Tätini hieno kommentti liittyen adoptioon - lievästi rasistinen:
"Aion sanoa teidän lapselle, että eivätkö olleetkin äitisi ja isäsi hulluja kun toivat neekerin perheeseen"
Minua tuo ei oikeasti edes liikuta, mutta äitiäni se oli satuttanut aika lailla.
Kommentit (28)
Helpolla ehkä pääsee elämässä, jos nöyristelee ja väistelee vääryyden, hävyttömyyden ja tyhmyyden edessä. Millaista elämää se sitten kuitenkaan on? Ja mitä opettaa silloin lapselleen?
...mutta minä en ainakaan haluaisi altistaa lastani yllämainitun kaltaisille kokemuksille. Mielelläni olen niin itsekäs että laitan muut kärsimään ja tekemään tästä maailmasta paremman paikan. Kuka oikeasti haluaa lastensa joutuvan tällaista kokemaan? Minkälainen äiti silloin on? Vaikka kuinka hienon esimerkin antaisi.
Enpä usko että rasististen kokemusten kerääminen on kenenkään tavoite. Sen sijaan tavoite voi olla elää sellaista elämää kuin itse haluaa, riittävän vahvana kohtaamaan vääryydet. Muista, että ne muut joiden sinä annat kärsiä ovat jonkun lapsia hekin.
et olisi tavoitellut parisuhdetta tai perhettä hänen kanssaan (vaikka hän olisi kaikkea sitä, mitä mieheltä toivot ja tarjoaisi kaikkea sitä, mitä parisuhteelta toivot), jotta et joutuisi altistamaan itseäsi tai tulevia lapsianne rasismille.
Entä, jos sen supisuomalaisen miehenne kanssa tulisit raskaaksi ja tulisi ilmi vaikkapa np-ultrassa, että on tulossa down-lapsi? Teetkö abortin? - Koska lapsesi muuten varmaan tulee kärsimään sivistymättömien, epäkohteliaiden rasistien käytöksestä...
et olisi tavoitellut parisuhdetta tai perhettä hänen kanssaan (vaikka hän olisi kaikkea sitä, mitä mieheltä toivot ja tarjoaisi kaikkea sitä, mitä parisuhteelta toivot), jotta et joutuisi altistamaan itseäsi tai tulevia lapsianne rasismille. Entä, jos sen supisuomalaisen miehenne kanssa tulisit raskaaksi ja tulisi ilmi vaikkapa np-ultrassa, että on tulossa down-lapsi? Teetkö abortin? - Koska lapsesi muuten varmaan tulee kärsimään sivistymättömien, epäkohteliaiden rasistien käytöksestä...
Olen joutunut katsomaan vierestä tällaista ulkomaalaisviritystä ja tein jo silloin päätöksen että en itse ulkomaalaista miestä ota vaikka rakastuisinkin. En usko "yhteen ainoaan rakkauteen" eli kyllä toinenkin mies löytyisi. Ja kyllä, tekisin myös abortin jos lapsella todettaisiin down. Tokihan tiedän että on hyvin paljon kehityshäiriöitä joita ei löydetä raskausaikana ja sille ei sitten olisi voinut mitään.
Onko siitä jotain todisteita? Vai kuvitteleeko ihmiset vain, juurikin nämä rasismin kohteet?
Onko siitä jotain todisteita? Vai kuvitteleeko ihmiset vain, juurikin nämä rasismin kohteet?
Se on sanatonta rasismia. Ajattele esimerkiksi niin, että sinua kiusattaisiin työpaikalla, niin sehän voisi ilmetä muutenkin kuin suorin sanoin. Toki paljon rasismia kokenut uskoo herkemmin ihmisistä pahaa ja voi loukkaantua aiheettakin.
En tiedä mikä on virallinen määritelmä piilorasismille mutta minä ainakin määritän sen näin (+ tuttavani jotka ovat myös joutuneet sitä kokemaan):
Piilorasismia on kun ihminen kirkkain silmin vakuuttaa että hän ei ole rasisti. Ehei, hänen mielestään kaikkien kukkien tulee kukkia ja sitä rataa ja hän suhtautuu jokaiseen ihmiseen samalla tavalla oli tällainen ihminen minkä värinen tahansa. Mutta sitten kun tämä ihminen kohtaa toista rotua olevan ihmisen, ns. "väärännäköisen", hänen ennakkoluulonsa nousevat esiin. Äiti joka on sanonut olevansa täysin ennakkoluuloton ei annakaan lapsensa leikkiä ulkomaalaisperäisen lapsen kanssa. Mies joka ehkä itsekin uskoo olevansa täysin vapaa rasisimista ei haluakaan mennä istumaan mustan nuoren viereen bussissa vaikka kaikki muut paikat ovat täynnä koska tämä nuori on "epäilyttävä". Mummo jonka mielestä kaikki kukat saavat kukkia puhiseekin toruvasti tummalle lapselle ja hänen vaalealle äidille heidät kohdatessaan "ulkomaalaisten hyysäämisestä ja ulkolaisten kanssa makaamisesta" (juu, kiva selittää tällaista lapselle...). Jne jne.
En siis itse koe että piilorasismi on sanatonta rasismia vaan se on nimby -suhtautumista ulkomaalaisiin. Ihan ok ovat....kunhan heitä ei ole minun naapurustossani.
t. adoptioäiti
Suuri popula luulee että rasismi on harvinaista koska suurin osa väestöstä toitottaa että ei ole rasisteja. Ja eiväthän he olekaan ennen kuin kohtaavat ulkomaalaisen esim. pakolaisen tai adoptiolapsen. Silloin pinnan alla kytevä rasismi ponnahtaa pinnalle. Mutta koska lähes kaikki väittävät että eivät ole rasisteja niin näyttäähän se tietty siltä ulkopuolisista että rasismi on harvinaista.
Enpä usko että rasististen kokemusten kerääminen on kenenkään tavoite. Sen sijaan tavoite voi olla elää sellaista elämää kuin itse haluaa, riittävän vahvana kohtaamaan vääryydet. Muista, että ne muut joiden sinä annat kärsiä ovat jonkun lapsia hekin.