Mielestäni opettaja, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja ja lääkäri ovat palvelu-
ammatissa. Heidän tehtävänään on "palvella" asiakkaitaan/potilaitaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Kommentit (124)
Sen virheen he ainakin tuntuvat usein tekevän, niin kuin tästäkin ketjusta näkyy, että olettavat että kaikki vähänkin opettajan itsensä kannasta eroavia mielipiteitä esittävät ovat tyytymättömiä vanhempia. Mutkin on lukuisia kertoja AV:lla leimattu ihmiseksi, jota ei kannata kuunnella ollenkaan, koska olen vain valittava vanhempi ja vanhemmathan ovat aina väärässä, vaikka en ole enkä ole ollut koululaisen vanhempi enkä ole missään antanut niin ymmärtää. Se on vain oletusarvo: jos joku kehtaa olla jostain asiasta eri mieltä niin hän on kusipäinen vanhempi.
opettajien pitkiä lomia ja lyhyitä työpäiviä!! Ajatelkaa, nytkin ovat viikkokausia lomalla ja kaikkien av-perheiden perhe-elämä on pilalla kun Nicopetterille ja Jasminiinalle pitää itse tehdä ruokaa ja keksiä tekemistä. Jopa miettiä, kuka heitä nyt hoitaa kun äiti on töissä. Kun yhteiskunta ei järjestäkään lomien ajaksi hoitoa. Ettäs kehtaavat ahneet opettajat olla lomalla. Haukutaan nyt samalla ne lyhyet työpäivätkin ja mielettömän iso palkka! Ja vertaillaan, kuka on vienyt mitäkin joululahjaksi opelle ja olisiko kannattanut viedä kun kullanmuru sai sittenkin vain 6 käytöksestä. Mitäs näitä muita onkaan... näitä kestoaiheita opettajien mollaamiseksi?? Ei ole ihme, että opettajat vaihtavat alaa, kun lukee näitäkin kirjoituksia... TAAS!
sairaanhoitaja on asiantuntija.
Tämä väite on aika naurettava... =D
Hei älykääpiö!
Tervetuloa työpaikalleni sekoittelemaan antibiootteja ja laimentamaan liuoksia, joita sitten laitat potilaaseen, kunhan ensin saat suoniyhteyden avattua yms. muuta vastaavaa. Osaat varmaan elvyttää ja antaa nekin lääkkeet oikeassa järjestyksessä ja oikealla annostuksella, kunhan nyt ensin saat ne edes ampulleista oikeanlaisiin ruiskuihin... ja ai niin, mikähän se annostus nyt tälle potilaalle ja tässä tilanteessa olikaan...niin ja miten sen potilaan peruslääkkeet vaikuttavat minkäkin lääkkeen tai jopa lääkevoiteen kanssa, mitä se kotonaan käyttää...ja jos erehdyt tekemään milligramman tai mikrogramman virheen, niin istut raastuvassa ja menetät ne asiantuntijan oikeudet terveydenhuollon rekisteristä...... Tässä hyttysen P siitä mitä pitää tietää työvuoron aikana!!!
niitä paria mielenterveystapausta lukuunottamatta, mutta he ovatkin asia erikseen. Myös oppilaat ovat mukavia ja kunnioittavat minua tarpeellisen määrän. Loppuaika me sitten höpsötellään tasavertaisina. -ope
en halua tehdä sinunkauppoja, joten jatkettaisiinko teitittelylinjalla? Vai sanoiko hän, että joojoo, ja jatkoi silti teitittelyä?
Suhtautuisin eri tavalla näihin.
Mutta miksi puolustaa jonkun tuntemattoman ihmisen lapsen opettajaa täällä niin hanakasti? Kukaan ei ole haukkunut sinun persoonaasi vaan jotain tuntematonta, jonka persoonaa et tunne. Miksi ottaa se itseensä?
Siksi puolustetaan sitä tuntematontakin, kun sen tietää, että jokin vastaava tilanne on itselläkin taas joskus edessä. Ja siis riippumatta siitä kuinka hyvin työsi teet, aina löytyy joku vanhempi, jonka mielestä olet surkea opettaja.
Toiseksi: Opettajan ammattia haukutaan keskusteluissa hyvin paljon. Toki on paljon muitakin sellaisia ammatteja, joita haukutaan. Mieleen tulee paperimiehet, rekkakuskit, maanviljelijät, talvella teiden auraajat, jne. Mutta opettajan ammatti on yksi niistä, joita aina haukutaan, ja joskus sitä sitten vaan tekee mieli sanoa takaisinkin.
en halua tehdä sinunkauppoja, joten jatkettaisiinko teitittelylinjalla? Vai sanoiko hän, että joojoo, ja jatkoi silti teitittelyä?
Suhtautuisin eri tavalla näihin.
olisi oikeasti surkea opettaja tai että edes osa siitä sinun itsesi saamastasi kritiikistä olisi aiheellista. Ei, se mahdollisuus on tyrmättävä heti alkuunsa.
Muistelepas omia kouluaikojasi, ihan rehellisesti. Oliko ne kaikki opettajat yhtä hyviä ja täydellisen reiluja aina?
Siksi puolustetaan sitä tuntematontakin, kun sen tietää, että jokin vastaava tilanne on itselläkin taas joskus edessä. Ja siis riippumatta siitä kuinka hyvin työsi teet, aina löytyy joku vanhempi, jonka mielestä olet surkea opettaja..
mutta eka vaihtoehto olis turhantärkee mutta ainakin reilu sen suhteen että kumpikin tietää missä mennään, ts. ei olla sinutteluväleissä enkä haluakaan.
toka vaihtoehto saattaisi olla vähemmän rehellinen turhantärkee tai sitten vähän ajattelematon hössö joka ei muista että teitittelenkö vai sinuttelenko mä tätä vanhempaa vai en.
että kyseessä voi olla provo, ylilyövä vanhempi tai oikeasti surkea opettaja, niin tää sen esitysjärjestys on samalla se todennäköisyysjärjestys, missä noi esiintyy. Eli kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto on se, että oikeesti se ope olisi surkea, joten siksi se myös opettajien perusteluissa jää viimeiselle sijalle, eli keskustelun tiimellyksessä samalla huomiotta.
Itse pyydän oppilailtani palautetta kurssin päätyttyä, ja palautteessa onkin paljon harkinnan arvoista silloin, jos olen vaihtanut työpaikkaa tai opetan uutta kurssia. Ja itse pyrin palautteet huomioimaan kohtuuden nimissä. Osa luonnollisesti on sellaisia ehdotuksia, joita ei resurssien puitteissa ole mahdollista toteuttaa, osa taas helpostikin toteutettavia hyviä vihjeitä. Itsensä kehittäminen pitää hyvässä työvireessä.
Silti kohtuuton haukkuminen tuntuu oikeasti välillä turhauttavalta, kun vuodesta toiseen kommentoidaan rumin sanoin vaikkapa siitä, että kokeiden palauttaminen viipyi kaksi viikkoa. Ja aina siitä joku jaksaa haukkua, vaikka kuinka olisin selittänyt, etten voi palauttaa kokeita, ennen kuin jokainen on ne tehnyt, jotta arviointi ja suoritusmahdollisuudet ovat oikeudenmukaiset. Vaikka kuinka perustelet, niin sitten joku haistattaa paskat kuitenkin
Ja omaa koulunkäyntiäni on kyllä aivan mukavaa muistella, kiitos kysymästä. En minä kokenut mitään sen kummempaa epäreiluutta kenenkään opettajan taholta ja ihan mukaviakin ne opettajat olivat. Eikä minulla sen enempää epäilyksen aihetta ole opettajakollegoistani. Vaikka kaikki eivät mielestäni mitään maailman kivoimpia tyyppejä ole, niin minulla ei ole mitään syytä epäillä heidän opettajuuttaan. Eikä myöskään ikinä kenenkään opettajan kohdalla ole ollut mitään tapauksia, epäilyjä tai keissejä, vaan aina on työnantajakin kehunut, että opettajat on tehneet työnsä hyvin.
Joten en minä kyllä lähtökohtaisesti epäile opettajaa huonoksi, kun opettajaa haukutaan, sillä mulla vaan ei kerta kaikkiaan ole kokemusta huonoista opettajista.
Sen sijaan välinpitämättömistä ja kiihkoilevista vanhemmista on kokemusta ihan vaikka kuinka.
olisi oikeasti surkea opettaja tai että edes osa siitä sinun itsesi saamastasi kritiikistä olisi aiheellista. Ei, se mahdollisuus on tyrmättävä heti alkuunsa.
Muistelepas omia kouluaikojasi, ihan rehellisesti. Oliko ne kaikki opettajat yhtä hyviä ja täydellisen reiluja aina?
Siksi puolustetaan sitä tuntematontakin, kun sen tietää, että jokin vastaava tilanne on itselläkin taas joskus edessä. Ja siis riippumatta siitä kuinka hyvin työsi teet, aina löytyy joku vanhempi, jonka mielestä olet surkea opettaja..
114! En haluaisi olla omiani vastaan, mutta mä en ole ollut siinä tilanteessa.
ope, vuosia takana
Ei munkaan oppilaat hauku päin naamaa, mutta nimettömänä sitten uskaltavat.
Tietenkään ei niitä palautteita tarvitsisi pyytää, mutta toisaalta niiden avulla pysyy perillä omista kehittämisalueista ja toisaalta nuorison sen ajan mieltymyksistä.
Mutta palautteiden vastaanottaminen vaatii rohkeutta ja itsensä kehittäminen vaatii viitseliäisyyttä. Ja tiedän kyllä, ettei kaikilla opettajilla ole sellaista halua itsensä kehittämiseen, ja tiedän, että jotkut opettajat eivät pyydä palautetta ikinä. Helpommallahan sillä pääsee. Enkä toki minäkään niitä palautteita aivan jatkuvalla syötöllä kysele. Muutaman vuoden välein riittää.
Mä pyydän, kaksi kertaa vuodessa kirjallisesti. Pitäiskö mun lopettaa tämä vastarannankiiskeily? :)
117
Sitten me katsomme videoita. -opettaja, palveluammatissa
Millä ihmeen perusteella palveluammatti olisi muita ammatteja vähäpätöisempi tai huonompi?
Sitten me katsomme videoita. -opettaja, palveluammatissa
kun suljet sen mahdollisuuden lähtökohtaisesti jo pois. Ei ei ei ole mahdollista, pakko olla provo, pakko olla liioitteleva vanhempi, se että joku olisi surkea opettaja on niiin kovin epätodennäköistä...Toi tyyppi on opettajanhuoneessa tympeä kuin mikä, mutta kyllä se varmasti on oppilailleen tosi kiva. Ai miksikö? No siksi kun opettajissa ei vaan voi koskaan olla mitään vikaa.
Sulla on käynyt todellinen tuuri omien kouluaikojen opettajien suhteen, ellei aika sitten ole kullannut muistoja. Mulla on kokemusta mielenterveysongelmaisista tapauksista, opettajista, jotka eivät saaneet pidettyä mitään kuria, epäreiluista opettajista (olin itse sillä lellityllä puolella), opettajista jotka eivät välitä puuttua kiusaamiseen, opettajista joita ei kiinnostanut yhtään oppiko heidän oppilaansa jotain vai ei... Oli hyviäkin, mutta selvästi sieltä erottui ne vähän vähemmät hyvät joukosta.
Sulla on käynyt todellinen tuuri omien kouluaikojen opettajien suhteen, ellei aika sitten ole kullannut muistoja. Mulla on kokemusta mielenterveysongelmaisista tapauksista, opettajista, jotka eivät saaneet pidettyä mitään kuria, epäreiluista opettajista (olin itse sillä lellityllä puolella), opettajista jotka eivät välitä puuttua kiusaamiseen, opettajista joita ei kiinnostanut yhtään oppiko heidän oppilaansa jotain vai ei... Oli hyviäkin, mutta selvästi sieltä erottui ne vähän vähemmät hyvät joukosta.
Nimenomaan noita oli, ketkä eivät esim. kiusaamiseen puuttuneet. Olipa jopa yksi joka liittyi mukaan kiusaamisrinkiin.
Ei palveluammatissa oleminen tarkoita sitä, että kaikille on aina annettava kaikki mitä ne tahtoo. On Siwan kassakin palveluammatissa muttei hän silti saa myydä tupakkaa alaikäiselle eikä suostu avaamaan sitä kaljakaappia ennen kello yhdeksää, eikä myy asiakkaalle mitään muuta kuin niitä tuotteita jotka kuuluvat myymälän valikoimiin.
että ko. sinunkauppoihin suostumaton ihminen oli opettaja. Jos se olisi ollut muu kunnan virkamies ja pyynnöstä huolimatta vain teitittelisi, olisiko se ok?