Teillä joilla omakotitalossa uusittu katto
Paljonko tuli maksamaan kokonaisuudessa?
Meillä vanha rintamamiestalo ja kattoremontti olisi ensikesänä, mutta ei ole mitään hajua paljonko se tulee maksamaan.. itse se tehdään kökkärorukalla.
Kommentit (6)
Huoh!
Pinta-ala, muoto, materiaali, onko purkua, uusitaanko kattotuoleja / ruoteita?. on sitten vaarallista touhua! ottakaa ammattiporukka ja hyödyntäkää kotitalousvähennys.
tosiaan aika paljon lisää informaatiota ennen kuin pystyisi alkaa arvioimaan.
olis ainakin syytä selvittää, miten oikeaoppinen remppa tehdään. Ettei sitten vedä tuuletusluukkuja kiinni ja aluskatteita väärinpäin.
Rakentakaa hyvät telineet.
Isäni, kirvesmies, teki itse harjakaton (aikaisemmin huopa) kattoremontin mieheni kanssa, maksoi peltikaton tarvikkeista muistaakseni n. 5000 euroa, v. 2008. Katto purettiin tyystin. Remppafirma olisi ottanut 10000, tuli itse tehtynä halvemmaksi. Kannattaa kyllä laskea kantsiiko sitä tehdä itse, isäni vaan oli sellainen "ite kun teen niin tiedän mitä teen"-mies, ei luottanut muihin. Ja muista ottaa remppaväelle tapaturmavakuutus!
Noi hinnat on ihan kiinni niin monesta tekijästä, että mahdotonta sanoa tarkasti. Mitatkaa neliöt, ja soittakaa peltifirmaan, selvittäkää mitä kaikkea tarvitsette.....niin siitä voi sitten lähteä laskemaan kuluja.
Kannattaa pyytää tarjouksia eri firmoista, koska niissä on aika huimia eroja (pyytäkää tarkka erittely siitä, mitä tarjous pitää sisällään).
Me tehtiin lopulta avaimet käteen periaatteella (hinta oli n. 100 000mk), koska vanha piti purkaa ja jätteet (sis. ongelmajätettä) kuljettaa pois. Rimoja lisättiin ja jotain muoveja/aluskatteita tms. uusittiin/lisättiin. Lisäksi meillä on katossa aika hankalia muotoja, joten ei lähdetty niiden kanssa leikkimään. Katon lisäksi laitettiin lumiesteitä, uusittiin tikkaat, jne. Kaikki sisältyi pakettiin.
Laitettiin "tiilikatonnäköinen" musta peltikatto (väri valmiina). Firma teki hommat viikossa ja työlle sekä materiaaleille tuli pitkät takuut. Tehdas lähetti alussa osittain väärät tiivisteet, mutta onneksi ammattimiehet huomasi asian ja hoitivat homman, itse en olisi sitä tajunnut.
Aluksi harkittiin tiilikattoa, mutta rakennuslaskelmissa selvisi, ettei rakenteet kestä tiilikaton painoa ilman vahvistuksia, jotka olisi lisäksi tarvinneet rakennusluvan. Siksi päädyttiin peltikattoon (aikaisempi oli ns. varttikatto tai vastaava).
Naapurimme vaihtoi peltikaton pari kesää myöhemmin ja maalasivat sen itse. Ovat nyt maalanneet katon 2 kertaa tämän alle 10 vuoden aikana, koska maali ei ole jostain syystä katossa pysynyt. Monta kertaa on tullut pohdittua, miten vähällä itse päästiin.
Eli kyseessa vanha talo, jossa katto purettiin taysin ja tiilen alle asennetiin uusi huopa ja rimoitus. Otsalaudat uusittiin taysin. Katossa paljon yksityiskohtia, jyrkka, yksi lyhty lue ikkunaerkkeri. Harjaa moneen eri suuntaan. Katon pinta-ala noin 400m2. Tyon hinta noin 9000€ ja materiaalit noin 9000€. Savitiilista maksoimme normaalin listahinnan, mutta muu materiaali noin 40 % alennuksella ja peltitoista emme maksaneet oikeastaan yhtaan mitaan.
Peltikatosta tuli huopakatto. Pinta-ala noin 150-200 neliöö. Hinta reilu kahdeksan tuhatta euroa. Ja kattofirmalla teetettiin. Mutta oli kyllä ihanaa kun katto oli kolmessa päivässä tehty.