Ei olisi pitänyt käydä veripalvelun sivuilla.. Menkää luovuttamaan verta!!!
Todella moni verityyppi vähissä, myös minun veriryhmäni veri. Ei olisi pitänyt käydä vilkaisemassa, kun nyt tuli niin paha mieli, koska en pääse luovuttamaan. Synnytyksestä on liian vähän aikaa, imetänkin vielä ja kaiken bonuksena vielä flunssa.
Menkää te, jotka pystytte!
Kommentit (64)
Ja imetyksen suhteen homma menee niin että synnytyksestä täytyy olla vuosi eikä saa enää imettää.
Eli jos synnytyksestä on alle vuosi (imetit tai et) -> et voi luovuttaa.
Ja jos imetät (vaikka synnytyksestä olisi 2 vuotta) -> et voi luovuttaa.
mutta mulla kilpirauhasenvajaatoiminta ja syön siihen thyroxinia. Kymmenen vuotta sitten kun täytin 18, olisin alkanut luovuttamaan, mutta sillon kerrottiin että olen elinikäisessä luovutuskiellossa tuon thyroxinin takia. Muuten olen terve ja hb hyvä. Mut ei väkisin.
"Kilpirauhasen vajaatoimintaan käytetty Thyroxin ei estä verenluovutusta, kunhan elimistö on saanut tottua lääkitykseen. Luovutuksen voi aloittaa lääkityksen kestettyä puoli vuotta."
http://www.veripalvelu.fi/www/1480
en saa luovuttaa verta kun syön thyroxinia. Tässä on menny 10 hyvää luovutus vuotta ihan hukkaan. Pitääkin seuraavalla Helsinginreissulla käydä antamassa pussillinen.
-se jolla kilpparin vt
Olen imettänyt päiviä yli 2v, ja nyt alkaa olemaan niin loppu imetys ettei välttämättä joka päivä edes ota. Saisinkohan jo mennä? :)
Pääsen vasta joulukuun lopulla sit.
Oli lähes neljä vuotta taukoa tuossa, kun nuo lapset syntyivät. Nyt taas pääsee.
veriryhmäni on B-.
ne miehet nopeasti sinne luovuttamaan kun miehillä muutenkin on usein veri liiankin "paksua" ja hemoglobiini on vaarallisen korkea, jolloin tasaisen väliajoin pitää käydä luovuttamassa..
Siellä kysytään niin hämäriä asioita, että en uskalla ottaa mitään riskiä ja pelata ihmisten hengillä.
Esim. se, että onko kumppanisi koskaan ostanut seksipalveluita? Mistä sen voi 100% varmuudella tietää??? Ei mistään!
Tai se, onko itse/puoliso koskaan kokeillut neulalla laitettavia hormonivalmisteita? Tiedän, että mieheni on 20v. sitten kokeillut, joten minäkään en sen mukaan voi ikinä luovuttaa verta. Mutta nekin jotka uskovat että puoliso ei ole sellaista tehnyt, eivät voi 100% varmuudella tietää.
Myös tuo homoseksuaalisuus tuntuu ihmeelliseltä kriteeriltä, olen 100% hetero nainen ja harrastanut anaaliyhdyntää useiden miesten kanssa!
Miksi siis kysytään tällaisia asioita, joita on kuitenkin loppujen lopuksi aivan mahdoton tietää varmaksi tai joilla ei ainakaan minun järkeni mukaan voi olla merkitystä? Jos sillä on väliä niin mitä jos luovuttajaksi pääseekin joku josta ei vaan tiedetty ettei sovi (esim tuo puolison aikaisemmat teot)? Ja jos sillä ei oikeasti ole väliä niin miksi edes kysytään???
ne miehet nopeasti sinne luovuttamaan kun miehillä muutenkin on usein veri liiankin "paksua" ja hemoglobiini on vaarallisen korkea, jolloin tasaisen väliajoin pitää käydä luovuttamassa..
mutta sillä on kamala neulakammo... Ei pysty edes tulemaan mukaan kun lapselta otetaan verikoe...
Itse olen ollut sekä antamassa että saamassa, ja menen heti kun taas voin (eli en ole raskaana)!
Pieni vaiva, iso merkitys!
Innostuin joskus, että menen verenluovutukseen vaikka pelkäänkin neuloja ja veren näkemistä.
Mutta luovutus meni hyvin, ei se tuntunut mitenkään pahalta. Oli oikein hyvä olo luovutuksen jälkeen.
No, otin siinä ensimmäisen luovutuksen jälkeen tatuoinnin.. jouduin olemaan luovuttamatta puoli vuotta. Ja sitten tulikin keskenmeno ja taas puoli vuotta luovutuskieltoa. Ensi kuulla tulee kaupunkiin veripalvelu ja menen luovuttmaan vertani.
Hb 107, muuten olisin jo siellä. Synnytyksestäkin jo puoli vuotta. Mutta selvittäisi nyt mikä tämän anemian aiheuttaa ja menee sitten.
mutta koska olen hoikka, en ole painoni puolesta saanut verta luovuttaa. En myöskään ole aivan varma voisinko luovuttaa koska verenpaineeni on aina huono? Kuka tietää?
Nyt olen vihdosta viimein saanut painoni vakiintumaan yli 50kg ja tarkoitus oli mennä pian luovuttamaan, mutta kas, tulin sitten raskaaksi. Eikö edes alkuraskaana saa luovuttaa verta?
Kiitos vastauskista jo etukäteen.
syöpä todettiin ja nyt olen sitten lopun elämän luovutuskiellossa :(
mutta minäkin luovutuskiellossa hautaan saakka, kun mulla on kerran ollut veritulppa