Tuplien odottajat huhuuu..
Hei kaikki kaksosten odottajat!
Ajattelin aloittaa meille nyt ihan uuden viestiketjun, kun toi edellinen oli jo niin vanha.
Mitä teille muille kaksosten odottelijoille kuuluu?
Meillä on nyt 23rv ja vatsa ja rinnat kasvaa kovaa vauhtia. Pikkuiset liikkuvat masussa tosi kovasti. Näkee jo mahan pinnalta, kun ne siellä potkiskelevat ja tuntee myös. Nyt on myös mies saanut tuntea noi ihanat potkut.
Nyt oon myös ollut välillä aikas väsy. Onneksi sain sovittua pomon kans, että teen nyt loppuajan vähän lyhyempää viikkoa, jos sitten jaksais olla töissä paremmin. On myös tullut aikamoisia liitoskipuja ja supistelee välillä monta kertaa päivässä..onkohan se ihan normaalia?et miten teillä muilla?
Tänään olisi kaksosvalmennus Kätilöopistolla. Saa nähdä millainen se on. Sitten keskiviikkona on taas ultra.
Ollaan saatu käydä ultrissa ihan alusta asti kahden viikon välein, sillä epäilevät kovin, että olisivat identtisiä. Heillä on sama suonikalvo, mut eri vesikalvot. Tosi yhdessä kyllä tuol masussa ovat ja postkiskelevat toisiaan. Nyt ne sit seuraa niin tarkkaan,kun siihen liittyy verenkiertohäiriö riski, et toinen vauva jää liian pieneksi ja toisesta tulee turvonnut, jos niiden verenkierrot sekoittuvat keskenään. Pitää vaan toivoa, että niin ei kävisi ja pysyisivät masussa mahdolisimman pitkään.
No mutta kirjoitelkaahan kuulumisia ja tuntemuksia.
T: Talvimorsian (22+3)
Kommentit (37)
.. niin minä tein kun oli hautajaiset vähän aika sitten. Lainasin anopilta mustan täyspitkän hameen ja nostin sen mahan päälle. Siihen päälle äitiysvillatakki, niin oli polvimittainen hame eikä kukaan huomannut missä vyötärönauha oli. Ei tarvinnut yhtä tilaisuutta varten käydä etsimässä uusia vaatteita.
Älä huoli noista liikkeistä. Minunkin maha-asukeilla on erilaisia päiviä. Välillä vilkaampia ja välillä rauhallisempia.
t.Niinuli
Moi!
Eilen käytiin hakemassa postista äitiyspakkaukset. Tosi kivoja vaatteita on kaikki. Nyt niitä pääsee sitten pesemään ja laittamaan valmiiksi kaappiin, kivaa:)
Ei kannata huolestua noista liikkeistä, ovat vielä niin pieniä, etten yhtään ihmettele ettet kunnolla tunne välillä liikkeitä. Tuossa vaiheessa oli itsellä ihan sama juttu. Kunhan ne siitä kasvavat, niin voin taata, et välillä tulee sellainen olo, et olisivat nyt vähän aikaa rauhassa :) Mut siltkin on päiviä, jolloin toinen liikkuu enemmän ja toinen on rauhallisempi.
Mukavaa viikonloppua!
T:Jenni rv 28
Ilmoittautuisin mukaan tähänkin. Toukokuun toukkien puolella olen jo kirjoitellutkin, mutta nyt sitten täälläkin..
Eli meille on tulossa kaksoset, laskettu aika on 7.5.2010. Kyseessä on meidän esikoiset.
Maha on jo kasvanut kovasti, en taida pystyä enää peittelemään raskautta. Painoa ei ole vielä tullut paljoakaan, maksimissaan kilo. Mutta eiköhän tuota vielä tule. Ihmettelen vaan että mistä se maha noin tulee.. ;)
Meillä molemmilla on omat istukat ja molemmat on omissa kalvopusseissaan, eli kyseessä ei ilmeisesti ole identtiset kaksoset.
Rakenneultra on vasta vähän ennen joulua, silloin varmaankin selviää paremmin mistä on kyse. Seuraava neuvolakäynti on torstaina, sitä odotellessa..
Kati rv15+3
Kiva saada muitakin "kahden istukan odottajia". Meillä kun tuo seuranta ei ole yhtä tiuhaa kuin yhden istukan kaksosilla, joten itse odotin rakenneultraa todella innolla. Minulla seuraava sairaalakäynti on joulukuun alussa eli 4 viikkoa rakenneultrasta. Silloin pääsee taas kurkistamaan miten kaksoset voivat. Siihen asti pitää seurata tuota elämää mahan päältä, ja välillä naurussa on pitelemistä. Vasen puoli mahasta on joskus ihan tyhjän oloinen ja oikealla puolella iso kumpu. Tykkäävät jostain syystä oloilla tuolla oikealla puolella oikein porukassa.
t:Niinuli rv.23
Tänään oli aamulla neuvola.
Paino oli tippunut noin puoli kiloa, hemoglobiini oli tosi alhainen (122), kuitenkaan vielä ei kehotettu syömään rautaa. Pitää nyt miettiä miten sen kanssa tekee.. Molempien sydänäänet kuuluivat hyvin, eli hyvältähän tää näyttää :) Terveydenhoitaja kysyi olenko tuntenut jo liikkeitä, mielestäni en. Milloin te muut aloitte tuntemaan niitä?
Ihmettelen vaan miten tuo maha on jo voinut kasvaa niin paljon, kun ei kuitenkaan painoa ole tullut lisää. Eli ei enää toivoakaan mahtua ns normaaleihin housuihin, äitiyshousuihin jouduin jo siirtymään. Ja samalla piti laittaa paljon paitojakin syrjään, toivottavasti niihin mahtuu sitten taas joskus..
Ostin vähän äitiysvaatteita huuto.netin kautta. Hyvälaatuisia vaatteita sain, ja ihan hyvään hintaan. Olettekos muut saaneet tutuilta äitiysvaatteita, ostatteko käytettyinä vai uusina? Tuli vaan mieleen..
Vaunuja ollaan jo kovasti mietitty. Nuo kaksosvaunut tuntuu vaan olevan niin isoja kokoontaitettuina. No autonvaihtohan tässä nyt on muutenkin edessä, ei taida meidän "kauppakassi" enää riittää..
Seuraava neuvolakäynti ois joulukuun puolessavälissä ja ultra juuri ennen jouluaattoa. Niitä odotellessa :)
Kati rv15+6
Moikka!
Tervetuloa Kati mukaan porukkaan. Meillä on kans esikoiset tulossa. Kätevää tehdä kerralla kaksi :)
Mä aloin tuntemaan liikkeitä just joskus noihin aikoihin eli 15-16rv. Ne tuntui aluksi siltä, et olisi kuplinut masussa ja varsinkin silloin niitä tunsi, kun makoili puoliksi vatsallaan. Mulla alkoi kans maha kasvaa jo heti ja se tuli näkyviin jo jollain 8 rv:lla. Äitiysvaatteita sain siskoilta ja ostin osan ite. Nyt kyseiset äitiysvaatteet on jo aikalailla pieniä ja saa kulkea lökäpöksyissä.
Me ostettiin Emmaljungan kaksosten yhdistelmävaunut ja ne menee kyl suht pieneen tilaan. Mahtuvat hyvin pienenkin auton taakse. Tuntuvat myös helpoilta työnnellä. Niissä on kääntyvät etupyörät ja heittoaisa, et kääntyvät pyörät saa sit myös taakse :) Talvella kuulemma kätevämmät niin.
Niin mut ultra kuulumisia mun piti kertoa. meillä oli siis eilen ultra ja kovasti olivat kasvaneet. Painoarviot olivat 1031g ja 1058g, et hyvin saman kokoisia ovat. Ennenaikaiset supistukset on nyt tehneet sen, et kohdunsuu on pehmentynyt. Nyt pitää ottaa tosi rauhassa ja malttaa levätä, et pysyisivät mahassa mahdollisimman pitkään. Sit sen ultran jälkeen tuli eilen tosi huono olo ja selkäsärky. Sitten alkoi supistelemaan ja oli tosi tukala olo. No aikani sitä siinä kattelin ja sit en enää kestänyt, vaan otin pari panadolia, niin johan helpotti. Oli se vaan inhottava tunne ja vauvatkin potkivat kovasti masussa. Varmaan jotenkin koko masu ärsyyntyi siitä sisätutkimuksesta, kun se lääkäri kokeili kohdunsuuntilanteen ja se muuten sattui, mitä ei aikaisemmin oo kyl tapahtunut. Mieskin sanoi myöhemmin, et olisit huutanut, et sattuu, mut ei sitä jotenkin kehdannut mitään sille lääkärille sanoa. Puristin vaan kädet nyrkkiin ja ajattelin, et pian tää on ohi. En sit tiiä johtuikon toi pahaolo siitä vai mistä. Nyt onneksi paljon parempi olo :)
Mukavaa viikonloppua!
T:Talvimorsian 27+6
Meillä on nyt kerran päästy ultraan verenvuodon takii, ylläri oli melkonen ku lekuri totes et näitähän onkii täällä kaks. tilanne on vaa sinällää sekava ku yks lekuri sano että viikot ois ollu viikko sit maanantaina 6+0 ja nyt toinen sano että viimemaanantai ois ollu jo 7+0 ja kolmas totes et 10+2 tai 11+0 olis viikot.
Turvottaa joka tapauksessa ihan älyttömästi ja pahoinvointia on aamusta ja illasta ja välillä päivälläki jos ei syö jotai pientä välipalaa.
meillä on kans siis kaksoset eri pusseissa ja omat istukatkin on ,mut silti joitain yhteisiä verisuonia kuulemma voi olla.Kävin viime viikolla ultrassa ja net taas tällä viikolla olis käynti.Mulla tietysti saattaa tohon tarkkailuun olla sekin syynä,että' on toi maksansiirto tehty v.2001.Vaikkakin kaks lasta on jo sen jälkeen tehty niin aina saa laukata tutkimuksissa.Ihan hyvältä kaikki näytti,paitsi että toisella oli hieman vähemmän vettä? , onks kellään ollut tällästä...Hyvin noi näytti siellä liikkuvan painotkin oli aikasta pienellä erolla 246/264,noi pieni painon ero ei kuulemma ole vielä mitään.
Mun tarvii kans kohta mennä ostmaan isomat äitiyshousut kun tuntuu et nää edellisten raskauksisen huosut on pienet jo,että koko päivää ei pysty jalassa pitään.Oottekste te ostanut sitä tukivyötä selälle ,kun musta tuntuu et toi maha alkaa pikkuhiljaa roikkuun sillain et paikat tulee kipeeks ilman tukee,mistähän sais hyvän sellasen?
En ole vielä laittanut mitään valmiiks kun ,me muutetaan tossa vuoden vaihteessa isompaan asutoon ,et jos sinne sit suoraan laittais kaikki valmiiks.Alkaa pikku hiljaa tuntuu että tässä alkaa oleen voiton puolella tän raskauden kans ,kun vauvat liikkuu jo päivittäin, ekoja liikkeitä tunsin viikolla 15.Itelle jo painoa tullut 10 kiloa,mut täytyy toivoo et ne sit saa poistuunkin helposti.
Jonkun verran on ollut supistuksia ,mut sit kun taasen rauhoittuu paikoilleen niin ne kyllä loppuu.
ei kai siinä muuta sit tähän hätään,palataan taas
soikku 19+3
Pesin viikonloppuna pieneksi jääneet äitiysvaattet ja laitoin ne laatikkoon. Jospa niitä vaikka sisko tarvitsee. Onneksi vielä yhdet siistimmät housut mahtuvat jalkaan, että kehtaa töissä käydä. En kyllä taida kohta enää jaksaa, sillä puolilta päivin olen jo todella poikki. Istuessa puutuu takamus ja pitempää seisoessa tulee jalkapohjat kipeiksi. Onko teillä muilla vastaavaa?
Seuraava sairaalakäynti on ensi viikolla. Odotan innolla mitä siellä ultrassa tällä kertaa näkyy. Ja näkyisikö sukupuolta, kun viimeeksi oli napanuora edessä.
t:Niinuli rv. 24+2
Liittyisin tänne mukaan :)
Tänään käytiin ultrassa kun minulla ollut kova huoli että kaikki ei ole hyvin plussasta huolimatta.
No kaikki oli hyvin ja sykkiviä sydämiä oli kaksi!
Tämä oli pieni yllätys, koska mahdollisuus tiedettiin, koska raskaus saatu alulle IVF:n avulla ja alkioita siirrettiin kaksi.
Meidän tuplilla on omat istukat ja omat pussukat.
Lueskelen ja lueskelin mielenkiinnolla kokekemuksianne raskauden etenemisestä.
Itsellä esikoinen 5 v. mutta kyllähän tämä odotus tulee varmaan olemaan erlainen kuin ensimmäinen.
Ebba ja tuplat rv 7+1
... näin aamuyöstä. Ei tahdo minun yhtäjakoisesta nukkumisesta tulla enää mitään. No positiivisesti ajatellen harjottelua tulevaan yövalvomiseen saa jo näin etukäteen.
Mies osti vaunut käytettynä toiselta kaksosperheeltä. Orat kahdella pehmeällä kantokopalla. Olen todella tyytyväinen, sillä ovat melkein kuin uudet vaikkakin muutaman vuoden vanhat. Eiväthän ne mitkään helpoimmat ole nostaa autoon, mutta meidän hiekkateille näyttävät soveltuvan oikein hyvin. Ja jäi rahaa vielä ostaa vaikka matkarattaat niiden lisäksi, joilla sitten voi käydä kaupungissa (jos sinne nyt edes kerkeää...).
t:Niinuli rv 24+5
TIlasin netistä itelleni tukivyön ,mistä on todella hyötyä ainakin mulle.Olen jopa pystynyt käymään jouluostoksilla.
Supistelee iltaisin kyllä jonkun verran ja todellakin on vaikeuksia nukkua..
Keskiviikkona pääsee taas ultraan, oli jopa kahden viikon väli edellisen kanssa.
Ostin kanssa käytetyt emmaljungan tuplat 2002, makso oikein 120 euroo,jotta jää vähän rahaa muuhunkin.Mää sain kanssa sellaset pussit niihin vauvoille.
Tossa jo vähän tutkin noita pieniä vauvan vaateita tosta kaapista, ja mietin et kuinkahan paljon niiitä pikku vaatteita oikein pitäs olla? yhdet 62 cm haalarit löysin ,et varmaan toisellekkin jotkut ainakin pitäs olla.
Ens viikolla saa jo laittaa kelan hakemukset, eiköhän se tästä sit kuitenkin iloksi muutu..:)
jaa niin ja melkein unohdin viime ultran mukaan olis tulossa identtiset tytöt ,mut en tiä pitäskö viä kysyä ja tarkistaa..
T.soile rv 21+3
Miun sairasloma vaan jatkuu. Selkäkipua jatkunut jo yli viikon. Eli en pysty ollenkaan istumaan. Kävin fysioterapeutillakin. Lainasi SI-nivelen tukivyön. Se pitäis kuitenkin palauttaa ennen joulua, eli pitäisi lähteä ostamaan oma.. Vyö on onneksi auttanut, nyt pystyn jo onneksi istumaankin jonkin aikaa.. Onko teillä muilla ollut vastaavaa kipua?
Tänään on vielä lisäksi pyörryttänyt vähän väliä. Onneksi olen sairaslomalla, töistä ei kyllä näin tulisi mitään. Toivottavasti pääsisin ensi viikolla töihin ja viettämään joulua kunnolla.. Alkaa jo melkein kyllästyttämään kotona olo, tai sitten se on vaan sitä kun on asennoitunut että jää vasta myöhemmin.
Ollaan jo vähän intoiltu lasten tavaroiden suhteen. Ostettiin emmaljungan tuplavaunut, kopat, sitterit ja turvakaukalot autoon. Kaikki löytyi tosi hyvä kuntoisina ja järkevään hintaan huuto.netin kautta. Sänkyjäkin olen jo alkanut miettimään. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä niiden suhteen?
Keskiviikkona olisi seuraava neuvola ja ensi viikon tiistaina rakenneultra. Niitä odotellessa..
Mutta nyt taas lepäämään.
Kati ja Jampat rv 19+3
... joten jäin taas sairaslomalle muutama viikko sitten. Tukivyö auttaa, mutta ei niin paljon että olisin pystynyt 8 tuntia töissä istumaan. Iltapäivästä ei päässyt enää ylös tuolista. Töihin siis seuraavan kerran sitten joskus 2011...
No nyt on sitten oltu kotona taasen toista viikkoa ja odotellaan joulua. Olen ottanut tavoitteeksi tehdä yhden jouluvalmistelun päivässä, niin ei ole liian rankkaa. Niin ja estää tuota tylsistymistä. Olen neulonut, lukenut kirjaa, katsonut telkkaria jne. Mutta kärsivällisyyttä tämä kyllä vaatii.
Muuten olkaa varovaisia ulkona. Minä liukaustuin viime viikonloppuna ja kun muutenkin on kipuja niin ei ole kivaa kun vasenta nivusta koskee. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Maha on jo iso ja vilkas. Ihan välillä ihmetyttää miten paljon voimaa voi olla pienen vauvan potkuissa. Niin ja kun potkijoita on kaksi, ei nukkumaanmennessä meinaa loppua tulla. Kummatkin olivat viime ultrassa päät alaspäin ja kaikki muutenkin hyvin. Seuraava ultra onkin sitten heti uudenvuoden jälkeen.
t:Niinuli rv 28
Moi kaikille.
En oo vähään aikaan käynytkään täällä vauva sivustolla kirjoittelemassa. Nuo teidän vaivat kuulostavat niin tutuilta. Mulla oli kans tuolloin 25-30 raskausviikoilla selkä välillä tosi kipeä. Huomasin, et kun neiti b oli poikittain, niin selkään sattui silloin tosi kovin. Onneksi älysi kääntyä ja nyt ovat niin, et a on pääalspäin ja b perätilassa.
Ovat kanbs sellaisia potkijoita ja punkijoita, et tuntuu välillä et tää vatsa repeää.
Tukivyö on tosiaan auttanut muakin. Ilman sitä ei koiran kanssa metsäkävelyistä tulis yhtään mitään.
Nyt on alkanut jo vähän odottaa, et kun tammikuu koittaa, niin jospa vaikka sitten syntyisivät. Nyt on välillä supistellut tosi kjovin ja viime yönä oli ihan sellainen olo alavatsassa ja selässä, et olis menkkakipuja. Pysyisivät nyt masussa ensi vuoden puolelle!
Mä jäin kans jo viikolla 27 pois töistä..supisteli silloin niin kovin ja oli selkä kipeä, et ultraava lääkäri tykkäsi silloin, et parempi se on jäädä huilimaan kotiin. Oon ammtiltani lastertarhanopettaja ja silloin työskentelin 1-5 v. lasten kanssa, niin olihan se työ sen verran raskasta, et parempi oli jäädä kotiin.
Meillä olis taas maanantaina ultra, Saa sitten nähdä, kuin paljon ovat kasvaneet. Nyt sitä verenkierto häiriö juttua ei pitäisi enää tulla, kun on tää raskaus jo niin pitkällä.
Kovasti on vatsa kasvanut. Viime viikolla neuvolassa sf-mitta oli 35cm, et nyt se on jo niin iso, et kun oottais yhtä ja olis viikolla 40. Saa nähdä kuin iso tästä oikein tuleekaan. Onneksi muuten en ole kauheesti lihonnut, joku reilu kymmenen kiloa on tullut rskauden aikana painoa lisää.
Mukavaa viikonloppua kaikille.
T: talvimorsian rv33
En tiedä, onko tämä vielä liian aikaista ilmoittautua täällä... Olen jo aikaisemmin kirjoitellut tuolla Elokuun 2010 odottajat -pinossa.
Tänään oli varhaisultra ja saatiin tietää, jotta kaksoisraskaushan siellä on meneillään. Kauniit pyöreät ruskuaispussit näkyivät ja lekuri kehui hyväksi alkuraskaudeksi.
Viikkoja meillä on menossa vasta n. 5+5. Eli kovin kovin alussa ollaan.
Oli todella kiva lukea edellä olevat kirjoitukset tuplistanne ja olotiloistanne :) Jaksamista kaikille!
t. NiMiKi rv 5+5
Jotenkin tuntee olonsa vainoharhaiseksi .Mulla on vauvjen liikkeet tuntunut jo pari viikko silloin täällöin.Ja sit kun on päiviä ettei mitään tunnukkaan niin on ihan kamala huoli ja hermostunut .Onko muilla samaa?
Ultrassa käytiin viikko sitten ja vilkkailta vaikutti kun lääkäri ei meinannut saada mitattua kumpi on kumpi? Silloin painoi oli 190/192g . Ens viikolla taas ultraan olis menoa..
Äitiyshousut on kanssa on jo tiukat ,että en tiä mitä tässä jalkaan laittas,mut eihän sen kotona ole väljä mitä laittaa.Kuun lopusta olis vaan menoa yksille 50v synttäreille ,mitähän sinne laittais?