Miten ratkaisisit tämän takkiongelman teinipoikani kanssa?
Teinipojallani ei ole yhtään ainutta takkia. Tähän asti hän on kulkenut hupparissa, mutta nyt olisi viimeistään takin oston aika. Hän haluaisi takin, mitkä maksavat 160-200e, koska kaikilla hänen kavereillaan on sellaiset. Minä en aio sellaista ostaa. Hän totesi, että jos ostamme jonkin halvan toppatakin, hän ei aio sitä pitää, ne kympit menevät hukkaan ja hän kulkee sitten ilman takkia. Mitä tekisit? Poika tuli itse jo vastaan, ja ehdotti, voisiko hän saada vaikka 99e maksavan takin, sitä voisi käyttää, vaikka ei olekaan ihan sitä mitä haluaisi. Sekin on minusta liian kallis.
Kommentit (84)
edes mainoksia jakamaan. Itse jo vähän kallistuin takin kannalle, koska takkeja ostetaan vain yksi, ja muilla lapsilla saattaa olla halvempia takkeja useampi kappale, mutta mies on nyt vielä kovasti vastaan. ap
Jos teini tulee itse ton verran vastaan, se tilaisuus pitää käyttää hyväksi heti. Kunnon talvitakki maksaa ja 99€ ei ole edes paljon kunnon takista.
Miksi teinjä aina sorsitaan pienempien kustannuksella?
Jos suinkin pystyt, osta se. Saat samalla kiitollisen pojan, joka imuroi kiltisti koko kodin ja lukee seuraaviin kokeisiin niin, että saa ainakin ysin :)
mutta ennen sitä laittakaa poika tekemään jokin oikea työ kotona, esim. maalaamaan joku huoneen seinä tai auttamaan puutarhassa joku tietty juttu tms projekti.
Minusta ap:ltä puuttui olellista, minkä ikäinen teini, milloin ostettu edellinen takki (onko selvästi pieni jne), onko muuten pitänyt vaatteet kunnossa, meneekö vaatteisiin yleensä rahaa jne.
200 euroa takkiin on jo paljon, mutta sekin voisi mennä jos poika ei kasva (esim. joku tekninen ja todella korkealaatuinen ulkoilutakkitms). Ostaisitko ap itsellesi 100 eur tai 200 eur takin, jos se olisi juuri sellainen kuin haluat?
ihmetellään takin hintaa? Eikös pikkulasten reimatecit maksa ihan yhtä paljon? Ei kyllä 50 eurolla saa kun jonkun markettitakin ja ei takuulla sellaista teinit laita päälleen. Meillä poika (vasta 12v) laskettelee ja onneksi lasketteluun soveltuva takki menee myös koulutakkina, mutta aina siihen saa satasen vähintään varata (+housut toinen mokona). Onneksi pari talvea menee samoilla kamppeilla ellei nyt hirveästi satu venähtämään pituutta. Itse kärsin lapsena kun mulla aina oli halvinta ja kierrätettyä kamaa päällä. Omille ostan kyllä myös paljon kirppiksiltä, mutta myös lasten mielipiteet otetaan huomioon, etenkin isompien kohdalla.
kyseessä 13-vuotias, viime talveksi ostettiin halpa toppatakki, jota ei käyttänyt kertaakaan, vaan kulki syksytakissaan koko talven. Nyt nämä molemmat takit ovat liian pienet. Poika haluaisi vain kalliita merkkejä, koska kaverit niitä käyttävät. Itse ostin juuri itselleni takin, kirpputorilta kympillä. Uuden takin hintaraja itselle, nelikymppiselle, menee jossain 70 eurossa. ap
mitä ihmettä tekee jolloin 70€ takilla, ehkä työmatkatakkina menee puoli talvea, se jälkeen on niin kauhea lumppu ettei voi laittaa kuin mökille metsään.
Osta lapsellesi herran tähden se 100€ takki, mikä on sekin kohtuu halpa talvi on jo täällä.
Mistä lähtien lapset on vaatteidensa eteen töitä tekemään,outoa porukkaa täällä. Kai teidän vauvatkin joutuu mallikuvauksiin että saavat vaatteet päälleen.
Tuon ikäiselle sosiaalinen ympäristö kavereineen on tärkeä. Jos ei ole sen mukainen siisti asu toinen vaihtoehto on että ei välitä miltä näyttää. Satanen ei ole kallis sijoitus takkiin, sitä varten lapsilisät tulee. Halauta kai, että lapsesi on komea vaatteissaan, eikä ihan resupekka?
Puhu miehellesi järkeä. Ei kai sekään missään lumpuissa kulje.
että pitäisikö lasten niin halutessa laittaa sitten 600 euroa talvitakkeihin? ap
Tasapuolisuudesta sen verran, että onko muillakin lapsilla nyt juuri akuutti takkitarve? Jos ei niin eihän heille silloin tarvitse takkia tasapuolisuuden nimessä ostaa vaan sitten kun he sellaista tarvitsevat. Ja voi olla, että toiselle lapselle kelpaa se muutaman kympin markettitakki tai H&M -takki tms.
Mistä lasten 600 e takeist apuhut ja tasapuolisuudesta?
Eri-ikäisillä lapsilla on eri tarpeet ja sen mukaan. Yläasteella on erilaista kuin ala-asteella.
Mutta ihan miten vaan. Hupparissa on kyllä jo nyt aika kylmä tuolla ulkona liikkua.
montako tarviit ielä? Vai vaikuttaako asenteeseen eniten se, että itse ostit oman takkisi paljon halvemmalla?
Poikasi ei ole sinä.
kun ei mikään kelvannu. "Ei muutkaan käytä takkia vaan hupparia" joten niinpä poika oli hupparilla koko talven.
Tänä vuonna poika on 15v eikä edelleenkään halua takkia. En jaksa stressata. Jos haluaa olla ilman takkia, niin olkoon.
Osta se 99 takki. Poika on jo tullut vastaan, mene sinäkin.
Mä olen ehneet niin, että olen asettanut hintarajan jonka suostun vielä maksamaa (esim. tuo 70€) ja kaikki sen yli menevän poika maksaa itse omista säästöistää, mikäli vielä haluaa sen takin. Tuossa tapauksesssa poika joutuis maksamaan 20€ omista.
Pointtina on tuossa se, että teini tajuaa, ettei se raha tule minullekkaan taivaasta ja mikään ei ole ilmaista. Jostain täytyy luopua, jos haluaa jotain tilalle.
En osta itsellenikään mitään noin kallista, enkä todellakaan laita noin paljoa rahaa kiinni kuopuksenkaan (1,5v) ulkoiluvaatteisiin.
Teinin ja 1.5 v vaatteet on eri asia. Aivan samoin kuin sinun jos olisit työelämässä julkisesti niin, että ulkonäköäsi arvioidaan. 1.5 vuotiaan vaatteita ei kaverit arvioi tai häntä ei kiusata niiden takia.
Onhan se kallista, mutta tosiaasia on, että muut suhtautuvat meihin myös sen mukaan miltä näytämme. En olisi estelemässä, jos poika osoittaa kiinnostusta vaatteisiin, eseinhan heitä saa kiskomalla kiskoa jotain päälleen laittamaan. Poikasi on tullut vastaan, nyt sinun vuorosi. Itsellä oli tuilanne kun kavereilla tiettyä merkkiä ja väriä, no merkkiä ei ostettu mutta katsottiin saman värinen ja semmoinen, että maksaja (isä) oli ylpeä siitä miltä poikansa näyttää ja poika myös tyytyväinen.
ihmetellään takin hintaa? Eikös pikkulasten reimatecit maksa ihan yhtä paljon? Ei kyllä 50 eurolla saa kun jonkun markettitakin ja ei takuulla sellaista teinit laita päälleen. Meillä poika (vasta 12v) laskettelee ja onneksi lasketteluun soveltuva takki menee myös koulutakkina, mutta aina siihen saa satasen vähintään varata (+housut toinen mokona). Onneksi pari talvea menee samoilla kamppeilla ellei nyt hirveästi satu venähtämään pituutta. Itse kärsin lapsena kun mulla aina oli halvinta ja kierrätettyä kamaa päällä. Omille ostan kyllä myös paljon kirppiksiltä, mutta myös lasten mielipiteet otetaan huomioon, etenkin isompien kohdalla.