Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YÖKKÖJEN eloa 2009

01.01.2009 |

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=0&p_p…

Jos onnistuin, niin tuolta löytyy vikat keskustelut!

Möyri08

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minä tuossa aloitin uuden ketjun, jossa etsiin Pantleyn menetelmiä käyttäviä uniongelmaisia. Meillä tilanne on sellainen, että poika nyt 9½ kk, heräillyt tosi tiuhaan koko ikänsä, pahenutunut koko ajan, varsinkin 6 kk jälkeen. Ei tietoa kuinka usein poika heräilee kun itse nukahdan aina uudelleen ja olen ihan laskuista sekaisin jo puolen yön aikaan :) Mutta luultavasti heräilee jotain puolen tunnin-tunnin välein. Yli kymmenen herätystä joka tapauksessa ainakin, joten voitte arvata, että hieman väsyttää.

Itkua ei oikeastaan öisin ole kun tuuppaan tissin suuhun kun herää, mutta nyt siis pitäisi oppia pikku hiljaa nukahtamaan itse. Olen palaamassa töihin 7 viikon päästä ja tavoite olis, että saisi noita öitä edes vähän rauhallisemmiksi siihen mennessä. Imetyksen olen nyt päättänyt antaa jatkua sen aikaa, että tottuu hoidossa olemiseen, eli vähän yli vuoden ikäiseksi, ellen sitten pimahda kokonaan ennen sitä :)

Uniohjelmaa en siis ole vielä aloittanut kun olen itse ollut niin flunssassa, ettei ole ollut voimia ja pieni on saanut juuri ekan hampaansa ja tekee toista. Kunhan tässä itse hieman voimistun, niin siten alkaa.

Vierailija
122/138 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt on syytä hymyyn :-)))) Kun poika laitettiin pinnikseen tuttujen iltarutiinien jälkeen, hän nukahti pienen kitinän saattelemana itse 20 minuutissa.

* Sitten heräsi tunnin päästä. Kävin huoneen ovella sanomassa "unisanat" ja poika nukati uudestaan viidessä minuutissa.

* Seuraava herätys oli kahden tunnin päästä klo 23, jolloin nukahti itse parissa minuutissa.

* Sama juttu klo 03.

* Klo 5 sitten alkoikin itkeskellä enemmän, mies kävi tassuttamassa, välillä tuntui että nukahtaa itse muttei kuitenkaan saanut unenpäästä kiinni. Niinpä sitten imetin klo 06, jonka jälkeen poika nukahti ja nukkui 7.30 asti.

Eli poika nukkui itsekseen lähes klo 20.30-05!!!! Jippii! Olen tosi tyytyväinen. Nyt vaan toivotaan, että tämä onni jatkuu. Nukuin myös itse paremmin kuin aikoihin.

Voin myös suositella unikoulua nyt muille. Kahtena ekana yönä poika siis itki enemmän, mutta sitten itku on muuttunut pieneksi kitinäksi ja poika on alkanut nukahtamaan itsekseen. Ja lähtötilanne meillä tosiaan oli, että poika oli nukkunut kolme kuukautta mun tississä kiinni. Nyt nukkuu esikoisen kanssa samassa huoneessa omassa pinniksessä. Kellon kanssa unikoulua ei tehty, vaan kuunneltiin tarkkaan itkun sävyä. Usein itku vain yltyi, jos pojan nosti syliin joten tassuttelulle käytännössä rauhoitettiin poika. En vielä viime viikolla olisi uskonut, että se onnistuisi sillä yleensä kova itku alkoi heti kun pojan laittoi pinnikseen. Mutta näin siis nyt.

Kovasti tsemppiä kaikille yökyöpeleille!

t. Marge ja poika 6 kk 3 vk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätettiin sitten eilen illalla miehen kanssa ihan spontaanisti ilman kummempia pohdintoja että nyt meillä alkaa unikoulu eikä tuttia mennä laittamaan pojalle heti kun kitisee. Meistä kun tuntuu vahvasti siltä että ölinästä ja huutamisesta on tullut tapa pojalle.

Nukahtamaan laitettiin omaan sänkyyn 21:30 ja tällä kertaa ei nukahtanut heti vaan aloitti samantien huutamisen (aina ennen nukahtanut isukin syliin pullon kanssa ja havahdutettu sänkyyn laskettaessa ja nukahtanut heti uudelleen). Isukki laittoi tutin, piti hetken kättä rinnan päällä, toivotti hyvää yötä ja poistui huoneesta. Poika aloitti heti ölisemisen, muttei jatkanut varsinaista huutoa. Vartin päästä alkoi "komentaminen" eli vaativaan sävyyn ää-ää-ää sitten hiljeni, vähän ajan päästä huusi kovemmin ää-ää-ää ja hiljeni, hetken päästä hiukan hiljaisemmin ää-ää-ää ja hiljeni ja ilmeisesti nukahti. Huoneeseen ei siis palattu eikä tuttia menty laittamaan kun osaa sen itsekin ottaa tuttiketjun päästä.

Seuraavan kerran huusi 23:30 mutta rauhoittui itsekseen lähes saman tien. Kuuntelimme huudon sävyä ettei muutu hysteeriseksi emmekä menneet huoneeseen vaan nukahti itsekseen uudelleen.

Seuraava huuto taisi tulla 00:30 ja rauhoittui heti itsekseen. Ja nukkui 02:30 saakka jolloin ölinä yltyi kunnon huutamiseksi ja isukki kävi laittamassa tutin ja rauhoitteli hetken ja poistui huoneesta. Poika ölisi ja kitisi tunnin verran välillä hiljentyen mutta nukahti siis uudelleen ilman että menimme paikalle.

Nukkui 05:30 saakka jolloin hetken ölinä ja rauhoittui itsekseen. Seuraava pieni äännähdys 06:30 maissa kun isukki lähti töihin ja poika havahtui ulko-oven ja auton ääneen. Seuraava ölinä 07:30 ja rauhoittui taas itsekseen. Ja ylös noustiin kuten tavallisestikin 08:30.

Eli ihan hyvä yö vaikka heräilikin useasti muttei ollut ehkä kuitenkaan niin raskas kuin aiemmat yöt tunnin välein tapahtuneiden tuttirallien kera. Tosin aamulla poika oli saanut avattua pinnasuojan narut kunnolla ja suojan reunat oli ihan mutkalla pojan naaman päällä eli touhunnut on yön aikana paljon.

Niin ja lisäksi jätimme pojan huoneen ulkopuolella olevalle käytävälle valot himmennettynä päälle eikä huone enää ollut siis pilkkopimeä, josko sekin auttaisi kun yöllä näkee missä on.

Marge: teidän tilanne antaa meillekin tsemppiä. Ihan mahtava kuulla että nukkuminen alkaa vähitellen sujua myös teidän poikasella =)

Möyri: mummot on ihan mahtavia apuja kun ne alkavat toimia ilman sen kummempia pohdintoja. Me vanhemmat, ainakin äidit tuppaavat miettimään liikaa sitä, että vauvalla pitää olla hyvä olo eikä yhtään saisi itkettää vaan heti pitää olla lohduttamassa. Vaikka todellisuudessa vauvallekin on parempi että oppii nukkumaan ja nukahtamaan itsekseen, ja ilmankin tuttia!

Vierailija
124/138 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margelle tsempit! Mukava lukea, että unikoulu tuottaa tulosta!

Meillä meni viime yö.. vissiin aika hyvin. En oo itekään ihan varma. Mutta meillä on nyt onnistuttu muuttamaan illalla nukahtaminen niin, että poika ei nukahda enää tissille. Ei edes halua nukahtaa tissille. Pieni voitto tämäkin siis. Syö tissin ihan normaalisti sängyssä, jonka jälkeen alkaa unipeuhaaminen. Tosin, nukuttajaksi kelpaa vain isi. Hah. Mun kanssa ei nukahda millään(=kestää todella kauan), mutta isin kanssa nukahtaa alle kymmenen minuutin. Mahtavaa mun kannalta. :)

Lisäksi havaitsin viime yönä kummallisen ilmiön. Kun poika heräsi, annoin normaalisti tissiä. Poju otti pienet huikat, jonka jälkeen yritti nukahtaa, mutta kitinä jatkui. Eli ei varsinaisesti herää nälkään, mutta tarvitsee tissin rauhoittuakseen. Mutta vähemmän joka kerta. Eli tuo illalla itsekseen nukahtaminen vissiin auttaa öisinkin.

Pikkuhiljaa varmaan yritetään rauhoittaa öisin ilman tissiä, ainoa ongelma on se, että nukutaan edelleen perhepedissä enkä kauheasti viitsi huudattaa, että mies jaksaa seuraavana olla töissä. Mutta, kaipa tässä jokaisen on tehtävä vähän myönnytyksiä, että saadaan homma toimimaan.

Tällä hetkellä on siis uskoa tulevaan, ehkäpä tämä tästä taas helpottaa joku päivä. Tarkoitus oli siirtyä takaisin kaksiin päiväuniin ihan vain sen takia, että saadaan aamuisin itsemme ajoissa ylös kun palaan koulun penkille. Mutta katsotaan nyt. Luulis että on ihan sama nukkuuko kahdet 2tunnin päikkärit vai yhdet neljän. :) Jaksaa kuitenkin olla neljä tuntia hereillä ihan tosta noin vain, viisikin menee heittämällä, jos yöllä ei ole heräillyt tunnin välein. Ja oon yrittänyt pitää vähän tuollaista päiväkotimaista rytmiä, niin on sitten jo valmiiksi selkärangassa kun joskus menee ulkopuoliselle hoitoon. Huoh.

Mutta nyt siivoamaan, kun saa rauhassa touhuta.

Tseta ja poika 11kk

Vierailija
125/138 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marge: Mulla on sama ongelma, että kaikkein väsynein olen horror-öiden jälkeen niinä päivinä, kun esikoinen on kotona. (On 3 pv/vko pph:lla.) Nelivuotiaamme ei todellakaan enää nuku päiväunia. Lasten dvd:t on meilläkin kovassa käytössä, mutta harvoinpa tuo likka malttaa niin rauhassa katsoa, että minä pääsisin torkahtamaan. On myös herkkis (hurja mielikuvitusvaihe), eikä suostu tällä hetkellä jäämään yksin olohuoneeseen, että minä voisin mennä toiseen huoneeseen koisimaan edes hetkeksi.

Aamumamma: Suosittelen kyllä korvatulppia. Minä olen nukkunut tulpat korvissa itseasiassa siitä saakka, kun esikoinen oli vauva. Suodattavat pois pienimmät yninät, mutta kunnon ääniin tietysti herään. Jos haluan nukkua ihan oikeasti yön kunnolla, niin minun pitää päästä mielellään eri kerrokseen kuin missä vauva nukkuu, suljetun oven taakse - ja sitten tulpat korviin. Muuten kyllä herään itkuun. Onneksi viime aikoina on tämä erillään nukkuminenkin alkanut onnistua välillä, kun lopetin yöimetyksen.

Viuhti: Meillähän lähtötilanne olo pari kk sitten se, että poika heräsi jopa 10 krt yössä ja jopa kahdeksan kertaa saatoin imettää. Hoidettiin yövierotus niin, että mies piti kolme yötä tassu-unikoulua ja minä nukuin esikoisen kanssa alakerrassa. Aamuyöstä kävin vielä siinä vaiheessa aina imettämässä, koska ruokaa meni (ja menee yhä) niin huonosti, että nälkä vauvalle varmasti tuli. Kolmen yön jälkeen minäkin aloin viettää öitä taas vauvan kanssa. Tassuttelu sujui ihan ok (ei kyllä yhtä hyvin kuin mieheltä), mutta kun olin säästänyt sen yhden aamuyön imetyksen, niin arvaapa, oliko siitä helppo sitten lipsua.;-) Joten reilu kk sitten päätin lopettaa koko yöimetyksen. Siinä vaiheessa mies otti taas pari yötä kokonaan hoitaakseen ja tarjosi pojalle aamuyöstä pullosta maitoa. Ja samalla linjalla ollaan jatkettu siitä saakka. Yllättävän helposti tuo on kuitenkin sujunut, joskin musta tuntuu, että prosessi on vaiheessa niin kauan kuin a) imetän vielä päivällä, b) yöllä ylipäänsä syödään ja c) yöt ovat repaleisia. On se yövierottaminen silti helpottanut minun elämääni tosi paljon, kun saan vaikka joka toisen yön nukkua rauhassa eri huoneessa. Jaksan arkea nyt ihan eri tavalla!

Niin, ja siis meillä kanssa unikoulua on käytetty yksinomaan yöheräämisiin. Illalla poju on oikeastaan aina nukahtanut klo 20 kuin tukki. Sen verran tehtiin muutosta joulun alla, että aloin tehdä yöimetyksen alakerrassa heti iltapuuron päätteeksi ja kannan siitä pojan sänkyynsä niin, että on hereillä. Nukahtaa siis nyt aina itsekseen, ei tissille. Pari kertaa saa joskus käydä kumoamassa ennen kuin uni tulee. Ja nyt emme enää edes tassuttele uneen, vaan ainoastaan rauhoitellaan ja annetaan hakea uni itse.

Varmaan nämäkin muutokset olisi saanut tehtyä jo aiemmin, jos olisi viitsinyt edes vähän enemmän kitisyttää poikaa yöaikaan. Mutta olemme halunneet varjella esikoisen unta. Ehkä tuossa hiihtoloman aikaan voisi yrittää lopettaa koko yösyönnin, jos esikoinen menisi vaikka käymään mummolassa pari yötä.

Tseta: Meillä siis tosiaan yöimetyksen lopettaminen on rauhoittanut unia. Tällä hetkellä poju herää keskimäärin 2-3 kertaa yössä entisen kymmenenkin sijaan. Aamuyöstä annetaan maitoa, muuten yritetään tassutella. Alkuun sai tassutella pitkänkin aikaa, esim. vartin kerralla tai tunnin ajan vähän väliä - mutta nykyään nukahtaa välillä kun vain käy laittamassa käden selän päälle. Joten jos tassuttelu ylipäänsä tehoaa lapseen, niin se alkaa kai yleensä tepsiä koko ajan paremmin ja paremmin.

Hurjasti tsemppiä kaikkiin yökköperheisiin!

Lumileopardi ja poitsu 11 kk

Vierailija
126/138 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon taas taustalla lueskellu juttuja mutta en oo saanu kirjotettua...

Meillä näyttäs olevan uuden vuoden myötä paremmat unet. Siis nyt alku kuu nukuttiin niin että poika nukku mun vieressä ja mies patjalla toisessa huoneessa niin sai jotenk kuten nukuttua. Mutta nyt viikko sitten siirrettiin poika omaan huoneeseen ja avot on niinku ihme tapahtunut. Yleensä 2-3 kertaa ennen aamu 7 olen joutunut käydä kattoon kun itkee ja antanut tissiä 1-2 joskus 3 kertaa. Meillä kans just niin että tarvii vaan sitä nukahtaakseen uudelleen mutta nyt oon saanu pari kertaa rauhotettua syliin niin et tutti ja pikkusen paijannu ja sylissä puitäny.

Illalla miellä nukahdetaan sohvalle yleensä aina tissille (klo 22). En vaan pääse siitä eroon kun tuota poikaa ei saa mitenkään rauhottumaan varsinkaan omaan säknyyn. Sinne jos laittaa niin villiintyy vaan vaikka ois melkeen jos unessa. Joskus nukahtaa sohvalle syliin tissittelyjen jälkeen jos ei siihen ole vielä nukahtanut. Sit kannetaan sänkyyn ja ovi kiinni.

Yleensä herännyt n klo 2 ja klo 4 aikaan huutamaan. Ja meillä ei poikaa saa silloin rauhottumaan muuta kuin syliin ottamalla. Ärtyy vaan jos yrittää tassutella tms. Ihan tosi harvoin riittää se et sujauttaa äkkiä tutin suuhun ja pupu kainaloon ja äkkiä pois. Mutta siis yleensä otettava syliin ja oon nyt antanu eka tutin ja jjos ei oo rauhottunu niin tissi suuhun ja sit siihen rauhottuu ja takas sänkyyn. Yritän nyt tsempata itteeni et ei enää sitä tissiä ku se ei aina auta.

Niin sit aamusta nukkuu kyllä tosi pitkään 10-11 asti. Ja aamulla ollu ainaki 3 tunnin putki yleensä. Eli siis meillä suurin osa heräilyista johtu ihan selvästi siitä että tyyppi heräs meidän ääniiin!! Herkkäuninen.... mua aina pelotti antaa tissiäkin että jos mies nyt yskäsee niin turhaan annoin ku heräs joka kerta ssiihen. huhhuh miksen aiemmin tajunnut. No mutta siis todella tyytyväinen olen. Vieläkö pääsis tuosta yötissistä ja tissille nukahtamisesta (en kyllä tiiä miten siitä tuon kanssa pääsen) niin kaikkihan ois aivan liian hyvin.

Tsemppiä kaikille kukkujille edelleen ja mä voin suositella tuota omaan huoneeseen siirtämistä jos vaan siihen on mahdollisuus, meillä auttoi ainakin enimpiin heräilyihin.

catha ja poju 9,5kk

Vierailija
127/138 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huudettiin eilen illalla ihan suoraa huutoa tunti nukahtamisesta. Tätä kesti 21-23 ja huuto oli heti sellasta että kurkkua leikttais. Kun en eka heti menny oli ehtiny huutaa sellasella voimalla että nenä oli jo tukossa ja tutin imeminen vaikeaa, joka aiheutti lisää huutoa! Kun lopulta sain sänkyyn niin huusi vielä useita kertoja tuttia, mut heti kun sai sen suuhunsa alkoi nukkua, kunnes tuli taas uus huuto kohtaus. Mä ajattelin et yritetääs nyt hillitä tätä tutittelua enkä antanu tuttia vaan yritin heijaamalla ja kantamalla ja laulamalla saada rauhoittumaan. Tuloksena oli leijonan karjuntaa ja yökkäilyä ja lopulta (2-3min.) kun annoin tutin niin suurta nyyhkytystä! Ei mun sydän anna myöden huudattaa lasta noin...Nytkin tein kaikkeni että rauhottuis, mut tutti oli ainoa joka autto.

Itten nukku 23-3.30 kahdella heräämisella ja heti kun sai tutin nukahti itse, mut 3.30-5.00 mylläsi sängyssään, heitti tutin pois jos sitä tarjosi, ei rauhottunut rinnalle, seisoi, konttasi, itki ja raivosi. Ei ollut hyvä kainalossa eikä omassa sängyssään. Sitten jo 6.40 heräs pirteänä aamuun!!! MÄ olin NIIN kuollu!

Tänään oon yrttäny nukkua päivällä, mut poika päätti ettei keskipäivällä enää nukuta. Aamu päikkärit oli 1h 10min ja ne PITKÄT päikkärit oli 30 min. 12.30-13.00. No niin, äiti ei nuku myöskään.

Oon niin neuvoton kun toiset sanoo että nukuta kaikin keinoin pidempään päiväunia, kävele, heijaa jne.ja pidä "väkisin "hereillä että on tarpeeksi väsynyt ennen päivä/yöunia. Eli venytä valveillaolo aikaa. Ja toiset taas että mene vauvan rytmin mukaan, laita nukkumaan heti kun näyttää väsyneeltä ja anna nukkua niin kauan kun haluaa . Mä oon kokeillu molempia, mutta en systemaattisesti, vaan vällillä niin ja välillä noin. Nyt oon Pantleyn kirjan mukaan pyrkiny laittaa pojan nukkumaan kun vaikuttaa väsyneeltä ts. hieroo silmiä ja kitisee. Tämä vaan kun hieroo silmiään jatkuvasti ja kitisee. Pantleyn mukaan valveillaoloajan venyttäminen tekee yliväsyneeksi ja hankaloittaa yöuniakin, mut eräs 4 lapsen äiti taas neuvo pitämään väkisin hereillä! Tää on niin tuskasta!

No nyt alkaa kitinä, menisköhän jo päiväunille ja nukkuiskin niitä? Täytyy mennä

Möyri08+poika7kk

Vierailija
128/138 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä edelleen..aina pari yötä voi mennä niin että herätään vain (?) kahden tunnin välein..sitten taas seuraavana yönä 30-60 min välein.

Ei paljon naurata. Voi kun tietäisi mitä asialle voisi tehdä, vai voiko mitään? Antaa vain ajan kulua. Mietin pitäisikö sinne omaan sänkyyn siirtää..olisiko uni levollisempaan siellä??

Sen verran on edistytty, että vielä viikko sitten annoin aina tissiä kun heräsi..enää en..yritän jaksaa katsoa kelloa, ja noin 3 h välein syöttö..muilla heräämisillä yritän hytkyttää takapuolesta uneen...Olen tosi onnellinen että edistystä on jollakin saralla tapahtunut.

Mutta väsyjä ollaan täälläkin, tai no..äiti on..vauveli on mitä hyväntuulisin päivällä :)

Vierailija
129/138 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla ei poika huutanut itseään uneen vaan nukkui rauhallisena 21 - 00. Puolilta öin sitten aloitti huudahtelemisen puolen tunnin välein 02:een saakka. Rauhoittui aina itsekseen hetken päästä enkä siis käynyt rauhoittelemassa. SItten nukkui 02 - 03:30 jolloin hiukan huuteli ja rauhoittui itsekseen. Nukkui 05:30 saakka ja siitä taas 08:aan saakka jolloin aloitti heräämis-höpöttelyn. Aamulla peitto oli mytyssä jalkopäässä ja varpaat ihan kylminä eli varmaan osa huuteluista johtui siitä että oli kylmä ja turvaton olo. Hiukanko mulla on paha mieli siitä, etten käynyt yöllä tarkistamassa, onko peitto kunnolla päällä =( Nyt laitettiin sukat pojalle ettei ainakaan palele yöllä.

Äsken nukahti taas hetken huutamisen jälkeen omaan sänkyynsä, katsotaan miten yö menee ...

Möyri: meillä on lähes samanikäiset pojat ja varmaan aika samoissa vaiheissa mennään. Tosin meillä ei vielä liikuta eikä nousta seisomaan kuten teillä. Mutta meilläkin on muutamana yönä parin tunnin nukkumisen jälkeen alkanut ihan kauhea huuto eikä rauhoitu millään, ei tassuttelulla, ei tutilla eikä syliin ottamisella. Huutaa vaan kuin syötävä. Ollaan laitettu valot päälle ja saatu sillä tavalla rauhoittumaan. Ja sitten valot pois ja takaisin nukkumaan. Sittenkin on vielä jouduttu tassuttelemaan kun itku alkoi uudestaan.

Vierailija
130/138 |
20.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kohta enää tarvitse puhua unikoulusta :-) Tänään poika nukahti todella helposti, eikä ole vielä herännyt kertaakaan. Mutta itse en saa millään unen päästä kiinni vaikka olen tosi väsynyt - siksi päätinkin tulla tähän koneelle.

Vilmiina: Meillä on käytössä unipussi, joten poika ei voi potkia peittoa pois päältään. Suosittelen!

Möyri: Tiedän tasan tarkkaan, mitä tarkoitat noilla erilaisilla neuvoilla. Olennaista lienee, että menee johdonmukaisesti jonkun ohjeen mukaan eikä koko ajan muuta "linjaa". Myös oma väsymys tekee sen, ettei enää ajattele loogisesti. Itse olen alkanut uskomaan säännölliseen päivärytmiin, joka on tehty vauvan ehdoilla. Kun pidin muutaman päivän päiväkirjaa pojan päiväunihetkistä, huomasin että uni maistuu jokseenkin aina samaan aikaan, varsinkin jos aamulla herättiin suht samaan aikaan.

Mukavia matkoja höyhensaarille,

Marge ja poika 6 kk 3 vk (nukkunut jo kaksi yötä yhdellä tassutuksella)

Vierailija
131/138 |
21.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ihana herätä aamuun, kun ulkona oli niin kaunista!!! Ja vähän ehkä vaikutti sekin että herättiin vasta 8.30, eikä 6.30 kuten eilen. Poika meni illalla nätisti pullon jälkeen 19.30 nukkumaan ja ilman tuttia nukahti. Nukkui 21.00 ja rauhoittui vielä silittelyllä ilman tuttia, mutta 22.00 tuuppasin jo tutin puoli huomaamatta kun olin unenpöppörössä. Nyt harmittaa kun oli niin lupaava "tutiton" yö tuloillaan. Menin siis itsekkin jo 21.00 sänkyyn ja sammuin samantien;)

Yö oli lähes samanlainen, olikohan 10-11 herätystä ja yks 2h jakso jolloin puolen tunnin välein kävin laittamassa istuvan tai seisovan ja huutavan muksun nurin ja tutin suuhun. Uni jatkui aina välittömästi, mutta 30min. päästä sama rumba! 02.00 nuku 4.30 josta 1,5h mittanen härjelli 5.30. Ja siitä sitten 8.30. Loppuyö/aamu antoi niin hyvin virtaa että olen kuin uus ihminen vaikka yö ei mikään rentouttava ollutkaan.

Käytiin pulkkailemassa poitsun kanssa ennen lounasta ja olipas hauskaa;) Sai itsekkin virtaa! Hassua, noin pienellä asialla saa niin hyvän mielen itselle ja pallerolle!

20Vilmiina08: Minä päivänä teidän poika on syntynyt? Meillä 10.6 Kättärillä. Hienoa että teilläkin on vähän helpottanut. Se unipussi on kyllä hyvä noihin varpaisiin, mut meillä se ei enää toimi kun poika on koko ajan pystyssä, niin kompastelee siihen. Meilläkin on sukat;) Luulen että meillä se huuto johtui ilmakuplasta, eli röysty hukassa tai painajaisista/unista. Viimeyönä täällä nukkui aivan toinen poika:)

Marge: JESS!!! Hienoa että unikoulu toimii! Oliko niin ettei teillä syödä tuttia?En tiedä pitäiskö meilläkin unikouluttaa niin, että ei laiteta yöllä tuttia, vaan koitetaan rauhoittaa muuten, mutta ei oteta tutteja poiskaan. Alkaiskohan kohta etsiä niitä sieltä sängystä ja laittaa itse suuhun. Vielä ne kyllä menee vikopäin ja sitten menee hermo. Se on ollu nyt mukavuus kysymys, että pääsee itse nopeesti nukkumaan. Ei jaksais roikkua sen laidan yli pinnasänkyyn ja silitellä puoltayöyä tai kantaa kun nukuttais. Mies tekee niin pitkiä päiviä, ettei sitä raaski laittaa siihen yö hommaan ennen kuin tulee joku loma. No pitää miettiä.

Voimia kaikille!

Möyri08+poiju7kk

Vierailija
132/138 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yöt menee edelleen heräillen :( Tänä aamuna tuntui siltä että ei, mä en jaksa..oli niin raskas olo ja tuntui et silmät ei pysy auki...

Luin tämän ketjun nyt kerrankin ajan kanssa, josko jotain vinkkejä? Mäkin olen lukenut sen Pantleyn kirjan...

Olisi enemmän kuin ihanaa löytää joku ratkaisu tämänhetkiseen tilanteeseen, tahtoisin nukkua edes yhden yön..enkä tarkoita koko yötä, vaan esim. 4-5 h olisi luxusta ;)

Mulla on kaikille tuttu ongelma, useinmiten vauva nukkuu sen ekan pätkän 2-2,5h mutta kuinkas ollakaan..äiti ei saa unta, vaikka on umpiväsynyt. Sitten nukahdan juuri ennen kuin eka kitinä alkaa..

Meillä on ensi viikon alussa neuvola, mutta pahoin pelkään että en saa osakseni kuin "voivottelua"...

Marge: meillä nukutaan tällä hetkellä perhepedissä, typy nukahtaa tissille. Sulla toimi hyvin tuo Pantley..olisiko sulla hyviä neuvoja mun tilanteeseen, lyhyesti ja ytimekkäästi? Mietin et kantsiiko alkaa nyt heti nukuttamaan omaan sänkyyn..vai syötänkö edelleen sängyssä ja yritän sit siirtää omaan sänkyyn? On alkanut tuntumaan siltä että voisiko meidän molempien unet helpottua jos oltais omissa sängyissä...? Meillä ollaan aika temperamenttisia..eli se hysteerinen itku alkaa aikas nopeasti...Mutta olen edistynyt sen suhteen että öisin hytkyttelen peppua ja neiti nukahtaa siihen..ei aina tarvita enää onneksi tissiä..mutta saattaa toki havahtua sitten 5-10 min ja taas hytkytellään..

Peppi Pitkätossu: minunkin vauvani on 5 kk, millainen ruokarytmi (mitä mihinkin aikaan) sulla on? Imetätkö yöllä usein?Mietin et voisko meidän neidilläkin nuo heräilyt liittyä nälkään...

VOIMIA JOKAISELLE

toivottelee Kata ja neiti 5kk

Vierailija
133/138 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika siis tosiaan heräsi viime yönä huutamaan vain klo 02 ja 04. Ensimmäinen huutokohtaus kesti niin kauan että kävin katsomassa ja siellä se peitto oli taas mytyssä ja pää vinossa toisessa päädyssä. Tutti oli kyllä suussa. Siellä se poika killitteli minua ja näytti siltä että ei enää väsytä sitten yhtään. En puhunut mitään, en katsonut päinkään, laitoin vaan peiton takaisin, siirsin pojan keskelle sänkyä tarkistin tuttiketjun kiinnityksen ja poistuin huoneesta. Aamuyöllä rauhoittui ilman että piti mennä katsomaan. Eli aivan huippua, ylös noustiin vähän ennen yhdeksää.

Meillä kyllä taisi näitä öitä rikkoa toinen alaetuhammas joka on nyt tullut läpi ikenestä. Huomasin sen ekan kerran tiistaina ja eilen hammashoitaja vahvisti että nyt on tullut ikenestä läpi. Ekat huudothan meillä alkoi ekan hampaan puhkeamisvaiheessa (puhkesi jouluviikon sunnuntaina ja heräämiset meillä alkoi jouluviikon tiistaina). Nyt sitten vaan ylähampaita odotellessa =)

Möyri: meidän boitsu on syntynyt 2.6.08 eli on viikon verran teidän poikaa vanhempi. Hyvä että teilläkin on nyt nukuttu edes vähän. Onko teillä hampaita jo tullut paljonkin ?

Marge: unipussia olen tosiaan itsekin miettinyt mutta vielä en oo saanut aikaiseksi käydä ostamassa. Ja toisaalta pian alkaa varmaan se ylös nouseminen öisinkin eli sitten kompastelee pussiin. Meillä on pojan peitto tungettuna patjan alle niin että nukkuu "taskussa" mutta en tiedä miten hyvin tuo isukki sen peiton iltaisin patjan alle tunkee niin voi olla että peitto on mytyssä siksi että sitä ei olekaan tungettu kunnolla patjan alle.

t: Vilmis + poika kohta 8 kk

Vierailija
134/138 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tartuttiin eilen härkää sarvista ja päätin, että yösyöttö loppuu nyt. Sovittiin miehen kans asiasta jo viikonloppuna, kun hänen harteillaan on nyt sitte muutama yö tytön (kohta 8kk) kanssa.

Minä hoidin nukuttamisen ja omaan sänkyyn nukahtaminen kesti 45min enemmän tai vähemmän huutaen. Rauhottelin 3 kertaa sylissä tuona aikana ja lopulta nukahti tassutukseen omaan sänkyyn. Tyttö oli heräilly 20.30-6.30 välillä noin 5 kertaa ja huutanut 5-20min/kerta. Isä oli tarkistanut, että kaikki on hyvin ja sanonut : Shh, nyt nukutaan. Joka kerta tyttö oli nukkunut viimeistään 20min päästä itsekseen omaan sänkyyn. Tassuteltu oli muutaman kerran rauhottumaan.

Kaiken kaikkiaan yllättävän vähällä huudolla meni tuo yö, joten toiveikkaana ensi yöhön. Tyttö nukkuu muuten unipussissa ja se on ihan must, kun ei tarvitse peiton päällä oloa vahtia. Lisäksi sen kanssa seisominen ei vielä onnistu. joten pysyy makuullaan. Nukkunut pussissa alusta asti. Suosittelen.

Tosi hienoa, että unikoulu on alkanut tuottaa tulosta ainakin Margella. Siitä saa heti lisävoimia ittellekin.

Nyt sinkoan teelle, että ehdin ennen kuin muksut heräävät. Toivotaan unihiekkasadetta ensi yölle...

Lohku, tyttö (kohta 8kk) ja poika (2v 7kk)

Vierailija
135/138 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi on kaverini;) Viimeyönä heräämisiä yli 14!!! Tuli nukuttua just tosi paljon. Mies karkasi aamulla2.00 sohvalle nukkumaan kun ei ollu nukkunut vielä silmällystäkään ja parin tunnin päästä soi kello töihin. Poika simahti lopulta vähän vaille 4.00 ja heräsi aamuun 6.30!!!

Terkkuja Kata73, täälläkin aamulla olis tarvinnut kammen, jotta saa äidin ylös sängystä!

Vilmis: Meillä ei ole vielä yhtään hammasta, eilä näy olevan tulossakaan??? Ehkei niitä tuu koskaan;) Oliskin tää hulina jostain hampaista, mutta kun ei mitään syytä ja jatkunut jo 3kk.

No eipä tässä muuta kun "nukkumattia mä metsästän..." ei ole ollut heppu hiekkoineen kovin asiakaspalvelutuulella!

Voimia! Möyri08+ poika 7kk

Vierailija
136/138 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni vaihteeksi viime yö pipariksi. Kolme hyvää yötä ehti olla, mutta viime yönä poika itki noin kolme tuntia :-( Taisi olla vatsavaivoja. Meinasin jo imettää, mutta mies kielsi. Hyvä niin. Vaihdettiin vaippaa, annettiin suppokin, mutta poika ei meinannut saada unen päästä kiinni. Lopulta nukahti neljän aikaan, ja nukkui kahdeksaan asti (jolloin herättelin, jotta päästään normaaliin päivärytmiin).

Möyri: Meillä ei ole huolittu tuttia ollenkaan, eikä enää edes tuttipulloa (ollaankin siirrytty nokkamukiin).

Kata: En nyt ihan pelkästään Pantleyn opeilla ole päässyt tähän. Sitä rinnan irrotusta käytin, muttei sekään auttanut. Meillä tepsi aika raaka touhu, eli äiti lähti kahdeksi yöksi kokonaan pois ja isä hoiti nukutuksen ja heräilyt tassutuksella. Poika oli aiemmin päässyt ekasta heräämisestään perhepetiin, nyt siis perhepetiin ei ole asiaa (mies on ottanut tähän tiukan linjan ;-). Eli jos multa kysytään, niin ihan tylysti imetys vauvan huoneessa, sitten hereillä puetaan unipussiin (me tehdään se samassa paikassa missä puetaan vaatteet kun mennään partsille päiväunille) ja unilelu kainaloon ja viedään pinnasänkyyn nukahtamaan itsekseen. Jos itku yltyy ja kovenee, mennään rauhoittelemaan ensin tassuttamalla ja jos ei tepsi niin sitten syliin. Heti kun rauhottuu, niin pois huoneesta. Aina jos vauva kitisee, odotetaan jokunen minuutti ja katsotaan laantuuko kitinä itsekseen. Meillä on päivärytmi ollut aika sama noin 5 kk lähtien eli herääminen 7-8 + imetys, päiväunet 9.30-10.30, lounas (kiinteä + imetys) 11, välipala (imetys) 13.15, päiväunet 14-16, päivällinen (kiinteä + imetys) 16.30, iltapuuro ja iltapesut ja satu 19, imetys 20, pinnasänkyyn viimeistään 20.15.

Lohku: Ihan varmasti unikoulu tuottaa teilläkin tulosta, kunhan vaan jaksatte olla johdonmukaisia. Tsemppiä! Itseltäni meinasi usko loppua kolmannen yön jälkeen, mutta onneksi sitten yöt parani huomattavasti (pl. viime yö).

Unipussista: meillä esikoinen nukkui melkein kaksi vuotiaaksi unipussissa. Kun alkoi nukkumaan lastensängyssä, kiipesi sieltä pussi päällä pois ja käveli pussin kanssa meidän sänkyyn. Eli mielestäni seisomaannousuharjoittelut yms. ei ole esteenä unipussin käytölle. Ehkä se kuitenkin rajoittaa hieman yöharjoituksia :-) Vilmis: nettikaupoista kannattaa katsella unipussia, niissä on parempi valikoima kuin useimmissa kaupoissa. Ovat toki aika kalliita, mutta olen ajatellut että niitä käytetään paljon ja kauan.

t. Marge

Vierailija
137/138 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka moi,

Ja aluksi heti kaikille yököille tsemppiä uusien "kikkojen" kokeiluun, ja voimia & jaksamista ihan perusarkeen! Sitä me kaikki varmasti tarvitaan! Niin ja erityiskiitos vertaistuesta. Kun näitä juttuja lukee on helpottavaa huomata ettei ole yksin...

Meillä mennään parempaan suuntaan vauvelin unien kanssa, oma uneni ei sen sijaan ole vieläkään palautunut. Viime yönä heräilin n 6 kertaa kelloa katsomaan, ja edellisenä yönä päätin valvoa läpi yön, hurjaa touhua! Yritän kovasti saada unen päästä kiinni, mutta kuten kaikki joilla on univaikeuksia tietävät, ei se tule tahdonvoimallakaan....No, ehkä sitten ajan kanssa. Ja olen kädet ristissä että vauvan unet jatkuvat näin!

KATA: Meillä tosiaan yöt helpottaneet sen jälkeen kun lopetin yösyötöt (siihen asti söi 1-2 krt yöllä), ja tarjosin aina vaan tuttia, vaikka heräilikin tunnin välein, tyytyi siihen. Kunnes päätin lisätä kiinteiden määrää, ja se (tai joku muu, never know) on auttanut. Eli nyt herää yöllä kerran 4-6 väliin, mutta tyyntyy tuttiin, näin menty nyt viikon verran.

Meillä oli eilen 5 kk neuvola, ja kasvukäyrätkin menevät ihan keskikäyriä (65 cm ja 7,4 kg).

Päivärytmi ja syönnit meillä näin:

Herätys n 6.30, peruna-porkkanavelli 200 ml ja rintaa ennen päiväunia

Ekat päiväunet ulkona 9.30-12

n 12 purkillinen sosetta (oon antanut jo lihaakin) + rintaa

Tokat päiväunet ulkona14.30-16.30

n 17 purkillinen sosetta ja rintaa

n 19 puuroa hedelmäsoseella n 1 dl ja rintaa ennen unia

20 yöunille (nukahtaa itse omaan sänkyyn, wau!)

Olen ajatellut vaihtaa kohta aamulla vellin puuroon, kun sanoi neuvolassa että vois antaa jo viljapuuroja, tähän asti on syöty riispuuroa vaan iltaisin.

Olin ihan varma ettei heräilyt liity ruokaan, söi mun mielestä rintaa niin hyvin, enää en ole ihan varma. Neuvolassa tosiaan neuvoi lopettamaan yösytötöt jos yöt muutenkin rikkonaisia ja leikkii rinnalla, sitten pääsee niinkuin sillä valvomisella samalla irti ýösyötöistä. Näin meillä kävi - toistaiseksi. Mutta yösyöttöihin en enää aio palata meni miten meni.

En tiedä onko näistä apuja, mutta näin meillä saatiin kai jotain apua öihin.

Tuntuu että itse on valmis tekemään lähes mitä tahansa, ja kokeilemaan kaikkea, mutta eihän sitä voi tietää mikä sitten tehoaa ja auttaa juuri omalle lapselle.

Voikaa hyvin, tai ainakin paremmin,

T:Långstrumppa ja tytöt (se 5kk ja 6-vee)

Vierailija
138/138 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähiaikoina vaan taustaillut kun ei on ole ottanut aktiivista otetta tuohon unikouluun.. Mutta nyt kun joululomat, flunssat ja korvatulehdukset on takana (toivottavasti...) niin ensi viikolla olisi sitten unikoulu.

Tuota tassuttelua kokeiltiin tuossa kuukausi/kaksi takaperin ja ei oikein toiminut. Eli radikaalimpia toimia vaaditaan. Ajattelin että pakko tehdä joku toimintasuunnitelma josta pidän kiinni. Eli yösyötöt loppuu ajalla 22.00-06.00. Ne onkin jo aika kivasti vähentynyt.

Silloin kun poika oli 6 kk niin en vielä viitsinyt yösyöttöjä lopettaa kun oli selvästikin nälkä (vaikka kiinteitä meni hyvin päivällä). Ja nyt kun miettii niin ihan selvästi silloin 6kk yömaitoa vielä tarvitsi. Mutta nyt ne on tosiaan vähentynyt n.2/yö. Ajattelin ensi viikolla tarjota yöllä vettä jos on jano huutamisesta (säälittää jo tuo raukka nyt jo, mitenköhän äidin sydän kestää sen huudon).

Ja meidän sänkyyn tulee kielto kanssa ensi viikolla, kunhan yötissistä on vierotettu.

Mutta nyt olisi kysymys Margelle ja muille unikoululaisille. Marge tuossa kommentoikin että kun/jos huuto yltyy niin ottaa syliin. Toisaalta taas nlatäti ja muut tahot sanoi että ei saisi nostaa pois sängystä vaan käydään vaan 2min/5 min/10 min yms välein sanomassa että kaikki on hyvin. Mutta jotenkin se tuntuu kauheen "raa'alta"

Eli nyt siis pelkään että jos otan syliin niin saan ottaa syliin joka kerta/joka yö? Toisaalta taas enhän voi antaa lapsen hysteerisenäkään itkeä. Viimeksi kuin kokeiltiin unikoulua (tassuttelua) niin huusi 2 h putkeen.

Mutta ihanaa lukea että joillain unikoulu on tuottanut jonkinlaista tulosta. Tulen sitten ensiviikolla kirjoittelemaan miten meillä menee.

- Aivilo & jimi 8 kk -