YÖKKÖJEN eloa 2009
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=0&p_p…
Jos onnistuin, niin tuolta löytyy vikat keskustelut!
Möyri08
Kommentit (138)
Hei kaikille yököille ja voimia valvomisen keskelle!
Olen seuraillut keskusteluanne jonkin verran, tosin en aiemmin itse kirjoitellut (en ole lähinnä väsymykseltä jaksanut). Nyt on kuitenkin pakko kertoa meidän pienen miehen (6kk) tarina, josko siitä olisi jollekin huonoista öistä kärsivälle apua.
Meillä siis 6 kk:n ikäinen poika, jolla on vauvasta asti ollut ns "herkkä vatsa". Näin ainakin äitinä olen luullut. Imettäessä poikaa olin kovalla dietillä, kun ajattelin hänen saavan melkein mistä tahansa ruoka-aineesta vatsan väänteitä. Nukkuminen ei koskaan ole ollut mitenkään erityisen hyvää, mutta noin 3 kk:n iässä yöt muuttuivat kovin katkonaisiksi. Aloitimme tuolloin kiinteiden syönnin, ja luulin itse asiassa, että nukkuminen rauhoittuisi, koska pojalla oli aiemmin imettäessä jatkuva nälkä. Päinvastoin kuitenkin kävi.
Viimeisen kolmen kuukauden ajan yöt ovat jatkuvasti huonontuneet ja huonontuneet. Lopulta päädyimme siihen tilanteeseen, että noin kuukauden ajan kannoin poikaa öisin 10 min. Hän nukahti syliini, nukkui sängyssä n. 30-40 min. heräsi itkuun, jolloin kannoin häntä taas 10 min. ja hän nukkui seuraavat 40 min. Tätä jatkui läpi yön. Pisin unijakso hyvinä öinä oli 1h 30 min. Normaaliyönä poika suostui syömään 2 kertaa, vaikka heräsikin itkemään lukuisia kertoja. Unentokkurassa sitä ei jotenkin edes huomannut, kuinka huonoja meidän yöt todellisuudessa olikaan.
Lopulta (onneksi!) tajusin, että poika nukkuu päivisin rattaissa puoli-istuvassa asennossa kolmekin tuntia putkeen - miksi ei siis nuku öisin. Syöminen meni myös melko hankalaksi (poika on aina ollut hyvä syömään ja rakastanut lusikkaa). Aina kun laitoin hänet sitteriin, jossa yleensä syödään, alkoi kova itku. Ruokamäärät pienentyivät ja maitoa poika ei suostunut juomaan juuri lainkaan päivällä. Hoitopöydällä selällään poika "repi" kaksin käsin rintalastaansa ja nieleskeli kovasti. Öisin syötön yhteydessä oli ajoittain rohisevaa yskää, päivällä outoa kuivaa yskää, jota luulin allergiaksi. Ajoittain myös öisin vauvan suusta ja nenästä pärskähti voimalla maitoa, vaikka syönnistä saattoi olla useampikin tunti.
Kävimme lääkärissä (jo kolmannen kerran masuvaivojen vuoksi) ja mieleeni tuli kysyä lääkäriltä, voisiko kyseessä olla refluksivaiva. Hän totesi kaikkien oireiden sopivan taudin kuvaan. Viikon kuluttua lääkärikäynnistä pojalle laitettiin vuorokaudeksi ph-mittari nenän kautta, joka rekisteröi muutokset ruokatorvessa, ja me pidimme kirjaa vuorokauden tapahtumista. Yö näytti tosi hurjalta, kun sen näki paperille kirjattuna. Parhaillaan nostelin poikaa asennosta toiseen 3 minuutin välein ja yöhön sopi kaksi tunnin unijaksoa. Muut olivat lyhyempiä kuin tunti.
Jo seuraavana päivänä saimme kuulla, että pojalla on refluksitauti. Ultrassa paljastui myös, että hän kärsii ummetuksesta, vaikka kakka on tullutkin säännöllisesti joka päivä. Saimme tautiin lääkkeen nimeltä Prepulsid Pediatrics, joka on toiminut meidän tapauksessamme kuin ihme. Tällä hetkellä vauva syö 1-2 kertaa yössä ja nukkuu 2-5 tunnin jaksoja. Hän herää yleensä kerran aamuyöstä vatsanväänteisiin (lääke aktivoi suolen toimintaa, ja tästä syystä vatsaa jonkin verran vääntää. tosin lääkärin mukaan tämä voi olla ohimenevää). Eli parannus on ollut huikea aiempaan verrattuna.
Tulipa tästä pitkä juttu. Halusin kuitenkin kertoa tarinan, jos joku sattuisi siitä hyötymään. Itselläni kesti pitkään, ennen kuin tajusin, että lapsella on joku vaiva, miksi hän ei nuku. Etenkin kun olimme käyneet vaivojen vuoksi aiemmin jo kaksi kertaa lääkärissä ja olin jutellut niistä neuvolassa, mutta koska poika on päivisin kuin itse aurinko, ei kukaan ottanut meitä vakavasti. Saimme vain kuulla, että näin hymyilevä ja iloinen lapsi ei voi olla sairas.
Meillä on nyt nukuttu paremmin viikon verran ja joka ilta jännitän, josko tänä yönnä palataan taas entiseen tahtiin. Saas nähdä kuinka käy. Tsemppiä kaikille yövalvomisten kanssa kamppaileville.
Milja_73
Ensiksi kuitenkin, tervetuloa joukkoon Milja! Hienoa, että poikanne nukkumisvaikeuksien syy on selvinnyt. Toivotaan, että sama jatkuu.
Meidän viime yö oli jo melkein luksusta. Oli siis unikoulun 4. yö.
20 Nukahtaa pinnikseen ongelmitta.
03.15 Herää ensimmäisen kerran! Siis tommosta pätkää ei ole nukkunut yli kahteen kuukauteen! Ite olin jo aivan varma että on aamu, kun tuntui että olin nukkunut NIIN pitkään - siis 5 tuntia :)
3.15-4 Yritän tassutella takaisin uneen, ja poika nukahtaakin aina välillä mutta ei onnistu rauhoittumaan. Kun kello lyö 4, päätän imettää lyhyesti.
4.07 Siirrän imetyksen jälkeen omaan sänkyyn.
6.15 Herää valittaen, nostan meidän sänkyyn ja yritän silitellä uneen onnistumatta. Annan tissiä, joka ei erityisemmin maistu, mutta vauva nukahtaa hetkeksi.
6.40 Vauva herää kunnolla.
Vielä on siis parantamisen varaa, mutta mahtavaa edistymistä tapahtunut! Mites muilla?
Tervetuloa Milja! Hyvä että se refluksi selvisi, se kun hoitamattomana saattaa aiheuttaa jotain ongelmaa tonne ruokatorveen! Todella outoa tai toisaalta niin tyypillistä että neuvola ei ole siihen reagoinut aiemmin!!! Mutta parempi nyt kun ei ollenkaan:)
Meillä ole eilinen päivä loistava päiväunien merkeissä. Poika jaksoi aamulla olla hereillä hurjasta yöstä huolimatta melkein 4h ja sitten nukkuikin 2,5h putkeen. Siten taas 3h vähän huonommin hereillä ja 1,5h päikkärit ja lopulta 17-21.00 hereillä! Tämä ehkä vaikutti myös yöuniin koska nukkui 23-03 putkeen ilman tuttia!!! Ja tää oli luksusta;) Sitten nukkui 4.45, mutta siitä taisteltiinkin sitten 6.00 hereillä. ja 8.00 ylös. Meillä nää heräämisajankohdat tosiaan heittelee 6.30-8.00 välillä.
Olikohan Aivilo vai Emel joka ehdotti tota myöhempää nukkumaanmeno aikaa? Meillä on ollut aiemmin nukkumaan meno aika20.30-21.00, mutta Pantleyn kirjan ohjeen mukaan aikaistin, josko tämä helpottaisi. No ei helpottanut muuta kun ettei tarvinnut välttämättä kolmansia tirsoja, mutta nyt taidetaan siirtyä takas myöhempään jos päivärytmi vaan sallii sen!
Kaikkia ohjeita (illalla rauhoitutaan) vastaan mun mies on menny pojan kanssa vielä illalla pulkkailemaan ja tuonu sisään 19.00 maissa. Eilen oli aika itkunen sillon 19.00 maissa, mutta kun saatiin puuro syötyä niin touhusi tosiaan 21.00!
Hyvää päivänjatkoa kaikille! Mä koitan potea flunssaani ja huilia aina kun poikakin huilaa. Toivotaan että eilinen rytmi jatkuu! Voimia!!
Möyri08 + poika7,5kk (hulinoinut 3,5kk)
Kiva kuulla, että monilla unikoulu alkaa tepsiä.
Meillä on ollut nyt kaksi aivan vastakkaista yötä. Toissayön mies nukkui pojan kanssa ja poju oli heräillyt puolenyön ja kolmen välillä ihan koko ajan. Ja pitänyt sitä samaa kitinää ja parkumista kuin viime aikoina muutenkin. Viime yönä oli mun vahtivuoro ja menin varmuuden vuoksi jo hyvissä ajoin nukkumaan, kun ajattelin, että hulinaksi menee taas. Mutta ihmeen rauhallista oli:
Klo 19.30 poju nukahti (Oli herännyt jälkimmäisiltä päikkäreiltä poikkeuksellisesti jo klo 14.30, eikä tuon pidempään olisi jaksanut valvoa millään.)
Klo 22 alkoi kitinä. Kävin laittamassa rauhallisesti käden pojan selän päälle. Nukahti siihen.
Klo 2 kitisi unisena. Odotin, yltyykö kitinä, vai nukahtaako uudestaan. Nukahti uudestaan. (Tässä vaiheessa en itse saanut yli puoleen tuntiin unta, kun jäin pohtimaan yhtä esikoisen kasvatukseen liittyvää dilemmaa.)
Klo 4 poika heräsi, nyt selvästi oli ihan oikeasti hereillä. Annoin pullosta maitoa. Sen jälkeen palautin omaan sänkyyn, missä unisena kitisi hetken ja sitten nukahti. (Tosin heräsi hetken päästä uudestaan, kun esikoinen huuteli omasta huoneestaan, mutta ihme kyllä sai taas unenpäästä kiinni.)
Klo 6.50 noustiin.
Pojalla siis ihan loistoyö. Itselläni ei niin loistava, kun tuli turhaan valvoskeltua murehtien. Lisäksi tuli sellainen tunnin valveillaolopätkä klo 4-5, kun ensin syötin poikaa ja sitten esikoista piti käydä rauhoittelemassa - ja sitten tyttö kömpi vielä meidän sänkyyn, mitä tapahtuu todella harvoin. Olin siis lasten kanssa kolmisin, kun mies oli yön töissä, ja silloin on kyllä to-del-la hankalia nuo tilanteet, kun molemmat herää yhtä aikaa. Mitä siinä teet?! Hankalaa on myös se, kun esikko tulee meidän sänkyyn, koska sen jälkeen yleensä kukaan ei nuku kunnolla. Onneksi aika harvoin tulee. (On siis jo 4-vuotias.)
En kyllä keksi, miksi poitsumme nyt nukkui noin hyvin. Ainoa ero toissayöhön oli, että nyt olin illalla laittanut supon, kun oli niin kitiseväinen ja mietin, että saattaa olla hammas tulossa. Ehkä nuo viime aikaiset, aiempaa kovemmat, yökitinät ovat siis ihan oikeasti johtuneet siitä, että pojalla on jotain kipuja. Täytyy tsekata hammastilanne, kunhan herää päiväunilta.
Edelleen jatkosuunnitelmana on, että heti kun löytyy sopiva hetki (ts. ollaan miehen kanssa molemmat kotona), niin minä siirryn esikon kanssa pariksi yöksi alakertaan nukkumaan ja sitten jätetään yösyönnit kokonaan pois. Samaan syssyyn varmaan olisi viisasta lopettaa koko imetys. Täytyy alkaa henkisesti valmistautua koitokseen...
Tsemppiä kaikille!
Lumileopardi + poika 11 kk ja isosisko 4 v.
Huomenia,
Ja vilpittömät onnittelut Möyrille ja Emelille edistysaskeleista, pidetään peukkuja että homma jatkuu tuon suuntaisena! Ja Aivilolle vielä enemmän peukkuja että unikoulun maalissa kiitos odottaisi. Taantumia ja takapakkeja varmasti voi tulla, mutta edes parin tunnin unipätkät antavat uskoa ja toivoa paremmista öistä, eikö?
On se kyllä hurjaa kun neuvolassa saa kovistella oikein urakalla että ottavat "tosisssaan". Kyllähän me tiedetään että tämä "yökköily" on tavallista pienten lasten äideille, ei sitä tarvitse erikseen mainita. Mutta jossain se oman jaksamisen raja vaan tulee vastaan.
Meillä nukutaan enemmän ja vähemmän. Viime yös oli super hyvä yö meidän mittakaavassa. Unille 20, tuttia vain 24,03,05 ja herätys 6.40. Mutta sitä edellinen yös oli taas melkoista sirkusta tunnin välein....Hassua, koska kaikkia rutiinit menee kellolleen samalla tavalla.
Viime yönä yritin itse nukkua toisessa kerroksessa korvatulppien kera. Mutta nyt kyllä pitää miettiä omalle unelle jotain keinoja. Joulusta saakka olen kärsinyt itse univaikeuksista niinäkin hetkinä kun tytär antaisi mahdollisuuden uneen. Viime yönäkin oma uni tuli vasta n 3.30.......On nukahtamisvaikeuksia ja katkonaista unta. Kai sitä stressaa ja käy ylikierroksilla, väsyttää mutta uni ei vaan tule.Onko kellään kokemusta tällaisesta?
Mulla on unelma tilanne kun mieheni jaksaa hoitaa nuo tutin annot aina välillä, ja minä saisin kunnon unet jos vaan se uni tulisi....
Voikaahan hyvin,
Peppi ja tytöt
p.s Miljalle tervetuloa, ja muillekin uusille ja kaikille taustalukijoille.
Meillä on yöt menny ihan ihmeelliseks. Sairaalakäynnin vaikutus jäi sitten lyhytaikaiseksi. :(
Positiivista on kuitenkin, että pitempääkin unipätkää tulee, eli en heitä kirvestä kaivoon.
Pari viime yötä:
1. yö:
Herää 1.5h välein klo 3 asti, tassutelllaan uneen, nukahtaa helposti, klo 3 imetys, nukkuu klo 6 asti, imetys, herätän puoli 8.
2. yö
nukkumaan klo 20, herää puolen tunnin välein, tassutellaan klo 00 asti, jolloin annan periksi ja imetän, nukkuu 06 asti! Imetän, herää klo 7.
Eli nyt on imetyksen jälkeen tullu ne pitkät unet parina yönä. Iltapuuroa menee n. 2 dl ja sitä ennen on kunnon imetys, joten tuskin ainakaan alkuyöstä nälkä on. Jos ei jano sitten vaivaa.
Niin, meillä on siis ajatuksena, että vähennettäis roimasti niitä yösyöttöjä, ja yhdellä syötöllä nyt on mentykin. Klo 6 ei oo mun laskujen mukaan yösyöttö..
Miehistä: mun mies osallistuu hienosti lasten ja huushollin hoitoon, mutta välillä kyllä kiristää hermoja. Esim. viime yönä komensin tassuttelemaan (kun katteli vielä telkkaria ja mä olin nukkumassa), niin noin minuutin jälkeen veti multa peiton pois ja sanoi "ei tää rauhotu, annaksä tissiä".. No niinhän se homma etenee, joo.
Poika imeskelee ikeniään, mutta sormeen en kyllä hampaita tunne olevan tulossa. Yhtään ei niitä vielä ole. Levottomuutta varmaan lisää se, että on toden teolla huomannut, että voi itse liikkua. Tähän asti on ollut sellainen tosi rauhallinen paikallaan pötköttävä vauva, mutta nyt vajaan viikon poika on ollut tosi paljon vilkkaamman olonen. Nytkyttää kontillaan, ym.
Möyri, hienoa, että apua löytyy!
Peppi, myös mulla oli univaikeuksia kun heräily paheni, valvoin vaan vaikka muut nukku. Mä sitten luin ja söin yöllä. Oikeastikin hiilihydraatit auttaa unen saamisessa, luin jostain unettomuussivuilta. Kannattaa kokeilla. mua auttoi.
nyt äkkiä unta palloon, lapset nukkuu
Kaiot, poika 6kk ja tyttö 2v4kk
Peppi: Mullakin on nukahtamisen kans vaikeuksia varsinkin, kun pelkään, että vauva herää heti kun saan unen päästä kiinni. Lisäksi elimistö jotenkin tottuu noihin tiheisiin heräämisiin, ja vaikka vauva ei herättäiskään niin äitipä herää pissalle tai kelloa katsomaan... Eiköhän nuo pikkuhiljaa kuitenkin helpotu, kun vauvat oppivat nukkumaan pidempiä pätkiä. Mua on auttanut paljon se, kun joskus edes saan nukkua ihan yksin, esim. mies lähtee vauvan kans kävelylle, ja tiedän, että saan pari tuntia koisia ilman keskeytyksiä. Myös vaikka hierontaan tai kasvohoitoon meno vois olla hyvä idea - sinne ei voi kukaan tulla häiritsemään :)
Kaiot: Kuulostaa tosi tutulta nuo teidän yöt... Ei muuta kuin jaksamista sinne. Voihan olla niinkin, ettei vauva vielä ole valmis nukkumaan kokonaisia öitä ja tuo vilkas motorinen vaihekin varmaan vaikuttaa. Oon lukenu, että monet vauvat on oikeesti valmiita nukkumaan läpi yön vasta 8-10-kuukautisina eli sillä neuvoloiden puolivuotissäännöllä vois heittää kuikkaa.
Tuttua myös tuo, että mies "painostaa" imettämään. Meillä jatkui kans pitkään tuo meininki, mutta sitten sanoin, että miehen on parempi nukkua sohvalla jotta saan ite päättää annanko tissiä vai en. Helpompaahan se miehelle on, kun äiti lykkää rinnan suuhun ja lapsi hiljenee heti. Se vaan ei ainakaan meillä pidemmän päälle tehnyt muuta kuin teki öistä entistäkin levottomampia.
Emel + poika 8kk
Pikaisesti nyt vain kommentoin ja kerron kuulumisia.
Kauheasti en ole ehtinyt taustailemaan tai mitään muutakaan.
Meillä on aika sama juttu ollut kuin Emelillä, eli mies ei välttämättä aina anna aamuisin nukkua. Periaatteessa antaa, mutta 20min - 1 tunnin välein on jotain asiaa, joko isällä tai pojalla. Todella ärsyttävää. Ja myös meillä on ollut vähän kilpailua siitä, että kumpi on väsyneempi. Ja kumpi tekee enemmän. Ja vaikka mistä. Todella uuvuttavaa, tavallaan. Nykyään ei oikein jaksa enää edes välittää. Aika pitkälti ajattelen, että ihan sama kumpi on väsyneempi, hoidan tarvittavat hommat itse, niin ei tarvitse kuunnella kettuilua miltään suunnalta mistään asiasta.
Meillä mies osallistui viime viikonloppuna unikouluun todella ihanasti, ainoa vaan ettei poika hyväksynyt isää yöllä rauhoittajaksi. :D
Eli meillä tosiaan nyt viikko on jo menty sillä lailla, etten imetä ennen kello kolmea yöllä. Ihan ok on mennyt, alkuyön unet on pidentynyt ja jos herääkin niin nukahtaa joko itse (suurin piirtein kesken itkun... ) tai sitten ihan pienellä silittelyllä.
Tarkoitus olisi, että jossain vaiheessa saadaan tuota ensimmäistä syöttöä venytettyä enemmän aamuun vielä. Mutta rauhassa edetään. Aamulla syöntitiheys onkin sitten lisääntynyt, mutta auttaa kummasti että alkuyön saa edes nukkua.
Nyt punkkaan, kun pojatkin jo nukkuu niin nätisti.
Tseta ja poika 11,5kk
Emel, oon samaa mieltä siitä, ettei se 6 kk ole missään mielessä mikään "autuaaksi tekevä" ikä, vaikka siitä paljon puhutaan niin syömisen kuin nukkumisen yhteydessä. Meillä esikoinen siirtyi (allergioiden vuoksi) puoli vuotiaana suoraan täysimetyksestä pullokorvikkeeseen ja kiinteisiin - täysin ongelmitta. Samalla loppuivat yöheräämiset kokonaan. Tämä pienempi taas kieltäytyi 8-kuiseksi asti sekä pullosta että kiinteistä, joten lähinnä naureskelin niille neuvoille, että puolivuotias pärjää jo ilman yösyöttöjä. Jokaisen vauvan kanssa on niin erilaista, että pahimmassa tapauksessa saa vaan kauhean stressin, jos ajattelee, että 6-kuisena pitäisi ruuan upota jo hyvin ja öiden rauhoittua. Eihän se välttämättä niin mee... Itse olen koko ajan ajatellut tämän kakkosen kohdalla, että olisi hienoa, jos vuoden iässä alkaisivat jo syömiset ja nukkumiset kutakuinkin sujua.
Meidän viime yö oli liki toisinto toissayöstä, eli alku meni hyvin, mutta aamuyö oli farssi:
Poika unille klo 19.45
Klo 4.15 (wau, mikä pätkä!) heräsi syömään pullosta ja nukahti heti uudestaan
Klo 4.30 esikoinen alkoi huudella omasta huoneestaan
Klo 4.35 molemmat lapset olivat hereillä ja minä siinä kahden tulen välissä yksinäni
Klo 4.45 olin saanut esikoisen rauhoittumaan ja kuivaksi (oli pissannut vaatteensa ja koko sänkynsä ihan märäksi), mutta pojua oli lopulta pakko imettää, kun mekasti ja esti esikoista siten saamasta unta
Klo 5.20 poika ei sittenkään enää nukahtanut, joten vein alakertaan nukkumisvuorossa olleelle miehelle - törkeän aikainen herätys molemmille!
Klo 5.30-7 yritin katkonaisesti saada unta tietäen, että miehen työreissun vuoksi seuraavat yöt ovat jälleen kokonaan mun vastuulla
Eli poika olisi varmaan nukkunut yhden elämänsä parhaimmista öistä, jollei esikoinen olisi herätellyt. Tuo on sitten viheliäistä, kun herättelevät toisiaan...
Ja nyt ollaan sitten väsyneitä ja kärttyisiä koko porukka. Great!;-)
LL + lapset 11,5 kk ja 4 v.
Kärttyisiä ollaan täälläkin, LL. Tosin vauva sentään on aurinkoinen, mutta vanhemmilla oli rankka yö. Mä pelkään yhä enemmän ja enemmän, ettei tuo unikoulu vain meidän tapauksessa tepsi. No okei, toissa yö oli aivan mahtava, mutta viime yönä mentiin melkeinpä siihen pisteeseen, mistä aloitettiinkin. Yritän vaan hokea itselleni, että takapakki on normaalia. Eikö olekin?
20 Nukahtaa ITSE pinnikseen imetyksen jälkeen. Marge tuolla aiemmin kirjoitteli, että vanhempi saattaa häiritä lapsen nukahtamista, ja meilläkin poika mulkaisi mua oikein vihaisesti kun pinnikseen laiton jälkein jäin siihen tassuttelemaan. Niinpä poistuin huoneesta, ja muutaman minuutin kuluttua hän oli nukahtanut itsekseen uninallea räpläten.
22-01 Mies nukkuu vauvan kanssa samassa huoneessa. Poika herää n. kerran tunnissa mutta nukahtaa nopeasti uudelleen tassuttelulla.
01 Herään sohvalla kun vauva huutaa hysteerisenä. Mies yrittää rauhoitella liki tunnin ja pyytää sitten mua apuun. Poika rauhoittuu heti kun otan syliin, mutta kun yritän laskea pinnikseen, alkaa taas huuto ja syliin-sänkyyn-huutoa-syliin-rumba. Lopulta vaihdan vaipan, annan supon ja pikkuisen vettä.
02.45 Nukahtaa pinnikseen ja siirryn taas sohvalle.
05.20 Vauva herää itkien ja menen makkariin. Imetän nopeasti. Vauva ei suostu jäämään suosiolla omaan sänkyyn, ja joudun pari kertaa ottamaan syliin ja tassuttelemaan kauan.
05.40 Nukahtaa pinnikseen.
06.10 Huutaa, mutta nukahtaa kun tassuttelen.
07.30 Herää iloisena omassa sängyssään kalkattelemaan.
Hirvittävä yö siis, mutta jotain positiivistakin:
- nukahti itse illalla
- imetin vasta n. puoli kuudelta
- heräsi iloisena omassa sängyssään
Onko jollain viisaammalla vinkkejä jatkoon? Pitääkö ottaa huudatus ohjelmistoon?
Hyvää viikon alkua,
Ja erityiskiitos Emelille neuvoista unihäiriöiden kanssa, arvaat varmaan että kokeilen kyllä...Kuten sanoit, ehkä ne omatkin unet paranevat ajan kanssa, kunhan saamme lasten unet paremmiksi ja opimme itse olemaan niistä stressaamatta. Tämä(kin) vaatinee aikaa.
Aikamoista vuoristorataa tuntuu tuo unikoulun kanssa touhuamainen olevan, parempia ja " vähemmän parempia " unia...Meillä vielä tsemppaillaan tuon tutin kanssa, kun se tuntuu auttavan. Yöimetyksethän lopetin joulun jälkeen neuvolatädin neuvosta, jotta virikkeet yöllä olisi minimoitu. En sitten tiedä, voi olla että aamuyön heräilyjä helpottaisi tuo imettäminen, mutta nyt on pysyttävä tiukkana....
Viime yö oli aivan huippu pitkästä aikaa. Nukahti n 20 itse omaan sänkyyn. Alku levotonta, ja tarjoilin tuttia n tunnin välein tuonne 23 asti. Mutta sitten vasta heräsi 4.30, WAU! Nukahti tuttiin ja heräsi 6.30.Katsotaan nyt, viikonloppuun mahtui siis yksi hyvä yö, ja kaksi vähemmän....
Toivottvasti teillä muillakin on jotain positiivista tapahtunut viikonlopun aikana.
Tsemppiä,
Peppi
Maanantaita täältäkin!
Hienoa, Peppi, jos nikseistäni on jotain hyötyä. Ja kiva kuulla, että teilläkin oli pitkästä aikaa hyvä yö.
Meillä edistystä on tullut mutta mitään ihmettä ei ole tapahtunut: yöt sujuvat edelleen vaihtelevalla menestyksellä. Viikon unikoulutus toi 2 aika hyvää yötä eli vauva nukkui putkeen yli 7 tuntia. Niistä toisena, sunnuntain vastaisena, yönä poika nukahti klo 20, heräs eka kerran klo 3, oli valveilla 3-4 mutta nukkui sitten aamuun asti eli heräs vasta 7.15. Se oli paras yö tähän saakka.
Viime yönä taas herättiin ainakin 7 kertaa, joista 6 kertaa sain vauvan hiljenemään heti laittamalla käden hänen päälleen. Edistystä siis tämäkin! Sitten n. 4-5 oltiin hereillä ja pyöritettiin sänky-syli-vedenjuonti-vaipanvaihto-rumbaa ja välillä vauva kalkatteli tyytyväisenä sängyssään mutta puhkesi sitten taas hysteeriseen itkuun. Lopulta annoin supon, mutta silti sain vielä tassutella pari kertaa ennen aamua.
Yöllä en ole nyt kahteen yöhön imettänyt, koska aamuyöstä annettu tissi ei näyttänyt pidentävän unta oikeaan aamuun saakka. Eli yöimetykset on nyt sitten meilläkin loppu slut.
Mä en vaan tajua, miks tuo kouluttaminen ei meillä ole ollut oikotie onneen kuten joillakin.
Emel ja poika 8,5 kk
Meillä nyt tuntuu tasoittuneen yöheräilyt kolmeen kertaan, eli poika herää kahdelta, viideltä ja seiskalta. Edistystä siis. Puolen yön kieppeillä ei enää herää, kun silloin ei saa tissiä. =)
Nyt on sitten seuraavaksi tuon kello kahden imetyksen lopettaminen edessä. Sekin aikaistui kello kolmen alkuperäisestä suunnitelmasta tosiaan tunnilla, mutta seuraavaksi hankkiudutaan siitä eroon.
Liki viisi tuntia saanut putkeen nukkua viime yönä ja olo on ihan ihmeellinen. Ehkä mä voin taas joku päivä kutsua itseäni ihmiseksi.
Tseta ja poika 10pv vajaa 1v
Olin viime viikolla niin totaalisen väsynyt etten jaksanut tulla edes tänne purkautumaan.
No,nyt voin teille kertoa että ihme on tapahtunut.
Tein vakaan päätöksen torstai-aamuna, että nyt saa riittää: neidin on "pakko" nukkua omassa sängyssä..josko sen avulla saataisiin levottomuutta ja heräilyä aisoihin..Neuvolasta en minäkään apua saanut, tukea tms. mutta sain tuttavalta hyvän vinkin; juttelin asiasta neuvolan perhetyöntekijän kanssa. Hän sai minuun valettua uskoa siitä että tätä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Jotenkin hänen kannustuksensa ja tukensa auttoi minut alkuun...
Olimme mieheni kanssa varautuneet itkuiltoihin/öihin..
Eka ilta: tissitin tytön normaalisti poiketen ennen nukahtamista sohvalla, nostin syliin ja vein sänkyyn. Laitoin kylkiasentoon ja peiton päälle. Ajattelin että jään heijaamaan pepusta vierelle..Vielä mitä; sängystä kuului krooh pyyh...Hiippailin ihmeissäni keittiöön jossa mieheni oli yhtä hämmästyneen näköinen.
Yön tietenkin odotin että kohta se herää, kohta se herää..
Vaan ei..nukuttiin 4-5 h pätkiä, kun syötin neidin siirsin hänet omaan sänkyyn, eikä siinäkään vaiheessa tullut protestia..
Näin meillä on nyt sitten menty to-pe yöstä lähtien. Uskomatonta mutta totta.
En ole oikein itsekään vielä uskonut tätä todeksi. Eilen illalla kysyin mieheltä kun tyttö oli nukkumassa että hei, mitä ihmiset tekee iltaisin, mä olen jo ehtinyt unohtaa ;)
Perhetyöntekijä oli sitä mieltä, että neidin unta saattoi "häiritä" äidin maidon tuoksu...Tuntuu hullulta, että olen itse syyllinen siihen että reilu kuukausi mentiin 1-1,5 h välein heräilyillä. Tosin joku minulle sanoi, että tyttö ei välttämättä silloin olisi ollut valmis tähän muutokseen..
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Tästä on hyvä jatkaa? Tiedän kyllä että niitä unettomiakin öitä vielä tulee..
Nyt olen itse 2 yötä nukkunut kunnolla, ja olo on..ihana :)
VOIMIA KAIKILLE YÖKYÖPELIEN ÄIDEILLE. ÄLKÄÄ LUOVUTTAKO!!
hoh hoh hoijaa...
Kiva kuulla että esim Katalla menee paremmin. Osaan kuvitella että voi olla ihan äimän käkenä kun toinen vaan koisaa kiltisti omassa sängyssä ;) Luksusta!
Uskon kanssa että meillä päästy yösyötöistä sen ansiosta että se maito ei tuoksu siinä vieressä. Tuleehan itsellekin nälkä jos joku tuo vastapaistetun pullan yöpöydälle tai pizzan!
Meillä taas oma härdelli päällä. La-su yön siskot oli lapsenvahtina illan kun päätettiin miehen kanssa lähteä viettämään laatuaikaa. No, poika oli sitten niin kovasti huutanut että oli oksentanut. Ikävä äidin perään oli kai kova kun mikään muu ei rauhoittanut. Mutta vähänkö oli huono omatunto äidillä!
Viime yökin oli farssi..
22.00 Nukkumaan ja nukahti itse heti ;)
23:00 heräsi --> tassuttelua 5 min
00:45 heräsi --> tassuttelua 15 min
01:30 heräsi --> tassuttelua 5 min
01:50 heräsi --> tassuttelua 8 min
03:00 heräsi --> tassuttelua 5 min
03:50 heräsi virkeänä, huutoa, & tassuttelua 40 min
08:00 herättiin lopullisesi
Mutta imetin vasta 08:00. Oli ajatelluut imetää aamuyöstä (05-05) mutta poika nukkui ;-)
Olen huomannut että meillä ei ole moneen kuukauteen nukuttu yli 3,5 h. Jotenkin tuo 3,5 h on sellainen raja. Onko muilla samaa? Mistähän voisi johtua?
Mites muilla on mennyt?
- Aivilo & Jimi 8,5 kk -
Meillä yöt ovat olleet levollisempia viimeiset pari viikkoa. Neiti 5,5kk heräilee kyllä entiseen tapaan ruokailemaan, mutt minua on tainnut auttaa se, että illan ensimmäinen unijakso on ollut ehyempi, eli olen saanut nukkua edes hetken ilman 'kylkiäistä'. KUn vaan muistaisi mennä itse ajoissa nukkumaan...
Kiinteitä menee nyt kolmesti päivässä. Illalla yritetään tankata puuroa unien toivossa. Neiti nukkuu kahdet pitkät päikyt, tänään tosin ekat oli vain reilun tunnin. Eilen neiti nukkui neljän tunnin päikkärit! Nukkuisi yölläkin yhtä pitkiä unia... Päiväunilta en ole herätellyt kuin pakon edessä, kun yöheräily on meillä enemmän sitä tissi-ikävää.
Nyt eskarilaista hoitamaan!
On mukavaa lukea, että koulut ovat tuottaneet edes jonkinlaista parannusta yöuniin muuallakin. Toisaalta esim. Aivilolle toivotan kovasti jaksamista valvomis-hässäkkään. Pitkä aika jo sullakin tuota valvomista takana...
Täällä oli keskustelua tuosta äidin tuoksusta ja sen aiheuttamasta vauvan heräilystä. Minustakin tuntuu, että meillä tyttö nukkuu paremmin kun en ole samassa huoneessa ollenkaan. Myös tytön sängyn siirto kauemmaksi meidän sängystä näytti rauhottavan öitä.
Täällä on yöt menneet tytön (8kk) kanssa edelleen huudatus-unikoulun jälkeen kohtalaisen hyvin. Heräämisiä 1-3 /yö ja rauhottuu max 10min tassutteluun ja nukkumakehotukseen. Näin ollen tytön puolesta olen saanut viettää jo suhteellisen rauhallisia öitä. Niin ja viikonloppuna tuli ekat hampaatkin (alas 2)esille, eikä nekään tuntunut yöuniin vaikuttavan.
Rankkaa viime päivistä on sen sijaan tehnyt esikoinen 2v 7kk, jolta leikattiin kitarisa ja putkitettiin korvat viime to. Kipulääkkeistä huolimatta poika on ollut kipeä etenkin öisin (kurkku kuivuu) ja heräillyt n.5x/yö. Onneks tästä toipuminen pitäis olla nopeeta ja toivottavasti saadaan apu korvatulehduskierteeseen...
Tsemppiä edelleen kaikille kouluttajille ja valvojille.
Lohku ja tyttö 8kk & poika 2v 7kk
Huomenta kaikille! Meillä oli viimeyö suoraan helvetistä! Edellinen oli rauhallisempi ja odottelin jo jatkoa, mutta toisin kävi. Poika nukkui 20.00-22.00 sitten alkoi levottomuus enenevässä määrin. Nukkui vielä 23-01, mutta sitten hereillä 05.00 asti. Aina kun sain rauhoitettua ja laskin sänkyyn, nukkui max 15min, yleensä n.5 ja sitten taas hulina alkoi. Jos en reagoinut siihen niin huuto muuttui hysteeriseksi! Ja aamulla 07.00 heräsi itsekkin silmät punaisina. Jotain rotia tähän on saatava...
Ens viikonloppuna meillä unikouluttaa mummo koko v-lopun. Me nukutaan miehen kanssa molemmat yöt muualla jotta sais nukuttua ja mummo koittaa saada poikaa nukkumaan, katotaan miten käy. Tämä oli siis neuvolalääkärin neuvo.
Tapasin eilen yhtä tuttua joka kertoi olleensa perheensä kanssa unikoulussa Tammisaaren sairaalassa. On Hus:sin alainen juttu ja maksullinen, mutt koko perhe pääsee mukaan ja vauva on valvotussa tilassa jossa on kamerat ja itkuhälyyttimet ym. ja vanhemmat nukkuu omassa huoneessa. Saivat neuvoja kotiin ja tukea ja muksu nukkui jo ekan yön hyvin. Suositteli lämpimästi.
En tiedä itse vielä mitä teen ton suhteen...
Voimia muille, mä keräilen rippeitäni ja koitan selvitä tän päivän!
Möyri08 ja poika kohta 8kk
Me ollaan palailtu viikon etelän lomalta ja onps tänne taas kertynyt luettavaa.
Voitaisko aloittaa UUSI KETJU helmikuun kunniaksi?
Lueskelen teidän viestejä kunhan ehdin ja laitan kuulumisiamme. Pikaisesti sen verran, että lomalle lähtiessä poitsu (7 kk) nukkui kuin unelma unikoulun jäljiltä. Viime yönä heräsi kahden tunnin välein, ja olen sortunut imettämään taas öisin... Tuolla etelän auringossa kun pelkäsin nestehukkaa, niin tässä sitä taas ollaan. Unikoulu aloitetaan mahd. pian.
Marge ja poika 7 kk
ihanat vertaiset! Täytyy perua neuvolahaukkujani. Lääkäri oli ilmeisesti jutellut neuvolan tätini kanssa ja tämä soitti nyt ja keskusteli oikein tosssaan. Hän tarjosisellasta perheapua (ilmaista) että joku täti tulee meillä käymään ja sen kanssa suunnitellaan päivärytmejä ja sitten se täti hoitelee poikaa välillä jos mä haluan nukkua!!! Sitten sanoi että lapsiperhepsykologikin voi tehdä kotikäyntejä kun sanoin etten saa aikaiseksi varattua aikaa kun en jaksa sumplia noiden uniaikojen kanssa.
Että ainakin jotain helpotusta luvassa! Niin ja sitten sanoi että joissain tapauksissa imetyksen lopettaminen vähentää hulinaa. No sitä en oo kokeillu, joten se jää nyt. Poika on 7,5kk, olis tietty ollu kiva imettää vielä, mutta nyt tuntuu etten jaksa sitäkään joten päätös on valmis!
La-su välisen yön saa levätä! Kiitos mummolle siitä!
Nyt huilimaan kun poikakin meni.
Möyri08