Ei olisi pitänyt käydä veripalvelun sivuilla.. Menkää luovuttamaan verta!!!
Todella moni verityyppi vähissä, myös minun veriryhmäni veri. Ei olisi pitänyt käydä vilkaisemassa, kun nyt tuli niin paha mieli, koska en pääse luovuttamaan. Synnytyksestä on liian vähän aikaa, imetänkin vielä ja kaiken bonuksena vielä flunssa.
Menkää te, jotka pystytte!
Kommentit (64)
onko luovuttaja ollut raskaana tai imettänyt viimeisen vuoden aikana. En mäkään tiedä, miten se vaikuttaisi. Ehkä omaan kuntoon? Mulle sattui kai vain vähän turhantarkka haastattelija...
Se, joka ei ollut saada luovuttaa, kun oli imettänyt puoli vuotta sitten
t. tavis 0+, mutta käyn aina kun voin eli nykyään 3 kk:n välein. Vaiva on pieni, mutta hyöty voi olla suuri. Aloitin saatuani synnyksen jälkeen verta yli 10 v sitten, ajattelin ensin 'maksaa velkani' eli luovuttaa saamani, mutta jäin koukkuun. Suosittelen!
kun eihän hiv tuloksia saa kuin vasta viikkojen päästä? Miten voi luottaa siihen, että veri ei ole hiv-verta?
joulukuussa meinasin mennä seuraavaksi.
T. Veriryhmä B-
estääkö lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonit verenluovutuksen?
Toinen pohjoismaa ei kelpaa ( on passi ja ajokortti).
Miehellä a- eli tarvetta on aina. Perusterve hetero, jonka suonet kestää melkein mitä vain.
Itse halusin luovuttaa, lähetin s-postia veripalvelulle puudutuksen mahdollisuudesta kun olen erittäin piikkikammoinen. Vastauksena oli että jos noin vaikeeta, anna olla. Pistäjät olevat kuulemma kokeneita. Sama se pelokkaalle kuinka kokeneita pistäjät ovat. Onhan noita puudutuslaastareita, mutta mielestäni voisivat tarjota niitä. Eivät ilmaisia ole apteekissa.
Eli meidän perheessä minun pitäisi ostaa omat puudutteet tai kammota päiviä etukäteen. Ja miehen tulisi maksaa suomalainen henkilökortti (oliko 40 euroa) siitä ilosta että saamme luovuttaa verta. Emme ole riskiryhmää millään tavoin. Elintenluovutuskorttikin on. Harmittaa tämä tilanne, toki ymmärrän ettei turvallisuudella lähdetä leikkimään, mutta tapauksessamme siitä ei ole kyse.
t. o+ ja a-
jos ei hemppa pomppisi koko ajan 117-123 välillä.
estääkö lapsettomuushoidoissa käytettävät hormonit verenluovutuksen?
Mutta lapsettomuushoitoaikana (tai muuten raskautta harkitessa) ei suositella verenluovutusta koska verenluovutus laskee hemoglobiinia ja hyvä hemoglobiini edesauttaa raskaaksituloa. Toki voi siis käydä mutta se heikentää raskaaksitulomahdollisuuksia. Ei siis kannata varsinkaan jos on hoidoissa ja ongelmia on muutenkin.
mutta sitten muistin, että toivuin juuri flunssasta ja jos muistan oikein, tulisi pitää ainakin 2 viikkoa sairastelun ja verenluovutuksen välillä. Muuten luovuttelen 3 krt vuodessa.
Niin moni ei saa / pysty sitä luovuttaa. Itsekin luovuttaisin, mutta minulla esim. on lähes aina hemoglobiini liian matala, ja nyt kun se vihdoin on juurikin se 125 mitä vaaditaan, en pysty neulanpistotapaturman vuoksi luovuttaa verta ennen marraskuuta. :P Silloin tod.näk. hemoglobiini on taas liian matala...
kun eihän hiv tuloksia saa kuin vasta viikkojen päästä? Miten voi luottaa siihen, että veri ei ole hiv-verta?
Kaikki infektiotulokset valmistuvat seuraavana päivänä (myös HIV) ja veriä ei lähetetä sairaalaan ennen tulosten valmistumista. Ja infektiopositiivisia ei tietenkään toimiteta eteenpäin.
voinko luovuttaa jos mulla on tatuointi
mutta uuden tatuoinnin ottamisen jälkeen on 4kk karenssi.
En ole ikinä luovuttanut verta, pelkään. :/
ja hb:kin on ollut yleensä joku yli 140 aina. MUTTA mulla on psoriasis ja sen takia en voi luovuttaa verta.. vaikka eihän sen pitäis ees tarttuu verenkään välityksellä :( mulla veriryhmä 0
menisin jos uskaltaisin. MInulla on vain niin hirmuisen suuri neulakammo. Yhden kerran olen luovuttanut, mutta kun pääsisi tuosta pelosta eroon.
muuten menisin, onneksi veli ja sisko käyvat sen sallitun määrän vuodessa.. =)
Itsellä syöpä (josta nyt 12 vuotta aikaa...) syynä kelpaamattomuuteen, mutta muutenkin kriteerit ovat aika kovat. Melkein mikä tahansa joskus sairastettu sairaus, elämäntapa, matka, asuminen ulkomailla, tms. riittää siihen ettei kelpaa. Joskus tuntuu, että vähän voisi kriteereitä väljentää, kun kukaan ei viitsi edes mennä kysymään kelpaisko kun ei kuitenkaan kelpaa...
onko luovuttaja ollut raskaana tai imettänyt viimeisen vuoden aikana.
Muistan vastanneeni kysymykseen "Imetätkö tai oletko raskaana?"
No, kohta on imetyksen lopetuksesta se vuosi.
- olen sairastanut kymmeniä vuosia sitten sairauden, josta olen parantunut täysin, mutta joka estää luovutuksen (Suomessa) ikuisesti.
- olen asunut ulkomailla vähän väliä
- olen asunut malaria-alueella lapsena
- matkustelen jatkuvasti
- työskentelen terveydenhuoltoalalla ja luovutuksen estäviä neulanpistotapaturmia sattuu harva se kuukausi
Sinänsä olisin kyllä ihanteellinen luovuttaja: terve, hyvä hb, en pelkää pistämistä ja mielelläni luovuttaisin, mutta kun ei kelpaa...
Miksi puoli vuotta sitten loppunut imetys haittaisi luovutusta? Eihän tuota edes kysytä siinä lomakkeessa (että oletko imettänyt ikuisuus sitten).