Tuettu loma - asia jota minä en ymmärrä!
Siis kuka sen oikein maksaa? Veronmaksajatko? Miksi jollakin muka on oikeus sellaiseen??
Kommentit (113)
mitään palkkatodistuksia, että ihan rehellisyysperiaatteella toimivat. ollaan haettu kaksi kertaa tuettua lomaa ja saatu kummallakin kerralla. Minä olen lukion lehtori ja mies atk-asiantuntija. Ollaan haettu silloin kun olen ollut kotihoidontuella ja perusteltu rankalla lapsiperhearjella.
on ollut paljon lestadiolaisperheitä eli 4-5 pikkulasta ja suht nuoret vanhemmat. Ei aavistustakaan kuka on ollut tuetulla lomalla ja kuka ei.
tuettuja lomia löytyy Suomen Yrittäjien nettisivuilta, täältä: <a href="http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/kuntolomat/" alt="http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/kuntolomat/">http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/kuntolomat/</a> Meidän perhe oli viime kesänä viisi vrk Ikaalisten kylpylässä, omavastuu oli 200 egee. Täysihoito, eli aamiainen, lounas ja päivällinen. Kylpylää sai käyttää ihan vapaasti niin paljon kuin vain jaksoi. :)
Missä hotellissa olitte tuolla ikaalisissa, eikös siellä ole kolme hotellia?(maininki,kylpylähotelli ja terme+ mökkejä)
Onko noilla yrittäjien lomilla millaista ohjelmaa järjestetty?
T:tukilomalle hakua harkitseva
ps: noita tukilomia ei kait makseta verorahoista?
"Suomen Yrittäjät ry toteuttaa yrittäjien lomatoimintaa Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa. Terveys- ja Lomahuolto tekee päätökset lomatuen myöntämisestä ja vastaa lomatoiminnan käytännön järjestelyistä. Lomat toteutetaan Raha-automaattiyhdistyksen myöntämän vuosittaisen määrärahan turvin. Vuoden 2010 aikana RAY:n tuki mahdollistaa noin 7500 henkilön ja noin 1200 yrittäjän/ yrittäjäperheenjäsenen tuetun loman."
Ei ole sitä esim. 200e ylimääräistä laittaa lomaan.
kirkon diakoniatyöntekijään jne., että saisitte sen omavastuun!!!!
Ihan oikeasti!
että millaisilla perusteilla tuettuja lomia saa? Meillä miehen bruttotulot 2300 €, mä hoitovapaalla ja meillä lainaa 165 000 €. Mä kyllä teen kuukausittain töitä niin, että bruttoansio on noin 500€.
Käy katsomassa www.lomajärjestöt.fi. Sieltä löytyvät kaikki lomajärjestöt, jotka saavat RAY:n avustusta ja jakavat sitä (hakemuksesta)lomatukena taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein mm. lapsiperheille.
terveisin Virkistys- ja kylpylälomat
viidestä päivästä ikaalisten kylpylässä edes tuota 200 euroa.
On joskus mulle tällaista mahdollisuutta väläytelty. Mutta tosiaan, kun rahat eivät riitä jokapäiväiseen elämään, miten kummassa maksaisi omavastuun?
katsokaa RAY:n sivuilta. Sieltä voi löytyä lista mille järjestöille antavat tukea tuettujen lomien järjestämiseen. Omavastuusta sen verran, että meneehän sitä rahaa ruokaa viikossa ihan kotonakin... tuetuilla lomilla on yleensä kuitenkin täyshoito ja järjestettyä ohjelmaa koko perheelle.
Jos joku yhdistys tms haluaa tukea lapsiperheiden vapaa-aikaa niin eihän se ole teiltä pois. Ja jos teillä on oikeus samaan kadehdittavaan etuun niin käyttäkää ihmeessä hyväksenne.
Ajatelkaa edes niitä perheiden lapsia, he pääsevät lomalle vaikkei perheellä olekaan rahaa. Voiko tuommoista paheksua, en käsitä.
ammattiliiton tuetulla lomalla. Tosi kivoja muistoja. Nyt lapset on isoja, joten ainakin perhelomat on meidän osalta nähty.
Tuttavaperhe - lapseton, työssäkäyvä pariskunta - on myös saanut liiton tuetun loman. Samoin kerran oli samalla lomalla kuin me yksi pariskunta kahdestaan.
Toisinaan jotain lomaa on hakemassa iso porukka, toisinaan hakijoita on vähän. Kunnon perustelut ja uusi hakemus menemään.
Näille, jotka kauhistelevat tuettuja lomia. Minä käyn myös kansalaisopiston kursseilla (kieliä ja jumppaa) enkä tasan tarkkaan maksa todellisia kuluja. Virkistystä sekin. Mitäs siitä sanotte?
On joskus mulle tällaista mahdollisuutta väläytelty. Mutta tosiaan, kun rahat eivät riitä jokapäiväiseen elämään, miten kummassa maksaisi omavastuun?
Kyllä sossu voi maksaa sun omavastuun, olen kuullut näin sen tekevän, hyvät perustelut lienee tässäkin tapauksessa tarpeen. Aina kannattaa kysyä !
Mieheni on yrittäjä ja pitääkö siinä kuulua johonkin liittoon?
ehkäpä teidänkin pitäisi kokeilla luopua tyhmänylpeydestänne ja siitä superraskaan marttyyrin rrolistanne ja hakea tuettua lomaa? Voisi tehdä hyvää teillekin?? Katkeruus ja kateus on aika huono vaihtoehto kelle vaan, vaikka kuinka tuntisi itsensä paremmaksi kuin muut. Paljon mieluummin lotto-ja verovarani laittaisin teidän hyvinvointilomaan kuin kansanedustajien torkkupeittoihin ja muuhun sontaan.
että ne jotka lomaa oikeasti tarvitsevat, hoksaavat sitä myös hakea. Jos rahaa riittää etelänmatkaan kerran vuodessa, ruotsinristeilyyn ja vielä laskettelureissuun, on ihan ymmärrettävää, että tuetut lomat kuulostava utopistisilta.
Itse olen ollut kerran lapsena tuetulla lomalla perheeni ( 6 henkeä) kanssa siitä syystä, että isäni firma oli mennyt konkurssiin eikä meillä olisi mitenkään ollut varaa lomailla missään moneen vuoteen ilman tukea.
Nyt aikuisena, kahden lapsen äitinä, hoksasin viime keväänä hakea perheellemme tuettua lomaa eräästä kylpylästä A-lomien kautta, ja saimme sen. Syitä oli taloudellisten lisäksi monia muitakin, ja olisimmekin päässeet toisellekin lomalle (mutta vain yhden voi siis ottaa vastaan kahden vuoden aikana). Hintaa lomalle tuli yhteensä 220 euroa, ja jostainhan sekin piti taikoa. Itse lomallahan ei sitten rahaa tarvitse paljon käyttää, koska kaikki kuuluu hintaan.
Ja tosiaan, hakemuksessa kysytään, maksaako loman itse vai esim sossu eli kyllä niillä kaikkein köyhimmilläkin on mahdollisuus päästä lomalle, pitää vain saada maksusitoumus jostain. Kannattaa siis hakea lomaa ensin, ja jos sen saa eikä pysty sitä maksamaan, niin luulisi jostain löytyvän apua.
Meidän tilanteemme muuttui heti kesän jälkeen (sain vakityön) eli en usko, että me enää pääsemme tuetuille lomille, ainakaan ensimmäisten joukossa.
Jos joku sellaiseen haluaa, hän on ilmiselvästi todella kipeästi loman tarpeessa ja on siis ansainnut sen.
Olisi hauska kuulla millaiset lomakriteerit sulla on:)
Itse olen ollut kerran korpihotellissa ammattiliiton kustantamana ja oli kuules ihanaa keskittyä itseensä, nukkua ja syödä hyvin- ulkoilla, liikkua, käydä hierojalla- tutustua uusiin, hyvin erilaisiin ihmisiin kuin itse olen. Saada irtiotto lapsiperhe-arjesta. Oli todella ihanaa, retnouttavaa, avartavaa. En usko että olisin nauttinut sen enempää vaikka olisin ollut missä lomakeitaassa tai luxushotellissa tai kulttuurin katveessa. Kun se juttu on kuitenkin siinä, miten osaa arvostaa asioita. Toki jos on koko elämä lapioitu kultalusikalla suuhun, niin ymmärtäähän sen ettei mikään silloin enää tunnu miltään. Usko pois, korpihotellissa voi saada todella antoisan loman:) Voisin tehdä saman perheen kanssa- olisi rauha yhdessäololle ja peruasioille ilman turhanpäiväistä pätemistä ja korviketoimintaa. Ja täys ylöspito.
Kaksi kertaa olen hakenut lomaa perheellemme, ja emme ole lomatukea saaneet, vaikka tarvetta todella olisi ollut. En tajua kuinka huonosti pitää mennä, että tuollaisen lomatuen saa, vieläpä useamman kerran!!
Olen nimittäin viettänyt äitini kanssa viikon tennislomalla jossain Keski-Suomessa, ja muistan sen aina elämäni tylsimpänä viikkona. Jos haluan oleilla, oleilen kotona. Jos haluan lomailla, haluan paikkaan jossa on jotain nähtävää. Kriteerini eivät ole korkeat, kun ei tuota rahaakaan ole koskaan kauheasti ollut eikä kultalusikkaa suussa, mutta jos omakustannushinta on parisataa, sillä tekee jo vaikka mitä oikeasti kivaa.
on hyvinvoivampi ja rauhallisempi. Vrt. perinteiseen pohjoismaalaiseen valtiomalliin, missä tasa-arvoinen ns. lopputulokseen perustuva tulonjako. Eli: Kaikkien ihailema, toimiva pohjoismaalainen malli on perustunut tasa.arvoon, korkeisiin etuisuuksiin ja kansalaisten eriarvoisuutta vähentäviin toimenpiteisiin.Tiedät varmasti, että menneinä vuosina, jolloin tämä malli oli vielä vomissaan, Suomi kulki kärkipäässä monissa hyvinvointia ja pärjäävyyttä mittaavissa mittauksissa.
Vaihtoehtona on jenkkiläinen ansioperusteinen malli, minkä perään niin monet täällä huutelevat. Jenkit vaan eivät näissä mittauksissa ole aivan sitä kirkkainta kärkeä.Tämä mallihan perustuu siis siihen, että ihmiselle ansionsa mukaan: jokainen on oman onnensa seppä...
Simple: Kun tuotamme perheelle kokemuksia, että he ovat jotakuinkin yhteiskunnan keskiössä, eivätkä kovin marginaalissa, lisäämme valtaisuuden tunnetta ja kykyä jatkaa edelleen toimia, mitä yhteiskunnan keskiössä tehdään...Eriarvoisuus vähenee, hyvinvointi lisääntyy, ongelmat vähenevät ja tuetun perheen lapset saavat kokemuksen normaaliudesta..
Ok, eli siis: Pohjoismainen hyvinvointivaltiomalli vs jenkkiläinen ansioperustainen..