalla iällä? Ja tosiaankaan ulkonäön perusteella ei voi sanoa ikää, onhan se sinun "teiniäiti" voinut olla jo yli 20v ihan hyvin.
Niin ja pitää muistaa että ei kaikki elä niinkuin sinä :)
-Lapsi elätetään ihan samanlailla kun muissakin perheissä: iti on lapsen kanssa kotona pari vuotta ja mies ky töissä, myöhemmin lapsi menee tarhaan, ja molemmat vanhemmat kyvät töissä.
- Parisuhteen ongelmat selviää ihan yhtälailla kun vanhemmillakin. Minä esim. ollut miehen kanssa yhdessä 13-vuotiaasta asti, eli nyt melkein 10 vuotta. Uskoisin, että ongemat sili paljon helpommin kun 30-vuotiaalla pariskunalla, jolla yhteistä historiaa on pari vuotta.
-Miksei nuori äiti osaisi kasvattaa lastaa ihan yht hyvin, ellei paremmin kun vanhempi äiti? Tähän en osaa edes vastata kun en ymmärrä mitä ajat takaa.
Ja ihan tiedoksi, että nuorikin äiti voi haluta viettää nuoruutensa perheensä kanssa onnellisesti eläen, eikä vain baareissa hilluen. Samalla voisit kysyä mitä sitten kun se vanhempi äiti saa 40-villityksen, mites sitten käykään.
Ainakin tosi nuoren näköinen tyttö lävistykset naamassaan. En osaa jutella hänen kanssa mistään, koska hän näyttää itsekin ihan lapselta.. Tuskin on lapsen isä enää kuvioissa mukana, kun aina yksin käy puistossa. Tuntuu jotenkin hullulta, kun lapset tekevät lapsia. Tämä tyttö jäi erityisesti mieleeni :(
Tai onhan toi kyllä oikeesti ongelma, sosillainen sellainen.
Mä onneksi osaan tulla kaiken ikäisten kanssa juttuun. Ei sitä tartte parhaaksi kaveriksi ryhtyä, mutta täytyy nyt jotenkin osata keskustella ja kommunikoida ihmisen kuin ihmisen kanssa.
huonommin koulutettuja kun vanhemmat, koska eivät ole vielä ehkä ehtineet hankkia sitä kolutusta, MUTTA, onkohan tutkittu sitä, mimmoinen elämäntilanne eskimäärin on nuorena äidiksi tulleella suhteessa vanhempana äidiksi tulleeseen vaikkapa sitten kun lapsi aloittaa koulun?Nuorena lapsen saanut valmistuu ammattiin, vanha äiti valmistautuu vaihdevuosiin :D
että kaikki nuoret äidit ovat huonoja äitejä. Poikkeuksia tietysti löytyy! Ja aikuisissakin äideissä on mädät omenansa. Tarkoitin vain, että elämänkokemus tuo viisautta. En esimerkiksi tunne yhtään yli 30-vuotista, joka olisi tupakoinut askausaikana. Nuoret eivät ehkä osaa vielä hahmottaa tekojensa seurauksia niin hyvin, sillä heihin törmään todella usein maha pystyssä sauhuttelemassa.
Halusin jakaa ajatukseni tapaamastani äidistä. Tämä puistossa käyvä tyttönen näyttää todella nuorelta ja lapsikin on jo vuoden. Minkähän ikäisenä hän on siis lapsensa saanut?! Minusta tuntuu hullulta, että taloudessa ei välttämättä ole ketään aikuistta huolehtimassa asioista. Tämä on vain minun mielipiteeni ja ajatukseni asiasta.
pa
että kaikki nuoret äidit ovat huonoja äitejä. Poikkeuksia tietysti löytyy! Ja aikuisissakin äideissä on mädät omenansa. Tarkoitin vain, että elämänkokemus tuo viisautta. En esimerkiksi tunne yhtään yli 30-vuotista, joka olisi tupakoinut askausaikana. Nuoret eivät ehkä osaa vielä hahmottaa tekojensa seurauksia niin hyvin, sillä heihin törmään todella usein maha pystyssä sauhuttelemassa. Halusin jakaa ajatukseni tapaamastani äidistä. Tämä puistossa käyvä tyttönen näyttää todella nuorelta ja lapsikin on jo vuoden. Minkähän ikäisenä hän on siis lapsensa saanut?! Minusta tuntuu hullulta, että taloudessa ei välttämättä ole ketään aikuistta huolehtimassa asioista. Tämä on vain minun mielipiteeni ja ajatukseni asiasta. pa
Eiköhän se nuori äitikin ole jo aikuinen :) Viimeistään siinä vaiheessa kun saa sen lapsen. Siinähän sitä oppii järkevään ajatteluun. Ei kukaan ole seppä syntyessään :)
en tajua sinunlaisiasi.
Itse sain esikoisen 19 v.
Toivottuna.
Nyt tuo lapsi on 15v. Eli ainakin tähän saakka olen osannut häntä kasvattaa.
On vielä sama mies. Mulla on korkeakoulututkinto. On omistusasunto arvoalueelta. On vakituiset työpaikat, ylempiä toimihenkilöitä olemme. Lapsiakin olemme hankkineet lisää.
Mitähän muuta...
niin että missä se nyt ilmenee, että elämä on tuhoon tuomittu, jos saa lapsen nuorena???
Ap toivottavasti en tunne sinua.
(Ja ps - todellakin ihmiset voivat olla nuoren näköisiä! Ja jos et osaa keskustella tuon nuoren äidin kanssa mitään, niin älä keskustele! Ehkä hänkään ei osaa keskustella sinunlaisesi kääkän kanssa.
Sitten täällä saa taas kohta lukea aloitusta, kun joku kummastelee 40v äitiä puistossa, ettei osaa keskustella mitään lähes oman äitinsä ikäisen kanssa...
teille av-mammoille ei ole mikään ikinä hyvä.)
Minä taas tiedän 5 yli 30-vuotiasta joka on tupakoinut odotusaikana, nuorista tuntemistani/tietämistäni äideistä (18-25 v) en tiedä kuin yhden tapauksen.
(sorry äsken jo vähän hiillyin)
mutta jos sua siis OIKEASTI vilpittömästi kiinnostaa tämän nuoren äidin elämä niin tarjoa apuasi!
olinkohan 22 tai se edellinen
Varmaan katsoisit muakin säälivän halveksuen jos puistossa törmättäis. Näytän varmaan aika nuorelta, mulla on nuorekkaat rokkarivaatteet ja lävistyksiä. Tervetuloa tarjoamaan vilpitöntä apuasi! :D
T. Äiti 23 v
kuin lapsen kasvuolosuhteet. Ettei lapsi joudu kärsimään äitinsä iästä.
Ja sehän ei varmaan kovin omituiselta kuulostaisi, jos menisin tarjoamaan apua. Enhän tee sitä aikuisillekaan äideille! En ole mitään turva- ja ensikotia perustamassa, joten valitettavasti hän saa hoitaa lapsensa itse.
ap
kuin lapsen kasvuolosuhteet. Ettei lapsi joudu kärsimään äitinsä iästä.
Ja sehän ei varmaan kovin omituiselta kuulostaisi, jos menisin tarjoamaan apua. Enhän tee sitä aikuisillekaan äideille! En ole mitään turva- ja ensikotia perustamassa, joten valitettavasti hän saa hoitaa lapsensa itse.
ap
No mitä sitten täälläkään asiasta iniset? Ainiin mutta onhan sitä jeesustelemaan päästävä vaikkei faktoista olekaan tietoa. :)
Jos sinä olit nuorena vastuuton hupakko niin ei se tarkoita sitä että kaikki ovat samanlaisia.
Oletko ap varma, että tyttö oli lapsen äiti? Voihan se kauhistus olla hoitajakin?
En ole mitään turva- ja ensikotia perustamassa, joten valitettavasti hän saa hoitaa lapsensa itse. ap
niin sinullahan on suorastaan velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus.
kuin lapsen kasvuolosuhteet. Ettei lapsi joudu kärsimään äitinsä iästä. Ja sehän ei varmaan kovin omituiselta kuulostaisi, jos menisin tarjoamaan apua. Enhän tee sitä aikuisillekaan äideille! En ole mitään turva- ja ensikotia perustamassa, joten valitettavasti hän saa hoitaa lapsensa itse. ap
se kiinnostaa sua vain kauhistelumielessä. Ärsyttävä asenne.
Mä ajattelen kanssa usein puiston äitejä, mimmosta niitten elämä on:
- moni äiti asuu selvästi lähistön vanhoissa kerrostaloissa, ihmettelen miten ne voi asua niissä, eikös se nyt olisi mukavampi asua jossain rivi/pari/omakotitalossa paremmalla paikalla lasten kanssa. Ihmeellistä että hommataan lapsia jos ei ole varaa kuin vanhaan kerrsotaloasuntoonn.
- osa niistä asuu sitä paitsi VUOKRALLA! ihan selvästi. tosi järkkyä
- osalla on monta lasta ja ihmettelen mimmosta niillä on kotona, etenkin kun kuulemma asuvat aika ahtaasti
- muutama ei meikkaa ollenkaan ja ihmettelen miten niiden miehet jaksaa katsoa niitä, etenkin kun ylipainoa näyttää hieman olevan. Mietin että pettääkö niiden miehet niitä.
- yksi äiti puhuu kiukkuisesti lapsilleen ja en tiedä mistä tämä johtuu, hänen iästään? (ei ole ihan nuori äiti)
- osa tuntuu olevan aika kouluttamattomia ja en ymmärrä miten voivat elättää lapsensa
Sanoin ensin, että ihmetyttää, miksi lapset tekevät lapsia. Itse en osaa tällaisten tapausten kanssa keskustella, koska koen olevani eri elämäntilanteessa.
Mietityttää myös nuoren tytön valmius vaativaan äitiyteen, joka ei lopukaan samalla tavalla kuin vaikka seurustelusuhde tai koulu. Lapsi on siinä ikuisesti. Tuon ikäiset pojatkin ovat vielä siinä kehitysvaiheessa, etten heille antaisi omia lapsiani edes hoitoon!
Kun olen keskustellut nuorista äideistä ystävieni kanssa, he ovat yleensä olleet samaa mieltä. Tällä palstalla ei taida käydä vanhempia äitejä. Tosin itsekin ulkoilisin lasteni kanssa tähän aikaan, jos eivät olisi nyt kipeitä.
Ja tuosta ulkonäön kommentoinnista sen verran, että mielestäni lävistykset ja ns. kapinoivat vaatteet ym. kuuluvat nuoruuteen, eivätkä osoita suurta kypsyyttä.
Itsekään en laittaisi tiukimpia farkkujani leikkipuistoon päälle, vaan pukeudun niin, että on mukavaa ja lämmintä touhuta lasten kanssa.
ap
saat kyllä tulla meille vaikka viikoksi Helsingin kantakaupunkiin seuraamaan miten sujuu meidän teiniäitiarkielämä. Olen saanut lapsemme 19 vuotiaana,hui. Sekä ylioppilas- että ammattitutkinnon suorittaneena sekä vakituisen työpaikan omaavana.
Mies on ollut kuusi vuotta samassa työpaikassa IT-alalla ja voipi tienata JOPA enemmän kuin sinun mies:P.
Meillä käydään ihan muskarissa, puistossa, kahviloissa, kyläilemässä yms. Mitä varmasti monissa vanhempienkin äitien perheessä. Joka päivä laitetaan kotona kunnon kotiruokaa, siivotaan ja pestään pyykkiä.
Kaikki yllä oleva muuten sujuu jännästi myös lävistysten kanssa, olen kokeillut;).
Aurinkoa ja iloa ap:n syksyyn
- me juu asutaan puiston lähellä vanhassa vuokrakerrostalossa. on halpa ja just passeli tähän elämän tilanteeseen
- juu 2 lasta ja aika ahtaasti asutaan kaksiossa.
- en jaksa meikata puistoon, hyvä jos edes jaksan lähteä sinne
- puhun välillä kiukkuisesti. sairastan masennusta ja en ihan joka ikistä temppua jaksa katsella. sentään raahaudun sinne puistoon, että lapseni saavat raitista ilmaa.
- juu, ammattikoulu ja lukio käyty. olen kouluttamaton.. mutta onhan meillä myös mies perheessä joka käy töissä.
Mutta sähän varmaan vaan vitsailit... :D
se kiinnostaa sua vain kauhistelumielessä. Ärsyttävä asenne.
Mä ajattelen kanssa usein puiston äitejä, mimmosta niitten elämä on:
- moni äiti asuu selvästi lähistön vanhoissa kerrostaloissa, ihmettelen miten ne voi asua niissä, eikös se nyt olisi mukavampi asua jossain rivi/pari/omakotitalossa paremmalla paikalla lasten kanssa. Ihmeellistä että hommataan lapsia jos ei ole varaa kuin vanhaan kerrsotaloasuntoonn.
- osa niistä asuu sitä paitsi VUOKRALLA! ihan selvästi. tosi järkkyä
- osalla on monta lasta ja ihmettelen mimmosta niillä on kotona, etenkin kun kuulemma asuvat aika ahtaasti
- muutama ei meikkaa ollenkaan ja ihmettelen miten niiden miehet jaksaa katsoa niitä, etenkin kun ylipainoa näyttää hieman olevan. Mietin että pettääkö niiden miehet niitä.
- yksi äiti puhuu kiukkuisesti lapsilleen ja en tiedä mistä tämä johtuu, hänen iästään? (ei ole ihan nuori äiti)
- osa tuntuu olevan aika kouluttamattomia ja en ymmärrä miten voivat elättää lapsensa
Tiedän montakin yli 35vee naista jotka on tupakoineet odotusaikana. ÄLÄ YLEISTÄ!!
Olen itsekin nuori enkä todellakaan käyttänyt mitään päihteitä odotusaikana tai sen jälkeen.
Ja mitä helvetin väliä sillä on kuinka kauan imettää?!?!? Eikä se todellakaan ole iästä kiinni kuinka kauan pystyy imettämään!
Herää jo tähän päivään!