Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YÖKKÖJEN eloa 2009

01.01.2009 |

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=0&p_p…

Jos onnistuin, niin tuolta löytyy vikat keskustelut!

Möyri08

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen laryngiitissä, eli kurkunpää on tulehtunut. Nyt alkaa helpottaa jo.

Toivottavasti poika säästyy.

Poika (6kk) nukkui elämänsä pisimmän (22-04) pätkän just sinä yönä, kun esikoinen valvoi melkein 40 asteen kuumessa. Täytyy myöntää, että kun se oli nukkunut 5h ja mä olin vasta torkahtanut, niin mielessä kävi pari kirosanaa. No ehkä mäkin joskus saan nukkua.

Viime yö oli jo tavallinen, eli n. 2 h välein heräs kitisemään tuttia/tissiä.

Marge: myös mua ahdistaa suunnattomasti vauvan itku. Meillä poika ei enää suostu nukahtamaan muutakuin mun viereen (siinä kelpaa tutti, ei tarvi tissiä), edes isänsä sylissä ei rauhoitu, vaan huutaa suoraa huutoa tutti suussa, kunnes mä annan periksi ja menen pelastamaan, ja annan nukahtaa viereen.

tuo huudatusunikoulu taitaa meilläkin olla valitettavasti ainut vaihtoehto =(

koska mulla ei voimat piisaa mihinkään hitaampaan vaihtoehtoon. Silti yritän siirtää sitä mahdollisimman pitkälle. Oletko Marge ajatellut koska aloitatte?

Tuo eka esimerkki noista nukuttamiskäytännöistä vaikutti ihan hyvältä. Ajattelin, että vois kokeilla sitä nyt nukkumaan mennessä, ja yrittää kestää itku, illalla sen vielä jotenkin kestää, mutta yöllä ei.

Kaiot, poika 6kk ja tyttä 2v4kk

Vierailija
102/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva ei 4-5 aikaan aamulla rauhoitu, nopea ja eleetön syöttö voi olla tarpeen.

Päivä- ja yöuniin pyritään luomaan samanlainen käytäntö.

Tärkeää on vauvan itkun tulkinta. Vanhemman pitää kuunnella itkun sävyä ja toimia sen mukaan. Jos itku on kitinää ja vaimenee aina välillä eikä ole kiihtynyttä, seuraa tilannetta etäämmältä. Tällöin vauva saattaa olla kevyen unen vaiheessa hakemassa unta. Jos vauvan itku kiihtyy ja siitä tulee yhtämittaista, vauvan luo mennään mutta tyynnyttely aloitetaan lievemmin keinoin ja voimistetaan vauvan tarpeiden mukaan. Vauva yritetään saada tyyntymään omaan säkyyn: käsi asetetaan tuntuvasti vauvan päälle, häntä voidaan rytmisesti heijata ja sivellä rauhallisin vedoin jos pelkkä kosketus ei tyynnytä. Rauhoittava mutina voidaan liittää mukaan. Valoja ei sytetä, leluja ei anneta, katsekontaktia vältetään, vauvan nimeä ei toisteta. Jos vauva vain kiihtyy, hänet nostetaan syliin tukevasti rintaa vasten ja pidellään siinä kunnes hän rentoutuu ja itkun sävy muuttuu tyynemmäksi. Sylitilanteessa vaivalla EI OLE HÄTÄÄ vaikka itku jatkuisikin. Itkun laimetessa vauva lasketaan omaan sänkyyn, ja pidetään hetki käsikontaksi. Jos tuntuu tyyntyvän, käsi otetaan pois ja vauvan annetaan vaipua uneen. Joka kerta kun vauva herää yöllä, reagoidaan tämän mallin mukaan eli toimet säädellään VAUVAN VIESTIÄ ja hänen OLOAAN TULKITEN.

Hyvät yöunet edellyttävät kunnollista iltapalaa. Iltarituaalien jälkeen vauvalle jutellaan vakuuttavasti, että nyt mennään nukkumaan.

Unilelu ja rätti on hyvä. Jos sellaista ei ole, tiettyä rättiä / lelua voidaan pitää mukana päivällä hellittelyhetkissä esim. imetettäessä. Myös äidille tuoksuva paita käy. Levottomia päiväuniakin voi helpottaa rätillä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutti on nukkumiselle oleellinen, sitä ei kannata välttämättä yrittää poistaa. Jos vauva herää tippuvaan tuttiin yöllä, tutin voi laittaa lyhyeen nauhanpätkään kiinni yöpuvun kaula-aukon reunaan. Vauvat oppivat hamuamaan sen takaisin suuhunsa. Tutti saattaa menettää merkitystään kun vauva oppii käyttämään rättiä (ks. ed.) aktiivisesti.

Toivottavasti näistä on apua.

t. marge

Vierailija
104/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen opetteli varsin itkuisen unikoulun kautta nukkumaan, muistaakseni noin kahdeksan kuukauden iässä. Kaksi iltaa meni tuohon jossain aiemassa viestissä kuvattuun ruljanssiin, jossa lapsi viedään sänkyyn, ja itkuunreagoimisaikaa pidennetään. Omaan sänkyyn nukahtaminen itkurumban jälkeen takasi kyllä ehyet yöunet, mutta vaikeinta oli ensimmäisen illan tiukka kiukuttelu. Nyt tämän nuorimmaisen kohdalla olen ilman sen kummempia ohjeita aloittanut tuon syömisen ja nukkumisen eriyttämisen, eli olemme siirtyneet iltatissitelyille olohuoneesta makkariin, missä sitten jossain vaiheessa luovutaan rinnalle nukuttamisesta. Kyllähän tämän heräilyn muuten jaksaisi, mutta kun aamuisin on noustava tuota esikoista eskariin laittamaan...

Mutta siis meillä esikoisella huudatus tehosi, mutta on aika rankkaa. Ja tietysti sen jälkeen tuli aikoja, kun poika kuitenkin nukkui syliin, kun niitä hampaita tuli ja oli tautia yms.... Mutta yöt joka tapauksessa eheytyivät paljon ja pysyvästi. Ja tuo itkujen tulkinta on myös tärkeää. HElposti itse reagoin varsinkin kesken omien unieni vauvan uniyninään, kun muuten jään hereille kuuntelemaan, että alkaako se neiti itkeä. PItäisiköhän harkita korvatulppia....

Vierailija
105/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti tuo tutti-juttu mua kovasti mietityttää. Mutta niinkuin joskus tänne kirjoitinkin, silloin kun pojalla on hyvä yö, ei ole merkitystä onko tutti suussa vai ei, vaan silloin nukkuu rauhallisesti ilmankin tuttia. Tuo vahvistaa sen, että en ala vieroittamaan tutista, joka on niin kovin rakas pojalle.

Täytyypä käydä ostamassa öiksi uusi tuttinauha, nykyinen hinkkaa poskeen jäljen.

Mä oon jonkin aikaa (viikon?) aina nukuttaessa tunkenut unipupun pojan kasvojen viereen/käsien väliin, ajatuksena opettaa sen käyttöä. Yöllä en ole kyllä muistanut. Täytyis varmaan johdonmukaisemmin käyttää sitä.

Ootteko saanu vauvanne oppimaan unilelun/rätin käyttöä? Kauanko siihen menee? Ei varmaan ole merkitystä millainen lelu/rätti on? Meillä on sellainen Ainun ensipupu. Äitiyspakkauksen harsoa olen myös ajatellut, vois olla hyvä. Ainakin on eri tuntuinen kuin lakanat, joten löytyy hämärässä helposti. Kokemuksia?

Kaiot

Vierailija
106/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kyöpeleitä tuntuu vaan riittävän...

Isot kiitokset Margelle_ tyhjentävistä unikouluohjeista. Meillä on eessä neidin (7kk) kanssa sama huudatus-urakka jahka ollaan korvatulehdus lopullisesti selätetty.

Kaiot: Sympatiat sinne sairastelun tiimoilta. Täällä myös esikoinen ja kuopus ovat olleet yhtäaikaa korvatulehduksessa ja flunssassa, joten kitinää on riittänyt ja omat unet ovat olleet entistäkin surkeammat. Kaiken lisäksi myös me vanhemmat oltiin flunssassa. Nyt onneks alkaa täällä taudit helpottaa ja seuraava koitos on kuun lopulla, kun esikoinen menee risaleikkaukseen ja korvat putkitetaan.

Jaahans nyt täytyy rientää, kun lapset herää. Ilmottelen jahka aloitetaan huudatus-unikoulu ja miten se etenee. Tsemppiä kaikille...kyllä me jaksetaan;)

Lohku ja muksut 7kk+2v 6kk

Vierailija
107/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Marge unikoulu ohjeista! Nuo kuullosti osittain samoilta kun se Pantley...että jos se lapsi huutaa hysteerisesti niin otetaan kuitenkin syliin vaikka käydäänkin tietyin ajoin lapsen luona, vai ymmärsinkö oikein?

Mitenhän toi tuttijuttu kun meillä repii sen ketjuineen irti ja viskoo minne sattuu, eikä ees yritä saada sitä itse suuhun. Välillä kun saa tutin suuhun ni ottaa sen ite pois ja linkoaa jonnekkin.

Meillä on ollut vuosisadan huonoin yö. 24.00 jälkeen ei nukuttu yhtään vaan 15-45 minuutin välein riehuttiin, vauva kai nukahti välissä, mut äiti ei. Mä yritän nyt opettaa sitä tosta tutti assosiaatiosta pois, mut kertokaa jos alotatte ton unikoulun, et miten sujuu ja miten tosiaan toimitte. Käyttekö vain katsomassa vai otatteko syliinkin jos huuto on hurjaa...

Kirjottelen huomenna lisää, nyt pitää mennä!

Möyri08

Vierailija
108/138 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möyrille: minä ainakin olen lukenut unikouluohjeita, että jos lapsi itkee hysteerisesti niin lapsi otetaan syliin. Ja kun itku loppuu niin lasketaan takaisin sänkyyn. Mutta en tiedä oli Margen unikoulussa sama juttu..

Meillä myös tutti ongelmallinen.. jos vauva itkee omassa sängyssään, ja antaa hänelle tutin niin hän hiljenee mutta saman tien repii tutin suustaan ja sitten suuttuu jälleen. Mieheni sanoikin, että leikkaa kaikista tuteista renkulat irti...

Meillä on ilmestynyt uusi ongelma. Vauva suuttuu silmittömästi kun hänet laskee omaan sänkyyn, ja sama homma minun sylissäni. Mieheni syliin rauhoittuu heti, mutta huuto alkaa jos lasket sänkyyn. Minun sylissäni kai tuoksuu liikaa maito niin että raivostuttaa pienellä suunnattomasti.

Meillä takana hyvä yö, syöntejä lukuunottamatta. 22.15 alettiin nukuttaa, huutoa 23.15 asti ennen kuin rauhoittui mihinkään. Omassa sängyssään 2.15 asti nukkui tyytyväisenä (huikea pätkä!!) sen jälkeen tissille, ja nukahdettiin molemmat. Seuraava herätys 4.30, tissiä ja taas nukahdettiin vierekkäin. Seuraava syönti olikin vasta aamulla kun herättiin noin 8.30. Taisi pientäkin väsyttää edellisen yön hulinat..Vinkkejä kyselisin tuohon yötissistä vieroitukseen. Onko moni jo vieroittanut ja miten on onnistunut?

Terkuin Viuhti

Vierailija
109/138 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kohtalotoverit,

Laitoinkin jo yhden viestin, mutta en osannut heti laittaa sitä suoraan tähän ketjuun...

Meillä siis kukuttu kuukauden päivät (n 3,5 kk iästä se riemu alkoi...) tunnin kahden välein lähes joka yö. En enää syötä yöllä, koska se meni leikkimiseksi, tuttiin tuntuu rauhoittuvan, tai sitten yrittää seurustella epätoivoisesti. Meillä ei onneksi ainakaan vielä itke....

Mutta omat unirytmit ovat tosissaan sekaisin. Vaikka nukun toisessa kerroksessa korvatulpilla, silti herään kerran tunnissa, jotenkin jäänyt tuo unijakso päälle, kuinkahan saan omat uneni takaisin kun siihen olis mahdollisuus?

Yritän tsempata itseäni että tämä vauvelin kanssa elo on kausiluontoista, mutta aina ei sekään paljon lohduta kun tuntuu että silmät eivät pysy päivällä auki. Päivällä en saa kyllä nukutuksi, tyttö nukkuu pihalla (ja vain pihalla) kahdet kahden tunnin unet. Yö alkaa meillä klo 20 ja herätys 07.

Mutta jotain positiivista tapahtui viime yönä....klo 23 jälkeen seuraava kiekuminen vasta klo 04, aivan odottamattoman ihmeellistä. Minä tietysti heräsin ja päivystin kerran tunnissa....

En tiedä auttoiko mutta lisäsin iltaan vielä klo 17 kasvisaterian jälkeen klo 19 puuron. Rintaa saa aina ennen nukkumaanmenoa.

Olen nyt kädet ristissä että näin jatkuisi, mutta kuten tekin kaikki tiedätte, kaikki voi jo muuttua ensi yönä, parempaan tai huonompaan...

Voimia ja aurinkoisia päiviä kaikille,

T: kahden tytön äiti (kohta 5 kk ja 6-vee)

Vierailija
110/138 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yö oli taas yksi kamalimmista aikoihin (tosin ei niin kauhea kuin teillä joillakin) mutta usko alkaa loppua. Voiko tämä oikeasti johtua hampaiden tulosta tai jostain aktiivisesta kehitysjaksosta vai onko poika lopullisesti unohtanut nukkumisen taidon eikä sitä enää opi ilman unikoulua?

Nukahtamisen kanssahan meillä ei ole ongelmia vaan meillä ongelmana ainoastaan nuo jatkuvat heräämiset, sopiiko unikoulu kesken yön tapahtuviin heräämisiin myös?

En ymmärrä miksi poika aloittaa puolen yön jälkeen parku-session. Viime yönä, tai siis tänä aamuna aloitti höpöttelyn viiden aikaan ja kun siihen ei reagoitu, aloitti parkumisen tai siis kauhean karjumisen - ei siis varsinaisesti itke vaan huutaa ja karjuu. Tutin laittamisen jälkeen nukkuikin sitten heräämättä puoli yhdeksään saakka.

En ymmärrä miksi tämä menee näin:

Nukkumassa 21

Ensimmäinen huutokohtaus 22

Parkumis-ruljanssi 00 - 01 vartin välein

Nukkuu 01 - 05

Höpöttelee 05 ja lopulta huutaa sekä karjuu

Nukkuu 05 - 08:30 ja herää höpöttelemään

Tietääkö joku / luulee tietävänsä / on hyvä arvaamaan: miksi vauvat aloittaa sen yöheräämisen vaikka aiemmin nukuttu hyvin ?

Vierailija
111/138 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman yllättäen, mutta mulla oli akut niin lopussa että kun mies tuli kotiin, sanoin että häivyn mummolaan esikoisen kanssa ja hän saa hoitaa vauvan. Hieman mies nikotteli, että ei kai sitä nyt aloiteta kun lomamatkakin edessä ja oli puhuttu että vasta sen jälkeen. Mutta mun väsymys on nyt sitä luokkaa, ettei tässä enää muu auta. Koko eilinen iltapäivä ja ilta meni itkeskellessä, että kuinka mä unikoulun kestän. Mutta nyt kun eka yö on takana, ei tunnu enää ollenkaan niin pahalta. Poikakin on ihana hymyilevä oma itsensä.

Oltiin siis esikoisen kanssa poissa yö. Lähdettiin vasta iltarutiinien jälkeen. Eli vauvan ilta oli samanlainen kuin yleensä, mutta iltatissille en antanut nukahtaa. Imetyspaikan vaihdoin olohuoneesta lastenhuoneeseen. Yö oli mennyt suurin piirtein näin:

19 iltapuuro, sen jälkeen iltapesut ja satu

19.40 imetys; sitten unipussi päälle samassa paikassa missä puetaan päiväunivaatteet ja -pussi parvekeunille mennessä, unilelu kainoloon

19.45 pinnikseen, jossa itkua ja kitinää 45 min eli

20.30 nukahti tassutukseen

23.15-0.00 heräsi, kitinää, itkua, hysteeristä itkua -> tassutusta, isä poistuu, rahoittuu, itku alkaa taas, rauhoittuu tassutukseen jne

0.00 nukahtaa tassutukseen

0.03 havahtuu hereille, kitisee

0.20 nukahtaa itsekseen

1.25 heräsi

1.50 nukahtaa tassutukseen

4.30 heräsi, nukahtaa tassutukseen 5 minuutissa

6.20 heräsi, kun äiti ja esikoinen tuli kotiin -> imetys

6.30-7.10 ölisee sängyssä

7.15 mies tassuttaa vielä uneen ennen töihin lähtöä (ja äiskä nukkuu vielä)

8 herätetään, jotta päästään normaaliin päivärytmiin

Eli yössä oli 4 noin kahden tunnin unipätkää. Tassutus kuitenkin tepsi nopeammin aamua kohti mennessä. Ensi yönä jatketaan. Mahdollisesti menen taas mummolaan yöksi, se kun on vain noin 5 km päässä.

Kovasti toivon, että tästä on apua. Tylsää, jos tissinlutkutus muuttuu nyt em. öiksi. Pitäkäähän peukkuja!

Nyt poitsu päiviksillä, joten niin teen minäkin.

t. Marge ja poika 6,5 kk

Vierailija
112/138 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

PeppiPitkätossu: Mulla on sama ongelma ton nukkumisen suhteen, vaikka poika nukkuisikin niin minä saatan herätä "kyttäämään" tunnin välein. Siintä ei varmaan pääse irti ennenkuin lapsi on nukkunut useamman hyvän yön, niin äitikin luottaa ettei se kohta taas herää huutamaan.

20Vilmiina08: Se heräily kai joidenkin mukaan liittyy osittain lapsen temperamenttiin ja sit niihin kehitysvaiheisiin kun tuolla aivokopassa tapahtuu niin pirusti asioita ja vasta yöllä niitä prosessoidaan... jos toi kehitysvaihe homma pitää paikkansa niin varmaan viimeistään sitten kun kaikki kriittiset vaiheet on saavutettu, oppii nukkumaan taas, jos ei sitten oo muodostunu tavaksi jo...sitä itse eniten pelkään.

Meillä viimeyö:

* Nukahti 20.00 vellipullolle, havahdutin röytäsemään ja laskin pinnikseen nukkumaan.

* 22.00 eka tutti karjunta

* 23.00 tutti hukassa

* 23.15 tutti hukassa

* 23.55 tutti hukassa

* 24.00 tutti hukassa

* 1.20 tutti hukassa

* 3.30 kontillaan

* 4.15 tutti hukassa, imetin kun luulin et kello on jo 7.00

* 5.15 oksensi ja hätääntyi, otin kainaloon hetkeksi.

* 6.45 tuttia

* 7.55 Herätys aamuun ja imetys

Että sellasta... Mä yritän kevyesti nyt avustaa poikaa itse laittamaan tuttia suuhunsa kun ei edes yritä sitä. Samoin oon ottanu nyt rätin ja unipupun illan viimeiseen syöttöön. Meillä toi pupu on ollut (myös rätti) koko ajan mukana ja öisin kainalossa mut ei ne tuttia korvaa.

Siinä unikoulu-ohjeessa kun ehdotettiin koulutusta ennen pystyyn nousemista ja eroahdistuksen alkua, ni meillä on jo molemmat (poika7kk). Meilläkin toi nukkumaan meneminen on ihan ok, mutta noi yölliset herätykset rassaa...

No, kertokaa unikolu kuulumisianne, meillä menossa se Pantley tällä hetkellä ja hitaasti etenee.

Möyri08+ poika7kk

Vierailija
113/138 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole jaksettu kunnolla edes taustailla.

Pari yötä taas menny todella huonosti, heräilyä puolen tunnin - puolentoista tunnin välein.

Ja mä en pysty oikein ymmärtämään, että mikä nuo yöunet oikein rikkoo. Onko jotain kipuja (hampaista, masuvaivaa tms) vai mikä poikaa oikein häiritsee? Nyt ollaan jo pidemmän aikaa nukuttu sujuvasti perhepedissä, mikä ei myöskään auta yöuniin.

Päiväunethan tuo nukkuu todella lahjakkaasti, joten miksei sitten yöllä? Ei vain voi ymmärtää. Meillä tassuttelu saa aikaan vain entistä raivoisampaa itkua ja jos jättää huutamaan edes hetkeksi, niin huuto menee aivan hysteeriseksi, kuulostaa siltä, että poika aivan tukehtuu..

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, että yöimetyksen lopettaminen olisi vaikuttanut yöuniin jollain lailla? Onko lapsi vaikeampi (tyhmä kysymys, tietysti on) saada nukkumaan ilman tissiä? Miten kauan kestää saada nukkumaan yöllä uudestaan ilman tissiä?

Mä meen tiistaina takaisin koulun penkille, joten senkin takia haluaisin saada nuo yöunet kuntoon, jotta jaksaisi aamulla herätä. Kyllä sitä päivät nyt jotenkin jaksaa, mutta tuo aamulla herääminen on ihan tuskaa kyllä huonon yön jälkeen.

Mä oon jotenkin jo aivan solmussa enkä tiedä itsekään enää että pitäiskö unikouluttaa vai pääseekö kuitenkin helpommalla, jos antaa vain olla.. Jotenkin tuntuu, että itsellä ei riitä voimavarat mihinkän kauhean laajamittaiseen ja monta viikkoa kestävään unikouluun. Muutaman kerran yössä tekee kyllä mieli vain jättää toinen huutamaan ja kääntää kylkeä, kun ei jaksa olla koko ajan tuttina. Mutta ei sitä raaski kuitenkaan sitten tehdä..

Meillä tosiaan nukutaan perhepedissä, makuuhuoneiden rempat on vielä vähän kesken ja varsinkin pojan huoneen remppa on täysin vaiheessa. Mä elättelen toiveita, että meillä yöt rauhoittuu, kun saadaan poika omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn nukkumaan. Toiveajattelua varmaan, mutta pakko se on jotenkin yrittää pitää toivoa yllä.

Jaksamisia kaikille, oli kyseessä sitten huutoyöt, unikoulut, sairastelut tai mitkä!

Tseta ja poika 11kk

Vierailija
114/138 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jännään jo valmiiksi ensi yötä kun miehen poika 6 vee on pitkästä aikaa tulossa meille yöksi. Mitenkähän mahtaa saada nukuttua kun pikkuveli huutaa pitkin yötä. Ja jos ei saa nukuttua niin sitten tulee taas sanomista äitinsä puolelta. Eikä siinä auta järkipuhe että vauvat on välillä tällaisia ... No sen näkee sitten huomenna.

Möyri: Niin, taitaa tää huutaminen olla tätä kehittymistä ja yön aikana uusien asioiden prosessointia. Kovasti meillä on päivisin vauhti päällä vaikkei poika vielä eteenpäin pääse. Heiluu ja häärää kauheasti silti. Onneksi ei vielä nouse pystyyn kuten teillä, mutta siis tämä varmaan pahenee siinä vaiheessa kun osaa kammeta itsensä pinnoja pitkin seisomaan, huhhuh. Meillä poika on aina ollut melkoinen näprääjä ja alkoi pienempänä näprätä tuttiketjua ja pyöritteli tuttia sormissaan jo tosi pikkuisena. Siksi osannee tuon tutin öisinkin hakea takaisin suuhunsa tuttiketjun päästä. Tosin joskus tutti on silti hukassa =) Kannattaa antaa päivisin "leikkiä" tutin ja tuttiketjun kanssa, josko alkaisi osata näpräillä sitä ja oppisi ottamaan sen itse tyynyltään yölläkin.

t: Vilmis + poika 7.5 kk

Vierailija
115/138 |
17.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jaksetaan mummola lupauksen voimalla! Superaktiivi tepsuttajani pääsee Mummolaan tänään yökse, joten äitikin saa nukkua! Ihania kyllä noi isovanhemmat, muuten tulisin hulluksi!!!

Meillä oli viime yönä hyvin levottomat jalat pikkumiehellä. 20.15 meni nukkumaan ja heräili tunnin välein 23.15 ja siitä 01.00 5-30 minuutin välein, niin että lopulta otin syliin ja heijasin lähes uneen. Laitoin sitten takas sänkyyn ja nukkui 2h 40min, joka oli ruhtinaallista vaihtelua. Sen jälkeen taas tunnin välein 06.00 ja siitä 07.00 leikki sängyssään ja minä yritin saada nukkumaan. Nukahtikin vielä tunniksi ja 08.00 ylös.

Mutta nyt se kiipeää taas tuolla joten täytyy rientää!

Möyri08 + poika 7kk

Vierailija
116/138 |
17.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumassa 21

Huutaa 23 - 02 tunnin - puolen tunnin välein

Nukkuu 02 - 04

Höpöttelee 04 ja höpöttely yltyy huutamiseksi eikä rauhoitu millään

Nukkuu 05 - 08:30

Huutaa 08:30

Rauhoittuu 09 saakka jolloin aloittaa höpöttämisen ja tiedän että haluaa herätä

Pelkään niin kovin, että nämä heräämiset on nyt totuttu eikä niistä enää päästä eroon. Tietääkö joku, kuuluuko huudatus-unikoulussa antaa huudella kesken yötäkin aina pidempiä jaksoja ja odottaa josko rauhoittuisi itsekseen?

t: Vilmis + poika 7.5 kk

Vierailija
117/138 |
17.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä herättiin ihan yhtä monta kertaa kuin ekanakin unikouluyönä, mutta poika oli rauhoittunut helpommin. Paitsi kolmannella herätyksellä oli itku ollut niin hysteeristä, että mies oli vaihtanut vaipan ja antanut suponkin kun oli hieronut niin paljon korvia... Mies ajatteli, että jos se on korvatulehdus. No tänään poika on ollut ihan normaali iloinen itsensä, eli jotain muuta oli itkenyt. Yö oli tällainen:

19 iltapuuro, pesut ja satu

19.45 imetys

19.55 pinnikseen, nukahti 15 min tassutukseen :-)

22 heräsi, tassutus, nukahti

1.20 kovaa itkua 40 min, nukahti tassutukseen

4.20 tassutusta 20 min, nukahti

6.15 kitinää, nukahtaa itsekseen 15 minuutissa

7.30 äiti kotiin, herätys ja imetys

Mies oli ihan tyytyväinen pojan edistykseen ts. että nukahti helpommin kuin ekana yönä. Mä olin hieman pettynyt - olin täältä lukenut, että jo tokana yönä jotkut nukkuu viiden tunnin pätkiä.

Tänään onkin sitten eka yö, jolloin äiskäkin on kotona esikoisen kanssa. Saas nähdä, miten yö menee. Isä yrittää kuitenkin jaksaa tassutella vielä tämän kolmannen yön. Huomenna sitten mun on ryhdyttävä hommiin, sillä miehellä maanantaina työpäivä.

Joku kyseli, miksi vauvat nukkuu huonosti ja heräilee. Varmaankin siihen on monia syitä. Esim. meille neuvolapsykologi sanoi, että poika on oppinut (sille on opetettu....?) huono tapa heräillä öisin tissille. No, toisaalta jos se on opittu, niin sitten siitä on varmaan helppoa oppia poiskin :-) Olen kyllä miettinyt, että johtuuko yöheräilyt perhepedistämme ja siitä, että olen varmaan liian herkäsiti tarjonnut rinta pikku kitinöihin.

Muita syitä yöheräilyihin voi olla esim. vatsavaivat (voi tulla kun uusia ruokia kokeillaan), taitojen harjoittelu yöllä, vauva ei osaa itsekseen nukahtaa, vauva hakee turvaa äidistä/tutista, kivut esim. hampaiden tullessa jne.

Tietääkö joku, kuuluuko huudatus-unikoulussa antaa huudella kesken yötäkin aina pidempiä jaksoja ja odottaa josko rauhoittuisi itsekseen?

Tossa ohjeessa on, että kolmas ja seuraavat odotukset ovat saman pituisia. Eli esim. eka 5 min, toka 10 min ja loput 15 min.

Tsemppiä ensi yöksi toivoo Marge

Vierailija
118/138 |
17.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olenkin ollut mummolassa yötä ilman vauvaa, niin silti olen nukkunut tosi huonosti. Eli sama vaiva kuin teillä muillakin :-( Muistelen lukeneeni, että imetys tuottaa jonkinlaista unihormonia äidille ja vauvalle. Siksi en yhtään ihmettele, että en pääse uneen niin helposti kuin tuttina ollessa. Meillä nyt siis tarkoituksena lopettaa yöimetykset kokonaan. Aamulla rinnat onkin ollut aika tukalassa jamassa, mutta onneksi on selvitty kuiteskin.

Tärkeintä mulle on nyt ollut hokea, että tämä kannattaa: toivottavasti lopputuloksena on virkeämpi = parempi äiti. Pari ikävää yötä tosin poika joutuu siinä kärsimään. Mutta toisaalta neuvolapsykologi oli sitä mieltä, että vauvakin nukkuu paremmin, jos ei ole mun vieressä "tutittelemassa".

Voi kun jaksais tänään valvoa sen verran, että näkis Selviytyjät telkusta ;-)

Marge ja poitsu 6,5 kk

Vierailija
119/138 |
18.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yö ei mennyt ihan niin kuin odotin. Poitsu heräili klo 01 asti jopa tunnin välein, ja sen jälkeen kahden tunnin välein :-( Positiivista kuitenkin oli, että nukahti muutaman kerran itsekseen, ja muilla kerroilla hyvin pikaiseen tassutukseen. Itku oli tosi pientä, lähinnä vain kitinää. Saattoi kuitenkin kitistä puolisen tuntiakin ennen kuin uni tuli. Jos kitinä tuntui voimistuvan, mies käväisi tassuttamassa ja uni tuli. Ensi yönä voisi ehkä yrittää olla kokonaan tassuttelematta, jos itku ei ole viime öistä kovempaa.

Tämä oli siis eka yö, jolloin olin kotona esikoisen kanssa. Johtuikohan heräilyjen määrä sitten siitä... Esikoinen nukkuu vauvan kanssa samassa huoneessa, ehkä sekin aiheutti heräilyjä. Lisäksi olin laittanut oman paitani turvaa tuomaan pinnikseen - ehkä se oli syynä... jospa äidin tuoksu aiheuttikin sen, että poika heräsi etsimään tuttua "tuttia", siis tissiä

Myös rinnat ovat jo näin kolmen yön jälkeen täysin toipuneet yöimetyksen loppumisesta. Tänään oli jo ihan normaalit oltavat aamusella ;-)

Hieman on kuitenkin motivaatio hukassa unikoulun suhteen. Nyt tuntuu, että koko perhe nukkui huonosti. Esikoinenkin tuli meidän makkariin (patjalle) nukkumaan, koska ei saanut nukuttua vauvan kitinästä johtuen. Itse en saanut unta kuin vasta puolen yön jälkeen, nukuin 20 min ja taas poika heräsi kitisemään. No, tästä voi vielä parantaa. Saattaa olla, että joudun itse tassuttamaan ensi yönä, jotta mies pääsee aamulla pirteänä töihin. Saapa nähdä, kuinka käy.

t. Marge ja poika 6 kk 3 vk

Vierailija
120/138 |
19.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli la-su mummolassa ja mummo oli sitten "lempeästi" unikouluttanut poikaa, eli kun tuttiralli noin tunti nukahtamisesta oli alkanut, oli antanut huudella eka 2min. ja kuunnellut itkun sävyä, sitten 5min jne. ennenkuin oli mennyt antamaan tutin. Sillä seurauksella että oli kello 23:sta laittanut vaan kaks kertaa tutin ennen 5.00, normaalisti se menee vähintään tunnin välein jos ei 30min. Hyvä Mummo!

Viime yökin tuntui helpommalta, välit oli ehkä 2,5-3h siinä 23-05, mut sitten heräskin touhuilemaan ja nukahti vast 06.0 ja heräs taas 7.10 ja nyt siis jo päikkäreillä kun ei jaksanut olla pystyssä!

Mua on siinä Pantleyn kirjassa auttanut sellanen neuvo että :"laita lapsi heti nukkumaan kun näkyy väsymyksen oireita" ennen mä oon yrittäny venyttää nukkumaan menoa, että olis sit toooosi väsyny ja nukkuis hyvin, mut ei se oo toiminu. Tää toimii paremmin! Poika nukkuu pidempiä päiväunia ja levollisemmin, kun paan sen nukkumaan heti, kun kitinä alkaa. Meillä on myös päivärytmi aikastunu ja nukkumaan mennään 19.30-20.15 välillä ja herätään aamulla 7.00-8.00. Näin saa illalla itsekkin vähän aikaa ja se alkuyön tuttiralli on helpompi kestää jos se on 9.00-23.00 kun jos se on 23-01 ja itsekkin jo ihan rätti väsynyt!

Sitä tutin laittoa meillä vielä treenaillaan, se ei oikein tahdo edes valveilla mennä suuhun oikein päin, mutta kun se onnistuu niin sitten sen osalta luulis tilanteen rauhoittuvan. Mutta tietty muut tulee sitten. Viime yönäkin 5.00-6.00 välillä seisoskeltiin sängyssä muutamaan otteeseen ja istuskeltiin. Kun sitten kävin kaatamsaan makuuasentoon, jatkoi tyytyväisenä unia. Vaikeaa toi kasvaminen;)

Taidetaan lähtä pojan herättyä vähän kerhoilemaan, jos aika kuluis paremmin! Voimia kaikille!

Möyri08 + poika 7kk