Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YÖKKÖJEN eloa 2009

01.01.2009 |

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=0&p_p…

Jos onnistuin, niin tuolta löytyy vikat keskustelut!

Möyri08

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
02.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe vauvaa lukuunottamatta sairasti vatsataudin.... Lohdullista oli se, että vauva nukkui kohtuuhyvin muiden valvottaessa vessajuoksuillaan!

Neiti on nyt 4,5kk. Kiinteiden aloituksen myötä osa öistä on mennyt jopa yhdellä syötöllä, mutta vastapainona on niitä öitä, jolloin tuntuu että vain vaihdetaan kyljeltä toiselle ja tissiä neidin suuhun... Pelastus on ollut joululoma, eli esikoisen eskariin ehtimisen takia ei ole tarvinnut aamuisin nousta.

Tuosta kotiunikoulusta tuli mieleen, että Kuopion seudulla tuon tyylistä apua saa kai ensikotiyhdistykseltäkin. Niillä on babybluestyöntekijä, tai oli ainakin joskus, joka voi tehdä kotikäyntejä ja auttaa rytmin hakemisessa. Idea kai on se, että vanhempien väsymys ei pääsisi masennukseksi tms. arksiten pulmien kanssa kamppailtaessa. Olikohan tässä mitään tolkkua....

Nyt täytyy kiikuttaa isommat lapset iltapesuille.

Parempia unia odotellessa....

Vierailija
82/138 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä yökköily;) Taitaa olla mehut kaikilta poissa kun näin hiljaista on!

Aamumamma: täytyy tota unikoulu juttua kysellä vaikka ensikotiyhdistykseltäkin. Tällä palstalla kun on ollu rytmiehdotuksia sieltä ja joku oli soittanutkin, olisko ollu Marge... No meillä ei noista rytmeistä oo mitään hyötyä. Puolivuotta oon yrittäny pitää suht samanlaista ja tarkkaa rytmiä, mut ihan sama meininki, oli rytmiä tai ei. Jonkun toisen käsissä on tää homma.

Viimeyön sain nukkua kun Mummi hoiti poikaa. Oli sielläkin rallatellut ja ens yönä ehkä odotettavissa samaa...Nyt jo toisilla äikkäreillä kun kiukkusi vaan väsyneenä, katotaan miten käy...

Voimia kaikille ja tulkaa toki kertomaan päivistä/öistä ettei tartte yksikseen jutella;)

Möyri + hillitön päänsärky + poika viikkoa vaille 7kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut, että annan nyt ajankulua jonkin aikaa enkä juurikaan yritä puuttua yötissutteluun. Viime yöt ovat menneet siten, että olen (taas) antanut nukahtaa rinnalle, vienyt pinnikseen (klo 21) ja kun poika on herännyt ekan kerran (klo 22.30) olen ottanut viereen. Toka unipätkä (vieressä) on viime aikoina ollut jopa kolmisen tuntia, mutta sitten klo 03 alkaen olen ollut tuttina. Meillä siis poika kyllä nukahtaa helposti yöllä, kunhan saa tutin - tarkoitan siis tissin ;-) Tuttia meillä ei ole huolittu (eikä pulloakaan pariin kuukauteen). Ollaan lähdössä viikoksi etelään, ja sen jälkeen aletaan taas unikouluttaa.

Tunnustan, että meillä ei olla jaksettu (=mä en ole jaksannut kuunnella huutoa) unikouluttaa poikaa kahta iltaa enempää. Ei siis olla edes yritetty tassuttaa koko yötä... Toivon, että sitten kun siihen ryhdytään - noin kuukauden päästä - niin sitten yöt muuttuvat mukaviksi. Sitä ennen taidan vain nauttia siitä, että poika nukahtaa suloisena illalla syliini ja että saan nukkua pikku käärön vieressä. Yritän olla ottamatta stressiä tilanteesta ja luottaa, että kyllä poika vielä oppii nukahtamaan ilman tissiä myöhemminkin. Nyt on vain sitten pakko yrittää itse nukkua päiväunia päivisin. Onneksi esikoinen on pari päivää viikossa hoidossa, joten se on mahdollista.

Vaikken siis aktiivisesti viitsi nyt laitella viestejä, luen kyllä yökköjen kuulumisia. Toivottavasti jaksatte johdonmukaisesti pitää unikoulusysteemeistä kiinni - se on varmasti ainut tapa saada muutosta aikaiseksi. Tsemppiä!

Marge ja poika 6 kk 1 vko (heräillyt 1-2 tunninvälein 3 kk alkaen, sitä ennen 3 yösyöttöä=

Vierailija
84/138 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kanssa yksi yökyöpeli. Meidän unikoulu on kanssa jäänyt hieman vaiheeseen kun tuli joululoma Lapissa ja sen päälle flunssa. Viikko räkätautia niin tuli (tietenkin) ensimmäinen korvatulehdus. Sairasta lasta en ole viitsinyt vierottaa yötissistä tai huudattaa joten...

Eli aika sama juttu kuin Margella. en ole viitsinyt ottaa paineita unikoulusta vaan poika on nukkunut tyytyväisenä meidän vieressä. Yöllä on sitten tissitelty enemmän ja vähemmän. Onneksi noi yökukkumiset on jäänyt, olisiko ollut ikään liittyvä?

Unikoulu aloitetaan varman viikonpäästä kun antibioottikuuri loppuu. Nyt nautin kanssa pienestä tuhisijasta kainalossa ;-) Kirjoittelen sitten enemmän kun aloitamme unikoulun, mutta luen kirjoituksia ja koittakaahan mammat jaksaa ;-)

- Aivilo & Jimi 7,5 kk -

Vierailija
85/138 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni taas viime yö aivan penkin alle.

Ekat kolme tuntia poika nukkui ihan kivasti, mutta sitten alkoi tunnin välein itku. Tuttina ois pitänyt olla koko yö, mutta kun ei saanut itse yhtään nukuttua niin ei oikein kiinnostanut.

Mulla huutaa iskiashermo hallelujaa kun joutuu nukkumaan vähän oudossa asennossa, kun tuo poika on koko ajan tississä kiinni. Lisäks lihakset on kipeenä.

Ja tosiaan, viime yönä hermostuin ihan täysin tuohon tuttina oloon, hermo petti viiden aikaan todella nätisti ja vedin itsekin pienet yöitkut. Ja takaisin tutiksi, koska ei poika rauhoittunut muuten. Huoh.

Pitää tehdä vieroitus yötissistä ja siirtää omaan sänkyyn poika nukkumaan. Vielä pitää miettiä, että milloin ja missä järjestyksessä. Varmaan ensin tissi ja sitten joskus siirto omaan sänkyyn.

Appiukko on kylässä ja miehen serkku tuli käymään. Kivaa.

Vierailija
86/138 |
06.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on parina viimeyönä ollut käänne vähän parempaan suuntaan. Poika ei ole tunnin välein huutanut eikä ollut kontillaan pinniksessä. Kypärämyssy auttaa tutin pysymisessä ja on vähän tainnut levottomuus kaikota kun riehunta on rauhottunut.

Meillä viimeyönä nukahdettiin jo 20.15 rättiväsyneenä, tuttia laitettiin 21.30 ja 23.30 mut sit tais nukua 5.30, en muistakseni laittanut siinä välillätuttia, tosin en oo ihan varma kun on automatisoitunut toi homma... 5.30 syötin ja 7.30 alko huhuilu ja juttelu ja vähän vaille 8.00 noustiin sit ylös. On huomattavast pirteempi olo!

tseta: tiedän ton yöraivarin voiman, oon itsekkin hakannut nyrkillä sänkyä (jotain piti hakata mut ääntä ei saanu kuulua) ja purru aamutakin helmaa kun ois tehny mieli huutaa! Voimia!

Voimia kaikille unikouluttajille ja tissin vierottajille! Kertokaa sitten miten etenee. Mä mietin vierotanko tutista kun sen tippumisen takia heräiltiin paljon, mut nyt must tuntuu et en vierota. Se tuntuu nukkuvan jos nukuttaa (oli tuttia tai ei) ja heräävän ja huutavan jostain muusta syystä. Kaikki temput on kokeiltu eikä mikään tehonnut ja nyt ihan itsestään on alkanut yöt rauhoittua. Onhan tosta vielä matkaa siihen "Lapseni käy 21.00 nukkumaan ja herää aamulla 7.30" mutta näinkin on parempi;)

Möyri08

Vierailija
87/138 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon aktiivisesti taustaillut, on ollu kaikkea hässäkkää, joulun ja uuden vuoden lisäksi multa kuoli lähiomainen aaton aattona =( joten palstailu on vähän jäänyt. Vaikka kyseessä oli vanha ihminen, jonka kuoleman ymmärtää, niin silti vähän on ollu homma kateissa. Hautajaisetkin on vielä pitämättä.

Kuten monilla muillakin, meillä yöheräily jatkuu, eli pahimmillaan tunnin välein yöllä hamutaan tissiä tai tuttia. Jonkinlaista rauhoittumista on tapahtunut, eli lähes joka yö on kuitenkin parikin kahden tunnin unipätkää. Mä jaksan niillä ihan yllättävän hyvin.

Mäkään en ole nyt aktiivisesti tehnyt mitään tilanteen rauhoittamiseksi. Poika nukkuu kainalossa ja saa tissin noin 3 h välein ja muuten tutin. On muuten oppinut itse laittamaan tutin ja on pari kertaa osannut sitten itse jatkaa unia. Tosin siihen ähinään herään kuitenkin, joten kauheasti siitä ei ole apua. Mutta ehkä se siitä.

Möyri:

Mä mietin vierotanko tutista kun sen tippumisen takia heräiltiin paljon, mut nyt must tuntuu et en vierota. Se tuntuu nukkuvan jos nukuttaa (oli tuttia tai ei) ja heräävän ja huutavan jostain muusta syystä. Kaikki temput on kokeiltu eikä mikään tehonnut ja nyt ihan itsestään on alkanut yöt rauhoittua.

Meillä ihan sama juttu kun teillä. jos yö on rauhallinen, niin siihen ei vaikuta, onko tuttia tai ei. Silloin nukkuu ilman tuttia ihan hyvin. Me pidetään tutti toistaiseksi myös.

Voimia sairastajille, esikoinen alottaa taas hoidon, joten eiköhän sieltä meillekin joku tauti riitä!

Kaiot, poika kohta 6kk ja tyttö 2v4kk

Vierailija
88/138 |
07.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla oon kyllä lukenu kaikkien juttuja, mutta aikaa ei kerta kaikkiaan oo ollu kirjottamiseen. Kummallakin lapsella on just eilen diagnosoitu korvatulehdus viime su alkaneen kuumeen ja räkätaudin kruunuksi, joten unikoulu saa edelleen odottaa. Ens ti olis sitte vanhemman lapsen korvien putkitus ja risaleikkaus, jos kunnossa ollaan, joten unikoulu vaan siirtyy nuoremmalla. Kun ei viitsi huudattaa, jos talossa on unta kaipaavia kipeitä. Sitä paitsi en kyllä jaksakaan valvoa nyt yhtään ylimääräistä, joten keplotellaan jotenkin äiti-tuttina-vauvalla-menetelmällä tytön (7kk) kanssa eteenpäin. Yöt siis edelleen risaisia eli hereillä tunnin parin välein.

Tseta: Voimia sulle. Kyllä täälläkin on varmaan yökkärin helma jo kohta riekaleina omien hampaiden toimesta...

Möyri08:Teillähän on ollut oikea luksus-unipätkä jonakin yönä. Siitä se lähtee. Pidetään peukkuja, että jatkoa seuraa

Kaiot: Osanotto suruvalittelun johdosta. Oon miettiny, että varmaan se on joku laki todella, että huonot asiat kasaantuu aina lyhyelle ajalle. Noh, onneks niille hyville asioille tuppaa käymään samoin, joten sitä aikaa odotellessa.

Lähden nyt hakee kupin teetä, kun molemmat mukulat ovat unten mailla. Voimia kaikille:)!

Lohku, tyttö 7kk ja poika 2,5v

Vierailija
89/138 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä pakkasia täällä etelässäkin on ollut. Itseä ei innosta ulkoilla, mutta poika on nukkunut hyvin ulkona;) Eilen meni jopa 2,5h kun pitkään pisin aika mitä oon saanu nukkumaan päivällä on ollu 1,5h.

Yö olikin sit, kuten edellinenkin, takapakkia entiseen. 23-02 oli uni pätkä mut muuten tunnin välein ylös ja 03-05 oli ihan super hulinaa. Heti kun pääs sänkyyn niin taas tutti katos tai myssy oli kääntyny silmille tai poika oli kontillaan, Huh!!

Niskat on ihan jumissa kun on nukkunu niin "varovaisesti" ja huonosti, oottaen kokoajan uutta herätystä. Siirrettiin pinniskin meidän sänkyyn kiinni, mut ei se auta kun ei käsi mahdu kyynärlumpiosta läpi sinne niin aina pitää kuitenkin nousta sitä tuttia antamaan.

Kaiot: Oon tosi pahoillani sun surusta. Ei sitä koskaan osaa odottaa vaikka "kaikki merkit olisikin" olemassa. Kun joku on rakas, ei siitähalua luopua.

Voimia kaikille yökyöpeleille!

Möyri08 + poika melkein 7kk

Vierailija
90/138 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun Kaiotille surunvalittelut.:-( Voimia hautajaisten järjestämiseen!

Täällä on ollut aika vaihtelevia öitä. Yöimetys on nyt ollut poissa pari viikkoa ja se on vähän rauhoittanut öitä. Ja saanpahan ainakin joka toisen yön nukkua paremmin toisessa huoneessa, kun mies kaitsee junioria. Pojulle annetaan vielä aamuyöstä pullomaitoa, kun kiinteitä menee aina vain onnettomasti.

Normiyönä tuo meidän poika herää tällä hetkellä ehkä pari kolme kertaa. Kerran joskus puolenyön ja kahden välillä, jolloin mies saa hyvin rauhoittumaan tassuttelulla ja minä vähän huonommin. Ja sitten toisen kerran ihan aamuyöstä, jolloin saa maitoa. Kahdeksalta menee nukkumaan ja kuuden jälkeen herätään noin pääpiirteissään.

Huonompiakin öitä on ollut vähän väliä, mutta toisaalta poitsu nukkui hiljattain myös ensimmäisen ihan kokonaisen yönsä, eli heräämättä klo 20-06. Kylläpä olin äimänä, kun heräsin kitinään ja rupesin antamaan maitoa tarkoituksenani tainnuttaa poika vielä pariksi tunniksi unille - ja vasta sitten älysin katsoa kelloa ja tajusin, että oli jo aamu. No, tämä ei ole kyllä toistunut, mutta jospa jonakin yönä taas...;-)

Tällä hetkellä tilanne on tosiaan se, että miehellä tuo tassuttelu toimii, mutta sen verran tissin perään poju edelleen on (imetän vielä kolme kertaa päivän aikana), että minun on to-si hankala saada häntä yöllä takaisin nukkumaan ilman maitopulloa. Kauheasti ei viitsi huudattakaan, kun isosisko yrittää nukkua viereisessä huoneessa. Niinpä aina vain toivon, ettei mun kohdalle sattuisi sellaista levottomampaa yötä. Mies handlaa ne paremmin.

Yksivuotispäivä häämöttää helmikuussa. Jospa tässä kohti parempaa mentäisiin...

Tsemppiä ja jaksamista kaikille!

Lumileopardi ja poitsu 10,5 kk

Vierailija
91/138 |
11.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä yllättävän pirteä olo. Sain Mieheltä tänään vapaapäivän vauvan hoidosta ja aion lähtä tapaamaan kavereita ja ehkä salille tai kahvilaan tai jotaa, kivaa!

Sain perjantaina sen Pentleyn kirjan "pehmeä matka höyhensaarille" ja päätin kokeilla. Nyt olen unipäiväkirja vaiheessa ja yksi yö takana. Viimeyönä herättiin 7 kertaa, pisin unijakso oli 3h (03-06) ja lyhyin 20 min. Keskimäärin tunnin välein heräiltiin. 21.45 nukkumaan ja 07.00 ylös. Päiväunet meni penkin alle kun piti käydä kaupoilla. Meillä lähdettiin eilen myös konttaamaan ja noustiin lelulaatikkoa vasten pystyyn eli tämä aktiivisuus tuli kai uniinkin... Mutta voin raportoida miten edetään;)

Voimia kaikille!

Möyri08 + poika 7kk + 1päivä

Vierailija
92/138 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totuus kauhistuttaa! Mihin katosi ne pidemmät unijaksot taas!! Viimeyönä herättiin 9 kertaa, pisin unijakso oli 2h15min ja keskimäärin 45min välein herättiin kitisemään.

Varman toi aktiivisuus motorisesti taas vaikuttaa uniin, mutta toivoishan sitä unta itselle...ees joskus!

Voimia kaikille!

Möyri08

Vierailija
93/138 |
12.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti kaikille osanotosta!

Meillä jatkuu sama heräilytahti. Hyvä unipätkä on reilu 2h, viime yö meni ehkä kahden tunnin välein heräilyllä kokonaan, eli vähempi on nyt viimeaikoina ollut sitä tunnin välein heräilyä.

Mä en uskalla pitää unipäiväkirjaa. Mä en nimittäin aamuisin muista öistä just mitään, ja pelkään, että jos tiedän miten usein oikeesti heräilen, niin alan stressata, enkä saa nukuttua..

Möyri: meillä toimi esikoisen kanssa se Pantleyn unikoulu, tosin tyttöä ei tarvinnu muuta kuin opettaa illalla nukahtamaan itse, yöheräilyä kun ei ole koskaan harrastanut. Tämän kanssa mulla ei taida olla voimia pitää pantleyn unikoulua, tarvitaan nopeammin tuloksia.

Meillä on lähdetty liikkeelle. Poika pääsee eteenpäin mittarimatotyylillä pari metriä kauhean kitinän saattelemana. Saas nähdä koska menee öisin ympäri sänkyä.

Nyt täytyy alkaa viihdyttämään tuota seurankipeää kaveria. Marina yltyy sen verran.

Kaiot, poika 6kk ja 2pv ja tyttö 2v4kk

Vierailija
94/138 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä mielenkiintoinen ketju.

Minäkin olen viikon verran heräillyt 1-1,5 h välein, olipa yö jolloin "nukuttiin" vain 15-30 min kerrallaan :(

Tyttäreni on 4,5 kk ja nukkui melkein 3 kk ikäiseksi 3-6 h pätkiä, useinmiten sain siirrettyä hänet omaan sänkyyn. Nyt nukkuu vieressäni.

Olen myös lukenut Pantleyn kirjan; sillä neiti nukahtaa vain ja ainoastaan tissille illalla/yöllä..Ongelmaksi on koitunut neidin temperamenttisuus.

Eli työsarkaa riittää..jospa täältä löytyisi vertaistukea ja hyviä käytännön vinkkejä?

Voimia kaikille :)

Vierailija
95/138 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama meno jatkuu, enkä hirveästi ole yrittänyt siihen puuttuakaan. Mutta viime yönä ihan kokeeksi en antanutkaan tissiä vaan vain otin hänet vaan lähelle viereeni nukkumaan - ihan kuin olisin imettänyt, mutten antanutkaan tissiä. Ja kas, poikahan nukahti. Yritin samaa kyllä toistamiseenkin viime yönä, muttei onnistunut. Tai sitten olin sen verran unen tokkurassa, etten jaksanut yrittää tarpeeksi pitkään. Mutta vinkiksi muillekin, että tuotakin kannattaa kokeilla. Itse ajattelin yrittää ensi yönä uudestaan.

Myös minä olen lueskellut Pantleyn kirjaa. Olen yrittänyt irroitella pojan imuotetta illalla nukuttaessa, samoin öisin. Itse asiassa aika usein irroitus onnistuu. Mutta eipä se ole juuri heräilyihin vaikuttanut :-(

Tänään olen ollut tosi väsynyt. Esikoinen (4 v.) ollut kotona 4 päivää ja omat päivikset jääneet nukkumatta. Tänään laitan kyllä vauvan iltapäiväunien aikaan leffan esikoiselle pyörimään, ja menen itsekin päiviksille. Esikoista kun ei enää saa nukkumaan päivällä ilman taistelua.

Terv. Perhepetiläiset Marge ja poitsu 6,5 kk (heräillyt 3 kk iästä alkaen 1-2 tunnin välein, sitä ennen kolme kertaa yössä)

Vierailija
96/138 |
13.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kullanarvoinen ketju, on "kiva" tietää että on muita samasaa tilanteessa.

Meillä esikoinen 2v4kk viime yönä sairastui, yhtäkkiä pomppas pystyyn, eikä henki kulkenut kunnolla. Oli aivan paniikissa ja täris vaan ja hinkui. Rauhoittui kyllä heti syliin ja henki alkoi kulkemaan paremmin kun lopetti itkemisen.

Tässä kun kirjoitin, tyttö heräs päikkäreiltä taas hinkuen. Kuume yli 39 ja kuitenkin panadolia saanut. nyt mennään päivystykseen.

kuulumisia myöhemmin

univelkaa keräävä Kaiot

Vierailija
97/138 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silloin yökköjen perustamisen aikaan liittynyt mukaan kun poika aloitti juuri silloin nukkumisen läpi yön ilman heräilyjä. Mutta eipä sitä riemua sitten kestänyt kuin kuukauden verran. Viimeisen kerran nukuttiin ilman heräämisiä jouluviikon maanantaina, hulppeat 20 - 09. Taisi poika antaa äidille ja isälle tuolloin viimeiset armon unet =)

Poika on iältään pari viikkoa päälle 7 kk ja erinäisistä syistä johtuen ollut pulloruokinnassa syntymästään lähtien. Jouluviikolla alkanut heräily johtui varmaan ainakin osittain ekan hampaan puhkeamisesta, mutta eipä se huutelu siihen kuitenkaan loppunut. Kovasti yrittää konttausasentoon ja häärää muutoinkin ja heräämiset johtuu varmaan siitäkin. Tuttia meillä syödään, mutta öisin ei olla ruokailtu enää muutamiin kuukausiin. Poika nukkuu omassa huoneessaan.

Viime yö oli pitkästä aikaa ihan tuskaa:

Nukkumassa 22

Ensimmäinen huutokohtaus 00 maissa ja sen jälkeen huutoa tunnin välein

Kunnon unet 04-07 ja taas huutokohtaus

Herääminen höpöttelemään 08

Välillä poika huutaa kun tutti on tippunut ja rauhoittuu heti kun sen saa suuhunsa (osaa sen useimmiten hakea myös itse tuttiketjun päästä) mutta viime aikoina poika on huutanut tutti suussaan ja rauhoitellaan tassutellen ja hyräillen. Päivällä poika on aina ollut huono nukkumaan. Tällä hetkellä nukkuu aamupäivällä tunnin ja ennen iltakuutta enintään tunnin, useimmiten vain puolisen tuntia.

Tsemppiä kaikille, on helpottavaa lukea ettei ole heräämisten kanssa yksin.

t: Vilmis

Vierailija
98/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis noin 5,5 kuukauden ikäinen pieni mies. Elämänsä ensimmäiset 2-3 kuukautta nukkui tosi hyvin, välillä jopa ilman yösyömistä. Sen jälkeen alkaneet armottomat yöhulinat.. Heräillyt siitä asti vähintään kahden tunnin välein joka yö, useimmiten jopa tunnin välein. Osa öistä menee niin, että syö kahden tunnin välein ja jatkaa saman tien unia, mutta useimmiten ei jatka.. Imetän edelleen ja olen yrittänyt antaa illalla lisämaitoa ja muutenkin lisännyt ruokamääriä, että ei tarvisi yöllä syödä niin tiheästi, mutta poika ei rauhoitu jos ei ruokaa saa. Onko teillä kohtalotoverit vinkkejä tähän tilanteeseen, että päästäisiin yösyönneistä eroon tai ainakin ne vähentyisivät?

Viime yö oli aivan kamaluuden huippu, tällaista ei ole ollut koskaan ennen..

20.00 nukkumaan

22.00 heräsi syömään

22.00-24.00 nukkui vaihtelevalla menestyksellä

00.00-6.00 ei nukkunut oikeastaan ollenkaan, jutteli omassa sängyssään, leikki tutilla, itkeskeli, söi vähän väliä (yritin sillä saada nukahtamaan mutta höpö höpö..)

Tällaista siis meidän elämä..

Terveisin erittäin väsynyt Viuhti

Vierailija
99/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen neuvolapsykologin juttusilla. Hän suositteli meille huudatusunikoulua... En kyllä ole yhtään ilahtunut ajatuksesta. Hän oli sitä mieltä, ettei se ole traumaattista vauvalle vaan ennemminkin hyväksi, jotta vauva oppii nukkumaan paremmin. Jostain syystä psykologin ja mun kemiat ei menneet ihan yksiin muutenkaan. Mutta täytynee nyt sitten harkita rankemman sortin unikoulua. Sain läjän monisteita unikoulusta mm. ohjeet. Suositteli, että mies tekee unikoulun. Sanoi, että siihen menee 2-3 yötä ja lapsi nukkuu hyvin. Käytännössä tämä kai tarkoittaisi sitä, että minä ja esikoinen lähtee mummolaan yökylään, koska tuskin pystyn nukkumaan ko. yönä - jostain syystä mun on tosi vaikea kuunnella vauvan itkua.

Psykologi suositteli, että unikoulu tehdään mielellään ennen 8 kk ikää, koska silloin alkaa useimmilla eroahdistus. Ja tuon jälkeen vauva opettelee seisomaan yms., joka myös vaikeuttaa unikoulua.

Kunhan jaksan, lueskelen monisteet läpi ja laitan teille niistä "parhaat palat".

Nyt on mennyt jo 5 päivää ilman omia päiviksiä, ja olen kuin myrskyn merkki esikoiselle. Siinä kai yksi hyvä syy ryhtyä huudattamaan poikaa... Pitänee kai vain motivoida itsensä ensin kunnolla, miettiä ja kirjata ylös, mitä hyötyä huudatusunikoulusta on. Ajatuskin tästä rankasta unikoulusta vaan tuntuu tosi kurjalta :-(

Onko teistä joku kokeillut huudattamista? Kokemuksia?

Marge ja poika 6,5 kk

Vierailija
100/138 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitä erityisesti huomioita syömisen ja nukahtamisen eriyttämiseen. Tässä kaksi metodia/esimerkkiä:

1) Nukuttamiskäytännöistä jätetään asteittain ilta illalta jokin pois. Esim. lapsi nukahtaa rinnalle olohuoneessa (kuten meillä nyt). Ensin siirrytään makuuhuoneeseen. Sitten nukutetaan vauva syliin ilman imetystä. Sen jälkeen vauva siirrteään omaan sänkyyn vanhemman läsnäollessa ja taputellen vauva uneen. Lopulta pyritään siihen, että nukahtamishetkellä vanhempi ei ole huoneessa.

2) Lapsi pannaan omaan vuoteeseen iltatoimien ja iltayhdessäolon jälkeen. Yleensä lapsi protestoi itkemällä. Itkevän lapsen luona käydään pikaisesti (2-3 minuutissa) tarkistamassa, että asiat ovat huutoa lukuunottamatta kunnossa. Vanhempi on odotusajat samassa huoneessa jos vauva nukkuu samassa huoneessa vanhempien kanssa. Jos lapsi nukkuu omassa huoneessa, vanhempi poistuu huoneesta odotusajaksi. Ensimmäinen odotus on tavallisesti ekana yänä 5 min, seuraava 10 min, sitten 15 min. Tokana yönä 10 min, 15 min ja 20 min. Kolmantena yönä 15 min, 20 min ja 25 min. Odotusajat voivat ola lyhyemmät tai niiden pidentämisestä voidaan kokonaan luopua. Samoin menetellään yöllä lapsen herätessä ja itkiessä.